Hij won zes keer de 24 Uren van Le Mans en wordt met 8 GP-overwinningen als de beste Belgische autocoureur ooit beschouwd. In 1970 werd hij vice-wereldkampioen omdat Jochen Rindt die verongelukte met een Lotus in Monza posthuum tot wereldkampioen werd gekroond. Het besluit dat daartoe is genomen lag in het feit dat de Oostenrijker met 45 punten sowieso wereldkampioen zou zijn geweest. Jacky Ickx sprokkelde door zijn tweede plaats 40 punten bijeen. Ickx' meest memorabele wapenfeit gebeurde in Le Mans 1969.
Het was het jaar dat Eddy Merckx - dikke vriend van Jacky - zijn eerste Ronde van Frankrijk won en de eerste mensen op de maan zijn geland. In de etmaalrace van Le Mans werd de start nog altijd gegeven op een manier waarbij de coureurs vanaf de overkant van de baan naar hun auto's moesten lopen. Als protest tegen die startprocedure vanaf 1923 bleef Jacky Ickx staan. Als iedereen weg was stapte hij doodgemoedereerd naar zijn Ford GT40 die hij deelde met Jacky Oliver. Hij liet zich in de auto glijden en nam alle tijd om zijn veiligheidsgordels aan te doen eer hij van de startplaats wegreed...
Dat "one-men"- protest van Jacky Ickx tegen de Le Mans-start vond zijn voeding in het jaar voordien. Het was de gewoonte in te stappen, weg te rijden en pas op de toen 5,5 km rechte lijn van Hunaudières de veiligheidsgordels aan te doen. Willy Mairesse - misschien wel echt de grootste Belg - stootte het deurtje open bij dat maneuver, greep ernaar, en crashte op een ongeziene wijze die hem zes maanden herstel kostte. Met Ickx' protest kreeg Le Mans vanaf 1970 zijn vliegende start.
Om het lange 24-uursverhaal kort te maken wonnen Ickx - Oliver het van Hermann - Larrousse in een Porsche 908. Jacky Ickx was het die het slotduel aanging met de onvolprezen Duitser Hans Hermann. De Porsche was in topsnelheid eigenlijk bevoordeeld, de Ford was dan weer wendbaarder in de bochten. Dan de ene, dan weer de andere aan de leiding....tot Jacky Ickx het zwaargewicht Hans Hermann met 100 meter voorsprong na 24 uren racen omzeggens op de eindmeet versloeg. Vorig jaar maakte Porsche een versie "75", vijfenzeventig unieke Porsches die Jacky Ickx huldigden en dat vandaag nog doen. (Walter Rombauts/Foto:Porsche)
|