We moeten terugkijken naar de GP van Engeland 1959 om Roy Salvadori in een British Green Aston Martin naast pole-sitter Jack Brabham te zien staan. Dat jaar stonden er al acht bolides - Cooper Climax's - op de grids van de GP's. Motor centraal achteraan. Onwezenlijk wendbaar op sinueuze circuits als Monaco. Degenen die John Cooper's concept niet volgden waren gedoemd om nooit meer te winnen. Buiten op de snelle Avusring, waar Tony Brooks nog een Ferrari met motor voorin naar de zege reed. Ook Aston Martin pikte in dat jaar af in de Formule 1.
Dankzij een gigantische cashinjectie van Lawrence Stroll kon "Racing Point" dit jaar Aston Martin worden genoemd, nam ook Mercedes teambaas Toto Wolff een "vette" participatie in het Engelse merk dat in zijn geschiedenis herhaaldelijk bankroet ging. Het rare aan de terugkomst van Aston Martin in de F1 is dat we het legendarische Racing Green missen. Het zijn roze auto"s die door Mercedesmotoren worden aangedreven. Omdat Daimler brood ziet in een engere samenwerking met Stroll, is de kans groot dat Sebastien Vettel dit jaar een gelijkwaardige motor zoals Lewis Hamilton zal hebben. Dus een duel der titanen. Vier wereldtitels (Seb) tegen zeven (Lewis)...?
Vorig jaar verloor Aston Martin tot 410,5 miljoen pond, drie keer meer dan in 2019. Binnenkort brengt Aston Martin een SUV uit die "BDX" zal heten en die snel zal moeten worden opgevolgd door nog meer SUV's. De BDX heeft een prijskaartje van €182.000. Het businessplan beoogt een productie van 6000 Aston Martin en het gelukkig samenvallen van de comeback in de F1 gaf dat nieuws een boost op de Londense beurs van maar liefst 6,8 %. Lawrence Stroll, de miljardair, de investeerder wiens zoon nu in de tweede Aston Martin F1 rijdt naast Vettel, sprak recent "de wens van een natte droom uit": met name Lewis Hamilton verleiden om bij Aston Martin te komen rijden. Met meesterstrateeg Toto Wolff bij Mercedes is niets onmogelijk. George Russel is overigens als vervanger aangeduid voor Lewis Hamilton, voor het geval die eens ziek zou zijn. Op 12 maart beginnen de eerste pré-seizoentesten in Bahrein. Een roze Britse auto met een Duitse motor die in Engeland wordt gemaakt, zal dan een attractie op zich zijn. (Walter Rombauts)
|