Red Bull heeft zijn geëvolueerde RB16B voorgesteld. Daarmee moet Max Verstappen de Mercedes van Lewis Hamilton "aanvallen". Althans dat wordt verwacht. In 2022 neemt Red Bull zelf de Honda-motoren over en gaan de voor dit jaar geplande reglementswijzigingen in voege. Maar de krachtbronnen die worden "bevroren" en dus niet nog meer vermogen kunnen putten uit ingenieursspelletjes, blijven uiteindelijk als concept dezelfde 1,6 liter V6 Turbo Hybrid's zoals die in 2014 zijn geïntroduceerd. Ze moeten principieel meegaan tot 2025 en de voorlopige enige "groene" aanpassing zou zijn dat ze op synthetische brandstof zouden rijden. Maar dat is ook niet echt voor morgen. Dus blijft de F1 wezenlijk met - vergeef me - oude brol rondrijden. Voorbijgestreefde auto's, nu al overklast door de Formula E, die evenwel geen heroïsche duels in de weg staan zoals Hamilton-Verstappen bijvoorbeeld.
De l'Automobile Club de l'Ouest (ACO), organisator van de 24 Uren van Le Mans sinds 1923, werkt altijd naar toekomsttechnieken voort. Weldra komt er een nieuw reglement dat zich toespitst op waterstofauto's. In 2024 zouden die er al moeten meedoen. Wie dacht dat Red Bull alleen maar energiedrank is, zal verrast zijn dat "Red Bull Advanced Technologies", een soort "R&D" zoals in de autobedrijven, samen met Oreca aan zo'n racewagen werkt. Het gezicht op Oreca is bekend. Hughes de Chaunac, de Le Mans-kenner bij uitstek. Er is niet zoveel dat die man heeft aangepakt in La Sarthe dat niet echt is geslaagd.
De "hydrogencar" zal wellicht aan Max Verstappen de kans geven om ook in Le Mans en het WEC geschiedenis te schrijven. De 24 Uren van Le Mans gaan - behoudens Covid-invloed - door op 12 en 13 juni 2021. in de groep van de nieuwe "Hypercars" vinden we Toyota, Alpine en Glickenhaus terug. Ze zijn de kanshebbers op de eindzege. Maar net zoals vorig jaar staan elf LMP2's op de startgrid en één daarvan won het bijna van Toyota. Het was de Rebellion #13 die als geheel door Renault werd opgekocht en in Alpine werd herdoopt. De CEO van Renault, Luca de Meo, wil van Alpine opnieuw het historische merk maken dat het ooit is geweest. Zo'n beetje het verhaal van Aston Martin in de F1 waar nu ook opnieuw Alpine aanwezig is. De F1, maar ook het WEC met hoogtepunt daarvan Le Mans, wordt spannender dan ooit. Los van alle geopolitieke spelletjes. (Walter Rombauts/Foto: Honda)
|