De kwaliteitskrant De Tijd meldde vorige dinsdag via de gouden pen van Lukas Vanacker dat drie Chinese merken de Belgische markt op rollen. Niet oprollen, zover is het nog niet en zover zal het hopelijk ook nooit komen. Maar BAIC, JAC en DFSK zijn vanaf nu een feit op ons grondgebied. Daarbij mogen we niet vergeten dat er ook nog Geely is dat al lang eigenaar van Volvo is. Over de Chinese invloed in de wereldauto-industrie kunnen boeken worden volgeschreven. Op zich kan er met de "Chinese-Connection" niets mis zijn ware het niet dat er een gigantisch geopolitiek spelletje aan vast hangt. Nu elektrische auto's aan een bescheiden opmars bezig zijn is er grote nood aan de zeldzame aardmetalen. Volgens wetenschappers bezit China daarvan meer dan 90% op de wereld. Het is dus zaaks goed te staan met de Chinezen want als je je vijand niet kan verslaan, vervoeg hem dan.
VW vrijt met JAC, Mercedes met BAIC en Dongfeng bezit...12% van de PSA-groep. U weet wel, Peugeot, Citroën en Opel, die onlangs Fiat-Chrysler overnamen om de "grootste te worden in de wereld". In die hele gigantische mallemolen lijkt Tesla van Elon Musk de meest zelfstandige te zijn. Hij betrekt zijn batterijen van Panasonic, van LG Chem in Zuid-Korea en van CATL in China, maar wil nu goedkopere batterijen fabriceren zodat hij zijn Tesla's prijziger kan maken. De jacht voor de betaalbare kompleet elektrische auto is door de fabrikanten ingezet. Het Franse Renault heeft in die richting met de ZOE al jaren een pioniersrol ingevuld. Maar Elon Musk, gek en geniaal, is nu zelf een lithiummijn begonnen. Om de Chinese dreiging van eigen volk eerst af te wenden. Vooral Panasonic wil kobalt uit de batterijen halen, omdat deze grondstof vaak uit onstabiele regio's in Congo komt.
Geweldige confrontaties staan de autowereld te wachten. De nieuwe Belgische regering, bestaande uit een gezelschap van technisch onwetenden, meent tegen 2026 in alle auto's een elektrische te zien. Dat is om over de grond te rollen van het lachen. Want ondertussen hebben Mercedes, Hyundai en BMW al auto's die op waterstof kunnen rijden. Alleen weet de koper niet waar te tanken. De volgende edities van de 24 Uren van Le Mans zullen in het teken staan van de opmars van waterstof. Auto's met brandstofcel zijn al beschikbaar en het Koreaanse Hyundai is daarin minstens mee toonaangevend.
Volgens drievoudig winnaar van de grootste industriële autoconfrontatie die de etmaalrace is, André Lotterer, zal het nog 10 jaar duren eer een waterstofauto in La Sarthe kan winnen. Aan die watersof is overigens nog een voorwaarde verbonden: ze moet groen zijn. Afkomstig van wind-, zon- en waterslagenergie. Anders zijn ook weer verkeerd bezig. Ook China zal zich op dat gebied laten gelden. Eerst op hun gigantische thuismarkt, dan in de hele wereld zoals destijds de Japanners. Alleen in Amerika zullen ze wat strubbelingen ondervinden als Donald Trump zou herverkozen worden. Wedden dat hij ze virusauto's of coronawagens zal noemen ? (Walter Rombauts/Foto-inzet: Hyundai's brandstofcel)
|