Met een redelijke zekerheid kunnen we stellen dat de GP van Australië het F1-seizoen 2021 niet zal openen. Er wordt richting Bahrein gedacht en tegelijkertijd zouden daar de eerste wintertesten - nu gepland in Barcelona - doorgaan. Logistiek gezien zou dat een verstandige beslissing zijn. Er is ook besloten de ingewikkelde reglementswijzigingen voor 2021 door te schuiven naar 2022. Daardoor worden ook de auto's maar gedeeltelijk doorontwikkeld. Neus, chassis en transmissie blijven ongemoeid. Maar wat de 1,6 V6 Turbo-Hybrid betreft zullen de ingenieurs op zoek gaan naar meer vermogen. Bij Ferrari zegt men 30 pk te willen, kunnen winnen. Dat is een interessant gegeven, maar moeilijk om hen te doen zeggen welke interne wijzigingen zullen worden doorgevoerd.
Want iedereen moet uitgaan van die basisconfiguratie in het reglement. Steeds meer vermogen vinden gaat via kleine details, en iedere keer dat er een vermogenswinst is geboekt, stijgt ook de broosheid van het hele resultaat. Eigenlijk is dat het vernuft in de F1, waarvan steeds minder bekend is. En behoudens een vergissing moet het huidige motorconcept nog mee tot eind 2024. Welke motor er dan moet worden gemonteerd is vandaag nog gissen. Als de F1 van Liberty Media blijft zullen het alleszins goedkopere motoren worden. Om aldus meerdere autoconstructeurs naar het WK te lokken.
Aston Martin dit jaar met Sebastien Vettel en Lance Stroll is in dat gebeuren een heel ander verhaal. Een historie van zowel dronkenmakende successen als ziekmakende faillissementen. Een verhaal van Le Mans tot James Bond, en dit jaar van Vettel en Stroll. Deze Aston Martin gebruikt wel een Mercedesmotor, waarmee viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel een kansje maakt dichter bij Lewis Hamilton te komen. Althans zeker in theorie.(Walter Rombauts)
|