DE GP VAN EMILIA ROMAGNA ZONDAG IN IMOLA WORDT BEDEVAARTSPLEK
Vanaf vrijdagochtend worden de eerste vrije trainingen gereden in Imola om de "Grote Prijs Emilia Romagna". Het zou onze virologen, politiekers van alle opninies, alsook ieder rechtgeaard autopurist aangeraden zijn om aan die wedstrijd speciale aandacht te besteden. Om meerdere redenen overigens. Degenen wiens geheugen niet is aangetast door waan- en doemdenken, zullen zich herinneren dat op 1 mei 1994 het stuurgenie Ayrton Senna da Silva in de Tamburellobocht de dood tegenkwam.
Hij werd door Professor Sid Watkins per helikopter naar het "Hospitaal van de laatste Hoop" in Bologna gebracht. Officieel werd zijn overlijden pas om 20 uur 's avonds de actualiteit ingezonden. Wie zondag "Imola" zegt kijkt best één minuut in de grootste stilte in de spiegel. Buiten het daaruit vanzelf voortvloeiende zelfonderzoek zal de spiegel verder vertellen dat Bologna de hoofdstad is van de Noord-Italiaanse regio Emilia-Romagna.
Wie lang genoeg kijkt zal zien dat de uitvinder Evangelista Torricelli de barometer uitvond, en niet de regering De Croo I. Wie de spiegelhoeken afzoekt zal zien dat...Enzo Ferrari (1898-1988) er geboren is en ook de dictator Benito Mussolini. Er mag geen verwarring over ontstaan, maar "Il Commendatore" Enzo Ferrari was ei zo na geen dictator. Maar coureurs die voor hem hebben gereden, hebben soms wel dat onbehaaglijke gevoel gehad. Dat zijn zowat de redenen waarom de volgende F1-GP een bijzondere is.
Imola wordt er een bedevaartsplaats van. De torens in Bologna stonden niet zo scheef als die van Pisa, maar recht waren ze ook niet. Dus de zware aardbeving van 2012 is er niet de oorzaak van. Hamilton, Verstappen en Bottas kunnen zondag, na een minuut van ingetogen stilte aan die Tamburellobocht, wel een aardbeving op wielen veroorzaken. Zo hevig dat het asfalt door de Pirelli-rubbers tot stof wordt waarnaar iedereen, gelovig of niet, naar aardse essentie weerkeert.(Walter Rombauts)
UGO DE WILDE ONDERSCHEIDDE ZICH IN SPA IN DE FORMULA RENAULT EUROCUP
Het zal nooit een verhaal worden van vader Jacques Ickx die zijn zoon Jacky één van de beste autocoureurs van de wereld zag worden. Maar Olivier De Wilde, Franstalig journalist en beslist kenner van de autosport, heeft zoonlief Ugo wel zover gebracht dat hij een beduidende rol speelt in de Formula Renault Eurocup. Die hoogwaardige discipline van de Franse autoconstructeur werd als omlijstingsrace gereden in het kader van de voorbije 24 Uren van Francorchamps.
Ugo De Wilde (17) reed liefst vier ronden aan de leiding alvorens hij werd getemperd door technische problemen. Hij liet beslist een goede indruk na en wil dat volgende weekend voor de volgende F1-race in Imola ook doen. Daar presteerden hij en zijn team Arden al eerder goed. Met veel enthousiasme zou ik hier foto's van de jongeman afdrukken, maar de Belgische beperktheid in denken, laten niet toe - na herhaaldelijke verzoeken - van het team en zijn dirigenten foto's te bekomen ter publicatie. Omdat ik uit mijn vaders genen wél - misschien teveel - ruimdenkendheid meekreeg, wens ik jonge Ugo in zijn verdere autosportloopbaan steevast het hoogst mogelijke succes. (Walter Rombauts)
LAURENS VANTHOOR - PORSCHE 911 GT3 R - WINT 24 UREN VAN FRANCORCHAMPS
In gezelschap van de Brit Nick Tandy en de Nieuw-Zeelander Earl Bamber heeft onze landgenoot Laurens Vanthoor de 24 Uren van Francorchamps gewonnen. De "tool" die het drietal daarvoor gebruikte was een 500 pk sterke Porsche GT3 R vanuit Weissach klaargestoomd. Ze reden veertien uur in het donker, in barre omstandigheden en geconfronteerd met vele race-incidenten en ongevallen. In het totaal legden ze 527 ronden af wat overeenkomt met 3.691,108 km. Opmerkelijk is dat liefst vier Porsche GT3 R's in de eerste tien finishten. De race verliep zonder publiek, wat voor vele piloten aanvankelijk een Halloween-effect opriep.(wr)
HAMILTON WINT 92STE GP IN PORTUGAL, BREEKT SCHUMACHERS RECORD
Lichte regen zorgde voor een verwarde start, met plots Carlos Sainz (Mc Laren-Renault) als leider. Maar vijf ronden later lag alles weer in de plooi met Bottas (Mercedes) als leider. In de twintigste van zesenzestig ronden nam Lewis Hamilton de leiding over om deze niet meer af te staan.
Pole-position, snelste ronde - 1'18"484 - en zege in de GP van Portugal maakt dat de nu zesvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) zich op een héél eenzame hoogte gaat bevinden. Met 92 GP-overwinningen breekt hij het record van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher. De zevende wereldtitel behalen zoals de Duitser zal een formaliteit worden in de nog vijf resterende races. Waar Schumacher 247 GP's nodig had om er 91 te winnen, ziet Hamilton er 262 op zijn rekening staan om zijn 92ste te winnen.(wr)
HAMILTON NEEMT ALLE TWIJFELS WEG MET 97STE POLE IN PORTUGAL
Ongemeen spannende kwalificaties met topacteurs als Bottas, Verstappen en Hamilton. Iets voor het einde in Q3 wrong zowaar Max Verstappen zijn Red Bull tussen de twee Mercedessen, met wel te verstaan Valtteri Bottas in voorlopige pole met 1'16"754...! Net voor het doek viel nam iemand uit Engeland alle twijfels weg wie de opvolger van Michaël Schumacher of Ayrton Senna zou worden: Lewis Hamilton knalde de zwarte Mercedes met 1'16"652 op de wijzerklok en liet daarmee vriend en vijand koud worden. Tevens zijn 97ste pole-position.
Terwijl Sebastien Vettel pas 15de werd, kleurt de tweede rij iets roder - niks met Covid 19 te maken - doordat de Monegask Charles Leclerc de tweede Ferrari op de vierde plek zette. Morgen wacht een spannende race, met lichte regenkansen weliswaar, een opperste strijd tussen Bottas en Hamilton, met Max Verstappen als nauwste waarnemer en Charles Leclerc als scherprechter. Mocht Lewis Hamilton winnen overtreft hij het record van Michaël Schumacher inzake GP-zege's. Maar eerst moet hij Verstappen en Bottas als kwaaie vliegen neermeppen. (wr)
Eén minuut voor het einde van de derde vrije trainingen voor de GP van Portugal, kwam een waterafvoer-raster los in bocht 14 nadat Vettel erover reed, en dat liet de koersdirectie de rode vlag zwaaien. De FP3 werd niet meer herstart. Na een kwartier rijden lapte Lewis Hamilton 6/10de seconde aan Bottas. Maar die replikeerde met 1'16"654, wat de snelste chrono bleef. Lewis lokte daarna even een gele vlag uit door in bocht 8 even uit de baan te gaan. Max Verstappen pikte op mediums eervol de derde tijd en is eigenlijk de enige die de twee Mercedessen kan "bijhouden".... De beide Mercedessen waren met "softs" geschoeid. Red Bull is zinnens vanaf 2022 de Honda-motoren - 1,6 liter V6 Turbo Hybrid - in eigen beheer te nemen.
Teambons Helmut Marko koppelt daar wel direct de voorwaarde aan dat de doorontwikkeling van allle (gelijkaardige, want alle motoren zijn tot eind 2024 van dat type) een halt wordt teogeroepen. Voer voor discussie onder de teams. De FIA versoeplde de "track-limit"-regels omdat liefst 125 rondetijden door de stewards werden geannuleerd. Het reglement is duidelijk. Een F1 bolide mag niet met vier wielen over de baanrrand gaan. Tot slot noteren we nog dat Gasly en Latifi een nieuw chassis kregen. Er is hoogspanning voor de kwalificaties straks. Die minstens een half uur later zullen aanvatten omdat het euvel met slakkensnelheid hersteld schijnt te worden. Als dat is gebeurd: Bottas en Hamilton tegen elkaar én tegen Max Verstappen ! (Walter Rombauts)
BOTTAS BESTE IN TWEEMAAL ONDERBROKEN FP2 IN PORTUGAL
"Schoon" kan je het niet echt noemen. Pierre Gasly's Alpha Tauri die in brand vliegt en een rode vlag uitlokt. En nadat die geblust en weggesleept was kwam de bliksembotsing tussen Lance Stroll en Max Verstappen. Waarin het gevoel leeft dat de Canadees in fout was. De stewards hebben hen beoordeeld als kleine ruzieende jongens. Toen op acht minuten van het einde eindelijk weer kon worden gereden had Bottas zich voor de tweede keer vandaag in een comfortabele snelste chrono genesteld: 1'17"940 ! Max daarbij op 3/10de seonde houdend. Morgen is er de FP3 en dan de kwalificaties. Wellicht komt Lewis Hamilton zich vooraan moeien, terwijl hij vandaag achtste klokte.(wr)
Straks begin de GP van Portugal met de eerste vrije trainingen in Portimão. Dat anderhalf uur "freewheelen" zal geheel ontsnappen aan de verhitte gemoederen tussen teams, motorleveranciers en de stoelendans van de coureurs voor 2021. Van het plaatje van de piloten kunnen we al enig beeld schetsen. Fernando Alonso is terug bij Renault waarmee hij in 2005 en 2006 wereldkampioen werd. Sebastien Vettel gaat naar Racing Point dat volgend jaar Aston Martin heet, dit wel ten koste van de Mexicaan Sergio Perez. Maar die is niet de enige baan moet ruimen. Kevin Magnussen en Romain Grosjean vliegen eind van dit rampjaar 2020 aan de deur bij Haas-Ferrari. De Fransman beweert dat het om financiële redenen zou gaan. Naar mijn gevoel ligt het ook aan de ondermaatse prestaties die het Deens-Franse duo voor de Amerikaanse constructeur leverde.
Door die Haas-kwestie is er een nieuw "droomscenario" opgedoken. Mick Schumachter, zoon van, werd geacht met Kimi Räikkönen" volgend jaar bij Alfa Romeo zijn echt F1-debuut te maken. Maar nu Haas zonder coureurs zit wordt een beeld gevoed dat wel eens twee Duitsers in de Amerikaanse renstal kan doen belanden:....Mick Schumacher en de immer onvolprezen Nico Hülkenberg, die zich vorige week opnieuw in de spots reed met die Racing Point vanaf de laatste startplaats op de achtste eindplaats te prikken. De winnaar van de 24 Uren van Le Mans in 2015 met Porsche, zat ogenschijnlijk zonder zitje nadat Renault het in hem niet meer zag zitten... Impulsief handelen is nooit goed. De Franse constructeur wil hem misschien nog wel terug. Maar voor de 33-jarige Duitser lonken er meer vertrouwensmensen elders dan in Viry Châtillon of in Endstone.
Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft via de "Black Lives Matter"-actie maatschappelijke politiek publiekelijk geïntroduceerd in een sport die, bewijsbaar naar mijn gevoel, nooit de gekleurde medemens heeft gediscrimineerd. Uiteraard beschikt die bevolkingsgroep, wereldwijd historisch geschaad, niet over de geldmiddelen om zich in het miljardenwereldje van de F1 te introduceren. In het Amerikaanse Nascar bestaan daar uitzonderingen op. Lewis Hamilton heeft iets verwezenlijkt waarop hij terecht héél trots mag zijn. Vanuit een achtergestelde buurt in Londen naar straks zeven keer wereldkampioen F1 rijden. Maar FIA en zelfs Liberty Media zijn niet onverdeeld gelukkig met de lichte agressiviteit waarmee het stuurgenie dit propageert.
Zo oppert de Mercedes-coureur bezwaar tegen het inzetten van de Rus Vitaly Petrov als "steward" in de GP van Portugal. Die man zou al wat kritiek hebben gespuid op Hamilton. Vrije meningsuiting komt al ruim twintig jaar in het gedrang. Dat zullen de 57% van de freelance-journalisten in België die staatsteun aanvroegen door de corona, weldra nog sterker ondervinden... De uitgevers hebben de macht. Altijd al gehad. Vooral de politiek gekleurde. Zoals ook motorbouwers als Honda de macht hebben te stoppen met iets dat meer op kermis is gaan lijken dankzij overnemer in 2017 van de F1, met name Liberty Media. Red Bull moet op zoek naar een nieuwe motorleverancier voor 2022. Of zelf een motor ontwikkelen, want de big boss Dieterich Mateschitz, heeft een hekel aan Mercedes. Dat merk zal overigens niet vlug de beste motor aan zijn grootste concurrent (lees: Max Verstappen) leveren. Straks om 12 uur begint FP1 in Portugal. (Walter Rombauts)
Mercedes heeft in de eerste vrije trainingen voor de GP van Portugal in de Algarve geen gebruik gemaakt van het "Dual Axle System" waarmee de voorwielhoeken kunnen worden gewijzigd. Niettemin hebben Valtteri Bottas en Lewis Hamilton de zwarte kisten op 1 en 2 gezet. Tot groot ongenoegen van onze noorderburen die lang in Max Verstappen de snelste bleken te zien. Max' moest lang aan de onderkant van de Red Bull RB16 laten werken, verloor tijd en gokte een kwartuur voor het einde van de training op een setje gebruikte harde rubbers. Waarmee hij uiteindelijk niets uitrichte. Tenzij natuurlijk zijn verdienstelijke derde plaats veilig stellen in de FP1.
Voor het overige gaf de baan in Portimao nog niet veel grip, spinde zowat jan-en-alleman eens. Degene die het meest pret beleefde was Sergio Perez die volgend jaar het Williams-zitje krijgt en dus dit jaar geen grote zorgen meer heeft in de Racing Point die in 2021 Aston Martin heet. Vettel rijdt ermee, naast de zoon van de eigenaar Lance Stroll.
Verder deze namiddag staan er de tweede vrije training op het programma, al bij al een saaie boel want het is simpel wachten op Hamilton's 92ste GP-zege waarmee hij het record van Michaël Schumacher zou breken en op het ogenblik dat hij zijn zevende wereldtitel zal binnen hebben. Morgen in de kwalificaties kan het nog wat spannen, hoewel de "rek" erit is voor dit jaar. Iedereen heeft er genoeg van, vooral de mecaniciens, de ingenieurs en teambazen die omwille van het grote geld een hectisch samengestelde kalender moeten involgen en zogoed als nooit meer thuis zijn. (Walter Rombauts)
HAMILTON EVENAART 91 GP-ZEGES VAN MICHAËL SCHUMACHER IN GP VAN DE EIFEL
Als de opgave van training-snelste Valtteri Bottas in de 19de ronde even wordt vergeten begon de GP van de Eifel in de 45ste ronde. Op dat moment zette een schitterend rijdende Lando Noriris (Mc Laren-Renault) zijn auto aan de kant wegens "no power" en kwam de echte Safety Car op de baan. Vier ronden lang kon de meute zich ontdubbelen en zich opnieuw voor een "restart" samendrummen achter de leiders Hamilton en Verstappen die beiden klaagden over de radio dat de Safety Car te traag reed. Daardoor konden hun "softs" waarmee ze de laatste tien ronden moesten bolwerken hun temperatuur niet bewaren. En het was al maar 9°C op de Nürburgring. De weinige toegelaten toeschouwers, de teammanagers, ze waren allemaal dik ingeduffeld.
Vanaf de restart, in de 49ste ronde, vloog zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton weg en nam direct genoegzaam voorsprong opdat Max Verstappen zou begrijpen dat de Mercedes de Brit naar zijn 91ste GP-zege zou voeren. Maar Max zou Max niet zijn als hij niet nog dat ene puntje van de snelste ronde trachtte af te pikken van Lewis Hamilton. Op één ronde van het einde gebeurde het: 1'28"139 verscheen op de chrono's. Max deelde in het succes van de man die nu dichter dan ooit tegen een zevende wereldtitel zit. Ook evenveel als Michaël Schumacher.
Het was een kippenvelmoment op het podium toen Mick Schumacher, zoon van Michaël de rode helm van zijn "papa" als eerbetoon aan Lewis Hamilton gaf. Of hoe generaties elkaar respect betonen. Van respect gesproken, Nico Hülkenberg werd tot "Driver of the Day" benoemd omwille van zijn prestatie in de Racing Point-Mercedes (8ste) die hij nauwelijks gewoon is. Hij kreeg een telefoontje of hij zieke Lance Stroll wilde vervangen... Stoffel Vandoorne werd minder ingeschat dan de Duitser, hoewel dat ook had gekund. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 60 ronden (308,880 km) in 1 uur 43'47"420 (178,55 km/h gemiddeld)
BOTTAS - MERCEDES - SNELST IN FP3 OP DE NÜRBURGRING
Uiteindelijk de derde vrije oefening voor de GP van de Eifel over één uur doorgegaan. De Fin Valtteri Bottas zette zijn Mercedes op de snelste wijzerstand. Nico Hülkenberg vervangt de zieke Lance Stroll. Het is de tweede keer dat de Duitser inspringt voor een Racing Point-piloot. Vorige keer was dat voor Sergio Perez die positief testte op Covid-19 en in quarantaine moest.(wr)
BOTTAS - MERCEDES - IN POLE VOOR GP VAN DE EIFEL OP NÜRBURGRING
Het ging tussen Hamilton, Bottas en Verstappen om de "pole". In Q1 zette Max Verstappen al de snelste chrono met 1'26"319 en in de Q2 deed hij dat met 1'25"720 over op softs. De gemoederen waren erg gespannen voor de Q3 want Mercedes ziet niet graag een Red Bull-Honda voor hun zwarte doezen staan. Dus ontbonden ze in de Q3 alle duivels, officieel dus nog steeds zonder "partymode". Even leek Max Verstappen alles in de hand te houden, maar dan zette zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de puntjes op de chronowijzers. Hij had daarmee uitzicht op zijn 97ste pole, maar dat leuke vooruitzicht werd verbrijzeld door een bliksemsnelle Fin Bottas die in 1'25"269 de eerste startplaats voor zich opeiste.
Nico Hülkenberg die spontaan de zieke Lance Stroll vervangt bleef plakken op de laatste startplaats. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel's Ferrari geraakte niet door de Q2 en start op de 11de plaats. Zijn jongere ploegmaat Charles Leclerc bracht de tweede Ferrari op de vierde startplaats. De GP van de Eifel die morgen wordt gereden zal - in normale omstandigheden, zonder SC, te veel gele en rode vlaggen - een tweeledig duel op de affiche zetten.
Enerzijds dat van Max Verstappen tegen de twee Mercedessen en anderzijds de twee sterrijders onderling, Hamilton en Bottas, tegen elkaar. Hamilton wil de zevende wereldtitel geconcretiseerd zien. Daartegenover denkt Bottas nog altijd dat hij in weerwil van haast twee GP-oogsten aan 44 punten achter te staan, de (water-) kans heeft om zelf wereldkampioen te worden. Zonder mist, zonder een zondvloed aan safetycars, gele vlaggen, straftijden en alle mogelijke negatieve uitvindsels van de stewards zal het voorvoor de heuse purist een race van het hoogste gehalte worden.(Walter Rombauts)
GEEN VRIJE OEFENINGEN DOOR MIST EN REGENWEER VOOR...HELIKOPTERS
Mick Schumacher (Alfa Romeo) en zijn kompaan Callum IIott (Haas-Ferrari) hebben geen meter van hun eerste droom kunnen rijden. Beide "rookies" zouden in de FP1 hebben mogen aantreden. Maar die is niet doorgegaan. Omdat het te mistig was en het teveel regende. Om klokslag 12 uur besliste de koersdirectie dat de eerste vrije trainingen voor de GP van de Eifel op de Nürburgring niet zouden doorgaan. De essentie van die beslissing is dat de helikopters die een eventuele gekwetste moeten ophalen in die omstandigheden niet kunnen vliegen. Dat is juist terwijl anderzijds kan worden ter discussie gesteld waarom een GP van Japan in 1976 aan de Mont Fuji dan wel is doorgereden. De koers waarin Niki Lauda zijn Ferrari aan de kant zette, James Hunt de GP won en met één WK voorsprong op Lauda wereldkampioen werd. Het waren andere tijden, decennia van monumenten, karaktertypes, grote échte autocoureurs à la Stirling Moss en andere Senna's.
Ontgoocheling alom, maar er werd uitgekeken naar de FP2 in de namiddag. Omdat de weersomstandigheden dezelfde bleven annuleerde de race-directie ook de tweede vrije oefeningen. Doet denken aan de Amerikaanse aanpak. "Rain ? No race !" Vooral de 500 Mijlen van Indianapolis kunnen voor die context model staan. De nieuwe eigenaars van de F1 zijn Amerikaans. Liberty Media, organisators van allerlei shows, kermissen zeg maar met Barnum-allures, zijn ook eigenaar van Telenet...enz...en hebben nu Bernie Ecclestone's levenswerk in handen: de historische Formule 1. 70 jaar !
Nu gereden met direct "geel", virtuele én echte "safetycars" zodat de achterblijvers weer kunnen aansluiten voor een "restart" met opnieuw ongevalskansen... Met straftijden, aanvallen de superlicenties van coureurs en -nationaliteits-partijdige stewards. Het wordt een zootje. Hopelijk is het morgen mooi weer over de Eifel. Dan kunnen misschien FP3 en de kwalificaties worden gereden. Anders is er nog "lotje-trek". Maar eer de Amerikanen daar aan toe komen zullen ze eerst "De Loteling" van Hendrik Conscience moeten lezen dewelke hij in het boshuisje in Zoersel schreef. Eerst vertaald natuurlijk. Terug in de tijd naar paard en kar, weergoden aanroepen, boze geesten bezweren, alle duivelse donders en bliksems uitbannen om F1 gunstig te beinvloeden. 't Is bijna als in de politiek. Als 't morgen maar goed weer is. (Walter Rombauts)
DUEL HARTOG - SCHURING VERVOLGT IN PORSCHE CARRERA CUP BENELUX IN ZOLDER
Zondag wordt in Zolder DTM gereden, het Duitse toerwagenkampioenschap dat volgend jaar overstapt naar GT-wagens. In het voorprogramma is er de Porsche Carrera Cup Benelux waarin de twee jonge titanen Loek Hartog (17) en Morris Schuring (15) elkaar verder het vuur aan de schenen zullen leggen. Er blijven nog vier races te rijden om op 1 november a.s. op het circuit van Assen in Nederland te weten wie de kampioen 2020 is. Het gevoel bij de deelnemers van alle disciplines die Porsche Motorsport heeft gecreëerd leeft dat al veel voorbereidingen worden getroffen voor 2021. Een jaar waarvan we hopen dat het voor iedereen weer de normale kant uitgaat. Voor zondag is er ook nog de Porsche Sprint Cup, dus samengevat een agendapunt voor de liefhebber die van close-racing houdt.(wr)
MICK SCHUMACHER EN KIMI RÄIKKÖNEN IN 2021 VOOR ALFA ROMEO
Het zal pas vrijdag officieel worden bevestigd, maar de zoon van Michaël Schumacher, Mick, zal in 2021 aan de zijde van de Fin Kimi Räikkönen voor Alfa Romeo in het WK F1 rijden. Morgen zal Mick Schumacher voor het eerst in de eerste vrije oefeningen voor de GP van de Eifel zijn reëel F1-debuut maken. Het is geen geheim dat Ferrari de jongeman over heel de lijn steunt. Kimi Räikkönen, wereldkampioen 2007 met Ferrari, zal dus als 41-jarige dan de hoeder zijn over de hopelijk vlekkeloze weg van Mick richting Ferrari zelf.
Om Mick binnen te halen heeft Kimi - hij beslist alles in het team - de Italiaan Antonio Giovinazzi moeten opofferen. Op dezelfde wijze eigenlijk zoals Sergio Perez moet vertrekken bij Racing Point (volgend jaar Aston Martin genoemd) om een zitje voor Sebastien Vettel vrij te maken. Mocht Kimi Räikkönen niet beslist hebben er nog een jaartje bovenop te doen dan had de Duitser Nico Hülkenberg, eeuwig onderschat, de perfecte ploegmaat geweest voor Mick Schumacher. (Walter Rombauts)
ZOMAAR JULIEN SCHEIN IN ACTIE IN DE EUROPESE VW FUN CUP....EN SIMON PILATE IN DE CLUB DES V
Gisteravond moest ik eigenlijk kennis hebben gemaakt met Simon Pilate. (foto-inzet) Die rijdt in de Europese Nascar, is piepjong (18) en loopt over van talent. In de vorige "American Festival" in Zolder blonk hij uit. Hij rijdt de hele Nascar Whelen Euro Series in de kleuren van FEED-Racing van...Jacques Villeneuve (F1 wereldkampioen 1997) en Patrick Lemarié. Het was uiteraard in de "CLUBdesV" in Brussel waar Jacky Ickx's vader zijn originele schrijfmachine staat in een hoekje waar onze beste Belgische autocoureur, nu ook 75, graag eens komt babbelen.
Maar de Covid 19 heeft daar een stokje voor gestoken. Het is in deze dagen niet verstandig naar gevaarshaarden toe te rijden. Madrid, Brussel, Parijs...Antwerpen. Maar wie wel zo lukraak een fotootje stuurde van ginder was Julien Schein. Die rijdt de Europese VW Funcup. Ik geef het zonder verder commentaar. Binnen enkele dagen komt een leuk verhaaltje daarover.
Nu moeten we eerst onze aandacht vestigen op de GP van de Eifel op de Nürburgring waar vrijdag Mick Schumacher in een Alfa Romeo in de eerste vrije oefeningen (FP1) zijn F1-debuut maakt. Zo zien we volgend weekeinde of Lewis Hamilton verder aan zijn zevende wereldtitel bouwt, ofwel Bottas hem kan inhalen voor zijn eerste titel. Er zijn nog zeven GP's te gaan met als zekerheid dat die in Turkije in november zonder publiek zal doorgaan. Voor wie er mocht aan twijfelen, het was daar een toffe avond in de "CLUBdesV". Simon Pilate is er minstens een riem onder het jonge hart geschoven. (Walter Rombauts)
RED BULL EN PORSCHE BETEKENT NIET DAT PORSCHE ZELF IN DE F1 KOMT
In de wandelgangen waait het nieuws dat Red Bull in gesprek is over een motor voor 2022 met Porsche. Als Honda is vertrokken is dat geen uitsluitsel. Maar het betekent niet dat het merk uit Weissach zelf in de F1 komt. Als motorleverancier is Porsche er al wel vaak in geweest. En héél lang geleden ook met eigen wagens zoals die 718 waarmee Stirling Moss de GP van Syracuse won, of Joachim Bonnier met een F2 de GP van Brussel won in 1962. Maar gezien tegen 2025 nieuwe F1-motoren de huidige 1,6 liter V6 Turbo-Hybrid moeten vervangen is niets onmogelijk. Porsche, los van het product, maar als R & D heeft al veel wonderen gedaan. (wr)
CHINESE AUTO'S NIET BEGEERLIJK MAAR WEL INDRINGEND OP BELGISCHE MARKT
De kwaliteitskrant De Tijd meldde vorige dinsdag via de gouden pen van Lukas Vanacker dat drie Chinese merken de Belgische markt op rollen. Niet oprollen, zover is het nog niet en zover zal het hopelijk ook nooit komen. Maar BAIC, JAC en DFSK zijn vanaf nu een feit op ons grondgebied. Daarbij mogen we niet vergeten dat er ook nog Geely is dat al lang eigenaar van Volvo is. Over de Chinese invloed in de wereldauto-industrie kunnen boeken worden volgeschreven. Op zich kan er met de "Chinese-Connection" niets mis zijn ware het niet dat er een gigantisch geopolitiek spelletje aan vast hangt. Nu elektrische auto's aan een bescheiden opmars bezig zijn is er grote nood aan de zeldzame aardmetalen. Volgens wetenschappers bezit China daarvan meer dan 90% op de wereld. Het is dus zaaks goed te staan met de Chinezen want als je je vijand niet kan verslaan, vervoeg hem dan.
VW vrijt met JAC, Mercedes met BAIC en Dongfeng bezit...12% van de PSA-groep. U weet wel, Peugeot, Citroën en Opel, die onlangs Fiat-Chrysler overnamen om de "grootste te worden in de wereld". In die hele gigantische mallemolen lijkt Tesla van Elon Musk de meest zelfstandige te zijn. Hij betrekt zijn batterijen van Panasonic, van LG Chem in Zuid-Korea en van CATL in China, maar wil nu goedkopere batterijen fabriceren zodat hij zijn Tesla's prijziger kan maken. De jacht voor de betaalbare kompleet elektrische auto is door de fabrikanten ingezet. Het Franse Renault heeft in die richting met de ZOE al jaren een pioniersrol ingevuld. Maar Elon Musk, gek en geniaal, is nu zelf een lithiummijn begonnen. Om de Chinese dreiging van eigen volk eerst af te wenden. Vooral Panasonic wil kobalt uit de batterijen halen, omdat deze grondstof vaak uit onstabiele regio's in Congo komt.
Geweldige confrontaties staan de autowereld te wachten. De nieuwe Belgische regering, bestaande uit een gezelschap van technisch onwetenden, meent tegen 2026 in alle auto's een elektrische te zien. Dat is om over de grond te rollen van het lachen. Want ondertussen hebben Mercedes, Hyundai en BMW al auto's die op waterstof kunnen rijden. Alleen weet de koper niet waar te tanken. De volgende edities van de 24 Uren van Le Mans zullen in het teken staan van de opmars van waterstof. Auto's met brandstofcel zijn al beschikbaar en het Koreaanse Hyundai is daarin minstens mee toonaangevend.
Volgens drievoudig winnaar van de grootste industriële autoconfrontatie die de etmaalrace is, André Lotterer, zal het nog 10 jaar duren eer een waterstofauto in La Sarthe kan winnen. Aan die watersof is overigens nog een voorwaarde verbonden: ze moet groen zijn. Afkomstig van wind-, zon- en waterslagenergie. Anders zijn ook weer verkeerd bezig. Ook China zal zich op dat gebied laten gelden. Eerst op hun gigantische thuismarkt, dan in de hele wereld zoals destijds de Japanners. Alleen in Amerika zullen ze wat strubbelingen ondervinden als Donald Trump zou herverkozen worden. Wedden dat hij ze virusauto's of coronawagens zal noemen ? (Walter Rombauts/Foto-inzet: Hyundai's brandstofcel)
POLE BEHALEN VERLIEST INTRINSIEKE WAARDE DOOR KERMISGEHALTE IN F1
Omzeggens iedere race is er al in de eerste bocht, zoniet, dan toch in de eerste ronde een gele vlag, vaak direct vergezeld van een Safety Car. Te vaak wordt ook snel een rode vlag gegeven. Die lichtzinnigheid van de koersdirectie en de hen omringende "stewards" (meestal ex-F1-piloten) maken dat de polesitter minder en minder kan profiteren van zijn uitgangspositie. Statistisch blijft de pole natuurlijk aantrekkelijk. Maar ook bij onbeduidende incidenten tijdens de race wordt te snel de al dan niet virtuele of fysieke Safety Car buitengehaald en komt het veld weer achter de leider te rijden. Indystijl.
Nu de Amerikanen heer en meester zijn over de vroegere historische Formule 1 zal dit niet meer veranderen. Met als gevolg dat een wereldtitel niet meer de echte waarde zal hebben van de vroeger behaalde. Dat de Fin Mika Salo zetelde als steward en Valtteri Bottas favoriseerde door Lewis Hamilton een betwistbare en inderdaad belachelijke straf te geven is in deze context van de "Nieuwe Formule 1" niet verkwikkend. Wat de zesvoudige wereldkampioen aan capriolen uithaalde was vreeemd. In het sportreglement staat echter nergens een verbod daaromtrent. Licht pestgedrag naar Lewis toe is merkbaar.
Hij overdrijft met zijn "Black Lives Matter" en mag zichzelf niet "zwart" noemen, want dat is hij niet. Een zongewende Braziliaan oogt soms donkerder. Zijn verdediging tegen racisme is eerbaar. Maar het moet dan ook in beide richtingen gaan...Ooit was ik verbijsterd dat "die van Antwerpen die van de Limburg niet konden luchten en omgedraaid..." Ik ben geen van beide. Maar ook op lokaal gemeentelijk vlak ziet men die "kleine Luyden" met dergelijke mentaliteit. Absolute objectiviteit is onbestaande. Nergens.
Vanaf het ogenblik dat twee, eerder elkaar nooit geziene mensen, elkaar ontmoeten is er een spanningsveld. Vijf seconden later voelen ze elkaar al dan niet aan. In de F1 komt daar nog eens het "spanningsgeld" bovenop. Ongelooflijke belangen zoals het voorstel dat nieuwkomers vanaf 2021 $200.000 aan de bestaande teams zouden moeten betalen als verzekering dat ze wel degelijk zullen aantreden. In het voorbije decennia zijn er inderdaad teams die zich opmaakten om in het WK F1 toe te treden, maar finaal spoken bleven. Tot eind dit seizoen zal het overigens sowieso blijven spoken in de F1. Maar Lewis zal wel zeven keer wereldkampioen zijn, net als Michaël Schumacher. (Walter Rombauts)
MICK SCHUMACHER RIJDT FP1 IN GP VAN DE EIFEL MET ALFA ROMEO
Ferrari heeft beslist dat Mick Schumacher tijdens de eerste vrije trainingen van de GP van de Eifel F1 op de Nürburgring een Alfa Romeo C39 zal besturen. Daarmee is de zoon van de zevenvoudige wereldkampioen Michaël Schumacher wellicht het pad op gegaan naar een deelname in de koningsklasse in 2021. Het feit dat zijn felste concurrent in de huidige F2, Callum IIott diezelfde dag een Haas-Ferrari rijdt, zal volgend jaar niet hypothekeren. De naam en de achterban zijn sterker dan alle andere mogelijke tegen-argumenten. Robert Shwartzman, ook een nieuweling zal moeten wachten tot Abu Dahbi, maar mag evengoed als zijn twee andere rivalen op het circuit van Fiorano met een Ferrari uit 2018rondsnorren. Dit in het kader van de Ferrari Drivers Academy. Hoeft het erbij gezegd dat Mick Schumacher daar al lid van is toen hij nog Formule 4 reed....? (wr)