Tegen dat het F1-circus afreist naar Bahrein moet het contract van Hamilton en Mercedes voor 2021 zijn getekend. De zevenvoudige wereldkampioen zal voor Mercedes rijden. Ola Källenius, de big boss van het moederbedrijf Daimler wil dat de Brit gematigder zou worden in zijn financiële doelstellingen. "Het is moeilijk om Lewis miljoenen opslag te geven, terwijl ik binnen Daimler een herstructureringsplan moet voorleggen waarin vele ontslagen gaan vallen" is het standpunt van de hoogste top.
Verder lijkt een knelpunt dat Mercedes Lewis Hamilton graag voor drie jaar zou doen bijtekenen. Terwijl de kampioen in kwestie zich voor slechts één jaar wil binden aan de "ster". Die redenering moet zijn gebaseerd op de nakende technische wijzigingen in de F1 in 2022 voor wat de auto's betreft en tevens het nieuwe budgetplafond een rol zal spelen in hoe dat de kaarten veder zullen liggen. Iedereen voelt aan dat de spanning tussen de twee partijen stijgt.
Mercedes ook is geneigd de "Black Lives Matter" meer gescheiden te houden van de F1. Hamilton zal voelen dat het eigenlijk twee verschillende zaken zijn. Voor hem een sierende moraliteit over kleur en diversiteit. Voor Mercedes een compleet los van de essentie van de F1 staande - politieke - zaak. Toch zal ook dit jaar nog geknield worden voor de races. Maar minder en minder piloten willen aan dat stil protest meedoen. Vooral de echte jongeren zien dat minder zitten.
Over die jongeren wilde Jan Lammers (winnaar 24 Uren van Le Mans 1988) vorige dagen nog iets kwijt. "Als we hebben gezien met wat gemak George Russell de zevenvoudige wereldkampioen heeft vervangen in de Mercedes W11, dan zou ik dat detail in de contractbespreking met Hamilton ten berde brengen..." Nu heeft mooie Jan eventueel geen enkele inspraak in wat Daimler zal beslissen/toelaten. De beslissing kan ieder ogenblik vallen. Lewis droomt natuurlijk ook van die achtste wereldtitel. (Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
|