Straks begin de GP van Portugal met de eerste vrije trainingen in Portimão. Dat anderhalf uur "freewheelen" zal geheel ontsnappen aan de verhitte gemoederen tussen teams, motorleveranciers en de stoelendans van de coureurs voor 2021. Van het plaatje van de piloten kunnen we al enig beeld schetsen. Fernando Alonso is terug bij Renault waarmee hij in 2005 en 2006 wereldkampioen werd. Sebastien Vettel gaat naar Racing Point dat volgend jaar Aston Martin heet, dit wel ten koste van de Mexicaan Sergio Perez. Maar die is niet de enige baan moet ruimen. Kevin Magnussen en Romain Grosjean vliegen eind van dit rampjaar 2020 aan de deur bij Haas-Ferrari. De Fransman beweert dat het om financiële redenen zou gaan. Naar mijn gevoel ligt het ook aan de ondermaatse prestaties die het Deens-Franse duo voor de Amerikaanse constructeur leverde.
Door die Haas-kwestie is er een nieuw "droomscenario" opgedoken. Mick Schumachter, zoon van, werd geacht met Kimi Räikkönen" volgend jaar bij Alfa Romeo zijn echt F1-debuut te maken. Maar nu Haas zonder coureurs zit wordt een beeld gevoed dat wel eens twee Duitsers in de Amerikaanse renstal kan doen belanden:....Mick Schumacher en de immer onvolprezen Nico Hülkenberg, die zich vorige week opnieuw in de spots reed met die Racing Point vanaf de laatste startplaats op de achtste eindplaats te prikken. De winnaar van de 24 Uren van Le Mans in 2015 met Porsche, zat ogenschijnlijk zonder zitje nadat Renault het in hem niet meer zag zitten... Impulsief handelen is nooit goed. De Franse constructeur wil hem misschien nog wel terug. Maar voor de 33-jarige Duitser lonken er meer vertrouwensmensen elders dan in Viry Châtillon of in Endstone.
Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft via de "Black Lives Matter"-actie maatschappelijke politiek publiekelijk geïntroduceerd in een sport die, bewijsbaar naar mijn gevoel, nooit de gekleurde medemens heeft gediscrimineerd. Uiteraard beschikt die bevolkingsgroep, wereldwijd historisch geschaad, niet over de geldmiddelen om zich in het miljardenwereldje van de F1 te introduceren. In het Amerikaanse Nascar bestaan daar uitzonderingen op. Lewis Hamilton heeft iets verwezenlijkt waarop hij terecht héél trots mag zijn. Vanuit een achtergestelde buurt in Londen naar straks zeven keer wereldkampioen F1 rijden. Maar FIA en zelfs Liberty Media zijn niet onverdeeld gelukkig met de lichte agressiviteit waarmee het stuurgenie dit propageert.
Zo oppert de Mercedes-coureur bezwaar tegen het inzetten van de Rus Vitaly Petrov als "steward" in de GP van Portugal. Die man zou al wat kritiek hebben gespuid op Hamilton. Vrije meningsuiting komt al ruim twintig jaar in het gedrang. Dat zullen de 57% van de freelance-journalisten in België die staatsteun aanvroegen door de corona, weldra nog sterker ondervinden... De uitgevers hebben de macht. Altijd al gehad. Vooral de politiek gekleurde. Zoals ook motorbouwers als Honda de macht hebben te stoppen met iets dat meer op kermis is gaan lijken dankzij overnemer in 2017 van de F1, met name Liberty Media. Red Bull moet op zoek naar een nieuwe motorleverancier voor 2022. Of zelf een motor ontwikkelen, want de big boss Dieterich Mateschitz, heeft een hekel aan Mercedes. Dat merk zal overigens niet vlug de beste motor aan zijn grootste concurrent (lees: Max Verstappen) leveren. Straks om 12 uur begint FP1 in Portugal. (Walter Rombauts)
|