Met dit weekeinde een virtuele Grote Prijs van Australië te rijden, met echte F1-rijders én de nog snellere echte gamers, wordt in feite het imago van de F1 nog verder beschadigd. Zoals de vaccinchaos wordt de F1 moeilijker in goede banen te leiden. Red Bull wil de motorafdeing van Honda overnemen op voorwaarde dat er een "motorbevriezing" komt. Dat wil zeggen dat Ferrari, Renault en Mercedes daarmee moeten akkoord gaan en hun krachtbronnen op het huidige peil moeten bewaren. Voor wie iets van motortechniek snapt is het fascinerend om zien hoe uit de voor iedereen gelijke 1,6 liter Turbo Hybrid basis telkens met onvoorstelbaar raffinement betere vermogens- en koppelcurve's worden gescoord. Dat geheel wordt overkoeplt door de aerodynamika, eigenlijk omgekeerde vliegtuigtechniek, die op de auto wordt toegepast om hem...op de grond te houden tegen fenomenale snelheden. Dus wordt de discussie tussen Red Bull en rest boeiend, zeker omdat Honda zich eind van dit jaar 2021 kompleet uit de F1 terugtrekt.
Met man en macht en nog meer dollars wil men Aston Martin terug prestigieus op de automarkt zetten. Of Sebastien Vettel als dienstwagen de "0ne 77" krijgt of de overtreffende trap "Viktor" waarin de V8 Vintage en de "One 77" samenkomen, is niet direct bekend. Belangrijk is het of de Duitse viervoudige wereldkampioen "de kist" die vorig jaar nog "Racing Point" heette op Mercedes-niveau kan brengen. De krachtbron van die Aston Martin is in principe dezelfde als die in de auto van Hamilton... Toto Wolff, teambaas bij Mercedes is ook aandeelhouder bij Aston Martin en speelt minstens op twee paarden waarmee zijn invloed in het hele F1-gebeuren stilaan gigantische contouren aanneemt.
In 2007 wanneer Elon Musk zijn eerste elektrische Tesla op basis van een Lotus-Esprit-chassis in Californië voorstelde, werd er met de ogenschijnlijk licht timide man in het vuistje gelachen. Elektrische auto's... "mission impossible !" (om het in het Vlaams te houden). Het is nu bij iedereen bekend dat vandaag héél de autowereld moet te biechten gaan bij Elon Musk's, Google's, Apple's en andere softwaregiganten om de achterstand die in Europa is opgelopen bij te werken.
De weg die Elon Musk koos liep niet over rozen, want zijn firma stond altijd in het rood. Ondertussen lanceerde gekke Elon raketten de ruimte in via Space X, die ook herbruikbaar naar de aarde terugkeerden. Gisteren en vandaag staat een Tesla-aandeel $835 genoteerd. Tesla bouwde meer dan 500.000 auto's en om zichzelf te plezieren maakte hij nu een raketauto, naar voorbeeld van Opel in 1928. Maar het strafste is dat Elon Musk na 13 jaar voor het eerst een winstjaar heeft. Elon Musk heeft van "de auto" eigenlijk een rijdende computer gemaakt die zich ei zo na zichzelf zal besturen. Er rijden er al veel maar nog niet onbeheerd door een man aan boord. China is Musk-gezind en vice-versa. Wat de Europese Raad niet ziet is dat het Oude Continent alle wijsheid kwijt is, net als Amerika. Daardoor zal de 21ste eeuw voorwaar een Aziatische te worden. Bij ons begint het op Bokrijk te gelijken Onze regionen kunnen het autovernuft elektrisch, waterstofgericht, met toch ook klinkende pretstaies, niet meer waardig ontvangen. Daar is geen vaccin tegen. (Walter Rombauts)
|