MICK SCHUMACHER NU MET F2 TITEL NAAR F1 BIJ HAAS IN 2021
In de laatste F2 race van het seizoen reden zowel Mick Schumacher als zijn belager Callum Ilott buiten de punten. Daardoor behield de zoon van 14 punten voorsprong en verzekert hij zich van de F2-titel. Daarmee trekt hij als 21-jarige naar Haas om in 2021, dertig jaar na zijn vader zijn F1-loopbaan aan te vangen. Zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher (52) ving zijn F1-carrière aan in de GP van België F1 in een Jordan Ford. Dat was het weekeinde dat Betrand Gachot door Eddie Jordan handig de gevangenis werd ingeloodst. Onder insiders is altijd beweerd dat Mercedes 10 miljoen Bfr zou hebben betaald aan de Ier Jordan om Michaël in de Iers-groene "7Up" Jordan-Ford te laten rijden. Tot daar het begin van vader Schumacher wiens debuut al direct na de start eindigde met een defecte koppeling vlak voor het restaurant 'l Eau Rouge aan de voet van de Raidillon.
Nadien behaalde de gezegende Duitser twee wereldtitels met een Benetton-Ford en vijf met Ferrari. Op 29 december 2013 botste de toen 45-jarige Michaël op een boom tijdens een ski-afdaling nabij Grenoble. Sindsdien weet niemand meer hoe zijn gezondheidtoestand écht is. Alleen Jean Todt, President van de Fédération Internationale de l'Automobile, Ross Brawn en mogelijk Luca de Montezemolo mogen hem - in overleg - bezoeken. Ook Bernie Ecclestone (89) mag komen, maar de wil "het genius" zoals hij Schumacher altijd noemde niet in zo'n situatie zien.
De glitter van de hoogste autosportdiscipline, nu wel Amerikaans getint, doet nu een ware "hype" ontstaan rond Mick Schumacher. Deze rijdt met een Rus Nikita Mazepin naast zich die volgens geruchten in de paddock per race 870.000 dollar zou moeten meebrengen naar Haas. Voor 23 races...!!!??? Er van uitgaande dat de Ferrari-ingenieur Resta al bij Haas is ingelijfd en dat kosten noch moeite zullen bespaard worden om "de hype Mick" te doen slagen heeft dit onder multimiljardairs - vergeet ook niet de Russische Oliarchen - in de paddock een voedingsbodem. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL-HONDA - ZET ORDE OP ZAKEN IN FP3 IN SAKHIR
Verdwenen is George Russell in de Mercedes niet. Héél even pikte hij de snelste tijd maar werd omzeggens direct door Valtteri Bottas van de leiding geduwd met 54"270. Na drie kwart uur zette Max Verstappen met 54'064 een rondetijd waarmee niemand hem nog kon bedreigen voor een eerste plek in de derde vrije oefeningen. Iedereen verwacht nog een bliksemtijd van George Russel in de Hamilton-Mercedes, maar nu gesierd met #63, maar dat moet dan straks in de kwalificaties komen.
Bottas in FP3 op de tweede plaats heeft zichzelf moed ingepompt dat hij "de snaak van Williams" van de pole kan houden. Russell is zevende na deze FP3. Sebastien Vettel die even tweede reed, werd binnen geroepen en de Scuderia gaat twee uur voor de kwalificaties nog een motorwissel uitvoeren....Bij Ferrari is er altijd drama, tot zelfs Charles Leclerc toe die in de laatste bocht van deze training nog een speelse spin maakte, zonder erg weliswaar. Straks, zaterdagavond onder de spots van Sakhir, tintelt hoogspanning in de lichtbundels. (Walter Rombauts)
BOTTAS HERNEEMT CONTROLE OVER RUSSELL, VERSTAPPEN EN ZICHZELF MET POLE
De Fin Valtteri Bottas heeft vooral zijn eigen evenwicht hervonden in zijn hoofd door in 53"377 de pole voor de GP van Sikhar te behalen. Nipt voor Hamilton's vervanger George Russell en iets verder weg van de derde, Max Verstappen die strijdlustiger dan ooit is. De GP van Sakhir kondigt zich héél spannend aan. De sterallure van George Russell mag dan iets tanen bij de wetenschap dat hij 36 GP's op zijn actief heeft met Williams en daarin geen enkel WK-punt, laat staan een pole te behalen. Het is niet de schuld van de 22-jarige Brit, maar wel van het kramallelijke van de Williams-Mercedes die maar niet competitief wil worden.
Morgen is het een hevig vechtend trio dat als scheidsrechter Sergio Perez (Racing Point-Mercedes) en Charles Leclerc (Ferrari) mag verwachten. De Mexicaan rijdt zijn voorlaatste race bij het team dat volgend jaar Aston Martin heet en Sebastien Vettel ontvangt naast het zoontje van de baas, Lance Stroll die niet echt doordringt naar de spitsrijders. De GP van Sakhir wordt gereden over 87 ronden van 3,543 km met 11 bochten. Niet iedereen vindt het een volwaardig rijveld voor de Formule 1. Maar dat is met deze noodkalender bijzaak geworden. Vooral bocht 8 verleidt de piloten wat breder uit te gaan, waardoor hun rondetijd kan afgepakt worden. Benieuwd naar morgen waar in afwezigheid van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de basis van een nieuwe hiërarchie kan worden gelegd. (wr)
GEORGE RUSSELL - MERCEDES - BEVESTIGT IN FP2 IN SAKHIR !
De Britse vervanger van Covidzieke Lewis Hamilton heeft ook in de tweede vrije training met 54"713 de beste tijd gereden. Een presatie die kan tellen ! Valtteri Bottas werd er zo nerveus van dat hij herhaaldelijk zijjn goede tijden verbrijzeld zag door de wedstrijdjury omdat hij in bocht 8 altijd de baanlimiet met vier wielen verliet. Max Verstappen (Red Bull-Honda) kon zijn ogen niet geloven. Deze race, zonder Hamilton, was een uitgelezen kans geweest voor hem om nog een GP aan zijn palmares toe te voegen.
De keuze van Toto Wolff tussen Russell en Vandoorne blijkt de juiste te zijn. Morgen is er de FP3 en dan de kwalificaties. De gevestigde "halfgoden" kunnen dan het tegendeel bewijzen. Of zich afvragen waarom ze plots zo traag zijn geworden...? Morgen kan George Russel het wereldje eens letterlijk op z'n kop zetten. In de rand: Mick Sumacher had een onzachte ontmoeting in de F2-kwalificaties met Nissany en start achteraan in het veld. Tot slot iets heel anders. Thierry Neuville (Hyundai) zal weer geen wereldkampioen worden.(wr)
GEORGE RUSSELL - MERCEDES - ZORGT VOOR AARDBEVING IN SAKHIR
De invaller voor Lewis Hamilton die in quarantaine zit, George Russell die normaal voor Williams rijdt, heeft in Sakhir de snelste tijd gereden in 54"546. Hij kreeg daarmee al een eerste bijnaam van Flying Geoge, maar brengt voor de Fin Valtteri Bottas in verlegenheid. Die kijkt tegen 3/10de seconde aan met een chrono van 54"868. De Fin rijdt zijn 77ste GP met het nummer 77 en zal ongetwijfeld straks in de FP2 deze situatie willen rechtzetten. Voor Mercedes als team is het leuk dat de jonge Brit (22) zo snel is, de eerste keer dat hij met zo'n zwarte Mercedes rijdt.
Want mogelijk kan toponderhandelaar en teambaas Toto Wolff dit feit gebruiken om Hamilton's loonvraag naar 50 miljoen dollar in 2021 te temperen. De nieuwkomer Jack Aitkin bij Williams werd twintigste en laatste en Pietro Fittipaldi in de Haas klokte de voorlaatste tijd. Max Verstappen die tweede is en Alex Albon derde, splitsen voorlopig de beide Mercedessen. Het doet ongewoon aan dat op deze korte hogesnelheidsomloop de rondetijd minder dan één minuut is. Men lijkt wel op de kermismolen te zitten. Maar misschien is dat wel wat Liberty Media wil. (Walter Rombauts)
GEORGE RUSSELL VERVANGT HAMILTON VOOR GP VAN SAKHIR
Zoals door insiders verwacht is het George Russell die zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zal vervangen bij Mercedes voor de GP van Sakhir volgend weekend. "Onze" Stoffel Vandoorne, rijdend voor Mercedes in de Formula E, wordt iets te licht bevonden tegenover de kapitaalkrachtiger achterban van George Russell die even zijn zitje bij Williams verlaat. Daar zit Jack Aitkin in voor de volgende race. Voor wie d'r nog mocht aan twijfelen, Mick Schumacher rijdt volgend jaar voor Haas aan de zijde van de Rus Nikita Mazepin die valiezen vol dollars schijnt mee te brengen...(wr)
PIETRO FITTIPALDI VERVANGT GROSJEAN IN GP VAN SAKHIR
Romain Grosjean heeft de wens geuit om de GP van Abu Dahbi te rijden voor Haas. Of dat zal doorgaan is zéér de vraag. Dat hanht o.a. mee af van wat de FIA-medische staf beslist en minder geweten of Grosjean nog gewenst is. Want héél zijn loopbaan door heeft hij het imago van brokkenpiloot bevestigd. Voor de GP van Sakhier aanstaande weekend wordt hij bij Haas alvast vervangen door Pietro Fittipaldi, kleinzoon van tweevoudig wereldkampioen F1 (1972 en 1974) én winnaar van de 500 Mijlen van Indianapolis, Emerson Fittipaldi.(wr)
HONDERD JAAR MAZDA HEROPENT VANDAAG IN AUTOWORLD IN BRUSSEL
De pientere Japanse autoconstructeur uit Hiroshima heropent vandaag de tentoonstelling "100 Jaar Mazda" in Autoworld in het Jubelpark in Brussel. Door de coronamaatregelen moest ze gesloten blijven. Nu is ze geopend toe eind januari 2021. Gezien de virtuositeit waarmee Mazda altijd auto's heeft geproduceerd zijn de tentoongestelde vierwielers stuk voor stuk de moeite waard om enkele minuten bij stil te staan en goed te kijken. Mazda heeft nu ook zijn elektrische auto, maar persoonlijk blijf ik uitkijken naar de waterstofauto die er ongetwijfeld moet komen. Het is zelfs mogelijk dat daarin opnieuw de "rotary-engine" zal geïntroduceerd worden.
Mazda experimenteerde lang met die RX8 in Noorwegen. Dus...is dat niet uitgesloten. De "rotary-engine" (erfenis van Felix Wankel) die door de meeste autoconstructeurs is uitgespuwd (NSU, Citroën...) heeft Mazda wel de eerste Japanse zege in de 24 Uren van Le Mans bezorgd met Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert. Eerder slaagde Mazda er al in die oefening uit te voeren in 1981 toen Pierre Dieudonné met Tom Walkinshaw de "24 Uren van Francorchamps" wonnen in een Mazda RX7.
Ga piepen bij Mazda in Brussel, het zal beslist de moeite lonen. Dit verzekert u een gepensioneerd beroepsjournalist die alleen van zijn pen heeft geleefd, 48 jaar lang, in de autosport en de auto-industrie, en daarnaast geen klusjes als frietenbakker, ambtenaar, beroepsmilitair, leraar of enige andere profitariaatsfunctie moest uitoefenen. Van kindsbeen af gesproken heeft deze man 70 jaar in "pole" gestaan om na een industriële carrière als specialist in thermische behandelingen van staal door zijn passie is verleid om autojournalist te worden.(wr)
HAMILTON TEST POSITIEF OP CORONA, RIJDT VOLGENDE ZONDAG NIET
Het is wat men "breaking news" pleegt te noemen. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton is positief bevonden in een coronatest. Dus rijdt de Brit niet zondag in Bahrein voor de GP van Sakhir. Hij moet vervangen worden. De naam van Stoffel Vandoorne is al gefluisterd. Het wordt spannend te zien hoe Duitsland zal lobbyen om eerder Nico Hülkenberg in de Mercedes te krijgen. Het nationaal gevoel speelt een grote rol, maar kan net zo goed als "anti" zijn omdat Duitsland niet meer met het "nationaal" wil vereenzelvigd wil worden. Curieus om te zien wie vrijdag in de Mercedes zal zitten als de eerste vrije oefeningen van de voorlaatste GP van 2020 beginnen. Esteban Guitterez wordt ook genoemd en, afhankelijk van de kleine letters in zijn contract met Williams, ook George Russell !
Bij Haas heeft men de Rus Nikita Mazepin (21) bevestigt voor 2021. Momnteel staat die - met nog twee races te gaan - op de derde plaats in de voorlopige stand om het F2-kampioenschap. Leider daarin is Mick Scumacher die volgend jaar normaliter bij Haas samen met de Rus zal rijden. Ook kan strikt genomen Romain Grosjean zondag niet rijden en moet dus ook een ander invallen. Er zal dus al vuurwerk aan te pas komen om die plaatsvervanger aan te duiden. Nico Hülkenberg's racebag staat altijd klaar. En met welke auto hij dat zal doen maakt hem niet uit. Hij is het zinnenbeeld van de spreuk "Olie drijft altijd boven". (wr)µ
ROMAIN GROSJEAN STAPT LEVEND UIT HELLEVUUR EN HAMILTON WINT ZIJN 95STE GP
In de eerste ronde was het al prijs ! Romain Grosjean reed met zijn rechterachterwiel over het linkervoorwiel van Kvyat en schoot zichzelf in de vangrail. De Haas-Ferrari ontplofte en 27" bleef de Fransman onzichtbaar in de metershoge vlammen. Toen stond hij uit den dode op en sprong over de vangrail in de armen van toegesnelde dokters en baancommissarissen. Dan werd hij met de helikopter naar een nabij militair hospitaal overgevlogen. Met gunstige uitslag: levend en wel. Met wat lichte brandwonden aan de handen, zoals Gerhard Berger destijds. De vangrail moest worden hersteld en de coureurs gingen voor meer dan 45' in de pits wachten op een nieuwe start.
Het ongeval was een gevisualiseerde cursus voor beginners in de veiligheids-aspecten van de Formule 1. Omdat de auto letterlijk in twee is gebroken was de overlevingscel vooraan duidelijk te zien. De "Halo"-beugel bleef ook intact en voorkwam dat Romain onthoofd werd zoals Sutherland in een sportwagenrace in Zolder. Of zoals Chris Bristow in de GP van België in 1960 overkwam door onder een gespannen prikkeldraad door te vliegen. Het "HANS"-systeem heeft gemaakt dat hij ook geen "coup-de-lapin" in zijn nek kreeg. De moderne F1 heeft zijn grote veiligheid bevestigd. Een evolutie die definitief ingezet is sinds Ayrton Senna op 1 mei 1994 in de Tamburellobocht in Imola om het leven kwam.
Voor er zich een duidelijke structuur in de race aftekende ging Lance Stroll met zijn Racing Point in de vierde ronde over de kop. Hij gebruikte daarvoor dezelfde wipplank als Romain Grosjean. Zijn rechterachterwiel bolde over het linkervoorwiel van Kvyat en de roze wagen ging over zijn zijde op de kop liggen. De rolbeugel, in combinatie met de Halobeugel, deed weer zijn werk. Dit keer kwam de Safety Car voorrijden en weer gingen vele ronden race-ontgoocheling verloren. Met de derde start nadat de SC van de baan verdween kwam er eindelijk echt racewerk aan te pas.
Lewis Hamilton leidde zoals hij ook het best was gestart, Max Verstappen hield de tweede plaats vast met een waterkans op een zege door bandenstrategie. Sergio Perez schitterde op de derde plek. Tot in de 54ste van 57 ronden zijn Mercedes-motor in brand schoot. Met laaiende vlammen in zijn rug zette hij de auto in het gras. De Safety Car kwam op de baan en zou de race beëindigen met erachter rijdend als eerste, Lewis, als tweede Max en - door de pech van Perez - Alex Albon op de derde plaats.
Valtteri Bottas nam een slechte start, wijzigde vaak de bandenstrategie en finishte 8ste. Aan die plaats zijn 4 WK punten gekoppeld. De Fin doet dus een slechte zaak en ziet dat Max Verstappen met 19 punten (18 van tweede plaats + 1 van snelste ronde 1'32"014) in zijn schaduw komt om vice-wereldkampioen te worden...? Voor de derde plaats in het WK van de Constructeurs bracht Mc Laren-Renault de beste punten op met de vierde plaats van Lando Norris en de vijfde van Sainz. Ferrari kwam in het stuk eigenlijk niet voor. Tenzij een incident tussen Charles Leclerc en...Daniil Kvyat. Volgende week zondag wordt op dit circuit in Bahrein de 16de GP en voorlaatste van het "seizoen" gereden. Hamilton's ambitie is al gekend, met name dit jaar nog zijn 100ste pole-position behalen. Max Verstappen wil gewoon voorbij Bottas geraken. (Walter Rombauts)
STRIJD OM DERDE PLAATS IN CONSTRUCTUERS-KAMIOENSCHAP MET Z'N VIEREN
In het Wereldkampioenschap voor Constructeurs is Mercedes al voor de zevende keer kampioen. Red Bull is zeker van de tweede plaats, maar voor de derde plaats vechten nog theoretisch vier merken, waarin Ferrari het slechts is geplaatst om nog derde te worden. Racing Point, Mc Laren en Renault zullen in de drie volgende en laatste races het onderling uitmaken. Bekijk daarvoor de voorlopige stand en trek zelf je conclusies.(wr)
HAMILTON MEESTER MET NIEUW RONDERECORD EN 98STE POLE
Het verhaal over de kwalificaties is simpel. De illusie die Max Verstappen met de beste tijd in de FP3 nog had, is door zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton gewoon verbrijzeld. De Brit klokte met 1'27"264 niet alleen een nieuw ronderecord maar tevens zijn 97ste pole. De kwalificaties kregen even een rode vlag omdat Carloz Sainz's Mc Laren spinde en door een versnellingsbak probleem niet meer weg geraakte. Na het wegtakelen hernam de Q2 met nog 9'10 te rijden. Beide Ferrari's werden uit de Q3 gehouden, wat het "drama" bij de Scuderia onderstreept. Morgen starten de beide zwarte Mercedessen op de eerste rij, gewoontegetrouw achtervolgt door Max Verstappen. (wr)
MAX VERSTAPPEN ZET HAMILTON OP ZIJN PLAATS MET SNELSTE TIJD IN FP3
Max Verstappen heeft in een bits duel met de heren Hamilton en Bottas uiteindelijk met een kometentijd van 1'28"355 de snelste tijd gereden in de derde vrije oefeningen. Hamilton en Bottas bleven wel binnen dezelfde seconde. Alexander Albon reed na zijn "criminele" crash met een spiksplinternieuwe Red Bull-Honda RB16 de vierde tijd. Hij poogt daarmee wat clementie bij Christian Horner en Dr. Helmut Marko te bekomen. Zijn plaats voor 2021 in het team wordt voor 2021 gewoon in vraag gesteld.
In de rand van de GP van Bahrein kunnen we noteren dat de FIA-stewards de tijd-annulatie voor bocht 4 hebben opgeschort. Er kwamen teveel reclamaties vanwege coureurs en teams. In concreto wil dat zeggen dat koersdirecteur Masi oogluikend toestaat dat in bocht 4 met de vier wielen over de baanlimiet mag worden gereden. Daar zal dan straks in de kwalificaties dankbaar gebruik van worden gemaakt door de coureurs en zal stof tot discussie opleveren.
De hond die gisteren de FP2 even verstoorde is terecht en het F1-wereldje zoekt er een naam voor... De decadentie vreet verder in op het F1-gezelschap. Lewis Hamilton heeft ook een hond, dus "Dogs Lives Matter" is geboren...! Carlos Sainz sluit zich onmiddellijk met zijn hond aan bij de beweging. Dat doet me eraan herinneren dat ooit een haas - niet die van Grosjean of Magnussen, maar een echte - in Silverstone voor consternatie zorgde, maar ook dat de Brit Alan Stacey, rijdend in een Lotus in de GP van België 1960, door een vogel die hem in het gezicht vloog de controle over zijn wagen deed verliezen en er het leven bij inschoot. Het is zaaks al dan geen huisdieren te weren uit de infrastructuur van de F1. (wr)
MERCEDES DRIEMAAL BOVENAAN IN FP1 VOOR GP VAN BAHREIN
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton reed de snelste tijd in de eerste vrije efeningen voor de GP van Bahrein, een nachtrace waar 495 schelle spots het woestijnspektakel zullen in beeld brengen. Valtteri Bottas pakte de tweede chrono en Sergio Perez (Racing Point-Mercedes) schitterde op de derde plek. Concreet wil dat zeggen dat drie Mercedes 1,6 liter V6 Turbo Hybrid-motoren op de eerste drie plaatsen staan. Het merk is zeven keer wereldkampioen bij de constructeurs en zal zeker een vinger in de pap hebben over het concept van de nieuwe krachtbronnen voor 2026. De algemene trend is naar iets "simpeler" motoren gaan die minder het budget belasten. Welke dat zullen zijn is op dit moment helemaal niet geweten. Synthetische benzine is alvast voorzien en de FIA wil dat de F1 vasthoudt aan motoren met inwendige verbranding. Met een beetje elektrische hulp. Wat hybrid zoals....vandaag.
Het Bahrein International Circuit is gebouwd op een vroegere kamelenkwekerij. Liefst 1120 plambomen ondersteunen het exotische decor waar toch nu en dan regen kan vallen. Nooit eerder is een GP in Bahrein zo laat in het jaar gereden. Dus klimaatsgewijs is het anders. Ook anders is het verzoek van Amnesty International aan zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton om zijn mening te geven over de mensenrechtenschendingen die volgens de internationale politiek en pers daar schering en inslag zijn. Als het goed begrepen is zou de Brit, stimulator van de Black Lives Matter aangegeven hebben in alle landen waar hij rijdt de accenten op het anti-racisme te leggen en aan de machthebbers de universele rechten van de Mens te respecteren. Hopelijk predikt Lewis daar niet in de woestijn.
Het laatste accent van de FP1 is dat Pirelli een C3 Compound liet uitproberen die in 2021 zal worden gebruikt. Zowat alle coureurs reden er al mee en zoals altijd lopen de meningen uiteen. In de vrijdagtraining mogen nieuwelingen of "ouwe knarren" nog eens iemand als proefpiloot vervangen. Robert Kubica verving Kimi Räikkönen bij Alfa Romeo en Roy Nissany verving Russell in zijn Williams. Het hoeft niet gezegd dat het verloren moeite, energie en geld was. Robert Kubica werd wel dertiende maar het kan niet betekenen dat de Pool opnieuw een vol seizoen kan afdwingen. Net als Romain Grosjean (Haas) die andermaal de uitlokker was van de eerste gele vlag, zoals we hem kennen met een magistrale slipper die hem de grindbak deed bezoeken. Straks zijn er de tweede vrije oefeningen. De kans zit er dik in dat Mercedes bovenaan blijft. Want Max Verstappen is niet echt in zijn sas. Het laatste kwartier van de FP1 werkten de mecaniciens hard aan de vloer van de RB16. De Limburger staat dan ook "maar" op P6. (Walter Rombauts)
FP1:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'29"033 - gemiddeld 218,831 km/h
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'29"215 - 215,264 km/h
3. Sergio Perez (Racing Point-Mercedes) 1'30"214 - 214,445 km/h
HAMILTON - MERCEDES - NET ALS DAARSTRAKS: KING OF THE ROAD IN BAHREIN
Max Verstappen (Red Bull-Honda) en Sergio Perez (Racing Point-Mercedes) hebben een glansrol gespeeld in de tweede vrije trainingen om de GP van Bahrein. Zondag is dat de vijftiende GP van dit (ver-) schrikkeljaar en daarna blijven er nog twee over. Mocht het de snelheidsgoden behagen dan was er eens een ander merk aan de top van de tabellen geweest. Maar zelfs een zwarte Mercedes, ver weg van de zilverpijlen, is in handen van Mister Lewis Hamilton de beste, de snelste. De Brit, minstens excentriek te noemen, neemt de allures van mensgod aan zoals, Cassius Clay, Ayrton Senna en Diego Maradona. Zelfs over de dood heen blijven ze levendig.
Max Verstappen die halfgoderij al toekennen is nog wat vroeg. Al jaagt de Limburger de zevenvoudige titelhouder toch op. Bottas, in die tweede zwarte sterauto, bleek een gemakkelijke prooi te zijn voor de Red Bull-coureur die Honda weer op het podium tilde. Het is met zekerheid dat hij in Suzuka in Honda's thuisland Japan al wordt vereerd, minstens als samurai. Maar die Red Bull kon Max niet dichter dan 0"347 bij Hamilton brengen. De Brit klokte 1'28"971 en hield Max Verstappen buiten diezelfde seconde. Acht rijders bleven vervolgens in die 1'29" hangen. Allemaal knappe gasten, zeker die Sergio Perez die volgend jaar zijn auto aan Sebastien Vettel moet geven en Racing Point als naam ophoudt te bestaan. Het is dan Aston Martin dat geldschieters voor de zoveelste keer in de geschiedenis van het merk weer adrenaline wil inspuiten. Vermelden we nog de zeer zware crash van Alex Albon met de Red Bull. Dit ernstig voorval brent zijn positie bij het team nog meer in gevaar voor 2021.
Morgen zijn er de derde vrije oefeningen. Dan de kwalificaties voor de pole. Mogelijk moet weer Mercedes en Hamilton worden vernoemd. Om het uit te schreeuwen en hopen dat Red Bull zijn verzoek om een motor-ontwikkelingsstop te verkrijgen. Zoniet zal die niet zwarte Lewis Hamilton volgend jaar naar een achtste wereldtitel rijden. Ongezien. Mick Schumacher, zoon van, zal nog te onervaren zijn om tegen zoveel natuurtalent, neen, karakterkracht van het fenomeen Lewis op te kunnen. Zonder de schoonheid van Senna, zonder de genialiteit van Schumacher Sr. zal Lewis worden genoteerd als de grootste ooit. Vanuit een achtergestelde jeugdpositie naar het rijk van de onsterfelijkheid gereden. Bij Mercedes moest het in de sterren geschreven staan. Het begon in 2008 met een eerste wereldtitel, terwijl Felipe Massa die al vierde met champagne, stak Lewis de Duitser Timo Glock voorbij in een regenwolk... Nooit zal geweten zijn of Glock gas loste, of Lewis er echt blindelings voorbij reed. Het is Massa's grootste desillusie geweest in zijn grootse loopbaan. (Walter Rombauts)
Degenen die de asfaltgradatie bepalen in samenspraak met de bandenleverancier moeten enkelvoudig compoundleverancier Pirelli verantwoordelijk stellen voor de resultaten die de coureurs op de piste behalen. De pitstop van Lance Stroll was op zijn minst verdacht. Waarom rijdt de ene coureur langer met zijn banden (softs, mediums, hard, intermediums en wets) dan de andere ? Het antwoord is duidelijk: de rijstijl van de "meesters" in kwestie is van eerste orde. Maar hoe komt het dat de ene band sneller "graining" vertoont dan de andere ? Journalistiek met een vraagteken is altijd slechte journalistiek. Maar hier rijst toch wel die vraag waarom op de ene band eerder ronde korreltjes ontstaan dan op een andere...? Die korreltjes rubber maken de auto's meer of minder bestuurbaar. De stuurmanskunst van de coureurs speelt daarin een rol. Maar toch. Pirelli weegt in deze een grote verantwoordelijkheid op de schouders. Rubbercompound maken is een kunst. Pirelli beheerst die, maar er zijn altijd toleranties die al dan niet overschreden worden. Het zou wenselijk zijn dat minstens twee bandenleveranciers de teams bevoorraden. Zoals het nu is wordt het verdacht. Voorbeeld zie Lance Stroll. Van hero to zero na 37 ronden.... Om over na te denken. Dus pleidooi voor twee bandenleveranciers. (wr)
11 WERELDTITELS OP HET PODIUM, 7 VOOR HAMILTON, 4 VOOR VETTEL
De Grote Prijs van Turkije is ongelooflijk spannend geweest. Met een ongewone polesitter, Lance Stroll die de beste start maakte en 37 ronden aan de leiding bleef eer hij binnengeroepen werd voor een bandenwissel. Alleman vertrok op regenbanden om daarna over te gaan op intermediums. Die pitstop brak de cadans van Lance Stroll en hij viel roemloos terug op de zesde plaats. Dat feit bracht Lewis Hamilton op de leidersplaats die hij niet meer zou afstaan. Hij had daarvoor Sergio Perez (Racing Point) die even eerste reed moeten voorbij snorren. Wat een koud kunstje was. Lewis Hamilton reed feilloos naar zijn zevende wereldtitel, dus nu evenveel als Michaël Schumacher. Ploegmaat Valtteri Bottas en Esteban Ocon (Renault) tikten elkaar aan in de eerste bocht al. Bottas viel terug naar de zeventiende plaats en verloor alle kansen om in de punten te eindigen. Zijn afgang werd nog extra geaccentueerd toen Lewis Hamilton hem dubbelde. Bijna een vernedering. Twee ronden voor het einde nam Hamilton nog een risico door geen nieuwe banden te halen want zijn inermediums waren versleten slicks geworden. Maar hij reed ermee door. Vastberaden en geen angst om ingehaald te worden. Hoewel de achtervolgers Perez en Vettel dichter kwamen...
Charles Leclerc (Ferrari) reed een diamantgave race tot hij naar de finish toe Sergio Perez wilde "pakken" voor de tweede plaats. De Mexicaan riposteerde en in de korte verwarring van dat maneuver zag viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) een gat om tussen hen beiden door te rijden en de derde plaats in te pikken. Sergio Perez, momenteel zonder stuur voor 2021 wegens de komst van...Sebastien Vettel bij Racing Point, stond op het podium dus tussen twee wereldkampioen zwaargewichten. Lewis en Sebastien, beiden tezamen goed voor 11 wereldtitels. Voor wie het mocht vergeten zijn: op de meer dan duizend GP's die vanaf 13 mei 1950 zijn gereden hebben, welgeteld 33 coureurs wereldtitels behaald.
Max Verstappen, sterk verwacht als winnaar, miste compleet zijn start. Hij kon zich echter snel opnieuw een weg banen naar een vierde en derde stek. Maar dan kwam de serie tegenslagen. Hij spinde als een volmaakte stuntman driemaal rond zijn as zonder iets te raken. Vervolgens reed hij na de tweede pitstop in ronde 21 bij het buitenrijden van de pitlane héél even - met de nadruk op bijna niet - over de witte lijn die de pitlane van de racebaan scheidt en direct waren de stewards in de weer om hem een straf te geven. Enfin, het zat niet mee voor de Belgische Nederlander die eerder schitterde in FP1, FP2 en FP3. Het is een les in nederigheid, dat is altijd opvoedend. Zelfs als je wereldkampioen in spé bent. Want dat wordt Max op één of andere dag minstens één keer.
Er resten nog vier GP's dit jaar. Twee in Bahrein en één in Abu Dhabi. Dan is het rampseizoen 2020 voorbij. Het F1 circus maakt zich dan op voor 21 maart 2021 in Australië om te beginnen aan een seizoen van 23 races.... Volgens de dan geldende, nieuwe Concorde Akkoorden, kunnen de Amerikanen tot 25 GP's per jaar organiseren. Of de FIA, sportieve én grondwetgevende macht van de hoogste autosportdiscipline daarmee akkoord zal gaan is een andere vraag. Niemand nooit meer thuis... Maar er is nog een ander verhaal.
Er komen nieuwe auto's, en eind 2024 ook nieuwe motoren. De discussies laaien hoog op hoe en wat die moeten zijn. Het maximum jaarbudget van $145.000 zou meerdere constructeurs moeten aantrekken. Maar hoe gaan die marketingsgewijs hun doelen halen in een discipline die nog met fossiele brandstof rijdt. De oliewereld wordt afgebouwd door de groei van elektrische- én waterstofauto's. Politiek wordt de klassieke auto aan de schandpaal genageld. Dus welke vormgeving moet men aan de nieuwe F1 geven, welke brandstof, welke motoren, zelfs tweetakt is alweer besproken...! En de "Hamilton Commissie" wil meer "black" zien introduceren in de F1.
Ondertussen viert de Formula E hoogfeest. In die mate dat Lewis Hamilton en Nico Rosber er zelf een team in gaan laten rijden. Pas in 2022 zal duidelijk worden hoe het werkelijk is geëvolueerd. Nu eerst nog zeggen dat Hamilton met zijn 94ste GP-zege ook al met twee races meer dan Schumacher heeft laten opschrijven. 2021 wacht: op Covidvaccins, op de nieuwe F1. Op de terugkeer van: met de voeten op de grond. Want gezond blijven in een zieke wereld is aartsmoeilijk. Daarbij moet niet noodzakelijk aan Covid-19 worden gedacht. Ethiek en moraliteit kunnen misschien weer een beetje aan waarde winnen. Zoals Sebastien Vettel als een duivel uit zijn Ferraridoosje stapte en de eerste was om Lewis Hamilton's rechterhand in de zijne te knijpen. De handgreep duurde lang. Elf wereldtitels werden uitgewisseld. En een paar tranen. Je zou voor minder er één wegpinken. Diep respect voor zoveel, tussen twee grootheden, die evengoed al meer dan eens ruzie hadden. Maar weten dat ze elkaar volgend jaar weer nodig hebben om tegen elkaar te strijden.(Walter Rombauts)
LANCE STROLL - RACING POINT MERCEDES - SCOORT EERSTE POLE IN JONGE LOOPBAAN
De kwalificaties zijn in chaotische omstandigheden verlopen. De Q3 werd zelfs tweemaal met een rode vlag stilgelegd. De nieuwe mode in de Formule 1 vandaag. De regen onderscheidt de echte autocoureurs van de salonridders. In goeie oude tijden werd regen aanvaard als onderdeel van het autorijden. Maar drievoudig wereldkampioen Jackie Stewart - al lang Sir Jackie - was één van de eerste die protest daartegen uitte. Daarna ook viervoudig titeldrager Alain Prost en zo kwamen "wetraces" in opspraak. Nu de Amerikanen eigenaar zijn van de F1 (sinds maart 2017) is regen als een viezigheid.
Nochtans voorziet het sportief reglement van de FIA zowel intermediums als regenbanden met diepe profielen die zo'n 100 liter water per seconde kunnen "wegpompen". Daarnaast is er nog het menselijke aspect. Ooit vroeg ik aan Ayrton Senna of hij nooit bang was in de regen ? Zijn antwoord was verbijsterend. "Ja" zei hij, en op de verdere vraag hoe hij daar dan mee omging gaf hij een levensles voor alle piloten en wereldwijd alle automobilisten: "Vertragen", besloot hij, de "RegenMeister" bij uitstek... Bij zoveel logica voelde ik me klein.
Ook vandaag zijn er nog regenmeesters. Na in FP1 en FP2 de snelste tijd te hebben gezet demonstreerde Max Verstappen in FP3 vanochtend op de ijsgladde regenbaan van Istanbul dat hij iedereen overtroefde. Een échte regenrijder, samen met de Nestor van de F1, Kimi Räikkönen die van geen kleintje vervaard is en ook rally-ervaring heeft. Iedereen verwachte Max Verstappen in de kwalificaties als DE nummer één ! En Max vulde met 1'52"326 die verwachting in. Maar met nog vijf minuten te gaan in de Q3 doemde een lichte opdrogende ideale lijn op die een verscheurende twijfel opdrong tussen intermediumbanden en pure regenbanden.
De chrono zette iedereen onder zware druk. Plots klokte de Mexicaan Sergio Perez de snelste chrono op intermediums: 1'52"037, net iets beter dan Max Verstappen met 1'52"326 op regenbanden. Perez verbeterde nog zijn eigen tijd tot 1'49"321 terwijl Max Verstappen zich in de pits haastte om ook intermediums te laten monteren. Bij zijn directe poging om Perez van de spits weg te rijden riep hij langs de radio "ik heb geen grip...!!!".
In al die chaos, onder die verpletterende druk, tikte de 22-jarige Canadees Lance Stroll met 1'47"765 de poleposition aan op de chrono's. Daarmee verwees hij leeftijdsgenoot Max Verstappen naar de tweede plaats. Die stak zijn ontgoocheling niet weg. Lance Stroll behaalde zo zijn eerste pole uit zijn nog jonge loopbaan. Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed voorzichtig de zesde tijd, op ruim 4" van Stroll en Valtteri Bottas nam de negende tijd voor zijn rekening, ruim 5" meer dan Stroll. Maar diens Racing Point wordt ook aangedreven door een Mercedes. Op die manier staat het merk met zijn zeven wereldtitels sinds 2014 toch weer als ster vooraan. Zij het dit keer dan niet in het zwart maar wel in roze kleur. Morgen kondigt zich een ongemeen boeiende race aan. Waarin Lewis Hamilton mogelijk zijn zevende wereldtitel al binnen haalt...en Max Verstappen de zege ruikt. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - OOK IN FP2 ACROBATISCH SNELSTE
"Ik rijd precies op ijs", liet Max Verstappen zich vanochtend ontvallen. Doordat de asfaltlaag biljartfijn was hed precies niemand grip. Maar naarmate er meer werd gereden en zeker in de tweede vrije oefeningen werd ze lichtelijk bedekt met rubber. Toch onderbonden zowat alle coureurs wat men "graining" pleegt te noemen. Doordat de band wat schuift over het asfalt wordt er rubber afgeschraapt die zich als kleine bolletjes over de band verspreiden. Het instabiele gevoel blijft.
Daarom noem ik de tijd van Max Verstappen 1'28"330 "acrobatisch". Hij ging er Charles Leclerc (Ferrari) mee vooraf, die ook koorddanser-eigenschappen heeft, en de Mercedes-boy's, in volgorde Bottas en straks zevenvoudig wereldkampioen, hielden het minder spectaculair. In de trapeze, hoogrisicowerk, OK, maar dan wel met een vangnet... Dus namen ze genoegen met die derde en vierde plaats. Morgenochtend zullen we zien in de FP3 wie zich nog in de "club" van dan zeker 1'27" zal bevinden. In de kwalificaties zal het nog sneller gaan. Vraag is wie van de heren onder de pole van 2011 - laatste GP op dit circuit - zal gaan. Die was toen 1'25"049. Normaliter moet die chrono sneuvelen.(wr)