Het hing al in de lucht in de FP3. Max Verstappen zette een tijd neer die ongeveer een aanwijzing was voor de kwalificaties die in het donker op een afkoelende baan zouden doorgaan. Na de klassieke afvallers in Q1 en Q2 bood zich de Q3 met de tien beste zich zeer explosief aan. De beide Renault's waren gesneuveld in Q2 en de twee Mc Laren's van Sainz en Norris raakten in de strijd om een goede plaats op de grid. Hun doel is morgen de derde plaats in het WK voor Constructeurs veilig te stellen door Racing Point van die plaats te verdringen.
Maar in de spits, voor de "pole" knalden de gensters eraf ! Tussen wie ? Hewel, tussen de heren Bottas (winnaar in Abu in 2017), Hamilton (winnaar in 2018 en 2019) en voor zover mijn herinnering reikt heeft Mercedes in alle hier gereden GP's de pole gehad. Daarbij zijn ook de klantenmotoren gerekend. Vandaag, voor de zeventiende en laatste race van een verschrikkelijk 2020, is er een jongeman die in Hasselt is geboren maar profijtsgewijs zich liever als Nederlander genoemd ziet, die in een complete éénwording met de machine die Red Bull 16-Honda heet, het Mercedesmonopolie heeft gebroken. Op een magistrale manier. Met 1'35"346, precies 5 duizendste beter dan zijn toptijd in FP3 !!!
Valtteri Bottas zette zijn Mercedes fier naast de Red Bull, en dat deed ook Hamilton. Want morgen is er een andere dag, eigenlijk nacht..., waarin een duel op de affiche staat zoals er alleen geweest zijn tussen Prost-Senna, Mansell-Piquet, Schumacher sr. - Villeneuve jr of ook tussen Villeneuve sr-Arnoux in Dijon. Dat wiel in wiel gehalte verwachten we morgen. Laat de cosmos ervoor zorgen dat alle andere verdienstelijken zich van startstommiteiten onthouden. Een Safety Car is een ongewenst object op de baan. Laat de race-directeur de twintig heren, coureurs en pubers dat in de laatste briefing nog eens goed op het hart drukken. Het moet bijna een Covid-verzoek zijn: afstand houden en alleen grootse inhaalmaneuvers opvoeren als die in regel gaan. Dan zien we morgen autosport van het hoogste gehalte. Met natuurlijk de bandenstrategie die als een verwarde droom door heel het veld waart. Morgen staat er een hoogdag op de F1-kalender. (Walter Rombauts)
De kwalificatie:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'35"246
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'35"271
3. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'35"332
4. Lando Norris (Mc Laren-Renault) 1'35"497
5. Alexander Albon (Red Bull-Honda) 1'35"571
|