GEEN VRIJE OEFENINGEN DOOR MIST EN REGENWEER VOOR...HELIKOPTERS
Mick Schumacher (Alfa Romeo) en zijn kompaan Callum IIott (Haas-Ferrari) hebben geen meter van hun eerste droom kunnen rijden. Beide "rookies" zouden in de FP1 hebben mogen aantreden. Maar die is niet doorgegaan. Omdat het te mistig was en het teveel regende. Om klokslag 12 uur besliste de koersdirectie dat de eerste vrije trainingen voor de GP van de Eifel op de Nürburgring niet zouden doorgaan. De essentie van die beslissing is dat de helikopters die een eventuele gekwetste moeten ophalen in die omstandigheden niet kunnen vliegen. Dat is juist terwijl anderzijds kan worden ter discussie gesteld waarom een GP van Japan in 1976 aan de Mont Fuji dan wel is doorgereden. De koers waarin Niki Lauda zijn Ferrari aan de kant zette, James Hunt de GP won en met één WK voorsprong op Lauda wereldkampioen werd. Het waren andere tijden, decennia van monumenten, karaktertypes, grote échte autocoureurs à la Stirling Moss en andere Senna's.
Ontgoocheling alom, maar er werd uitgekeken naar de FP2 in de namiddag. Omdat de weersomstandigheden dezelfde bleven annuleerde de race-directie ook de tweede vrije oefeningen. Doet denken aan de Amerikaanse aanpak. "Rain ? No race !" Vooral de 500 Mijlen van Indianapolis kunnen voor die context model staan. De nieuwe eigenaars van de F1 zijn Amerikaans. Liberty Media, organisators van allerlei shows, kermissen zeg maar met Barnum-allures, zijn ook eigenaar van Telenet...enz...en hebben nu Bernie Ecclestone's levenswerk in handen: de historische Formule 1. 70 jaar !
Nu gereden met direct "geel", virtuele én echte "safetycars" zodat de achterblijvers weer kunnen aansluiten voor een "restart" met opnieuw ongevalskansen... Met straftijden, aanvallen de superlicenties van coureurs en -nationaliteits-partijdige stewards. Het wordt een zootje. Hopelijk is het morgen mooi weer over de Eifel. Dan kunnen misschien FP3 en de kwalificaties worden gereden. Anders is er nog "lotje-trek". Maar eer de Amerikanen daar aan toe komen zullen ze eerst "De Loteling" van Hendrik Conscience moeten lezen dewelke hij in het boshuisje in Zoersel schreef. Eerst vertaald natuurlijk. Terug in de tijd naar paard en kar, weergoden aanroepen, boze geesten bezweren, alle duivelse donders en bliksems uitbannen om F1 gunstig te beinvloeden. 't Is bijna als in de politiek. Als 't morgen maar goed weer is. (Walter Rombauts)
DUEL HARTOG - SCHURING VERVOLGT IN PORSCHE CARRERA CUP BENELUX IN ZOLDER
Zondag wordt in Zolder DTM gereden, het Duitse toerwagenkampioenschap dat volgend jaar overstapt naar GT-wagens. In het voorprogramma is er de Porsche Carrera Cup Benelux waarin de twee jonge titanen Loek Hartog (17) en Morris Schuring (15) elkaar verder het vuur aan de schenen zullen leggen. Er blijven nog vier races te rijden om op 1 november a.s. op het circuit van Assen in Nederland te weten wie de kampioen 2020 is. Het gevoel bij de deelnemers van alle disciplines die Porsche Motorsport heeft gecreëerd leeft dat al veel voorbereidingen worden getroffen voor 2021. Een jaar waarvan we hopen dat het voor iedereen weer de normale kant uitgaat. Voor zondag is er ook nog de Porsche Sprint Cup, dus samengevat een agendapunt voor de liefhebber die van close-racing houdt.(wr)
MICK SCHUMACHER EN KIMI RÄIKKÖNEN IN 2021 VOOR ALFA ROMEO
Het zal pas vrijdag officieel worden bevestigd, maar de zoon van Michaël Schumacher, Mick, zal in 2021 aan de zijde van de Fin Kimi Räikkönen voor Alfa Romeo in het WK F1 rijden. Morgen zal Mick Schumacher voor het eerst in de eerste vrije oefeningen voor de GP van de Eifel zijn reëel F1-debuut maken. Het is geen geheim dat Ferrari de jongeman over heel de lijn steunt. Kimi Räikkönen, wereldkampioen 2007 met Ferrari, zal dus als 41-jarige dan de hoeder zijn over de hopelijk vlekkeloze weg van Mick richting Ferrari zelf.
Om Mick binnen te halen heeft Kimi - hij beslist alles in het team - de Italiaan Antonio Giovinazzi moeten opofferen. Op dezelfde wijze eigenlijk zoals Sergio Perez moet vertrekken bij Racing Point (volgend jaar Aston Martin genoemd) om een zitje voor Sebastien Vettel vrij te maken. Mocht Kimi Räikkönen niet beslist hebben er nog een jaartje bovenop te doen dan had de Duitser Nico Hülkenberg, eeuwig onderschat, de perfecte ploegmaat geweest voor Mick Schumacher. (Walter Rombauts)
ZOMAAR JULIEN SCHEIN IN ACTIE IN DE EUROPESE VW FUN CUP....EN SIMON PILATE IN DE CLUB DES V
Gisteravond moest ik eigenlijk kennis hebben gemaakt met Simon Pilate. (foto-inzet) Die rijdt in de Europese Nascar, is piepjong (18) en loopt over van talent. In de vorige "American Festival" in Zolder blonk hij uit. Hij rijdt de hele Nascar Whelen Euro Series in de kleuren van FEED-Racing van...Jacques Villeneuve (F1 wereldkampioen 1997) en Patrick Lemarié. Het was uiteraard in de "CLUBdesV" in Brussel waar Jacky Ickx's vader zijn originele schrijfmachine staat in een hoekje waar onze beste Belgische autocoureur, nu ook 75, graag eens komt babbelen.
Maar de Covid 19 heeft daar een stokje voor gestoken. Het is in deze dagen niet verstandig naar gevaarshaarden toe te rijden. Madrid, Brussel, Parijs...Antwerpen. Maar wie wel zo lukraak een fotootje stuurde van ginder was Julien Schein. Die rijdt de Europese VW Funcup. Ik geef het zonder verder commentaar. Binnen enkele dagen komt een leuk verhaaltje daarover.
Nu moeten we eerst onze aandacht vestigen op de GP van de Eifel op de Nürburgring waar vrijdag Mick Schumacher in een Alfa Romeo in de eerste vrije oefeningen (FP1) zijn F1-debuut maakt. Zo zien we volgend weekeinde of Lewis Hamilton verder aan zijn zevende wereldtitel bouwt, ofwel Bottas hem kan inhalen voor zijn eerste titel. Er zijn nog zeven GP's te gaan met als zekerheid dat die in Turkije in november zonder publiek zal doorgaan. Voor wie er mocht aan twijfelen, het was daar een toffe avond in de "CLUBdesV". Simon Pilate is er minstens een riem onder het jonge hart geschoven. (Walter Rombauts)
RED BULL EN PORSCHE BETEKENT NIET DAT PORSCHE ZELF IN DE F1 KOMT
In de wandelgangen waait het nieuws dat Red Bull in gesprek is over een motor voor 2022 met Porsche. Als Honda is vertrokken is dat geen uitsluitsel. Maar het betekent niet dat het merk uit Weissach zelf in de F1 komt. Als motorleverancier is Porsche er al wel vaak in geweest. En héél lang geleden ook met eigen wagens zoals die 718 waarmee Stirling Moss de GP van Syracuse won, of Joachim Bonnier met een F2 de GP van Brussel won in 1962. Maar gezien tegen 2025 nieuwe F1-motoren de huidige 1,6 liter V6 Turbo-Hybrid moeten vervangen is niets onmogelijk. Porsche, los van het product, maar als R & D heeft al veel wonderen gedaan. (wr)
CHINESE AUTO'S NIET BEGEERLIJK MAAR WEL INDRINGEND OP BELGISCHE MARKT
De kwaliteitskrant De Tijd meldde vorige dinsdag via de gouden pen van Lukas Vanacker dat drie Chinese merken de Belgische markt op rollen. Niet oprollen, zover is het nog niet en zover zal het hopelijk ook nooit komen. Maar BAIC, JAC en DFSK zijn vanaf nu een feit op ons grondgebied. Daarbij mogen we niet vergeten dat er ook nog Geely is dat al lang eigenaar van Volvo is. Over de Chinese invloed in de wereldauto-industrie kunnen boeken worden volgeschreven. Op zich kan er met de "Chinese-Connection" niets mis zijn ware het niet dat er een gigantisch geopolitiek spelletje aan vast hangt. Nu elektrische auto's aan een bescheiden opmars bezig zijn is er grote nood aan de zeldzame aardmetalen. Volgens wetenschappers bezit China daarvan meer dan 90% op de wereld. Het is dus zaaks goed te staan met de Chinezen want als je je vijand niet kan verslaan, vervoeg hem dan.
VW vrijt met JAC, Mercedes met BAIC en Dongfeng bezit...12% van de PSA-groep. U weet wel, Peugeot, Citroën en Opel, die onlangs Fiat-Chrysler overnamen om de "grootste te worden in de wereld". In die hele gigantische mallemolen lijkt Tesla van Elon Musk de meest zelfstandige te zijn. Hij betrekt zijn batterijen van Panasonic, van LG Chem in Zuid-Korea en van CATL in China, maar wil nu goedkopere batterijen fabriceren zodat hij zijn Tesla's prijziger kan maken. De jacht voor de betaalbare kompleet elektrische auto is door de fabrikanten ingezet. Het Franse Renault heeft in die richting met de ZOE al jaren een pioniersrol ingevuld. Maar Elon Musk, gek en geniaal, is nu zelf een lithiummijn begonnen. Om de Chinese dreiging van eigen volk eerst af te wenden. Vooral Panasonic wil kobalt uit de batterijen halen, omdat deze grondstof vaak uit onstabiele regio's in Congo komt.
Geweldige confrontaties staan de autowereld te wachten. De nieuwe Belgische regering, bestaande uit een gezelschap van technisch onwetenden, meent tegen 2026 in alle auto's een elektrische te zien. Dat is om over de grond te rollen van het lachen. Want ondertussen hebben Mercedes, Hyundai en BMW al auto's die op waterstof kunnen rijden. Alleen weet de koper niet waar te tanken. De volgende edities van de 24 Uren van Le Mans zullen in het teken staan van de opmars van waterstof. Auto's met brandstofcel zijn al beschikbaar en het Koreaanse Hyundai is daarin minstens mee toonaangevend.
Volgens drievoudig winnaar van de grootste industriële autoconfrontatie die de etmaalrace is, André Lotterer, zal het nog 10 jaar duren eer een waterstofauto in La Sarthe kan winnen. Aan die watersof is overigens nog een voorwaarde verbonden: ze moet groen zijn. Afkomstig van wind-, zon- en waterslagenergie. Anders zijn ook weer verkeerd bezig. Ook China zal zich op dat gebied laten gelden. Eerst op hun gigantische thuismarkt, dan in de hele wereld zoals destijds de Japanners. Alleen in Amerika zullen ze wat strubbelingen ondervinden als Donald Trump zou herverkozen worden. Wedden dat hij ze virusauto's of coronawagens zal noemen ? (Walter Rombauts/Foto-inzet: Hyundai's brandstofcel)
POLE BEHALEN VERLIEST INTRINSIEKE WAARDE DOOR KERMISGEHALTE IN F1
Omzeggens iedere race is er al in de eerste bocht, zoniet, dan toch in de eerste ronde een gele vlag, vaak direct vergezeld van een Safety Car. Te vaak wordt ook snel een rode vlag gegeven. Die lichtzinnigheid van de koersdirectie en de hen omringende "stewards" (meestal ex-F1-piloten) maken dat de polesitter minder en minder kan profiteren van zijn uitgangspositie. Statistisch blijft de pole natuurlijk aantrekkelijk. Maar ook bij onbeduidende incidenten tijdens de race wordt te snel de al dan niet virtuele of fysieke Safety Car buitengehaald en komt het veld weer achter de leider te rijden. Indystijl.
Nu de Amerikanen heer en meester zijn over de vroegere historische Formule 1 zal dit niet meer veranderen. Met als gevolg dat een wereldtitel niet meer de echte waarde zal hebben van de vroeger behaalde. Dat de Fin Mika Salo zetelde als steward en Valtteri Bottas favoriseerde door Lewis Hamilton een betwistbare en inderdaad belachelijke straf te geven is in deze context van de "Nieuwe Formule 1" niet verkwikkend. Wat de zesvoudige wereldkampioen aan capriolen uithaalde was vreeemd. In het sportreglement staat echter nergens een verbod daaromtrent. Licht pestgedrag naar Lewis toe is merkbaar.
Hij overdrijft met zijn "Black Lives Matter" en mag zichzelf niet "zwart" noemen, want dat is hij niet. Een zongewende Braziliaan oogt soms donkerder. Zijn verdediging tegen racisme is eerbaar. Maar het moet dan ook in beide richtingen gaan...Ooit was ik verbijsterd dat "die van Antwerpen die van de Limburg niet konden luchten en omgedraaid..." Ik ben geen van beide. Maar ook op lokaal gemeentelijk vlak ziet men die "kleine Luyden" met dergelijke mentaliteit. Absolute objectiviteit is onbestaande. Nergens.
Vanaf het ogenblik dat twee, eerder elkaar nooit geziene mensen, elkaar ontmoeten is er een spanningsveld. Vijf seconden later voelen ze elkaar al dan niet aan. In de F1 komt daar nog eens het "spanningsgeld" bovenop. Ongelooflijke belangen zoals het voorstel dat nieuwkomers vanaf 2021 $200.000 aan de bestaande teams zouden moeten betalen als verzekering dat ze wel degelijk zullen aantreden. In het voorbije decennia zijn er inderdaad teams die zich opmaakten om in het WK F1 toe te treden, maar finaal spoken bleven. Tot eind dit seizoen zal het overigens sowieso blijven spoken in de F1. Maar Lewis zal wel zeven keer wereldkampioen zijn, net als Michaël Schumacher. (Walter Rombauts)
MICK SCHUMACHER RIJDT FP1 IN GP VAN DE EIFEL MET ALFA ROMEO
Ferrari heeft beslist dat Mick Schumacher tijdens de eerste vrije trainingen van de GP van de Eifel F1 op de Nürburgring een Alfa Romeo C39 zal besturen. Daarmee is de zoon van de zevenvoudige wereldkampioen Michaël Schumacher wellicht het pad op gegaan naar een deelname in de koningsklasse in 2021. Het feit dat zijn felste concurrent in de huidige F2, Callum IIott diezelfde dag een Haas-Ferrari rijdt, zal volgend jaar niet hypothekeren. De naam en de achterban zijn sterker dan alle andere mogelijke tegen-argumenten. Robert Shwartzman, ook een nieuweling zal moeten wachten tot Abu Dahbi, maar mag evengoed als zijn twee andere rivalen op het circuit van Fiorano met een Ferrari uit 2018rondsnorren. Dit in het kader van de Ferrari Drivers Academy. Hoeft het erbij gezegd dat Mick Schumacher daar al lid van is toen hij nog Formule 4 reed....? (wr)
BOTTAS WINT GEMAKKELIJK GP VAN RUSLAND NA STRAFTIJD HAMILTON
Lewis Hamilton maakte voor de eigenlijke start van de GP van Rusland enkele "proefstarts". Helemaal op z'n eentje én niet wetend dat zoiets verboden is. Hij kreeg een straftijd van tweemaal 5" die hij bij de eerste pitstop moest "invullen". Daardoor viel hij terug naar de tiende plaats maar finishte uiteindelijk derde. In de eerste ronde was er al een gele vlag en een safety car. Sainz en Stroll knalden hun bolides tegen de muren kapot. Vanaf de zesde ronde kreeg de race een normaal verloop, enkele foutjes van o.a. Romain Grojean niet te na gesproken. Max Verstappen stuurde zijn Red Bull ook over een ontsnappingsstrook. Dit zonder erge gevolgen. De Limburger eindigde zeer verdienstelijk tweede. Winnaar Bottas pikte ook het puntje van de snelste ronde mee in 1'37"030. Lewis Hamilton blijft leider in de voorlopige stand om het WK. (wr)
De uitslag:
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 309,745 km in 1 uur 34'00"364
HAMILTON SCOORT 96STE POLE EN NIEUW RONDERECORD IN SOCHI
In Q2 crashte Vettel en reed ploegmaat Charles Leclerc net niet op hem in. Tegelijkertijd moest Lewis Hamilton die aan een superronde bezig was omwille van de gele vlag gas lossen. Geel veranderde in rood om de brokstukken van Vettel's Ferrari op te ruimen. Meteen zag zesvoudig werelkampioen Hamilton zich geblokkeerd in Q2 en bleef in het ongewisse om in Q3 te geraken omdat er nog maar 2'O5" over bleven en er regen dreigde. Aanvankelijk had Lewis Hamilton al de beste chrono gereden (1'32"085) maar omdat hij met vier wielen buiten de baan was gereden werd zijn tijd - terecht - geannuleerd.
Nadat alles opgekuist was wist Lewis zich nog vierde voor de Q3 te plaatsen. Oef ! In de ultieme training voor de pole zette "het fenomeen" Lewis Hamilton met 1'31"391 een voor de concurrentie verpletterende kanontijd. Maar perfectionist zoals de Brit is, was dat nog niet genoeg. Hij wilde ook nog een nieuw ronderecord rijden in Rusland. Met een eindchrono van 1'31"304 slaagde hij ook daarin ! Maar...Max Verstappen en niet Valtteri Bottas staat met de Red Bull-Honda achter de wereldkampioen.
Klaar voor een groots duel ofwel een ontgoochelende botsing. Beiden hebben belang bij het eerste. Knap werk ook van Sergio Pérez (Racing Point) en de beide Renault's van Ricciardo en Ocon. Aangevuld met een andermaal sterke Carlos Sainz (Mc Laren-Renault). De GP van Rusland is een aanrader. Morgen kan Hamilton de 91 GP-zege's van Michaël Schumacher evenaren... als hij wint. (Walter Rombauts)
HAMILTON SNELST IN FP3, MICK SCHUMACHER WINT IN F2 IN SOCHI
De Formule 2 race die de derde vrije oefeningen voor de GP van Rusland voorafging is gewonnen door Mick Schümacher. Dat is voor de zoon van...de tweede seizoenszege in de "anti-chambre" van de Formule 1. Daarmee verstevigt hij zijn leidersplaats in de voorlopige stand voor het F2-kampioenschap. Tegelijkertijd knersen de F1-deuren weer iets verder open voor de jongeman...
Daarna was er de FP3 waarin eerst Bottas "op de baan zonder grip" een snelste chrono zette. Na wat spielerei van jan-en-alleman vond de regerende wereldkampioen Lewis Hamilton het genoeg en klapte de wijzers op 1'33"279. Zelfs Bottas raakte niet binnen die seconde. Dus heeft Lewis, volgens een elitair blad ingedeeld bij de 100 invloedrijkste mensen op aarde, een leuke springplank naar een 96ste pole straks in de kwalificaties. Max Verstappen moet vanaf P6 beginnen. (Walter Rombauts)
Omdat de teams aan hun "long runs"-rondjes begonnen met het oog op de race, was de FP2 in Sochi zo mogelijk nog saaier dan de eerste vrije oefeningen. Met die nuance dat Lewis Hamilton zich wél direct achter zijn ploegmaat Valtteri Bottas plaatste. Toch hield de Fin met 1'33"519 de snelste tijd in zijn bezit. Ricciardo, derde, moet vanuit die positie een volle seconde toegeven aan de zilverpijl die nu roetzwart ziet.(wr)
BOTTAS - MERCEDES - SNELST IN FP1 IN SOCHI, CRASH VAN LATIFI
De eerste vrije oefeningen voor de GP van Rusland in Sochi in goede weersomstandigheden, zijn met de nodige crashes verlopen. Maar die van Latifi (Williams) was de zwaarste. Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed een rare training. Altijd op harde rubbers en zich niet één seconde bekommerend om een scherpe rondetijd. Hij bezet daarmee de 19de tijd. (wr)
FERNANDO ALONSO BEZOCHT VIRY-CHATILLON EN ENSTONE BIJ RENAULT
De nu negenendertig jarige Fernando Alonso heeft in het Engelse Enstone de Renaultbasis bezocht en ook in Frankrijk in Viry-Chatillon de motorenafdeling. Het waren de eerste stappen van terug van lang weggeweest. Niet alleen vanwege zijnn twee wereldtitels in 2005 en 2006 met Renault, maar ook dat hij op 21-jarige leeftijd, in 2002, met het team zijn echte autosportloopbaan op hoog niveau aanvatte. De Spanjaard wil nu opnieuw in de F1 rijden en denkt het tegen het steeds jongere volkje te kunnen opnemen. Managing Director Cyril Abiteboul heeft hem dwingend aangeraden héél veel uren in de simulator door te brengen.
De eigenzinnige, maar evenzeer durvende Fernando, zal daar gehoor aan geven omdat zijn tweede poging om de 500 Mijlen van Indianapolis mislukte en hij ook in de Dakar een ongeval had en het moest afleggen tegen Carlos Sainz sr. Diens zoon rijdt dus volgend jaar met Ferrari tegen zijn landgenoot. Alonso probeerde het ook eens bij Ferrari maar dat liep ook mis. Reden overigens waarom toen teammanager Stefano Domenicali zelf ontslag nam i.p.v. de schuld op anderen te steken. Renault geeft de Spanjaard opnieuw krediet voor 2021. (Walter Rombauts/Foto:Renault)
Als eind dit jaar Chase Carey de macht overdraagt binnen het "Formule One Management" (FOM) aan Stefano Domenicali zal de hele Formule 1 top bestaan uit ex-Ferrari-kopstukken. Jean Todt zit gesetteld bij de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) als President. Hij heeft aangegeven na zijn termijn te willen verder doen. De F1-directeur is de zéér bekwame ingenieur Ross Brawn. Toeval wil dat de drie allemaal bij Ferrari actief waren in de tijd dat Michaël Schumacher zijn vijf wereldtitels bij het Steigerend Paard behaalde. De vrees van andere teams, met name dat er teveel Ferrari-invloed zal zijn is eerder ongegrond.
Hoewel het drietal, als het er op aankomt, geneigd zal zijn Mick Schümacher in de Scuderia binnen te helpen. De zoon van rijdt nu in de Formule 2 wat altijd de wachtkamer van de F1 is geweest. De teammanagers bekijken dat als een visvijver voor nieuw talent. Maar een naam kan in Maranello ook deuren openen.....Sainz bijvoorbeeld.....en als daar dan nog drie diplomaten van dat kaliber mee binnen schrijden....'t Is vandaag nog gefantaseerd, maar tegen 2022 als het hele nieuwe Concorde Agreement in de praktijk zal omgezet moeten zijn, tegen die tijd kan er nog veel veranderen. In ieder geval is Stefano Domenicali een aanwinst. Zelfs Bernie Ecclestone, grof beledigd door Liberty Media, kan daar niet op tegen zijn. Ons kende ons zoals dat gaat. (Walter Rombauts)
EX-FERRARI TOPMAN STEFANO DOMENICALI WORDT NIEUWE F1-BAAS
Chase Carey van Liberty Media, de eigenaars van de F1, geeft binnenkort zijn functie als ceo door aan de bekende ex-Ferrari topman Stefano Domenicali. Daarmee krijgt F1-directeur Ross Brawn een bekend gezicht in zijn nabijheid. De Engelse topingenieur stond garant voor de vijf wereldtitels die Michaël Schumacher bij Ferrari behaalde. Tevens reed Jenson Button in 2009 in een "Brawn" naar zijn wereldtitel. Domenicali als CEO kan de sport alleen maar ten goede komen.(wr)
Nu Rusland inzake goudproductie China is voorbijgestoken zullen de gouddelvers van de Formule 1 des te liever naar Soschi trekken. Eén ervan doet dat nog meer van harte dan de anderen: Lewis Hamilton. Hij zet er wellicht zijn tocht naar een zevende wereldtitel verder. Naar verluidt wil Netflix hem volgen want als hij op gelijke hoogte komt met de Duitser Michaël Schumacher is dat een nieuwsfeit. Hopelijk niet te voorbarig, maar logischerwijze zal de Brit daarin slagen. De vrije trainingen beginnen vrijdag, vervolgens zaterdag met de FP3 om in de namiddag te "flashen" voor de pole. Nu de "party-mode" sinds Monza is afgeschaft leek het erop dat Red Bull daar het meeste last van had. Maar het is eerder een toevalligheid dan om in de geschiedenis boeken te schrijven.
Ondertussen gaan de roddels in de pitstraat en de paddock voort. Wat niet terugslaat op een zeldzame schuldbekentenis van de Fédération Internationale de l'Automobile dat hun lastenboek ten aanzien van Pirelli's bandenproductie, opgesteld in 2016, te zwaar is geweest. Dat wordt tegen 2022 als met 18" zoals nu wordt gereden, helemaal herschreven. De passage van "weinig slijtage én maximale prestaties" zal herbekeken worden. De Italiaanse bandenreus heeft als enige gedaan wat ze konden, zelfs met drie verschillende compounds, softs, mediums en hards. Volgens technisch hoofd van de FIA is het billijk die "tender" te herzien. De hele F1 is in omwenteling, en met deze de hele autosport en de daaraan plakkende industrie. (Walter Rombauts)
BUEMI-NAKAJIMA-HARTLEY - TOYOTA - WINNEN DE 24 UREN VAN LE MANS
Toyota heeft met zijn TS050 - Hybrid voor de derde opeenvolgende keer de 24 Uren van Le Mans gewonnen. Niet de trainingssnelste Kamui Kobayaschi in de #7 zegevierde, maar wel de #8 die bemand was met Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley. De eerstegenoemde wagen kreeg iets over twee 's nachts mechanische problemen met de turbo. Het kostte het team bloed, zweet en tranen, om de auto weer in de wedstrijd te krijgen. Uiteindelijk finishte hij derde na de Rebellion, bestuurd door Bruno Senna, in gezelschap van Guastavo Menezes en Norman Nato.
De LMP2 was een kluif voor Philip Albuquerque, Paul Di Resta en Philip Hanson.Door hun zege in de Oreca 07-Gibson gingen ze drieëntwintig concurrenten in dezelfde categorie vooraf. Met deze LMP1 en LMP2's valt het doek over deze prototype's. Ze worden vervangen door de nieuwe "Hypercars". Nieuw ontwikkelde wagens die een lager budget zouden vereisen en daardoor meer merken naar Le Mans zouden kunnen brengen. Ze moeten zoals de héél lang geleden "Formule Silhouette"als vormgeving dicht aanleunen bij de straatsportwagens die de consument kan herkennen.
De "l' Automobile Club de l'Ouest" heeft laten weten dat volgend jaar de etmaalrace zal doorgaan op 12 en 13 juni 2021. Hopelijk dan al terug met publiek. Voorzitter van de ACO, Fillon, heeft tijdens een persconferentie gezegd dat Le Mans het laboratorium moet worden om de waterstofauto te ontwikkelen. Proefgewijs heeft er al een Engelse gereden, maar die is nog niet racerijp. Hij verwacht die fase tegen 2024. (Walter Rombauts)
Van vrijdag 16 oktober t/m zondag 13 december a.s. loopt in Autoworld in Brussel een merkwaardige tentoonstelling: 100 jaar Mazda, de Japanse constructeur uit Hiroshima. Liefst 16 iconische historische wagens als de "Luce", de MX-5, de RX-7, het 121 "Bolleke" en enkele exemplaren uit de vroegste geschiedenis van Mazda worden geshowd.
Wat Toyota vandaag deed, met name winnen in Le Mans, voor de derde keer met de TS050 - Hybrid, deed Mazda in 1991 al met de "787B" die uitgerust was met de "rotary-engine". Nadat alle constructeurs de motor van Felix Wankel hadden opgegeven, ging Mazda de uitdaging aan de motor te commercialiseren.. R & D-President van Mazda, en later algemeen President, Kenichi Yamamoto ontwikkelde de motor door. Voor Mazda in 1991 als eerste Japanse auto de grootste uithoudingdrace in La Sarthe won, had onze landgenoot Pierre Dieudonné met de Brit Tom Walkinshaw al met een RX-7 in 1981 de "24 Uren van Francorchamps" op hun naam geschreven.
De Mazda 787B die als eerste Japanse auto de "24 Uren van Le Mans" won werd bestuurd door Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert. Die auto is in Brussel uiteraard ook te bewonderen. Mazda onderscheidt zich in de autowereld door vernuftige ingrijpende technieken en even functionele als verleidelijke design. Ieder rechtgeaard autoliefhebber zou die tentoonstelling met een bezoekje moeten vereren. (Walter Rombauts)
59 AUTO'S RIJDEN DE 88STE 24 UREN VAN LE MANS, WAARVAN ZES LMP1'S
Van die zes voornaamste kanshebbers op de eindzege zijn er de twee Toyota's Hybrid die een derde opeenvolgende zege viseren. Maar met o.a. Rebellion en vele LMP2's moet eveneens rekening worden gehouden. De race gaat door zonder toeschouwers, en verliest veel van zijn allure. Nochtans blijft het de grootste industriële constructeurs-confrontatie in de wereld. Op de pole staat de #7 van Kamui Kobayashi die in de Toyota TS050 Hybrid LMP1 de snelste tijd reed: 3'15"267. Op de tweede plaats vinden we ook de neef van wijlen Ayrton Senna terug die in de Rebellion R13 rijdt met Gustavo Menezes en Norman Natu. In het totaal zijn er maar zes LMP1's.(wr)