11 WERELDTITELS OP HET PODIUM, 7 VOOR HAMILTON, 4 VOOR VETTEL
De Grote Prijs van Turkije is ongelooflijk spannend geweest. Met een ongewone polesitter, Lance Stroll die de beste start maakte en 37 ronden aan de leiding bleef eer hij binnengeroepen werd voor een bandenwissel. Alleman vertrok op regenbanden om daarna over te gaan op intermediums. Die pitstop brak de cadans van Lance Stroll en hij viel roemloos terug op de zesde plaats. Dat feit bracht Lewis Hamilton op de leidersplaats die hij niet meer zou afstaan. Hij had daarvoor Sergio Perez (Racing Point) die even eerste reed moeten voorbij snorren. Wat een koud kunstje was. Lewis Hamilton reed feilloos naar zijn zevende wereldtitel, dus nu evenveel als Michaël Schumacher. Ploegmaat Valtteri Bottas en Esteban Ocon (Renault) tikten elkaar aan in de eerste bocht al. Bottas viel terug naar de zeventiende plaats en verloor alle kansen om in de punten te eindigen. Zijn afgang werd nog extra geaccentueerd toen Lewis Hamilton hem dubbelde. Bijna een vernedering. Twee ronden voor het einde nam Hamilton nog een risico door geen nieuwe banden te halen want zijn inermediums waren versleten slicks geworden. Maar hij reed ermee door. Vastberaden en geen angst om ingehaald te worden. Hoewel de achtervolgers Perez en Vettel dichter kwamen...
Charles Leclerc (Ferrari) reed een diamantgave race tot hij naar de finish toe Sergio Perez wilde "pakken" voor de tweede plaats. De Mexicaan riposteerde en in de korte verwarring van dat maneuver zag viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) een gat om tussen hen beiden door te rijden en de derde plaats in te pikken. Sergio Perez, momenteel zonder stuur voor 2021 wegens de komst van...Sebastien Vettel bij Racing Point, stond op het podium dus tussen twee wereldkampioen zwaargewichten. Lewis en Sebastien, beiden tezamen goed voor 11 wereldtitels. Voor wie het mocht vergeten zijn: op de meer dan duizend GP's die vanaf 13 mei 1950 zijn gereden hebben, welgeteld 33 coureurs wereldtitels behaald.
Max Verstappen, sterk verwacht als winnaar, miste compleet zijn start. Hij kon zich echter snel opnieuw een weg banen naar een vierde en derde stek. Maar dan kwam de serie tegenslagen. Hij spinde als een volmaakte stuntman driemaal rond zijn as zonder iets te raken. Vervolgens reed hij na de tweede pitstop in ronde 21 bij het buitenrijden van de pitlane héél even - met de nadruk op bijna niet - over de witte lijn die de pitlane van de racebaan scheidt en direct waren de stewards in de weer om hem een straf te geven. Enfin, het zat niet mee voor de Belgische Nederlander die eerder schitterde in FP1, FP2 en FP3. Het is een les in nederigheid, dat is altijd opvoedend. Zelfs als je wereldkampioen in spé bent. Want dat wordt Max op één of andere dag minstens één keer.
Er resten nog vier GP's dit jaar. Twee in Bahrein en één in Abu Dhabi. Dan is het rampseizoen 2020 voorbij. Het F1 circus maakt zich dan op voor 21 maart 2021 in Australië om te beginnen aan een seizoen van 23 races.... Volgens de dan geldende, nieuwe Concorde Akkoorden, kunnen de Amerikanen tot 25 GP's per jaar organiseren. Of de FIA, sportieve én grondwetgevende macht van de hoogste autosportdiscipline daarmee akkoord zal gaan is een andere vraag. Niemand nooit meer thuis... Maar er is nog een ander verhaal.
Er komen nieuwe auto's, en eind 2024 ook nieuwe motoren. De discussies laaien hoog op hoe en wat die moeten zijn. Het maximum jaarbudget van $145.000 zou meerdere constructeurs moeten aantrekken. Maar hoe gaan die marketingsgewijs hun doelen halen in een discipline die nog met fossiele brandstof rijdt. De oliewereld wordt afgebouwd door de groei van elektrische- én waterstofauto's. Politiek wordt de klassieke auto aan de schandpaal genageld. Dus welke vormgeving moet men aan de nieuwe F1 geven, welke brandstof, welke motoren, zelfs tweetakt is alweer besproken...! En de "Hamilton Commissie" wil meer "black" zien introduceren in de F1.
Ondertussen viert de Formula E hoogfeest. In die mate dat Lewis Hamilton en Nico Rosber er zelf een team in gaan laten rijden. Pas in 2022 zal duidelijk worden hoe het werkelijk is geëvolueerd. Nu eerst nog zeggen dat Hamilton met zijn 94ste GP-zege ook al met twee races meer dan Schumacher heeft laten opschrijven. 2021 wacht: op Covidvaccins, op de nieuwe F1. Op de terugkeer van: met de voeten op de grond. Want gezond blijven in een zieke wereld is aartsmoeilijk. Daarbij moet niet noodzakelijk aan Covid-19 worden gedacht. Ethiek en moraliteit kunnen misschien weer een beetje aan waarde winnen. Zoals Sebastien Vettel als een duivel uit zijn Ferraridoosje stapte en de eerste was om Lewis Hamilton's rechterhand in de zijne te knijpen. De handgreep duurde lang. Elf wereldtitels werden uitgewisseld. En een paar tranen. Je zou voor minder er één wegpinken. Diep respect voor zoveel, tussen twee grootheden, die evengoed al meer dan eens ruzie hadden. Maar weten dat ze elkaar volgend jaar weer nodig hebben om tegen elkaar te strijden.(Walter Rombauts)
LANCE STROLL - RACING POINT MERCEDES - SCOORT EERSTE POLE IN JONGE LOOPBAAN
De kwalificaties zijn in chaotische omstandigheden verlopen. De Q3 werd zelfs tweemaal met een rode vlag stilgelegd. De nieuwe mode in de Formule 1 vandaag. De regen onderscheidt de echte autocoureurs van de salonridders. In goeie oude tijden werd regen aanvaard als onderdeel van het autorijden. Maar drievoudig wereldkampioen Jackie Stewart - al lang Sir Jackie - was één van de eerste die protest daartegen uitte. Daarna ook viervoudig titeldrager Alain Prost en zo kwamen "wetraces" in opspraak. Nu de Amerikanen eigenaar zijn van de F1 (sinds maart 2017) is regen als een viezigheid.
Nochtans voorziet het sportief reglement van de FIA zowel intermediums als regenbanden met diepe profielen die zo'n 100 liter water per seconde kunnen "wegpompen". Daarnaast is er nog het menselijke aspect. Ooit vroeg ik aan Ayrton Senna of hij nooit bang was in de regen ? Zijn antwoord was verbijsterend. "Ja" zei hij, en op de verdere vraag hoe hij daar dan mee omging gaf hij een levensles voor alle piloten en wereldwijd alle automobilisten: "Vertragen", besloot hij, de "RegenMeister" bij uitstek... Bij zoveel logica voelde ik me klein.
Ook vandaag zijn er nog regenmeesters. Na in FP1 en FP2 de snelste tijd te hebben gezet demonstreerde Max Verstappen in FP3 vanochtend op de ijsgladde regenbaan van Istanbul dat hij iedereen overtroefde. Een échte regenrijder, samen met de Nestor van de F1, Kimi Räikkönen die van geen kleintje vervaard is en ook rally-ervaring heeft. Iedereen verwachte Max Verstappen in de kwalificaties als DE nummer één ! En Max vulde met 1'52"326 die verwachting in. Maar met nog vijf minuten te gaan in de Q3 doemde een lichte opdrogende ideale lijn op die een verscheurende twijfel opdrong tussen intermediumbanden en pure regenbanden.
De chrono zette iedereen onder zware druk. Plots klokte de Mexicaan Sergio Perez de snelste chrono op intermediums: 1'52"037, net iets beter dan Max Verstappen met 1'52"326 op regenbanden. Perez verbeterde nog zijn eigen tijd tot 1'49"321 terwijl Max Verstappen zich in de pits haastte om ook intermediums te laten monteren. Bij zijn directe poging om Perez van de spits weg te rijden riep hij langs de radio "ik heb geen grip...!!!".
In al die chaos, onder die verpletterende druk, tikte de 22-jarige Canadees Lance Stroll met 1'47"765 de poleposition aan op de chrono's. Daarmee verwees hij leeftijdsgenoot Max Verstappen naar de tweede plaats. Die stak zijn ontgoocheling niet weg. Lance Stroll behaalde zo zijn eerste pole uit zijn nog jonge loopbaan. Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed voorzichtig de zesde tijd, op ruim 4" van Stroll en Valtteri Bottas nam de negende tijd voor zijn rekening, ruim 5" meer dan Stroll. Maar diens Racing Point wordt ook aangedreven door een Mercedes. Op die manier staat het merk met zijn zeven wereldtitels sinds 2014 toch weer als ster vooraan. Zij het dit keer dan niet in het zwart maar wel in roze kleur. Morgen kondigt zich een ongemeen boeiende race aan. Waarin Lewis Hamilton mogelijk zijn zevende wereldtitel al binnen haalt...en Max Verstappen de zege ruikt. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - OOK IN FP2 ACROBATISCH SNELSTE
"Ik rijd precies op ijs", liet Max Verstappen zich vanochtend ontvallen. Doordat de asfaltlaag biljartfijn was hed precies niemand grip. Maar naarmate er meer werd gereden en zeker in de tweede vrije oefeningen werd ze lichtelijk bedekt met rubber. Toch onderbonden zowat alle coureurs wat men "graining" pleegt te noemen. Doordat de band wat schuift over het asfalt wordt er rubber afgeschraapt die zich als kleine bolletjes over de band verspreiden. Het instabiele gevoel blijft.
Daarom noem ik de tijd van Max Verstappen 1'28"330 "acrobatisch". Hij ging er Charles Leclerc (Ferrari) mee vooraf, die ook koorddanser-eigenschappen heeft, en de Mercedes-boy's, in volgorde Bottas en straks zevenvoudig wereldkampioen, hielden het minder spectaculair. In de trapeze, hoogrisicowerk, OK, maar dan wel met een vangnet... Dus namen ze genoegen met die derde en vierde plaats. Morgenochtend zullen we zien in de FP3 wie zich nog in de "club" van dan zeker 1'27" zal bevinden. In de kwalificaties zal het nog sneller gaan. Vraag is wie van de heren onder de pole van 2011 - laatste GP op dit circuit - zal gaan. Die was toen 1'25"049. Normaliter moet die chrono sneuvelen.(wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - SNELSTE IN FP1 IN ISTANBUL
Max Verstappen heeft de snelste tijd gereden in de eerste vrije oefeningen om de GP van Turkije op de slipperige "Istanbul Park". Hamilton hield zich enigszins afzijdig en wordt zondag wellicht hier wellicht voor de zevende keer wereldkampioen. (wr)
HAMILTON SCOORT 93STE GP, MERCEDES 7DE KEER WERELDKAMPIOEN OP RIJ
Lewis Hamilton is over heel de lijn de heerser geweest in de GP van Emilia Romagna waarin aanvankelijk training-snelste Bottas de leiding in handen hield. Max Verstappen zag kans in de start zich voor Hamilton te schuiven zodat een héél explosief treintje ontstond: 1. Bottas 2. Verstappen 3. Hamilton. Raar genoeg leek het erop dat de weldra zevenvoudige wereldkampioen (in GP van Turkije wellicht) geen aanvalsplannen voor Verstappen in petto had. De race scheen al in de plooien te zijn gevallen ! Tot in de negentiende ronde Bottas de pits opzocht om zijn mediums te vervangen door harde rubbers. Wat ook Max Verstappen deed.
In die fase, de 19de van 63 ronden, nam Lewis Hamilton de leiding en zette het tempo naar zijn hand. Het ene ronde-record na het andere sneuvelde en de mediums van bij de start hielden stand. Dat gaf de Brit de kans tot 29"898 voorsprong op te bowen om dan comfortabel de pits op te zoeken om harde banden voor de rest van de race... Bottas reed tweede maar kreeg last van een tekort aan grip door een beschadigde bodem waardoor Max Verstappen hem redelijk gemakkelijk voorbij kon rijden naar de tweede plaats op het podium... Weer leek het of de race was gereden. Bottas schikte zich in zijn lot en Max Verstappen ging op jacht naar...Hamilton met nog 20 ronden te gaan...
Lewis Hamilton hield Max Verstappen op afstand, maar de Red Bull-Honda-coureur rook een winnerskans en Max pikte al eens een snelste ronde mee. Tot in de 51ste ronde rechts achter aan de Red Bull de band scheurde en uit de baan schoof. Wat een ontgoocheling ! Vriend en vijand was het erover eens dat de Limburger ruimschoots die tweede plaats verdiende. Pech, pech, brute pech. Nauwelijks was de Red Bull van de piste gehaald of in de 52ste ronde beukte Georges Russell tijdens fors accelereren zijn Williams tegen de muur. Safety Car en iedereen er in een treintje achter tot in de 58ste ronde een restart werd gegeven met een verwacht duel tussen Bottas en Hamilton.
Dat kwam er niet. De man die vandaag zijn 93ste GP won, kraakte met snelste ronden iedere tegenstand. Alleenheerser gewoon op de 4,909 km lange omloop waar op 1 mei 1994 zijn idool Ayrton Senna het leven liet in de Tamburello-bocht. Lewis Hamilton - en Valtteri Bottas brachten ook een cadeau voor Mercedes mee naar het podium. Met name de zevende wereldtitel op rij voor Mercedes sinds in 2014 met de 1,6 V6 Turbo Hybrids in de F1 een aanvang nam. Lewis Hamilton zelf zal wellicht binnen veertien dagen in Turkije zijn zevende wereldtitel mogen vieren. Vandaag in Imola zette hij met ook de snelste ronde (1'15"914) en de (op)score van de zegen een zevenmijlsmars naar die titel in. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1.Lewis Hamilton (Mercedes) 309,267 km in 1 uur 35'13"304 (194,871 km/h gemiddeld)
HAMILTON BLIKSEMSNEL IN ENIGE VRIJE TRAINING VOOR GP EMILIA ROMAGNA
Max Verstappen en Valtteri Bottas hebben hemel en aarde bewogen op het circuit van Imola om een meer en meer excrentriek wordende Lewis Hamilton van de snelste chrono te houden. Tevergeefs. De leider in de stand om het WK zette met 1'14"726 een ongenadige wijzerstand neer. Max Verstappen die 1'15"023 tweede werd, keek toch tegen een achterstand van 3/10de seconde aan. Anderhalf uur is er gereden en uit die data moeten de ingenieurs de coctail brouwen waarmee straks in de kwalificaties de "pole" moet worden gepuurd. Het is veertien jaar geleden dat er nog in Imola met F1 werd gekoerst. De omloop is helemaal veranderd en doet zonder publiek triest aan. Toch is het mogelijk zondag hier een spannende race te zien. In de omlijstingsraces van de Formula Renault Europ Cup zien we onze landgenoot Ugo De Wilde (18) na een podiumplaats in Spa vorige race, weerom in de top van de jonge beloftes. Straks om 14 uur zijn er de kwalificaties voor de pole in de F1. (wr)
Het zijn spannende kwalificaties geworden voor de GP van Emilia Romagna. Met een ontgoocheling voor Sebastien Vettel die pas veertiende start en Max Verstappen die in de Q2 lang in de stands stond om de mecaniciens "power" te doen vinden in de 1,6 liter V6 Honda Hybrid-motor. In extremis kon de Limburger zich nog vanuit een versmachtende Q2 naar de Q1 rijden in een indrukwekkende inhaalronde. De Q3 deed veronderstellen dat Lewis Hamilton zich nog een pole rijker zou maken. Maar de chrono van 1'13"706 uit zijn Mercedes werd geperst, kwam luttele seconden later dan de "moordtijd" van 1'13"609 uit de wielen van de Fin Valtteri Bottas ! Hij reed 97/1000ste van een seconde sneller dan de man die de WK-stand aanvoert. Max Verstappen, opnieuw mét power, sloot aan met een derde tijd voor Pierre Gasly en Daniël Ricciardo.
Na morgen moet blijken of een ingekort raceweekend van drie naar twee dagen in de smaak valt. Mocht dat het geval zijn dan willen de Amerikaanse eigenaars van de F1, Liberty Media, naar 23 races evolueren in 2022. Max Verstappen (22) heeft daartegen al - terechte - bezwaren geuit. Hij is overigens niet alleen. Ingenieurs, mecaniciens, teambazen, journalisten, commentatoren en al wie beroepshalve aan het circus is verbonden is zo goed als nooit meer thuis. Dat geeft sociale onrust is méér dan enkele families. Zelfs al wordt vaak gedacht dat het wereldje één grote "partouze" is. In concreto is dat niet het geval. Morgen is er in Imola de GP van Emilia Romagna. Het is eens een andere naam voor dezelfde twee duels. Max Verstappen tegen Bottas en Hamilton. En deze heren nog eens onder elkaar. Een mooie affiche al bij al in een decor dat druipt enerzijds van melancholieke, trieste geschiedenissen en anderzijds dronken makende levensvreugde. Dit laatste moet overwinnen, welke naam er ook wordt opgeplakt. (Walter Rombauts)
DE GP VAN EMILIA ROMAGNA ZONDAG IN IMOLA WORDT BEDEVAARTSPLEK
Vanaf vrijdagochtend worden de eerste vrije trainingen gereden in Imola om de "Grote Prijs Emilia Romagna". Het zou onze virologen, politiekers van alle opninies, alsook ieder rechtgeaard autopurist aangeraden zijn om aan die wedstrijd speciale aandacht te besteden. Om meerdere redenen overigens. Degenen wiens geheugen niet is aangetast door waan- en doemdenken, zullen zich herinneren dat op 1 mei 1994 het stuurgenie Ayrton Senna da Silva in de Tamburellobocht de dood tegenkwam.
Hij werd door Professor Sid Watkins per helikopter naar het "Hospitaal van de laatste Hoop" in Bologna gebracht. Officieel werd zijn overlijden pas om 20 uur 's avonds de actualiteit ingezonden. Wie zondag "Imola" zegt kijkt best één minuut in de grootste stilte in de spiegel. Buiten het daaruit vanzelf voortvloeiende zelfonderzoek zal de spiegel verder vertellen dat Bologna de hoofdstad is van de Noord-Italiaanse regio Emilia-Romagna.
Wie lang genoeg kijkt zal zien dat de uitvinder Evangelista Torricelli de barometer uitvond, en niet de regering De Croo I. Wie de spiegelhoeken afzoekt zal zien dat...Enzo Ferrari (1898-1988) er geboren is en ook de dictator Benito Mussolini. Er mag geen verwarring over ontstaan, maar "Il Commendatore" Enzo Ferrari was ei zo na geen dictator. Maar coureurs die voor hem hebben gereden, hebben soms wel dat onbehaaglijke gevoel gehad. Dat zijn zowat de redenen waarom de volgende F1-GP een bijzondere is.
Imola wordt er een bedevaartsplaats van. De torens in Bologna stonden niet zo scheef als die van Pisa, maar recht waren ze ook niet. Dus de zware aardbeving van 2012 is er niet de oorzaak van. Hamilton, Verstappen en Bottas kunnen zondag, na een minuut van ingetogen stilte aan die Tamburellobocht, wel een aardbeving op wielen veroorzaken. Zo hevig dat het asfalt door de Pirelli-rubbers tot stof wordt waarnaar iedereen, gelovig of niet, naar aardse essentie weerkeert.(Walter Rombauts)
UGO DE WILDE ONDERSCHEIDDE ZICH IN SPA IN DE FORMULA RENAULT EUROCUP
Het zal nooit een verhaal worden van vader Jacques Ickx die zijn zoon Jacky één van de beste autocoureurs van de wereld zag worden. Maar Olivier De Wilde, Franstalig journalist en beslist kenner van de autosport, heeft zoonlief Ugo wel zover gebracht dat hij een beduidende rol speelt in de Formula Renault Eurocup. Die hoogwaardige discipline van de Franse autoconstructeur werd als omlijstingsrace gereden in het kader van de voorbije 24 Uren van Francorchamps.
Ugo De Wilde (17) reed liefst vier ronden aan de leiding alvorens hij werd getemperd door technische problemen. Hij liet beslist een goede indruk na en wil dat volgende weekend voor de volgende F1-race in Imola ook doen. Daar presteerden hij en zijn team Arden al eerder goed. Met veel enthousiasme zou ik hier foto's van de jongeman afdrukken, maar de Belgische beperktheid in denken, laten niet toe - na herhaaldelijke verzoeken - van het team en zijn dirigenten foto's te bekomen ter publicatie. Omdat ik uit mijn vaders genen wél - misschien teveel - ruimdenkendheid meekreeg, wens ik jonge Ugo in zijn verdere autosportloopbaan steevast het hoogst mogelijke succes. (Walter Rombauts)
LAURENS VANTHOOR - PORSCHE 911 GT3 R - WINT 24 UREN VAN FRANCORCHAMPS
In gezelschap van de Brit Nick Tandy en de Nieuw-Zeelander Earl Bamber heeft onze landgenoot Laurens Vanthoor de 24 Uren van Francorchamps gewonnen. De "tool" die het drietal daarvoor gebruikte was een 500 pk sterke Porsche GT3 R vanuit Weissach klaargestoomd. Ze reden veertien uur in het donker, in barre omstandigheden en geconfronteerd met vele race-incidenten en ongevallen. In het totaal legden ze 527 ronden af wat overeenkomt met 3.691,108 km. Opmerkelijk is dat liefst vier Porsche GT3 R's in de eerste tien finishten. De race verliep zonder publiek, wat voor vele piloten aanvankelijk een Halloween-effect opriep.(wr)
HAMILTON WINT 92STE GP IN PORTUGAL, BREEKT SCHUMACHERS RECORD
Lichte regen zorgde voor een verwarde start, met plots Carlos Sainz (Mc Laren-Renault) als leider. Maar vijf ronden later lag alles weer in de plooi met Bottas (Mercedes) als leider. In de twintigste van zesenzestig ronden nam Lewis Hamilton de leiding over om deze niet meer af te staan.
Pole-position, snelste ronde - 1'18"484 - en zege in de GP van Portugal maakt dat de nu zesvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) zich op een héél eenzame hoogte gaat bevinden. Met 92 GP-overwinningen breekt hij het record van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher. De zevende wereldtitel behalen zoals de Duitser zal een formaliteit worden in de nog vijf resterende races. Waar Schumacher 247 GP's nodig had om er 91 te winnen, ziet Hamilton er 262 op zijn rekening staan om zijn 92ste te winnen.(wr)
HAMILTON NEEMT ALLE TWIJFELS WEG MET 97STE POLE IN PORTUGAL
Ongemeen spannende kwalificaties met topacteurs als Bottas, Verstappen en Hamilton. Iets voor het einde in Q3 wrong zowaar Max Verstappen zijn Red Bull tussen de twee Mercedessen, met wel te verstaan Valtteri Bottas in voorlopige pole met 1'16"754...! Net voor het doek viel nam iemand uit Engeland alle twijfels weg wie de opvolger van Michaël Schumacher of Ayrton Senna zou worden: Lewis Hamilton knalde de zwarte Mercedes met 1'16"652 op de wijzerklok en liet daarmee vriend en vijand koud worden. Tevens zijn 97ste pole-position.
Terwijl Sebastien Vettel pas 15de werd, kleurt de tweede rij iets roder - niks met Covid 19 te maken - doordat de Monegask Charles Leclerc de tweede Ferrari op de vierde plek zette. Morgen wacht een spannende race, met lichte regenkansen weliswaar, een opperste strijd tussen Bottas en Hamilton, met Max Verstappen als nauwste waarnemer en Charles Leclerc als scherprechter. Mocht Lewis Hamilton winnen overtreft hij het record van Michaël Schumacher inzake GP-zege's. Maar eerst moet hij Verstappen en Bottas als kwaaie vliegen neermeppen. (wr)
Eén minuut voor het einde van de derde vrije trainingen voor de GP van Portugal, kwam een waterafvoer-raster los in bocht 14 nadat Vettel erover reed, en dat liet de koersdirectie de rode vlag zwaaien. De FP3 werd niet meer herstart. Na een kwartier rijden lapte Lewis Hamilton 6/10de seconde aan Bottas. Maar die replikeerde met 1'16"654, wat de snelste chrono bleef. Lewis lokte daarna even een gele vlag uit door in bocht 8 even uit de baan te gaan. Max Verstappen pikte op mediums eervol de derde tijd en is eigenlijk de enige die de twee Mercedessen kan "bijhouden".... De beide Mercedessen waren met "softs" geschoeid. Red Bull is zinnens vanaf 2022 de Honda-motoren - 1,6 liter V6 Turbo Hybrid - in eigen beheer te nemen.
Teambons Helmut Marko koppelt daar wel direct de voorwaarde aan dat de doorontwikkeling van allle (gelijkaardige, want alle motoren zijn tot eind 2024 van dat type) een halt wordt teogeroepen. Voer voor discussie onder de teams. De FIA versoeplde de "track-limit"-regels omdat liefst 125 rondetijden door de stewards werden geannuleerd. Het reglement is duidelijk. Een F1 bolide mag niet met vier wielen over de baanrrand gaan. Tot slot noteren we nog dat Gasly en Latifi een nieuw chassis kregen. Er is hoogspanning voor de kwalificaties straks. Die minstens een half uur later zullen aanvatten omdat het euvel met slakkensnelheid hersteld schijnt te worden. Als dat is gebeurd: Bottas en Hamilton tegen elkaar én tegen Max Verstappen ! (Walter Rombauts)
BOTTAS BESTE IN TWEEMAAL ONDERBROKEN FP2 IN PORTUGAL
"Schoon" kan je het niet echt noemen. Pierre Gasly's Alpha Tauri die in brand vliegt en een rode vlag uitlokt. En nadat die geblust en weggesleept was kwam de bliksembotsing tussen Lance Stroll en Max Verstappen. Waarin het gevoel leeft dat de Canadees in fout was. De stewards hebben hen beoordeeld als kleine ruzieende jongens. Toen op acht minuten van het einde eindelijk weer kon worden gereden had Bottas zich voor de tweede keer vandaag in een comfortabele snelste chrono genesteld: 1'17"940 ! Max daarbij op 3/10de seonde houdend. Morgen is er de FP3 en dan de kwalificaties. Wellicht komt Lewis Hamilton zich vooraan moeien, terwijl hij vandaag achtste klokte.(wr)
Straks begin de GP van Portugal met de eerste vrije trainingen in Portimão. Dat anderhalf uur "freewheelen" zal geheel ontsnappen aan de verhitte gemoederen tussen teams, motorleveranciers en de stoelendans van de coureurs voor 2021. Van het plaatje van de piloten kunnen we al enig beeld schetsen. Fernando Alonso is terug bij Renault waarmee hij in 2005 en 2006 wereldkampioen werd. Sebastien Vettel gaat naar Racing Point dat volgend jaar Aston Martin heet, dit wel ten koste van de Mexicaan Sergio Perez. Maar die is niet de enige baan moet ruimen. Kevin Magnussen en Romain Grosjean vliegen eind van dit rampjaar 2020 aan de deur bij Haas-Ferrari. De Fransman beweert dat het om financiële redenen zou gaan. Naar mijn gevoel ligt het ook aan de ondermaatse prestaties die het Deens-Franse duo voor de Amerikaanse constructeur leverde.
Door die Haas-kwestie is er een nieuw "droomscenario" opgedoken. Mick Schumachter, zoon van, werd geacht met Kimi Räikkönen" volgend jaar bij Alfa Romeo zijn echt F1-debuut te maken. Maar nu Haas zonder coureurs zit wordt een beeld gevoed dat wel eens twee Duitsers in de Amerikaanse renstal kan doen belanden:....Mick Schumacher en de immer onvolprezen Nico Hülkenberg, die zich vorige week opnieuw in de spots reed met die Racing Point vanaf de laatste startplaats op de achtste eindplaats te prikken. De winnaar van de 24 Uren van Le Mans in 2015 met Porsche, zat ogenschijnlijk zonder zitje nadat Renault het in hem niet meer zag zitten... Impulsief handelen is nooit goed. De Franse constructeur wil hem misschien nog wel terug. Maar voor de 33-jarige Duitser lonken er meer vertrouwensmensen elders dan in Viry Châtillon of in Endstone.
Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft via de "Black Lives Matter"-actie maatschappelijke politiek publiekelijk geïntroduceerd in een sport die, bewijsbaar naar mijn gevoel, nooit de gekleurde medemens heeft gediscrimineerd. Uiteraard beschikt die bevolkingsgroep, wereldwijd historisch geschaad, niet over de geldmiddelen om zich in het miljardenwereldje van de F1 te introduceren. In het Amerikaanse Nascar bestaan daar uitzonderingen op. Lewis Hamilton heeft iets verwezenlijkt waarop hij terecht héél trots mag zijn. Vanuit een achtergestelde buurt in Londen naar straks zeven keer wereldkampioen F1 rijden. Maar FIA en zelfs Liberty Media zijn niet onverdeeld gelukkig met de lichte agressiviteit waarmee het stuurgenie dit propageert.
Zo oppert de Mercedes-coureur bezwaar tegen het inzetten van de Rus Vitaly Petrov als "steward" in de GP van Portugal. Die man zou al wat kritiek hebben gespuid op Hamilton. Vrije meningsuiting komt al ruim twintig jaar in het gedrang. Dat zullen de 57% van de freelance-journalisten in België die staatsteun aanvroegen door de corona, weldra nog sterker ondervinden... De uitgevers hebben de macht. Altijd al gehad. Vooral de politiek gekleurde. Zoals ook motorbouwers als Honda de macht hebben te stoppen met iets dat meer op kermis is gaan lijken dankzij overnemer in 2017 van de F1, met name Liberty Media. Red Bull moet op zoek naar een nieuwe motorleverancier voor 2022. Of zelf een motor ontwikkelen, want de big boss Dieterich Mateschitz, heeft een hekel aan Mercedes. Dat merk zal overigens niet vlug de beste motor aan zijn grootste concurrent (lees: Max Verstappen) leveren. Straks om 12 uur begint FP1 in Portugal. (Walter Rombauts)
Mercedes heeft in de eerste vrije trainingen voor de GP van Portugal in de Algarve geen gebruik gemaakt van het "Dual Axle System" waarmee de voorwielhoeken kunnen worden gewijzigd. Niettemin hebben Valtteri Bottas en Lewis Hamilton de zwarte kisten op 1 en 2 gezet. Tot groot ongenoegen van onze noorderburen die lang in Max Verstappen de snelste bleken te zien. Max' moest lang aan de onderkant van de Red Bull RB16 laten werken, verloor tijd en gokte een kwartuur voor het einde van de training op een setje gebruikte harde rubbers. Waarmee hij uiteindelijk niets uitrichte. Tenzij natuurlijk zijn verdienstelijke derde plaats veilig stellen in de FP1.
Voor het overige gaf de baan in Portimao nog niet veel grip, spinde zowat jan-en-alleman eens. Degene die het meest pret beleefde was Sergio Perez die volgend jaar het Williams-zitje krijgt en dus dit jaar geen grote zorgen meer heeft in de Racing Point die in 2021 Aston Martin heet. Vettel rijdt ermee, naast de zoon van de eigenaar Lance Stroll.
Verder deze namiddag staan er de tweede vrije training op het programma, al bij al een saaie boel want het is simpel wachten op Hamilton's 92ste GP-zege waarmee hij het record van Michaël Schumacher zou breken en op het ogenblik dat hij zijn zevende wereldtitel zal binnen hebben. Morgen in de kwalificaties kan het nog wat spannen, hoewel de "rek" erit is voor dit jaar. Iedereen heeft er genoeg van, vooral de mecaniciens, de ingenieurs en teambazen die omwille van het grote geld een hectisch samengestelde kalender moeten involgen en zogoed als nooit meer thuis zijn. (Walter Rombauts)
HAMILTON EVENAART 91 GP-ZEGES VAN MICHAËL SCHUMACHER IN GP VAN DE EIFEL
Als de opgave van training-snelste Valtteri Bottas in de 19de ronde even wordt vergeten begon de GP van de Eifel in de 45ste ronde. Op dat moment zette een schitterend rijdende Lando Noriris (Mc Laren-Renault) zijn auto aan de kant wegens "no power" en kwam de echte Safety Car op de baan. Vier ronden lang kon de meute zich ontdubbelen en zich opnieuw voor een "restart" samendrummen achter de leiders Hamilton en Verstappen die beiden klaagden over de radio dat de Safety Car te traag reed. Daardoor konden hun "softs" waarmee ze de laatste tien ronden moesten bolwerken hun temperatuur niet bewaren. En het was al maar 9°C op de Nürburgring. De weinige toegelaten toeschouwers, de teammanagers, ze waren allemaal dik ingeduffeld.
Vanaf de restart, in de 49ste ronde, vloog zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton weg en nam direct genoegzaam voorsprong opdat Max Verstappen zou begrijpen dat de Mercedes de Brit naar zijn 91ste GP-zege zou voeren. Maar Max zou Max niet zijn als hij niet nog dat ene puntje van de snelste ronde trachtte af te pikken van Lewis Hamilton. Op één ronde van het einde gebeurde het: 1'28"139 verscheen op de chrono's. Max deelde in het succes van de man die nu dichter dan ooit tegen een zevende wereldtitel zit. Ook evenveel als Michaël Schumacher.
Het was een kippenvelmoment op het podium toen Mick Schumacher, zoon van Michaël de rode helm van zijn "papa" als eerbetoon aan Lewis Hamilton gaf. Of hoe generaties elkaar respect betonen. Van respect gesproken, Nico Hülkenberg werd tot "Driver of the Day" benoemd omwille van zijn prestatie in de Racing Point-Mercedes (8ste) die hij nauwelijks gewoon is. Hij kreeg een telefoontje of hij zieke Lance Stroll wilde vervangen... Stoffel Vandoorne werd minder ingeschat dan de Duitser, hoewel dat ook had gekund. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 60 ronden (308,880 km) in 1 uur 43'47"420 (178,55 km/h gemiddeld)
BOTTAS - MERCEDES - SNELST IN FP3 OP DE NÃœRBURGRING
Uiteindelijk de derde vrije oefening voor de GP van de Eifel over één uur doorgegaan. De Fin Valtteri Bottas zette zijn Mercedes op de snelste wijzerstand. Nico Hülkenberg vervangt de zieke Lance Stroll. Het is de tweede keer dat de Duitser inspringt voor een Racing Point-piloot. Vorige keer was dat voor Sergio Perez die positief testte op Covid-19 en in quarantaine moest.(wr)
BOTTAS - MERCEDES - IN POLE VOOR GP VAN DE EIFEL OP NÃœRBURGRING
Het ging tussen Hamilton, Bottas en Verstappen om de "pole". In Q1 zette Max Verstappen al de snelste chrono met 1'26"319 en in de Q2 deed hij dat met 1'25"720 over op softs. De gemoederen waren erg gespannen voor de Q3 want Mercedes ziet niet graag een Red Bull-Honda voor hun zwarte doezen staan. Dus ontbonden ze in de Q3 alle duivels, officieel dus nog steeds zonder "partymode". Even leek Max Verstappen alles in de hand te houden, maar dan zette zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de puntjes op de chronowijzers. Hij had daarmee uitzicht op zijn 97ste pole, maar dat leuke vooruitzicht werd verbrijzeld door een bliksemsnelle Fin Bottas die in 1'25"269 de eerste startplaats voor zich opeiste.
Nico Hülkenberg die spontaan de zieke Lance Stroll vervangt bleef plakken op de laatste startplaats. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel's Ferrari geraakte niet door de Q2 en start op de 11de plaats. Zijn jongere ploegmaat Charles Leclerc bracht de tweede Ferrari op de vierde startplaats. De GP van de Eifel die morgen wordt gereden zal - in normale omstandigheden, zonder SC, te veel gele en rode vlaggen - een tweeledig duel op de affiche zetten.
Enerzijds dat van Max Verstappen tegen de twee Mercedessen en anderzijds de twee sterrijders onderling, Hamilton en Bottas, tegen elkaar. Hamilton wil de zevende wereldtitel geconcretiseerd zien. Daartegenover denkt Bottas nog altijd dat hij in weerwil van haast twee GP-oogsten aan 44 punten achter te staan, de (water-) kans heeft om zelf wereldkampioen te worden. Zonder mist, zonder een zondvloed aan safetycars, gele vlaggen, straftijden en alle mogelijke negatieve uitvindsels van de stewards zal het voorvoor de heuse purist een race van het hoogste gehalte worden.(Walter Rombauts)