Omzeggens iedere race is er al in de eerste bocht, zoniet, dan toch in de eerste ronde een gele vlag, vaak direct vergezeld van een Safety Car. Te vaak wordt ook snel een rode vlag gegeven. Die lichtzinnigheid van de koersdirectie en de hen omringende "stewards" (meestal ex-F1-piloten) maken dat de polesitter minder en minder kan profiteren van zijn uitgangspositie. Statistisch blijft de pole natuurlijk aantrekkelijk. Maar ook bij onbeduidende incidenten tijdens de race wordt te snel de al dan niet virtuele of fysieke Safety Car buitengehaald en komt het veld weer achter de leider te rijden. Indystijl.
Nu de Amerikanen heer en meester zijn over de vroegere historische Formule 1 zal dit niet meer veranderen. Met als gevolg dat een wereldtitel niet meer de echte waarde zal hebben van de vroeger behaalde. Dat de Fin Mika Salo zetelde als steward en Valtteri Bottas favoriseerde door Lewis Hamilton een betwistbare en inderdaad belachelijke straf te geven is in deze context van de "Nieuwe Formule 1" niet verkwikkend. Wat de zesvoudige wereldkampioen aan capriolen uithaalde was vreeemd. In het sportreglement staat echter nergens een verbod daaromtrent. Licht pestgedrag naar Lewis toe is merkbaar.
Hij overdrijft met zijn "Black Lives Matter" en mag zichzelf niet "zwart" noemen, want dat is hij niet. Een zongewende Braziliaan oogt soms donkerder. Zijn verdediging tegen racisme is eerbaar. Maar het moet dan ook in beide richtingen gaan...Ooit was ik verbijsterd dat "die van Antwerpen die van de Limburg niet konden luchten en omgedraaid..." Ik ben geen van beide. Maar ook op lokaal gemeentelijk vlak ziet men die "kleine Luyden" met dergelijke mentaliteit. Absolute objectiviteit is onbestaande. Nergens.
Vanaf het ogenblik dat twee, eerder elkaar nooit geziene mensen, elkaar ontmoeten is er een spanningsveld. Vijf seconden later voelen ze elkaar al dan niet aan. In de F1 komt daar nog eens het "spanningsgeld" bovenop. Ongelooflijke belangen zoals het voorstel dat nieuwkomers vanaf 2021 $200.000 aan de bestaande teams zouden moeten betalen als verzekering dat ze wel degelijk zullen aantreden. In het voorbije decennia zijn er inderdaad teams die zich opmaakten om in het WK F1 toe te treden, maar finaal spoken bleven. Tot eind dit seizoen zal het overigens sowieso blijven spoken in de F1. Maar Lewis zal wel zeven keer wereldkampioen zijn, net als Michaël Schumacher. (Walter Rombauts)
|