"Een achtste wereldtitel behalen", dat moet ongetwijfeld mee de handtekening hebben gevoed waarmee de Brit Lewis Hamilton voor 1 jaar bij Mercedes bijtekende. Eens onbetwistbaar de allergrootste zijn en blijven. "From a jack to a King". Maar niet als het liedje. De grootheid van Lewis zit hem in de wetenschap dat hij, komende vanuit de achtergestelde Londense buurt Stevenage zich opwerkte tot wat de beste autocoureur ter wereld wordt genoemd. Normaliter wordt daar bij gezegd dat hij ook als mens van grote allure is. Maar wie wereldkampioenprofielen een beetje kent weet dat "egoïsme" hun sterkste troef is. Bertrand Gachot heeft mee dat ooit woordelijk gezegd, en ook Jackie Stewart zei me nadrukkelijk "I'm the Boss behind the Wheel"... toen me het onwaarchijnlijke geschenk overkwam drie dagen met hem samen te mogen doorbrengen en beter auto te leren rijden.
Niki Lauda, egoïsme en karakter, de enige twee eigenschappen die drie wereldtitels opleverden. Het moesten er eigenlijk vier zijn zonder dat verschrikkelijke ongeval op 1 augustus 1976 op die "Alte" Nürburgring. Als dode, verbrande mummie voor heel de wereld afgevoerd op een brancard reed hij ze weken later de vierde plaats in de GP van Italië in Monza. Dat hoeft vandaag niet meer. De "Killing Years" zijn voorbij, Antoine Hubert voor twee jaar in Francorchamps niet te na gesproken. Sinds de dood van Ayrton Senna (1 mei 1994) is de veiligheid van renwagens enorm geëvolueerd. Jules Bianchi (Suzuka 2014) was één van de laatsten. Toen is de gedachte aan het HALO-systeem gegroeid en redde vorig jaar letterlijk het leven van Romain Grosjean die de F1 wisselde voor de IndyCar in de USA.
Wat heeft dit alles met Lewis Hamiltons natte droom te maken ? Wel het is zowat het hele antwoord op zijn quasi goddelijke status. Hij rijdt in zo'n perfecte cocoon , is zo omringd door een meute "bodyguards" dat hij naar die achtste titel zal worden gedragen. Aristoteles zei het al: "het is maar weinigen gegeven godgelijk te leven, maar het proberen op zich is al de moeite waard." Dat heeft Hamilton nu zo goed als bereikt. F1 is een wipplank voor hem. "Black Lives Matter", een levensdoel, al is hij geen echte zwarte, kledinglijnen, mooie vrouwen, Alibaba zonder de veertig rovers. Een rots in een nieuwe wereld, in de branding van haar woelige zee, zal hij Sebastien Vettel tegenkomen, ook Max Verstappen, George Russells en Lance Stroll's. Dat heeft hij niet meer zo graag. Hij gaat de F1 dan een vervelende sport vinden omdat zoals Toon Hermans ooit zei waarom ie stopte met wielrennen. "Die anderen gingen allemaal voor me rijden." Die clausule staat niet in het contract Mercedes-Hamilton. De "Verstappen-clausule" is volgens Toto Wolff "fake-news". Wat geen nep is, is dat een salaris van $47 miljoen dollar zou toegekend zijn. Net als vorige jaren, geen opslag dus. Lewis wordt er weemoedig van als hij hoort dat voetballer Messi $100 miljoen dollar zou hebben. Tja, voetballen is dan ook zo veel ingewikkelder... dan aan een stuurtje draaien. (Walter Rombauts)
|