De eerste twee vrije vrijdagtrainingen waren het monopolie van Lewis Hamilton. Vandaag, vrijdag met straks de kwalificaties voor de pole, eigende ploegmaat Valtteri Bottas met 0,003" voor de viervoudige wereldkampioen de snelste tijd (1'09"281) voor zich op. Mercedes heeft dus de drie vrije oefeningen gedomineerd. Al gaf de Fin Kimi Räikkönen er met de Ferrari aanvankelijk een rode kleur aan. Tot bijna tien minuten voor het einde domineerde Kimi en bleef ook zijn ploegmaat Sebastien Vettel voor.
Stoffel Vandoorne plaatste zich elfde en Fernando Alonso zesde achter Daniël Ricciardo (Red Bull) die hoe dan ook aankijkt tegen een gridpenalty van tien plaatsen. Hij is niet alleen, met hem ook Gasly omwille van de kapotte MGU-H elektrische systeem en Hartley wegens de ontplofte motor gisteren. In de kwalificaties hoopt Max Verstappen dat de Red Bull-technici hem van een tergend zwaar onderstuur verlossen.
Dan kan Max-V nog voor een mokerslag zorgen in Interlagos waar het net niet regende. Dat vier coureurs - Bottas, Hamilton, Räikkönen en Vettel op 0,58" van elkaar klokken kan alleen meer de spanning verhogen in de Auto Dromo Carlos Pace in Sao Paulo waar Ayrton Senna begraven ligt.(wr)
HAMILTON OVERHEERST FP1 EN FP2 VOOR GP VAN BRAZILIË
Met 1'09"515 over 4,309 km plaatste viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zich in de Mercedes op de eerste plaats in de FP2. In de FP1 had hij net hetzelfde gedaan en de rest van het veld reed er niet moedeloos bij, maar de einde-seizoensmoeheid is toch voelbaar. Alleen de nieuwe voorvleugel op de Mc Laren-Honda van Stoffel Vandoorne bleek een meevaller. Hij reed er in de eerste vrije oefeningen een achtste tijd mee.
Morgen worden de derde vrije oefeningen gereden en dan de kwalificaties. Zondag gaat de race over 71 ronden. Daarin kan de Fin Valtteri Bottas nog proberen voorbij Vettel te gaan en vice-wereldkampioen te worden. Mercedes zou dat beslist leuk vinden die twee zilverpijlen helemaal bovenaan: wereldtitel piloten en constructeurs en héél misschien nog vice-wereldkampioen bij de piloten. U voelt het, de GP van Brazilië is toch nog meer gekruid dan op het eerste gezicht lijkt.(wr)
Lewis Hamilton is wereldkampioen met Mercedes. Terloops is zijn naam vermeld in de "Paradise Papers" omtrent zijn privéjet. Maar dat is een privézaak en niet die van Mercedes dat nog twee kansen heeft om ook de tweede wagen op de plaats van vice-kampioen te brengen. Vanaf de GP van Brazilië die volgende zondag wordt gereden heeft Sebastien Vettel nog enkel zijn titel van vice-wereldkampioen te verdedigen. Hoezo verdedigen ? Jawel, want de heer Valtteri Bottas staat met 262 punten op de derde plaats. Dat is "maar" 15 punten achterstand op Vettel die er 277 telt. In de laatste twee races zijn er nog tweemaal 25 punten toe te wijzen aan degene die wint. Gezien de Fin zijn Mercedes beter mag worden geacht dan de Ferrari van Vettel en Räikkönen, is de kans niet ondenkbaar dat Bottas zich in Brazilië en Abu Dahbi tot vice-wereldkampioen rijdt.
Vrijdag beginnen de eerste vrije oefeningen en zal een scenario als hierboven al dan niet gestalte krijgen. Met een Max Verstappen als mogelijke spelbreker. Christian Horner van Red Bull beweert dat de Nederlander volgend jaar een auto heeft om wereldkampioen te worden. Insiders zien dat niet vrolijk tegemoet want ronduit gezegd wordt er omwille van het onbuigzaam rijgedrag van de dan 21-jarige zijnde Max, gevreesd voor meer ongevallen in de start.
De onbetwistbaar getalenteerde zoon van Jos Verstappen wordt niet met de vinger gewezen. Ook niet voor de start in Singapore die Vettel alle kansen op een vijfde wereldtitel ontnam. Maar "observateurs" zien wat ze zien. Uit dat beeld bekruipt hen een ongemakkelijk gevoel. 2017 loopt ten einde, 2018 kondigt zich veelbelovend aan. Een Red Bull-jaar wordt voorspeld...Mc Laren met een Renault-motor. Robert Kubica na dit weekend alles opnieuw te hebben bewezen toch voorgoed terug bij Williams en in de F1 ? Journalistiek met een vraagteken is slechte dagbladschrijverij. Laat ons dus eerst maar zien wat de GP van Brazilië ons openbaart. Met onze twee voeten nog in 2017.(Walter Rombauts)
MARCHIONNE BROMT, MASSA STOPT EN HET EINDE VAN DE CONCORDE-ACCOORDEN IS IN ZICHT
Ferrari is het enige merk dat sinds 1950 - op één na op 13 juli in Silverstone - aan alle GP's in het wereldkampioenschap Formule 1 heeft deelgenomen. Voor die trouw beloonde Bernie Ecclestone in 1970 het merk met een aparte levenslange premie van 68 miljoen dollar per jaar. Kleinere teams in de "Formule One Constructors Association" hebben daarop al vergeefs veel kritiek geuit. Nu Bernie Ecclerstone (86) geen eigenaar meer is van de F1 en die dit jaar in maart voor 31 miljard dollar aan Liberty Media verkocht, is het niet onmogellijk dat bij het beëindigen van de "Concorde-accoorden" met de FIA in 2020 Liberty Media zal proberen deze overeenkomst te verbreken. De Concorde-accoorden in hun definitieve vorm zijn ingegaan op 1 januari 2013 en nemen een einde op 31 december 2020.
Wat Liberty Media wellicht nog niet weet, tenzij Ross Brawn het hen heeft verteld, is dat na 2020 de historische Formule 1 van gedaante zal veranderen. Dat Ferrari, Mercedes en andere Renault's er zouden uitstappen (ten gunste van een Formula E) houden zij niet echt voor mogelijk. Nochtans zijn er al vele teams die de "Barnum-aanpak" van Liberty Media, met muzikale omlijsting en vergane VIPS als attractie (bv Stevie Wonder en Bill Clinton) niet echt zien zitten. Liberty Media wil van de F1 een soort Plopsaland maken en dat valt niet overal goed.
Vergeten wordt dat de F1 het summum is van wat nu 66 jaar hoogtechnologische ontwikkelingen zijn geweest. De auto als begrip staat op een keerpunt. De doorontwikkeling van verbrandingsmotoren ziet zijn einde naderen. Renault, dat meer dan 116 jaar in de autosport op het hoogste vlak aanwezig is, weet net als alle andere constructeurs (niet het minst Mazda, zo in Tokio te zien) dat de auto zoals wij hem graag hebben uiteindelijk op waterstof zal rijden. Mits ze groen wordt geproduceerd. De elektrische auto zal net als nu de hybride, een laatste overstap zijn naar de echte zero-uitstoot (waterdamp) via waterstof.
Mogelijk wordt een nieuwe Formule 1 geboren en is de ver-Amerikaniseerde pretparkversie voor het museum. In ieder geval heeft Fiat-Chrysler CEO Sergio Marchionne te kennen gegeven zich terug te trekken uit de F1 als aan de premie zou worden geraakt. Nu moet de President van de Fédération Internationale de l'Automobile, Jean Todt, nog zijn mening geven. En die is niet Amerikaans/Engels gezind en ook niet echt F1 gezind. Meer bezorgd over verkeer, milieu en de Formula E. De elektrische éénzitters waarin Renault als drie jaar wereldkampioen is via e-dams...Wordt vervolgd. (Walter Rombauts/Foto's: Fiat en Renault)
Sinds mei 2007 - een jaar voor de bankencrash - is het de eerste keer dat technische problemen hebben verhinderd dat Walter Rombauts niet zogoed als dagelijks zijn autosteentje bijdroeg aan SeniorenNet.be. De computerproblemen hielden een week lang aan en zodoende viel de boeiende GP van Mexico letterlijk in de prullenmand. Vandaag heeft stichter, bezieler en IT-genie Pascal Vyncke gezorgd dat "Walter's Auto Cahiers" weer functioneert. Straks al brengt Walter Rombauts alweer enige al dan niet geliefde berichtjes.
HAMILTON BEVESTIGT OPTIE OP VIERDE TITEL MET POLE IN KWALIFICATIES
Lewis Hamilton en zijn vernietigende splintertijdchrono voor de concurrentie: 1'33"108 ! Sebastien Vettel raakte met veel moeite en vriendschap van ploegmaat Kimi Räikkönen op de tweede plaats. Die uitgangspositie kan hem héél misschien nog een WK-kans doen behouden. Maar Hamilton heeft het eerder al gezegd, de ware bedreiging voor hem komt uit het Red Bull-kamp. Max Verstappen (6de) met zekerheid, Daniël Riiciardo met hoge waarschijnlijkheid. Bottas kàn niet anders dan in functie van Lewis Hamilton rijden. Natuurlijk niet volgens de verboden teamstrategieën. Maar in hart en nieren, én bij de Ster...
Dan heb je nog de anderen. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda) prachtig achtste, een Carlos Sainz jr die zich in de Renault opdringt. Stoffel Vandoorne start achteraan, Max Verstrappen ook en niet te verwonderen is dat Romain Grosjean en Kevin Magnussen ook de voorhoede niet haalden. In feite gaat de GP van USA op "The Circuit Americas" in Austin maar tussen zes coureurs. Over 56 ronden van 5,513 km. Een gigantisch belovende show - zoals de nieuwe Amerikaanse F1-eigenaars niets liever willen - om de journalisten ter plaatse met bevende handen te zien tikken dat Lewis Hamilton zijn vierde wereldtitel binnen haalt. Behoudens mirakels. Die brouwen ze dagelijks in het Vatikaan. Morgen volgen. (Walter Rombauts)
HAMILTON VERGROOT VOORSPRONG IN WK-STAND IN GP VAN USA
Sebastien Vettel kon zijn mirakuleuze raketstart die hem voor Hamilton aan de leiding bracht slechts twee ronden volhouden aan de spits van de GP van Amerika. Dan nam WK-leider Lewis Hamilton in zijn Mercedes de leiding over om die slechts tijdens bandenwissels even af te staan. Zo kwam ook Max Verstappen - zestiende gestart - ook even aan de leiding rijden. De bandenstrategie schetste zo'n 26 ronden voor het einde van 56 het verdere verloop van de zéér spannende race.
Toen de eerste vier allemaal op softs en supersofts voortscheurden, ging Max Ultra Softs halen en begon aan een twee inhaalrace vanaf de zesde plaats. Ook Sebastien Vettel zette zo'n veertien ronden voor het einde ook in op een zachtere en dus snellere compound van Pirelli. Genoeg om derde rijdende Valtteri Bottas in te halen en dus achter teammaat Kimi Räikkönen in de andere Ferrari te belanden. Wat iedereen wist, ging de wereldkampioen 2007, opzij om Sebastien Vettel door te laten en de jacht op Lewis Hamilton te openen.
Dat was echter te laat en de Duitser nam de tweede plaats, daarmede de schade in de WK-stand beperkend. Als apotheose vlamde Max Verstappen (Red Bull) in de laatste bochten nog voor Räikkönen (Ferrari) naar een derde podiumplaats. Maar dat was buiten de stewards - aangevoerd door Miki Salo - gerekend die Max 5" straftijd aan zijn been lapte. Dat kwam omdat Max waarheidsgetrouw teveel buiten de aflijningen van de piste was gereden. Kimi Räikkönen stond mee op het podium naast zijn kopman. Die ziet met lede ogen aan dat Lewis Hamilton 331 punten in de WK-stand telt en dus weerom zijn kans op een vierde wereldtitel vergroot. Volgende week is er de GP van Mexico waar in de Autodromo Hermanos Rodriguez de F1 2017-thriller wordt vervolgd.(Walter Rombauts)
01. Lewis Hamilton (Mercedes)
02. Sebastien Vettel (Ferrari)
03. Kimi Räikkönen (Ferrari)
04. Max Verstappen (Red Bull)
05. Valtteri Bottas (Mercedes)
06. Esteban Ocon (Force India)
07. Carlos Sainz (Renault)
08. Sergio Perez (Force India)
09. Felipe Massa (Williams)
10. Daniil Kvyat (Toro Rosso)
12. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)
WK-stand met nog drie races te gaan, volgend weekend GP van Mexico:
HAMILTON BRENGT VETTEL IN DE WAR MET DERDE SNELSTE TIJD OP RIJ
Lewis Hamilton is ook in de derde - droge - vrije oefeningen met 1'34"478 de snelste geweest. Een supprematie dus in FP1, FP2 en FP3. Hij ging weliswaar met slechts 92/1000" Sebastien Vettel vooraf. Maar de Duitser die tegen een achterstand van 59 punten voor zijn vijfde wereldtitel aankijkt, was er duidelijk overstuur van. Tijdens een pitstop hield hij halt bij Red Bull in plaats van bij Ferrari. Dit tot grote hilariteit bij Mercedes. Straks worden de kwalificaties gereden en verwacht wordt dat de Brit andermaal de pole zal pakken. Max Verstappen reed de vijfde tijd.
Afwachten wat de Nederlander straks zal doen. Hij heeft héél veel belang in een plaats vooraan want hij zit opgescheept met een gridpenalty van...vijftien plaatsen. Stoffel Vandoorne heeft ook vijf plaatsen aan zijn been, maar dat hij achteraan vertrekt is door nefaste omstandigheden bij Mc Laren die volgend jaar de Honda-motor verwisselt voor een Renault. Ah da's waar ook. Romain Grosjean plaatste zijn Haas nog eens in de grindbak. De toegesnelde marshall's hadden meteen een strand-emmertje en plastiek schoppetje bij. 't Wordt leuk en triest tegelijk in de Formule 1.(Walter Rombauts)
HAMILTON TWEEMAAL SNELST IN VRIJE OEFENINGEN IN AUSTIN
Na de eerste en tweede vrije oefeningen voor de GP van Amerika is WK-leider Lewis Hamilton snelste gebleken. Max Verstappen werd in de FP2 ... tweede voor Sebastien Vettel in de Ferrari die veel tijd verloor in de grindbak. De viervoudige Duitse wereldkampioen ziet zwart van miserie om het gat van 59 punten met Hamilton goed te zien maken. Wellicht hopeloos. Zondag, als 56 ronden van 5,513 km worden gereden, moet Vettel binnen de eerste vijf zijn als Hamilton wint.
Is dat niet het geval dan kroont Lewis zich zondag al met een vierde wereldtitel. Stoffel Vandoorne pakte de vijftiende tijd en is al zeker van een gridpenalty van vijf plaatsen. Als Mc Laren volgend jaar een Renaultmotor heeft kan het tij keren voor de West-Vlaming. Maar Max Verstappen - nu een vaststaand fenomeen - rijdt ook een Red Bull-Renault en heeft bijgetekend tot 2020, het jaar waarin de Concorde-accoorden vervallen en de hele F1 zal worden hertekend. Morgenochtend, namiddag in Texas, wordt FP3 gereden en daarna de kwalificaties waarvoor de weerman regen heeft aangekondigd. Een evenement om van te snoepen.(wr)
Mazda Motor Corporation zal op het Autosalon van Tokio 2017 twee conceptcars voorstellen: een model dat een glimp oplicht van de producten van de volgende generatie van het historische bedrijf uit Hiroshima, en een ander model dat de richting van de designtaal van de volgende generatie gestalte geeft. Ook de technologie achter de SKYACTIV-X-benzinemotor van Mazda zal aanwezig zijn op het salon. De Tokio Motor Show is open voor het publiek van 28 oktober tot 5 november na de persdagen van 25 en 26 oktober.
Het productconcept, een compacte hatchback die technologie én design van de volgende generatie verenigt, beleeft in Tokio zijn wereldpremière. Het concept kenmerkt zich vooral doordat het is uitgerust met de SKYACTIV-voertuig-architectuur. Deze technologieën van de volgende generatie zijn gebaseerd op de mensgerichte designfilosofie van Mazda dewelke een optimale functionaliteit op alle gebied verzekert. Hij wordt aangedreven door de SKYACTIV-X, 's werelds eerste gecommercialiseerde benzinemotor met compressie-ontsteking ! Het resultaat is een aanzienlijk verfijnde dynamische prestatie, verpakt in een opvallend koetswerk.
Het designconcept dan onthult de nieuwe blik op de interpretatie van de wereldwijd geprezen KODO-vormgevingstaal die in 2012 voor het eerst werd toegepast op de toen al fascinerende Mazda CX-5.
Ook de Mazda CX-8 zal aanwezig zijn op de stand. De nieuwe SUV-Crossover met drie zitrijen en belangrijke verbeteringen aan de milieu-schone SKYACTIV-D 2,2 dieselmotor zal er zij aan zij staan met de MX-5 "Red Top". De Mazda CX-8 zal vanaf december te koop zijn in Japan. De Mazda MX-5 wordt getooid met een kersenrood dak en een binnenbekleding van kastanjebruin nappaleder.
Mazda's Representative Director, President en CEO Masamichi Kogai vertelt er het volgende over: "In augustus j.l. kondigden we Sustainable Zoom-Zoom 2030 aan. In deze langetermijnvisie voor de product-ontwikkeling hebben we uitgewerkt hoe Mazda ernaar streeft om aan de hand van rijplezier - de fundamentele aantrekkingskracht van de auto - problemen te helpen oplossen wat de mens, de aarde en de maatschappij betreft. De visie engageert Mazda om de CO2-uitstoot aanzienlijk terug te dringen."
Verdergaand zegt Masamichi Kogai nog het volgende: "We zijn ervan overtuigd dat de beste manier om dat te doen erin bestaat om de uitstoot te verminderen in reële omstandigheden, in combinatie met een mix van verbrandingsmotoren en elektronische technologieën, rekening houdend met de specifieke energiesituatie van iedere regio. Onze stand in Tokio luidt dit jaar het begin in van een nieuw tijdperk voor Mazda. We zullen er een concept tentoonstellen met het design en de technologieën die een hele nieuwe generatie Mazda-modellen zullen definiëren. Eén daarvan is de SKYACTIV-X, een benzinemotor die met de onuitgegeven benzine compressie-ontsteking waarmaakt waar de wereldwijde auto-industrie al lang van droomt." Om het in Mazdataal te zeggen "Zoom-Zoom" of snorren naar een betere autowereld.(wr)
VETTEL DANKT CATASTROFE IN GP VAN JAPAN AAN NGK-BOUGIES
Het is een beetje bizar dat een Italiaans merk als Ferrari, onderdeel van de Fiatgroep, gebruik maakt van Japanse NGK-bougies van een leverancier uit Nagoya. Toch is dat de versie die het management verspreidde na de catastrofe die Sebastien Vettel overkwam. Het was niet enkel een ontstekingskaars die geen mengsel ontbrandde, er waren ook andere factoren. Zoals de hele luchtinlaatkap die moet worden verwijderd om aan de bougies te geraken. Een tijdrovend iets.
In ieder geval kan Sebastien Vettel met 59 punten achterstand op Lewis Hamilton zijn vijfde wereldtitel vergeten. Terwijl de Brit juist zijn vierde titel gestalte ziet aannemen. Theoretisch heeft Vettel nog kansen, maar praktisch is dat zogoed als onmogelijk. Iets meer dan zes weken geleden voerde de Ferraripiloot nog de WK-stand aan. Tot die noodlottige start in Singapore waar hij als pole-sitter en snelst gestartte geheel reglementair zijn lijn bepaalde en Max Verstappen's voet niet van de gasplank afging...(Walter Rombauts)
ZOMAAR LUKRAKE BEELDEN UIT DE VW FUN CUP TOT EN MET ADRIA
De VW Fun Cup blijft één van de leukste autosportbezigheden. Het gaat er onzacht tegen hard aan toe. Spektakel is er altijd en alleen de kleurrijke mengelmoes van de Kevers op zich levert al de mooiste plaatjes op.
HAMILTON WINT NIPT VOOR VERSTAPPEN DE GP VAN JAPAN
Wat een hoogtepunt in het verdere verloop van het WK moest worden was al voor de eigenlijke start voorbij. Een legertje ingenieurs - geen garagistjes - sukkelden rond een bougieprobleem in de motor van de Ferrari van Sebastien Vettel. Dan kwam de start met pole-sitter Lewis Hamilton aan de leiding, Vettel, Verstappen en de ganse meute waaruit Carlos Sainz zijn Toro Rosso direct in de muur plantte. De zoveelste keer en natuurlijk weer geel en safety car. Trieste bedoening die nog rouweriger werd toen in de vierde ronde Sebastien Vettel de Ferrari in de pits parkeerde: opgave wegens geen "power". Einde droom, einde knappe GP van Japan...!
Dat een prominente Nico Hülkenberg (Renault) met een defect DRS-systeem moest opgeven, Perez, Massa en andere Alonso's als figuranten op een ganzenbord rondreden is meteen de montone toon van deze GP van Japan. Lewis Hamilton snoefde aan de leiding, recht op puur 25 punten winst af. Maar Max Verstappen (Red Bull) dacht daar anders over. Die ging een duel met Hamilton opzoeken ! Met succes overigens want de 20-jarige jongeman, winnaar in Maleisië, geraakte in de schaduw van de drievoudige wereldkampioen. Tot in de 49ste van de 53 ronden een vaderszoontje als Lance Stroll rechtdoor reed in een bocht, rechtervoorwiel kapot en...dubbel geel ! Lance Stroll heeft met zijn amateuristisch rijden een bijna historisch generatieduel gesaboteerd. Noch min, noch meer.
In plaats van gridpenalties te geven zou de sportkommissie bij de FIA mogelijk beter overwegen dat zogenaamde coureurs die uit de baan gaan en het verloop van de race vertekenen door al dan niet virtuele safety-cars die moeten uitrukken, wrakken wegtakelen en dies meer, voor de volgende race gewoon te schorten. Het twintigkoppige veld kent vele brokkenpiloten. Romain Grosjean's, Carlos Sainz jr, Lance Stroll's en andere Ericsson's en Palmer's...Deze laatste heeft voor Renault zijn laatste GP gereden in Japan. Gewaagd idee ? Zeker. Een hoogstaand duel ontwrichten is even sportontwrichtend.
Toen de Williams van spel- en duelbreker Lance Stroll was weg getakeld bleven er nog vier ronden te rijden. Max Verstappen bracht Lewis Hamilton bracht Hamilton in ademnood. Hij had bovendien verkeer voor zich, maar Massa en Alonso gingen netjes aan de kant en hinderden direct daarna Max Verstappen die daarmee een ultieme kans zag verloren gaan de GP van Japan te winnen ! Zonder die unfaire "obstakels" als vooral gefrustreerde Massa, had de Belgische Nederlander deze GP van Japan gewonnen. Hij heeft zich gewoon gemeld onder de grote kampioenen en zal die plaats veroveren en behouden. Een herkansing daartoe komt in de GP van de USA in Austin. Theoretisch heeft Vettel nog titelkans, maar wie praktisch denkt ziet die niet zitten.
Stoffel Vandoorne, gestart van de negende plaats en met verse supersofts, kon in weerwil van de slippendragende Belgische pers die hem voorbarig de hemel inschreef, geen rol spelen. Natuurlijk door die Mc Laren-Honda die in de achteruin van Honda - letterlijk - samen met die van Alonso achteraan bengelde. Drama genoeg dus op een unieke Japanse plek. Die door de meerderheid verlaten werd met de wetenschap dat Lewis Hamilton in een Mercedeszetel naar een vierde wereldtitel rijdt.(Walter Rombauts)
01. Lewis Hamilton (Mercedes)
02. Max Verstappen (Red Bull)
03. Daniël Ricciardo (Red Bull)
04. Valtteri Bottas (Mercedes)
05. Kimi Räikkönen (Ferrari)
06. Esteban Ocon (Force India)
07. Sergio Perez (Force India)
08. Kevin Magnussen (Haas)
09. Romain Grosjean (Haas)
10. Felipe Massa (Williams)
WK-stand voor de GP van de USA op 22 oktober 2017 in Austin:
HAMILTON SCOORT EERSTE POLE IN SUZUKA VOOR GP VAN JAPAN
Nu de drievoudige wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn Mercedes W08 met 1'27"319 zijn eerste pole op het circuit van Suzuka reed, heeft hij op alle actieve F1-circuits ter wereld minstens één keer de snelste tijd gereden. Hij overklaste iedereen, inclusief zijn ploegmaat Valtteri Bottas en de Duitser Sebastien Vettel (Ferrari). Deze laatste moet nog 34 punten inlopen op Lewis Hamilton wil hij een vijfde wereldtitel op zijn actief schrijven. Als die opdracht niet wordt ingevuld door de Scuderia Ferrari dan wordt Lewis Hamilton wellicht voor de vierde keer sinds 2008 wereldkampioen Formule 1.
De Red Bullboy's Daniël Ricciardo en Max Verstappen starten op de vierde en vijfde plaats en bufferen zo Kimi Räikkönen (Ferrari) af van de spits. Analytisch gezien wordt het morgen weer een explosieve start, gezien de "natuurlijke" spanningvelden tussen de Red Bull-ploegmaats en dan zeker tussen de Fin Kimi Räikkönen die nog met vader (-Jos-the-Boss) Verstappen om fracties van seconden streed en zoonlief die hem al vaak in de weg en de wielen heeft gereden rauw lust. Als de vijf rode lampen uitflitsen spettert deze cocktail uiteen....!
Romain Grosjean reed in de Q1 nog maar eens de Haas te pletter. Hij kwam er heelhuids vanaf, maar teambaas Steiner kijkt weer tegen een duur weekend aan. In de paddock doen geruchten dat de Amerikaaanse auto weerom zoveel schade heeft opgelopen dat een - tweede - herstelling van plusminus £550.000 nodig is om morgen te starten. De Fransman heeft vanaf het begin van zijn F1-loopbaan veel brokken gemaakt. Een vriendelijke jongen is het overigens wel om in te zetten voor PR-doeleinden. Minder geschikt om GP's te winnen.
Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda) kan dit allemaal "rustig" gadeslaan vanop zijn negende startplaats achter Felipe Massa (Williams), Sergio Perez en Esteban Ocon, beiden in de Force India. Onze landgenoot haalde de Q3 niet en belandde op de elfde plaats. Maar gezien Fernando Alonso - tiende - gridpenalty's te verduren heeft, en ook Bottas naar achteren schuift om dezelfde reden (versnellingsbak) idem Räikkönen, springt de West-Vlaming twee vakjes naar voren tot op de negende startplaats. Mooi meegenomen om een goede eindplaats in de punten te scoren, want vooraan gaan brokken worden gemaakt. Vettel zit roder dan zijn Ferrari achter stuur. Door de gridpenalty van Bottas start hij vanaf de eerste lijn, schuins achter Hamilton... Vanaf hier, Suzuka, moet hij rijden als nooit eerder in zijn loopbaan wil hij die vijfde titel pakken. De GP van Japan morgen, over 53 ronden van 5,807 km, is een topaffiche(Walter Rombauts)
De derde vrije oefeningen om de GP van Japan in Suzuka zijn rommelig verlopen op een droge baan met wel dreigende bewolking. Nauwelijks had Lewis Hamilton even de scherpste chrono aangetikt of zijn Finse ploegmaat Valtteri Bottas deed het met 1'29"055 beter en bleef aan de spits van de tabellen in FP3. Ook al crashte hij zijn Mercedes op supersofts (Mercedes beweert softs, maar de foto's zijn duidelijk: supersofts) in de muur bij "Spoon-corner". Daarbij beschadigde hij de versnellingsbak en lichtjes de bodem van de Mercedes W08.
Omdat de transmissie moet worden vervangen vangt Bottas een gridpenalty van vijf plaatsen, welke tijd hij ook klokt in de kwalificaties. Trouwens van gridpenalty's gesproken, Sainz gaat twinitig plaatsen terug, Alonso alweer minstens tien en Kimi Räikkönen die ook in de muur reed, heeft ook vijf plaatsen achterwaarts aan zijn been wegens vervangen versnellingsbak. De man die Hamilton in de resterende vijf races moet zien in te halen, Sebastien Vettel, zette de Ferrari proper op de derde plaats. In zijn schaduw waren de heren Max Verstappen en Daniël Ricciardo - in die volgorde - rond en zorgen voor een licht Haloween-effect straks bij de kwalificaties.(Walter Rombauts)
In mijn geheugen is het van 1976 geleden dat er nog zo'n zondvloed over een GP van Japan is gestort. Dat was overigens in Fuji waar Niki Lauda met zijn Ferrari stopte, het jaar van zijn verschrikkelijk ongeval op 1 augustus 1976 op de Nürburgring...In Suzuka voor de Free Practice 2 was het al niet beter. Slechts vijf van de 20 coureurs hebben een tijd gereden en gezamelijk reden ze 30 ronden...
Voor de FP3 wordt droger weer met nog mogelijk een bui verwacht, maar de kwalificaties en de race zouden in droge omstandigheden doorgaan. Aldus het weerbericht aan de andere kant van de wereld. Lewis Hamilton reed pro forma een rondje en klokte met 1'48"719 de beste chrono...voor Esteban Ocon (Force India) die er 1'49"518 voor nodig had. Morgen is er de FP3 en de kwalificaties voor de pole. Dat zal andere koek worden.(wr)
VETTEL EIST EERSTE SNELSTE TIJD OP VOOR GP VAN JAPAN
Met nog drie minuten te rijden kwam regen uit de zware bewolking over het 5,807 km lange circuit van Suzuka in de tuin van de Japanse Hondafabriek. Iedereen reed dan de pits in. Sebastien Vettel in de Ferrari eiste zeventien minuten voor het einde met 1'29"166 de snelste tijd op in de Free Practice 1 voor de GP van Japan die zondag wordt gereden over 53 ronden. De eerste oefeningen werden door een rode vlag onderbroken omdat Carlos Sainz (Toro Rosso) bij het uitgaan van de haarspeldbocht over de curbstone's de bandenmuurt in vloog. De auto werd behoorlijk beschadigd maar de coureur bleef ongedeerd.
Door de onderbreking met de rode vlag werde de FP1 in twee bedrijven ingedeeld. Zojuist vertelden we het tweede, nu het eerste waarin zogoed als direct Lewis Hamilton de wet spelde met 1'31"072 op de tabellen te schrijven. Met nog iets later een scherpere wijzerstand van 1'29"377. Eevn voordien was Daniël Ricciardo (Red Bull) de snelle jongen geweest, maar zijn eerste positie hield niet lang stand. Valtteri Bottas in de tweede positie kon op het nippertje een zware crash vermijden, maar bleef wel auteur van de hoogste topsnelheid met 310,434 km/h in de rechte lijn. Straks om 7 uur onze tijd volgt de FP2, waarin al met de eerste race-configuraties zal worden gespeeld.(Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN RIJDT ZICH MET TWEEDE GP-ZEGE BIJ DE GROTEN
In de tweede ronde al flitste de nu 20-jarige Max Verstappen polesitter Lewis Hamilton voorbij en reed vervolgens altijd aan de leiding. Kimi Räikkönen ontbrak in het startende treintje. Zijn Ferrari weigerde dienst tijdens de formatieronde en werd de pits ingeduwd en bleef daar. Die van Vettel startte op de twintigste en laatste plaats en de Duitser wist op de vierde plaats te eindigen. Een schitterende Daniël Ricciardo, derde, kon hij niet meer aanvallen omdat de super softbanden aan het eind van hun standtijd geraakten.
Sebastien Vettel beleefde in de uitloopronde nog een raar ongeval. In Turn 5 reed hij aan de buitenzijde Lance Stroll in de Williams voorbij en die ramde om onbekende reden de rode Ferrari ineen. Vettel mocht als passagier met Pascal Wehrlein op de Sauber weer naar zijn stand..! Lewis Hamilton blijft leider in de stand om het wereldkampioenschap. Hij telt 281 punten en met nog vijf races op de kalender moet Sebastien Vettel nog 34 punten op de Brit zien in te halen. Geen sinekure, maar ook niet helemaal onmogelijk.
Een zeer goede prestatie mochten we noteren van onze landgenoot Stoffel Vandoorne die zevende eindigde. Toevallig begint de Hondamotor beter te presteren, nu bekend is dat Mc Laren in 2018 met Renaultmotoren tussen de wielen gaat.(wr)
HAMILTON 70STE POLE OP VLIEGEND TAPIJT AANGEBLAZEN DOOR RÄIKKÖNEN !
De kwalificaties begonnen met het verbijsterende feit dat Sebastien Vettel de box in ging doordat er turboproblemen waren op de V6 motor. De viervoudige wereldkampioen kreeg geen druk en dus ook geen vermogen. Hij vertrekt morgen op de laatste rij en hoopt nog goed te maken wat kan. Want...zijn tegenstander om de wereldtitel Lewis Hamilton (Mercedes) heeft een voorsprong van 28 punten en reed gisteren zijn 70ste pole-position in zijn loopbaan, de vierde opeenvolgende in Sepang.
Het is dus zeer de vraag wat Sebastien Vettel in die Ferrari van die inhaalrace kan maken. Vele factoren spelen daarin een rol. O.a. de onvoorspelbare regenman daar, maar ook vooraan rijzen vraagtekens op een nogal rare manier. Hamilton die in het totaal vijf pole's verzamelde in Maleisië vertrekt eerst. Zijn vliegende tapijt van Mercedes - uitgevonden om files als in Singapore te vermijden - wordt aangeblazen door een snell, wijze Kimi Räikkönen, zelf wereldkampioen met Ferrari in 2007. Dus in die spits zijn geen domme dingen te verwachten. Maar...op de derde plaats staat Max Verstappen in de Red Bull, barstend van adrenaline nu hij juist 20 is geworden.
Er is geen souffleur die het durft sissen, er wordt met geen woord iets over geinsinueerd, toch denkt iedereen eraan. Het "gevaar" Max Verstappen, respectloos naar zijn meerdere toe, tot alles in staat als die 1000 pk's door zijn jongensvoet op hun staart worden getrapt. Als een blinde stormram, zo hangt hij in ieders gedachten geankerd. Talentrijk, een "wonderkid" in de F1. Nooit eerder gebeurd. Maar een krachtig explosief voor de "wijzen" rondom hem, die in stilte hopen dat de start morgen in schoonheid kan verlopen. Dan is er een geweldige race mogelijk. Met als inzet Vettel die van helemaal achteraan minstens een podium zal ambiëren.
De GP van Maleisië wordt de laatste keer gereden op het 5,543 km lange circuit dat 56 ronden moet worden afgelegd. Iedereen hoopt dat er geen start is achter de Safety Car wegens een stortbui. Met of zonder zondvloed, het spektakel is verzekerd, zelfs onze Stoffel Vandoorne zit voorin (7de). Hij reed overigens even de beste tijd, meteen goed opgemerkt door de bonzen. Ploegmaat Fernando Alonso staat (10de) na hem. Maar een echte zorg is dat niet voor de Spanjaard. Net als velen heeft hij die start van morgen in zijn hoofd. Singapore - het kantelmoment in het kampioenschap - is nog niemand vergeten.(Walter Rombauts)
RÄIKKÖNEN ZET FERRARI OPNIEUW BOVENAAN IN FP3, MAX IS VANDAAG 20 !
Met stortregens dreigende wolken, een asfalttemperatuur van 52°C, en twee Steigerende rode Paarden, die door de snelle Fin Kimi Räikkönen en de Duitser Sebastien Vettel in die volgorde naar positie één en twee werden gestuurd in de FP3. Even piepte WK-leider Lewis Hamilton aan de spits van de tabellen, maar nam al pokerspelend genoegen met de vijfde plaats. Ook Ricciardo (Red Bull) meldde zich even, maar zijn chrono hield geen stand. Helemaal niet erg want deze laatste vrije oefeningen zijn wel een aanloop hoe de kwalificaties er zullen uitzien, maar de verschillende "probeersels" van de renstallen, veel of weinig brandstof, links en rechts eens een vleugeltje bijregelen, zoeken, dat doet iedereen.
Max Verstappen is vandaag jarig en wordt 20 ! Hij is dus geen tiener meer en mengt zich al iets langer dan een jaar tussen de grootste autocoureurs van dit ogenblik. Hoewel het verstand met de jaren moet komen, leek die schuiver in de laatste bocht van de FP3 minstens onhandig, zodanig dat Jolyon Palmer ertegenaan dook en wederzijdse verwensingen langs de radio volgden. De in Hasselt geboren Nederlander staat op de zesde tijd. Los van deze perikelen en toegegeven dat Jolyon Palmer de meest ondermaatse coureur van dit jaar is, loert er venijn voor de kwalificaties. Naar het eind van FP3 toe "rammelde" het in de transmissie van Vettel's Ferrari. Hopelijk moet die tegen de kwalificaties van straks niet worden vervangen...Anders gridpenalty van vijf plaatsen...!? Genoeg chagrijn om de nazaten van de menseneters en hun waarzeggers uit de Maleisische wouden te roepen...(Walter Rombauts)