HAMILTON METSELT VERDER AAN FUNDAMENT VOOR 8ste TITEL MET 99ste POLE
De Japanner Yuki Tsunoda verloor zijn weg in het labyrint van 17 bochten en knalde zijn Alpha Tauri achterwaarts de muur in. Na 5' kwalificatie dus al een rode vlag die 10' zou duren. Dan kon de Q1 verder met om Mick Schumacher (Haas), Nikita Mazepin (Haas), Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) en Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) geëlimineerd te zien in de eerste stap van een driedelige afvallingsrace. In Q1 noteerde men één wereldtitel die Q2 niet haalde: deze van Räkkönen in 2007 met Ferrari.
Q2 werd al nijpender voor nog eens twee wereldkampioenen: bluffer Fernando Alonso (Alpine) die in 2005 en 2006 met Renault wereldkampioen werd. En dan de bescheiden Sebastien Vettel (Aston Martin) die vier wereldtitels torst en eerder beschaamd dan "m'as tu vu ?" het beste van zichzelf geeft. Beiden, Alonso en Vettel, goed voor zes wereldtitels bleven steken in de Q2. Of hoe een generatiewissel, zelfs een stuk nooit meer terugkerende geschiedenis het natuurlijke verval van de voortschrijdende tijd kan illustreren. We gaan nu naar Q3 waar zowaar de Mexicaan Sergio Perez de "pole" leek te gaan binnenhalen.
Op dit punt wordt het sprookje voor sympathieke Sergio onderbroken. Mister Lewis Hamilton reed zijn Mercedes de baan op, samen met Max Verstappen in de Red Bull-Honda. Al was het maar 15°C in Imola, het gras leek te branden, het asfalt verhitte meer en meer. De banden kleefden beter en beter op het 4,909 km lange lint. Lewis Hamilton deed wat hij heel zijn leven heeft gedaan. Herinneringen uit een achtergestelde buurt bij Londen ophalen, overpeinzend dat z'n vader drie jobs deed om hem in de karting te doen handhaven.
Alleen de helm die zijn karaktervolle hoofd bedekt, onthield de wereld de verbetenheid van de matador die voor een 500 kg kolos staat en niet mag missen...die vastberadenheid die ik op de lippen van "El Soro" heb mogen zien vanuit "barrera-sombre" natuurlijk in de arena van Xatiba. Met die onfeilbaarheid tastte Lewis ieder millimeter van Imola af. Perfect zoals Senna dat had gekund. De chrono's bevestigden zijn resultaat: een 99ste pole-position voor de GP d'Emilia-Romagna, morgen in Imola. Met een ongewoon gezelschap rond zich: Sergio Perez (Red Bull-Honda), Max Verstappen (Reb Bull-Honda) achter zich en als rode lap op het geheel Charles Leclerc (Ferrari) op de vierde plaats. Iedereen houdt zijn hart vast hoe je zo'n tijdbom binnen de lijntjes doet kleuren. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN ZET MET BLIKSEMTIJD DE CHRONO NAAR P1 IN FP3 IN IMOLA
Vrijdag werd er in de ochtend 1'16" gereden, in de namiddag al 1'15" en vanochtend in de derde vrije training om de GP dEmilia-Romagna in Imola reed Max Verstappen zijn Red Bull-Honda als eerste onder de 1'15". Met een chrono van 1'14"958 hees hij zich op de eerste plaats voor Lando Norris (Mc Laren) en zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes). Of straks in de kwalificaties onder de 1'14" zal worden gedoken is zeer de vraag.
Het 4,909 km lange circuit van Imola met 17 bochten is het toneel van veel verkeer. De jonge Japanner Tsunoda noemde het al "een verkeerstuin voor jongeren". In de kwalificaties gaat het tonduit tussen Max, Lewis en Valtteri. Tenzij jonge gasten als Norris of een Gasly een begenadigde rechtervoet hebben en vooral een staartbeentje dat als en scherpprinter iedere millimeter van het asfalt in hun hersens nagelt. (wr)
PECH VOOR VERSTAPPEN, WINST VOOR BOTTAS IN FP2 IN IMOLA
Emotievol. Zo kunnen we de tweede vrije training in Imola samenvatten. Vooral toen Max Verstappen's RB16B bij het uitrijden van de pits uitviel met een gebroken aandrijfas om 14.40 uur, raakten de gemoederen verhit tussen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas om de beste chrono. Uiteindelijk ging die voor de tweede keer vandaag naar de Fin. Omdat hij net als de anderen kwalificatie-simulaties deed zien we die - geanalyseerd - in zijn voordeel gaan voor de pole morgennamiddag. Natuurlijk zal Red Bull de auto van Max terug in orde hebben gebracht en is de kandidaat wereldkampioen in staat die stoute Mercedesdroom te dwarsbomen.
Zeggen dat de rest van het veld tot figuranten zijn veroordeeld is er over. Hoewel...Fernando Alonso zo over de boorstenen ging dat zijn hersenpan en zijn Alpine bijna misdadig door elkaar werden geschud. Werk voor de Alpine-mecaniciens. Nikita Mazepin is eigenlijk wél een dure fugurant bij Haas. Hij staat laatste, zonder commentaar en tijd. Net voor hem bevindt zich Mick Schumacher met de andere Haas. Sebastien Vettel in de Aston Martin raakte niet verder dan de vijftiende tijd. Charles Leclerc liet de tweede sessie vier minuten vroeger dan voorzien eindigen met rode vlag door de Ferrari SF21 door overstuur met de rechter voorkant in de muur te planten.
Wellicht nachtwerk voor die mecaniciens die in verafgoding hun passie beleven (sic). Eigenlijk munt alleen Pierre Gasly (Alpha Tauri) uit in de veelkleurige trein en toch matte trein koersauto's. "Kimi For President" stond er aan die oude huisjes aan de omloop van Imola. In huizenhoge letters. Echt te duiden is dat niet. Maar Kimi Räikkönen zou een goeie, plezante president zijn. Hij zou niet op corona kijken. Waarmee in dit geval het populaire Mexicaans biertje wordt bedoeld. Ah ja, de track limits zijn onpartijdig gerespecteerd. Vraag het aan Daniël Ricciardo die er niet in sloeg binnen de lijntjes te kleuren en daarmee achteraan staat. Morgen FP3 en de kwalificaties. Met een kans voor Max Verstappen en bijna een zekerheid voor Bottas en Hamilton. (Walter Rombauts)
BOTTAS - MERCEDES - BAAS OVER HAMILTON EN VERSTAPPEN IN FP1 IN IMOLA
Technische storingen kenmerkten de eerste vrije oefeningen voor de GP van Emila-Romagna in Imola. Ze kwamen ook nog sporadisch voor toen Perez (Red Bull-Honda) en Ocon (Renault) respectievelijk hun linkerachter- en rechtervoorwiel van elkaar afbotsten. Maar dan had Max Verstappen al een sterke Carlos Sainz (Ferrari) van de eerste plaats verdreven. Op zijn beurt duwde Lewis Hamilton de Limburger weg van P1.
Valtteri Bottas (Mercedes) kwam het de strot uit dat gekibbel tussen Max en Lewis en hij zette de kers op de taart met de finale snelste tijd in 1'16"564 over de 4,909 km lange omloop die weinig foutjes vergeeft omdat er heel weinig uitloopstroken zijn, en als ze er al zijn, zijn ze ook nog kort. Nikita Mazepin reed zijn Haas nog eens aan diggelen in de laatste bocht bij het vallen van de zwartwit-geblokte vlag. De grote drie "in de tuin van Ferrari" zijn dus bekend. Gezien de race tegen de wijzerzin in wordt gereden kunnen de chrononaalden nog scherper gewrongen worden in de richting van 1'15"... (wr)
MICHAËL MASI WIL EENDUIDIGE TRACK LIMITS IN IMOLA TOEPASSEN EN BESTRAFFEN
In de GP van Bahrein ging zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton 29 keer met de vier wielen buiten de baan. Max Verstappen deed dat 1 keer op een "ongelukkig" moment, met name datgene waarmee hij de Brit de leiding ontfutselde. Max werd door koersdirecteur Michaël Masi direct tot de orde geroepen en moest Hamilton opnieuw voorbij laten. Pure discriminatie tegenover Max Verstappen, want met de vier wielen buten de track limits kunnen/mogen gaan betekent snelheid- en dus ook chronowinst. Aan Hamilton's zege was dus een reukje.
Nu we voor de tweede race van het WK 2021 staan heeft de koersdirectie te kennen gegeven, op aandringen van o.a. Red Bull, niet met twee maten en twee gewichten te werken. De spelregels zullen tijdens de race niet worden gewisseld. Favoritisme van de stewards zou tot het verleden moeten behoren. We gaan straks al voor de eerste vrije oefeningen zien of heel het charme-offensief vanwege de FIA geen vijgen na Pasen zijn. De tweede WK-race heet officieel de GP Emilia-Romagna en heeft plaats in Imola in de Autodromo Enzo & Dino Ferrari waar op 1 mei 1994 Ayrton Senna da Silva het leven liet in de Tamburello-bocht. (Walter Rombauts)
Mazda Belux, in de onvolprezen persoon van HR-manager Peter Gemoets, was zo vriendelijk een "update" te zenden rond de e_Skyactiv X-motor die fugureerde in één van mijn recente bijdrage over "Porsche gaat voor synthetische brandstof". Ik ben dankbaar om die precissie te kunnen toevoegen aan mijn bescheiden blog onder de senioren "altegaar". Ik citeer letterlijk de mededeling.
"De twee benzinemotoren in de Mazda3 en Mazda CX-30 kregen een nieuwe naam: e-SKYACTIVE G, een nieuwe innovatieve verbrandingsmotor door compressie, e-SKYACTIV X die allebei mild-hybrid zijn."
"De e-Skyactiv X-motor kreeg een update en genereert voortaan 136,7 kW (186 pk) tegen 6000 t/m en een maximumkoppel van 240 Nm tegen 4000 omwentelingen per minuut. Verbruik én uitstoot konden nog verder worden beperkt".
Dat was het. In de hoop daarmee mijn onvolmaaktheid der dingen juister te hebben weergegeven. (Walter Rombauts)
F1 MUREN BOUWEN TEGEN GEBIED-UITBREIDING EN CHRONOWINST
We kabbelen rustig verder op al dan niet fakenews van de F1 naar de GP d'Emilia Romagna die als tweede WK-race in Imola wordt gereden. De twee tenoren, Max Verstappen en Lewis Hamilton vinden er elkaar opnieuw op de "Autodromo Enzo & Dino Ferrari". De zevenvoudige wereldkampioen won in Bahrein, maar de morele winnaar daar was ronduit Max Verstappen die in bocht "4" weliswaar met de vier wielen buiten de baan voorbij Hamilton ging en direct bevel kreeg van de koersdirectie Lewis opnieuw voorbij te laten. Wat Max daar deed - met zekere bestraffing van 5" en een mogelijke 10" om hem koste wat koste achter de Brit te zien finishen, was een regelrechte discriminatie tegenover de Red Bull-rijder.
Minstens 29 keer, volgens sommigen ter plekke aan bocht "4", zelfs tot 34 keer, reed Lewis Hamilton op die plaats ook met de vier wielen naast de lijntjes en maakte aldus chronowinst. Weliswaar enkele duizendsten, hondersten van een seconde, maar zeker oneerlijke winst t.a.v. Max Verstappen. Volgens Helmut Marko (76) die adviseur is bij Red Bull, is er aan de koersdirectie gevraagd of Red Bull dat ook mocht doen...? Met negatief antwoord. Dus heeft Lewis Hamilton een halve race gewoon onreglementeerd bedrog gepleegd zonder daarvoor te zijn gestraft.
Onrechtvaardig, tendensieus, zoals de FIA-stewards en nu ook de racedirecteur blijken te zijn, kan men aan een oplossing denken die niet leuk is maar wel efficiënt. Oudere insiders herinneren zich dat de stewards altijd partijdig zijn geweest. Omdat mensen héél lange tenen hebben zullen we niet ingaan op het voorbeeld van een doorregende GP van Monaco waar de finishvlag werd gezwaaid toen ene Ayrton Senna in een Toleman leider Alain Prost dreigde voorbij te gaan...
Plaats aan het uitkomen van iedere bocht die de verleiding doet opdoemen om met de vier wielen wat gebied-uitbreiding te veroveren en dus onrechtmatig chronowinst te maken, plaats daar een stevige betonnen muur. Degene die er langs schuurt beschadigt zijn eigen materieel. Op dàt gele vlaggetje of safetycar (Mercedes of Aston Martin) kan het ook niet meer aankomen. Liberty Media, eigenaar van de F1 sinds maart 2017 heeft er toch al een kermis van gemaakt.
Gelukkig hebben ze het advies van Bernie Ecclestone nog niet uitgevoerd. Die opperde ooit het idee om langsheen de circuits watersproei-installaties te zetten, zodat een "wetrace" kunstmatig kon uitgelokt worden. Uit respect voor hem heeft iedereen dat idee blijven beschouwen als een goeie grap. Maar Bernie durfde veel . Toen hij nog zijn Brabhamteam had, bouwde hij een stofzuiger onder de auto om een vacuüm onder de auto te creëren. Niki Lauda won er in 1978 de GP van Zweden mee in Anderstorp. De "stofzuiger" die alle steentjes op het asfalt naar de achterop komende auto's schoot, werd direct door de FIA verboden. In de tijd dat de FIA nog baas was. (Walter Rombauts)
SPA OPENT WEC OP 26 EN 27 APRIL, PORTIMAÕ VERPLAATST NAAR JUNI
Fréderic Lequin, CEO van het FIA-WEC heeft gemeld dat de openingsrace in Portugal i Portimaõ naar juni is verschoven. De pré-seizoenopener gaat zo naar Spa-Francorchamps op 26 en 27 april a.s. De verschuiving in de kalender heeft Covid-19 als oorzaak. De 24 Uren van Le Mans zijn om dezelfde reden verplaatst naar 21 en 22 augustus 2021. (wr)
HAMILTON'S ZEGE IN GEVAAR NA KLACHT RED BULL, OF FIKSE APRILGRAP
Dat de situatie van de finish van de GP van Bahrein een staartje ging krijgen was te verwachten. Maar op 1 april moet je oppassen. In alle milieus zoekt men naar aprilvissen. Mocht die niet het geval zijn, dan is de zege van de zevenvoudige wereldkampioen in gevaar. Stewards "telden" 29 keer in bocht vier dat Hamilton met de vier wielen buiten de lijnen kleurde. Max die ene fatale keer toen hij Lewis voorbij ging. Precies dan werd Verstappen onmiddellijk tot de orde geroepen door de koersdirectie en liet hij gedwee Hamilton voorbij... Die in een bliksemschicht ook niet begreep wat er aan de hand was. Dan pakte de Brit opnieuw de leiding en won. Max was terecht ontgoocheld, Christian Horner, teamchef van Red Bull nog meer. Voor de volgende GP op 18 april a.s. in Imola vervolgt dit dispuut. De geregistreerde beelden van de race liegen niet: Lewis 29 keer buiten de lijntjes gekleurd, Max 1 maal, maar op het slechte moment, midden in het duel om de zege. (wr)
HALMILTON WON NIPT VAN VERSTAPPEN DIE EVEN BUITEN LIJNTJES KLEURDE
Bij de aanvang van de 50ste van 56 ronden ontspon zich een duel tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton die alle andere anekdoten in de race deed vergeten. De Red Bull-Honda coureur had alle drie de vrije trainingen gewonnen, de pole-position behaald en snelst startte en het éénderde van de GP van Bahrein aan de leiding gereden. In de laatste zes ronden waren Lewis en Max bij elkaar. Allebei op harde banden, die van Hamilton net iets meer versleten. Max Verstappen veroverde snelste ronde na snelste ronde en ging de zevenvoudige wereldkampioen voorbij in de vierde bocht. Op weg naar de zege in de GP van Bahrein.
Maar Lewis Hamilton bleef natuurlijk aanklampen. Daardoor moest Max het beste van zichzelf en de Red Bull blijven geven. In die overwinningsrush reed hij even met de vier wielen bij het uitkomen van de vierde bocht buiten de lijnen van de piste. Max realiseerde zich onmiddellijk dat hij daarvoor na de race kon worden bestraft en loste direct gas om zo Lewis Hamilton weer de leiding te geven. Nu gebiedt de eerlijkheid dat Lewis veel vroeger in de wedstrijd dat Leis dat liefst 34 ronden daar deed... Maar niet in een duelfase zoals deze met Max Verstappen.
De Brit was toen ongenaakbaar voor Max Verstappen, die weliswaar als zijn schaduw achter hem reed. Louis Hamilton scoorde vandaag zijn 96ste GP-zege. Daarnaast brak Hamilton ook het record van Michaël Schumacher door 5129 ronden in de GP's aan de leiding te rijden. Max Verstappen's reactie om Hamilton terug voorbij te laten kwam op bevel van de racedirectie. Daartegenover had Max een andere theorie. Hij zei: "Als je me had laten doorrijden kon ik in de resterende ronden nog wel minstens 5" voorsprong genomen hebben, genoeg om de steward-straf te ondergaan en nog te winnen !!!" Red Bull teambaas Christian Horner repliceerde hierop dat de koersdirectie die beslissing had bevolen... Stof tot napraten...
Wie de echte triestigheden van deze eerste GP wil weten: Nikita Mazepin (Haas) knalde al in de eerste ronde op de muur met Safety Car als gevolg. Mick Schumacher (Haas) ging ook in de fout, Fernando Alonso (Alpine) gaf op in ronde 34 met defecte achterremmen, Perez vertrok vanuit de pits nadat de Red Bull aan de start in het gras bleef staan en het veld verplichtte een tweede formatieronde te rijden eer zijn auto weggetakeld was. Maar de Mexicaan werd nog eervol vijfde. Ocon en Vettel botsten nog, de Dutser speelde overigens maar een bescheiden rol met zijn nieuwe Aston Martin. De volgende GP gaat door op 18 april a.s. in Imola. Hamilton en Verstappen voeren ook daar de affiche aan (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN HOUDT 13 WERELDTITELS ACHTER ZICH MET POLE IN BAHREIN
Nadat Max Verstappen in de drie vrije oefeningen de snelste was, heeft hij nu ook in 1'28"997 de pole-position veroverd voor de GP van Bahrein die morgen het F1-seizoen 2021 opent. De frustratie bij Hamilton was zo groot dat hij op de ereparking van de kwalificaties zijn Mercedes met het bordje "2" vooruit reed, zodat Max' Red Bull achter de "1" optisch tweede kwam te staan. Een grapje wellicht. Maar de Limburger hield in deze kwalificaties wel 13 wereldtitels achter zich: Hamilton 7, Vettel 4, Alonso 2 en Räikönen 1. Het is duidelijk dat er zich in het "overgangsjaar" van de F1 naar 2022 een machtswissel is aan het afspelen.
Vettel geraakte niet in Q2, Mick Schumacher ook niet. De bliksemsnelle nieuwkomer, de Japanner Yuki Tsunoda bleef plakken in de Q2. Iets wat Sergio Perez met zijn Red Bull-Honda ook overkwam. Waarvan Pierre Gasly in de AlpTauri-Honda dankbaar gebruik zal maken om er de aandacht op te vestigen. Zodat de vraag rijst, waarom Pierre Gasly niet bij Red Bull zit en Perez wel. Morgen staat de openingswedstrijd van het seizoen 2021 als wereld-affiche aangekondigd. Het titanenduel tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, tussen Red Bull-Honda en Mercedes.(Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN DERDE DAG OP RIJ SNELSTE IN BAHREIN IN FP3
Lewis Hamilton en Valtteri Bottas voelen zich opnieuw thuis in de Mercedes W12 en de zevenvoudige wereldkampioen pikte de P1 weg toen er nog 14' te rijden in 1'31"316. Daarmee verbeterde hij de tijd van ploegmaat Valtteri Bottas die 1'31"855 liet opschrijven. Eveneens op zachte banden. Met nog 8' te gaan reed Max Verstappen buiten, ook op softs...Na een perfecte ronde zette hij de chrono op 1'30"577. Goed voor een derde dag op rij de snelste te zijn in de vrije trainingen.De Fransman Pierre Gasly kon zich met 1'32"321 nog tussen Hamilton en Bottas wringen Bottas. Straks zal in de kwalificaties voor de eerste pole van het seizoen de spannin te snijden zijn. Met als affiche Red Bull-Honda tegen Mercedes.(wr)
Wie denk dat de Formule 1's dit jaar alleen een zware aerogynamische ingreep hebben gehad door de wagenvloer achteraan aan iedere zijde met 100 mm te versmallen, diagonaal toelopend net voor de achterbanden, die vergist zicht. Door het FIA-reglement dat 10% minder downforce beoogt hebben de aerodynamica-ingenieurs, de designers, een moeilijke klus gekregen omdat eigenlijk de hele bolide vanaf het front tot de achterzijde is moeten herdacht worden. Max Verstappen, die vandaag twee keer snelst was, heeft in Adrian Newey een godengeschenk gekregen. Dat heeft Alpine F1 met Alonso niet. De alom zichzelf overprijzende Spanjaard reed de 16de tijd en ploegmaat Esteban Ocon de 11de... Mick Schumacher met de Haas Ferrari 18de. Carlos Sainz jr. zette de Ferrari SF21 op de vierde plaats. Of de ingewikkelde ophanging van de achtervleugels daar voor iets tussen zit is niet bekend.
Wellicht is Newey de meest pientere, de simpel denkende die nog alles eerst schetst alvorens hij de CAD laat spreken in de fabriek. Alle teams hebben kleine nieuwe luchtstroom-attributen moeten zoeken om de gedaalde wegvastheid wat terug te winnen. Morgen is er de derde vrije oefening en daarna de kwalificaties. Zondag wordt de eerste van drieëntwintig GP's voor het WK F1 in het sppokjaar 2021 gereden. Als je in dat milieu moet arbeiden, als wat dan ook, stel je trouwplannen maar uit tot aan je pensioen. Want je bent nooit meer thuis. Dames hebben iets meer nodig dan afstandsliefde. (Walter Rombauts)
In de Formule 1 zoekt men koortsachtig naar een groene tint. Zeker als in 2025 nieuwe motoren de huidige 1,6 liter V6 Turbo Hybrid's moeten vervangen. Op het eerste gezicht wil de F1 heuse verbrandingsmotoren behouden. Zoals bekend wordenverbrandingsmotoren politiek gehekeld omwille van hun CO²-uitstoot en Nox bij dieselmotoren. Porsche ziet een kans om dat milieuvriendelijk aspect aan de F1 toe te voegen en dat te koppelen aan een terugkeer in de Formule 1 tegen 2026. Het gaat om synthetische brandstof die neutraal zou zijn omdat Porsche, in samenwerking met Exxon en Siemens CO² uit de lucht wil halen en die met waterstof en methanol tot synthetische brandstof wil krijgen. De uitstoot van de motor op deze brandstof is neutraal omdat er evenveel CO² afgegeven wordt als er uit de lucht is gehaald.
Porsche wil dus de waterstof groen winnen en zijn daarvoor met Siemens en Exxon een productie-eenheid aan het bouwen in Chili, op een plaats waar altijd veel windkracht woedt. De constructeur uit Weissach is zich bewust dat het een grote uitdaging is, maar tevens zou die synthetische brandstof de "overleving" van de nu 130 jaar oude verbrandingsmotor betekenen. Politieke- en milieukritieken zullen als sneeuw voor de zon wegsmelten. Porsche wil de brandstof eerst in de autosport zien, lees: Le Mans en F1, om ze daarna beschikbaar te maken - eerst tegen een zacht prijsje plusminus €10 per liter - voor de Porschebezitters van bijvoorbeeld een juweel als de 911 Carrera met zijn zescilinder boxermotor van 3 liter.
In heel deze context moet ook Mazda worden genoemd. Niet alleen omdat het merk uit Hiroshima in 1991 als eerste Japanse auto met een rotary-engine (de oer-Wankel) de 24 Uren van Le Mans won met Gachot, Weidler en Herbert, maar vooral omdat Mazda erin is geslaagd de dieseltechniek op een benzinemotor toe te passen. De naam van hun techniek is bekend als SkyActiv-X-motor. Ze hebben in die motoren de compressieverhouding zo hoog kunnen leggen dat de benzine niet door een bougie moet worden ontstoken maar door de druk een zelfontbranding ontstaat. Net zoals Rudolf Diesel zijn principe de autogeschiedenis drastisch heeft beïnvloed. Door die ingreep heeft Mazda een lager verbruik gescoord en dus minder schadelijke uitstoot. Overigens is Mazda ook klaar met waterstof. Waarmee misschien Felix Wankel zijn historische roterende motor opnieuw een kans krijgt. In die motor is de afdichting tussen stator en rotor altijd de nachtmerrie geweest van Kenichi Yamamoto, de Japanse top-ingenieur, die de uitdaging aanging om de "Wankel" door te ontwikkelen.
Dat Pierre Dieudonné en Tom Walkinshaw in 1981 ook de 24 Uren van Francorchamps wonnen met een RX7 gaf Kenichi Yamamoto - fervent popmuziekliefhebber - de koppigheid om door te gaan. Daarmee is zowat alles gezegd om de verdediging van de ouwe getrouwe verbrandingsmotor vanaf nu au sérieux te nemen. Als je Porsche zegt, wordt het ernst. Alleen onderschatten hun verkooppunten de mogelijke technische kennis van hun cliënteel. Een gedetailleerde technische fiche van o.a. hun motoren, turbo's en transmissies zoals ze in het onvolprezen "Auto Motor und Sport" verschijnen, om die te bekomen moet je bijna regelrechte afstammeling van wijlen Ferdinand Piëch, wijlen Roland d'Ieteren of misschien Philippe Casse zijn. Bij Mazda ligt dat anders. De Japanners vinden net die vrijgave van hun vernuft voor hun cliënteel het essentieel plezier om goed auto te rijden. Te begrijpen waarom dingen gebeuren als men gas geeft, remt of walsend door de bergbochten rijdt. Verstandig, plezant, maar niet vonkend. Daarom verwijdert Mazda de bougie uit hun SkyActiv-X-motor. Dit laatste is enkel symbolisch bedoeld. De strijd van de bestaande pure auto tegenover de computerauto zoals Elon Musk die ziet blijft boeiend om volgen. Het leven is te kort om daar eeuwig blijven van te genieten...(Walter Rombauts/Foto: Porsche, Mazda)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL-HONDA - SNELST IN FP1 IN BAHREIN
Naar het einde toe van de eerste vrije oefeningen voor de GP van Bahrein leek het erop dat de Fin Valtteri Bottas (Mercedes) de eer zou opstrijken het snelst te zijn. Maar dan reed Max Verstappen met zijn Red Bull-Honda een "kanontijd" van 1'31"394 waarmee de tijd van Bottas van 1'31"692 hem naar de tweede plek verwees. Jonge snaak Lando Norris in de Mc Laren-Mercedes werd derde, de zevenvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton vierde.
De nieuwkomers mengden zich niet vooraan. Mick Schumacher zette zijn Haas-Ferrari op de 19de plaats. Vettel kon zijn "Honey Rider" niet verder krijgen dan 12de maar ging wel ploegmaat Lance Stroll in de gelijke Aston Martin-Mercedes vooraf. Het moet gezegd dat deze FP1 elatief moet worden gezien. Het is maar een circuitproefbeetje. Straks in de FP2 zullen al ernstiger aspecten worden gezien. Zoals of Fernando Alonso - nu 16de - zijn Alpine-Renault naar de spits kan brengen. Op zijn gekende grootspraak afgaande "ik ben beter dan Hamilton en Verstappen te tesamen" moet er straks vanuit Alpine vuurwerk komen. (Walter Rombauts)
ADRIAN NEWEY LIEP ALLE KRINGWINKELS AF EN VOND NIET WAT HIJ ZOCHT
Top-racewagendesigner Gordon Murray is verlost van de F1-reglementen. In zijn creativiteit ontstond een Mc Laren die een "tribute" is aan het monumentale van de mens en coureur die drievoudig wereldkampioen Niki Lauda was. Maar zijn evenknie, de geniale Andrew Newey heeft kopzorgen rond de aerodynamica van de Red Bull-Honda waarmee Max Verstappen wordt verwacht Lewis Hamilton te verslaan in dit seizoen. Het venijn zit hem in de licht gewijzigde aerodynamische voorschriften waarmee de FIA en ook de FOM de topsnelheden van de auto's wil afremmen.
Die worden nu toch soms tegen 354 k/h opgetekend. Dat is leuk om weten, maar de "Fédération Internationale de l'Automobile" en het "Formule One Management" hebben 10% downforce afgepeuterd van de bolides. Dat heeft in concreto niets te maken met die topsnelheid. Maar is wel een tegemoetkoming aan bandenreus Pirelli die te kennen gaf stilaan tegen de limiet van hun racebanden-eigenschappen te zitten. Pirelli wil niet dat onderlinge duels zouden worden afgebroken door een band die het begeeft. Pirelli liet ook weten dat de banden voor 2021 in die zin zijn geconstrueerd en 3 kg zwaarder wegen dan die van het vorige seizoen.
Andrew Newey is duidelijk over de nieuwe aero-regels. "Er kunnen geen grote innovaties meer worden doorgevoerd. We moeten naar kleine prutsen zoeken, héél kleine details vinden en hopen dat de concurrentie die ook niet heeft gevonden. Ik heb alle kringwinkels afgelopen en niet gevonden waar ik naar zocht. Een hele industrie is op zoek naar een klein vacuüm in het reglement om die verloren downforce opnieuw op te bouwen."
Door de Covid 19-crisis is het echte nieuwe F1 reglement doorgeschoven naar 2022. De FIA en de FOM grepen het meest in voor 2021 op gebied van de bodemplaat die achteraan 100 mm aan weerskanten smaller wordt vanaf de achterwielen. De diffuserlengte is met 50 mm verkort. Neus en voorvleugels zijn ook beperkter geworden. Voor de designers is de hele auto een nieuw gegeven tegenover deze van 2020, terwijl het grote publiek ervan uitgaat dat die twee dezelfden zijn. Niets is minder waar. De essentie van deze reglementsbepaling is bedoeld de vlakke vloer die toch onder een druk van 500N vorig jaar 10 mm "doorboog" en zo een licht grondeffect gaf. Nu is die maximale flexibiliteit van de autovloer beperkt tot 8 mm bij dezelfde uitgevoerde druk. Dus het zeer licht grondeffect is nog verminderd. Daar bovenop is door de smallere vloerbreedte vanaf de achterwielen en de korte diffusser het een heksentoer geworden om die "wildernis" aan luchtturbulenties vanaf de achterwielen naar de diffuser toe in juiste banen te geleiden...
Op 26 maart a.s. beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Bahrein. Alle ingenieurs kijken met kloppend hart naar die eerste echte confrontatie. Mercedes moet het zonder het "Dual Axle Steering"-systeem stellen. Verboden door de FIA, dit terwijl het vorig jaar als onderdeel van het globale stuursysteem werd gedoogd. Insiders zeggen ook dat het is verboden om verdere kost-escalatie bij alle teams te blokkeren. Wat wel hetzelfde blijft zijn de 1,6 liter V6 Turbo Hybrid-motoren die vanaf 2014 hun intrede hebben gedaan en pas in 2025 door een nog niet exact bepaalde nieuwe verbrandingsmotor (?) zullen worden vervangen. (Walter Rombauts)
JOHNNY DUMFRIES, WINNAAR LE MANS 1988 MET JAGUAR OVERLEDEN
Zijn echte naam was John Colum Crichton Stuart, geboren op het Schotse eiland Bute. Hij debuteerde in de Formule 1 als ploegmaat van Ayrton Senna bij Lotus in 1986. Zijn beste resultaat was een vijfde plaats in de GP van Hongarije. Vervolgens nam hij vijf keer deel aan de 24 Uren van Le Mans. In 1988 zette hij in een Jaguar samen met de Brit Andy Wallace en de Nederlander Jan Lammers - onder regie van...Tom Walkinshaw zaliger de kroon op zijn loopbaan door de etmaalrace te winnen. Johnny Dumfries werd 62 jaar en overleed schielijk aan een korte ziekte. (wr)
MAX VERSTAPPEN HOUDT SAMURAI TSUNODA NIPT VAN ZICH EIND DAG 3
De namiddagtesten van dag 3 en meteen laatste, zijn minstens boeiend te noemen. Hoewel er aan de snelste tijd alleen maar grote publiciteit vasthangt, is de jacht op de snelste chrono een driftmatig gegeven in de aderen van echte autocoureurs. Dat waren ze eigenlijk allemaal vandaag. Pirelli had ook prototypebanden ter beschikking. Toen die vanaf het laatste uur werden gebruikt volgde de ene bliksemchrono na de andere. Max Verstappen opende het finale vuurwerk om precies 15.09 uur door eerst onder de 1'30" te rijden. Op C3 klokte hij 1'29"942. Ongezien en niet verwacht. Zo'n driekwartier later vlamde de Nestor van de F1, de Fin Kimi Räikkönen (40), in zijn Alfa Romeo op de zachtste C5-rubbers er nog een snellere tijd uit: 1'29"766. Genoeg voor Positie 1 op de tabellen.
Toen er iets meer dan een half uur nog moet getest worden zorgde de 20-jarige nieuwkomer in de F1, de Japanner Yuki Tsunado voor een aardbeving op wielen. Met 1'29"282 en op de zachtste C5 banden zette de jonge "samurai" zich op de eerste plaats !!! Max zag zich dus tweede en hij zou de vechtlust van vader Jos niet hebben, mocht hij hieraan niets verhelpen. Precies negen minuten later - de spots waren al aan - een bliksemchrono af die de snelste van de dag en van de hele driedaagse werd: 1'28"960 ! Daarmee verwees hij de man uit het land van de Rijzende Zon naar de tweede plaats met zijn AlphaTauri-Honda.
Carlos Sainz kende hydraulische tegenslag, maar Ferrari kon die verhelpen. Omdat Ferrari blijkbaar de hoogste topsnelheid heeft, kon de Spanjaard zijn driedaagse met een derde plaats afronden. Voor Mister Kimi Räikkönen en wereldkampioen Lewis Hamilton. Mick Schumacher speelde geen rol van betekenis. Sebastien Vettel zag zich bij zijn nieuwe werkgever zwaar ontgoocheld. Hij verdween met een defecte Mercedes-motor uit het plaatje. Tot slot kon Räikkönen na het vallen van de zwartwit-geblokte vlag een aanrijding met Sainz vermijden. De jonge Carlos stak nogal speels de Fin voorbij. Kimi redde de boel. (Walter Rombauts)
SERGIO PEREZ - RED BULL HONDA - MENGT ZICH ONDER DE BESTEN MET BESTE OCHTENTIJD OP DAG 3
De ochtendtraining op de laatste van drie testdagen is gezapig verlopen. Een zonnetje van 22°C, maar een asfalt dat snel 41°C heet werd zodat de bandenkeuze een belangrijke rol speelde. Naar de snelste tijd dingen ging vooral tussen de Monegask Charles Leclerc (Ferrari) en de Mexicaan Sergio Perez (Red Bull-Honda). Ook Pierre Gasly (AlphaTauri) en Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) deden enkele pogingen naar een supertijd. Ze kwamen echter nooit aan de 1'30"187 die Sergio Perez bovenaan plaatste.
Straks wordt de namiddagtest afgehaspeld. Daarna kunnen de teams de eerste analyses maken om op 26 maart voor de eerste vrije trainingen voor de GP van Bahrein te gaan. Waar ze allemaal in de spits willen staan. Deze drie testdagen geven geen exact beeld van de machtsverhoudingen. Dit, omdat iedereen zijn eigen testprogramma opzet hoe hij of zij willen. In complete vrijheid. Omdat er aerodynamisch nogal wat is veranderd om de mindere downforce te compenseren is er voorlopig geen enkele bindende conclusie te trekken. Straks nog vier uur testen, en dan speculerend naar de GP van Bahrein evolueren die op 28 maart a.s. het WK F1 2021 opent met 23 verhoopte races in dit seizoen.(Walter Rombauts)
BOTTAS HERSTELT IMAGOSCHADE MERCEDES IN NAMIDDAG VAN DAG 2 IN BAHREIN
Met minder zandstof in de lucht begonnen de namiddagtesten op dag 2 in Bahrein veelbelovender. Daniël Ricciardo's snelste tijd van hedenochtend tot 15.09 uur. Dan ging de Italiaan Antonio Giovanni met de Alfa Romeo de chronodans openen met 1'31"533 ! Vervolgens wisselden Lando Norris in de Mc Laren, Pierre Gasly in de AlphaTauri en uiteindelijk ging Valtteri Bottas in de Mercedes W12 met de snelste chrono lopen. Bottas herstelde de lichte imagoschade die Mercedes in Bahrein opliep. De zaken stonden niet op punt en de zevenvoudige wereldkampioen bij de constructeurs liep achter op schema... Met aan de top te staan op dag 2 is dat teruggeschroefd. De eerste conclusies van de aerodynamische aanpassingen in het reglement zijn al zichtbaar. Vooral Mc Laren blijkt met een slimme truk aan de diffuser achteraan winst te boeken. Door het reglement is de downforce - neerwaartse druk op de wielen door de stroomlijn - vermindert. Mc Laren boekte daarin de meeste winst om dat te beperken.
Om 16.09 ging het kunstlicht aan in Sakhir, werd er overgegaan op kwalificatie-simulaties en dansten de teams een hypersnelle wals op "softs". Tot vier minuten voor het afvlaggen van dag 2, raasden de bolides over het stofferige asfalt. Daarop was Sergio Perez een stuk motorkap verloren zowat halverwege deze namiddag. Hij lokte een rode vlag uit maar kon naar de pits rijden. Het duurde evenwel toch vijf minuten eer de baancommissarissen de rommel opgekuist kregen. Waarna weer groen en een knaltijd van Norris 1'30"586 die niet snel genoeg bleek aan het eind van de sessie. Die werd vier minuten te vroeg afgevlagd om de coureurs kans te geven om proefstarts of pitstop-acties uit te voeren zonder de snelle auto's op de baan. Mick Schumacher onderscheidde zich met de Haas door na zijn pitstop te snel te vertrekken en de "front jack" mee te nemen. Verder zonder erg. Morgen is er dag 3 van de pré-seizoentesten in Bahrein. Wellicht mogen we dan Alonso sterker verwachten dan vandaag. Hij is goed betaald om Alpine te doen herrijzen als automerk. (Walter Rombauts)