Het is niet zo dat in de echte autosport ijdeltuiten van alle slag te pas en te onpas op de tafels springen om hun meestal inhoudloze speech te doen. Toch is de wereldatmosfeer van die aard dat nijverheid en sport voor nooit eerder geziene uitdagingen staan. In de Formule 1 heeft Toto Wolff van Mercedes een ultimatum aan zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton voorgelegd. De Brit zou geen 50 miljoen dollar krijgen dit jaar omwille van wat de werkende massa moet ondergaan, de faillissementen die met duizenden zullen vallen, de zin en onzin van een vaccin, de politieke spelletjes met de farma-industrie, maar ook met de eigen bevolking. Iedereen blijft in het ongewisse.
Zelfs tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso (2005-2006) die terug bij Renault zit twijfelt over zijn opnieuw nakende deelname aan de "500 Mijlen van Indianapolis" waarmee hij "the triple crown" wil behalen. Die wens begint meer en meer op een niet in te vullen droom te gelijken. Hij heeft de "24 Uren van Le Mans" gewonnen met Toyota. Bravo !!! maar wat komt er nu ? Er is zijn nieuwe werkgever Renault veel aan gelegen om op de automarkt zoveel mogelijk elektrische auto's te verkopen. Een ambitie die ver van de F1 staat waarin men hoogstens vlug zal trachten met synthetische benzine te rijden. Om toch iets groen te hebben...
Daarop speelt de baas van de Formula E sterk in met te zeggen dat de F1 en de FE "samen moeten gaan...". Omdat de FE over een solied 19-jarig organisatierecht beschikt. Alejandrov Agag, de big boss dus van de FE, vindt dat alles moet worden geëlektricificeerd. Daarbij ziet hij één ding over het hoofd: dat groene waterstof zal staan te wachten om binnen tien jaar - zo menen hoogstaande autocoureurs als André Lotterer - daarmee de "24 Uren van Le Mans" te winnen.
Waterstof snoert alle negativisme de mond toe naar het milieu. Mits groen gefabriceerd te zijn. Nu zeggen de nieuwe Concorde Akkoorden dat de huidige 1,6 liter V6 Hybrid-motoren tegen 2025 moeten vervangen zijn. Door wat weet op dit moment niemand exact. Dat Bernie Ecclestone pleit om opnieuw de V8's uit het museum te halen is pure nostalgie. De "sound" die de ouwe rakkers ooit hebben gekend komt niet meer weer.. We kunnen iedere sound wel op een chip inbouwen, zoals de Japanners na WOII hun Daihatsutjes en andere Subarutjes door met van Hitachi geleverde chips, lieten klinken als een Ferrari, een Porsche, Jaguar, Lotus of Aston Martin.
Daarmee terug naar vandaag waarin nog voor de start van het seizoen in Bahrein alleen de dollarklank weerklint. Lewis Hamilton kent die "sound" al héél lang. Toto Wolff ook. Sinds hij bij Aston Martin (het vroegere Racing Point) mee in het aandeelhoudersbad is gesprongen heeft hij een niet duidelijk herkenbare stok achter de deur om Hamilton's eisen te temperen. Het wapen is met wat doordenken bekend. Aston Martin rijdt ook met een Mercedesmotor en Sebastien Vettel is er de hoopvolle nieuwkomer. Geen zeven maar wel vier titels. Denkpuzzels. (Walter Rombauts)
|