Ugo De Wilde (18) heeft enkele mooie seizoenen achter de rug in de keiharde Formule Renault Eurocup. Met veelbelovende resultaten, gevolgd door een algemeen verschijnsel in de autosport voor jonge beloftes: einde geld ! Maar gesteund door zijn familie, die er naar mijn gevoel nog altijd terecht in gelooft, is er een fantastisch idee ontstaan. Met name de jongste Belg ooit te zijn aan de start van de 24 Uren van Le Mans die op 12 en 13 juni aanstaande wordt gereden. Hij opteert daarin een LMP2. Om daarvoor de nodige fondsen bijeen te brengen is er een club gecreëerd die "Club 300" heet. Die naam staat voor 300 km/h (et plus sur l'Hunaudières), €300 komende van 300 leden.
Wie dit jonge talent op die originele wijze steunt mag als tegengift eens mee met de jonge Brusselaar iin een serie GT of wordt een keer uitgenodigd als VIP op één van de races die Ugo dit seizoen zal rijden. "Le panache" van zijn vader Olivier De Wilde kennende, vroeger vooraanstaand autosportjournalist, kan die "Club 300" eerder naar 400 streven. Hoewel je op "Les Hunaudières" in Le Mans, vroeger 5,5 km lang, geen 406 km/h meer kunt halen zoals de WM-Peugeot destijds. Twee chicanes hebben die historische, uiterst gevaarlijke rechte lijn in drie verdeelt. Paul Frère zaliger, winnaar met Olivier Gendebien in een Ferrari, zei me eens tijdens één van onze gezellige jaarlijkse babbels aan "pupitre #78" in de perstribune dat hij de overbrengingen van de versnellingsbak van de WM had uitgerekend. En volgens hem kon die 406 km/h niet écht zijn gemeten... Zomaar even erbij verteld.
Dus is het voor de "Club 300" al goed als er...350 km/h wordt gereden en er 350 leden zijn die ieder €300 in het buideltje doen. Vanuit "Walter's Auto Cahiers", elf jaar in de eerste tien, is het Ugo De Wilde van harte gegund om als jongste Belg ooit aan de start te staan in Le Mans. Nico Verdonck, neusje van de zalm als autopiloot en Laurens Vanthoor, Porsche-fabrieksrijder, hebben na een lage zoektocht naar een F1-opening evenzeer beseft dat "The Way to Le Mans", daar in La Sarthe de ideale lijn was om met autoracen centen te verdienen. Ugo De Wilde is nu ook aan die duurzame weg begonnen. (Walter Rombauts)
|