RÄIKKÖNEN ZET FERRARI OPNIEUW BOVENAAN IN FP3, MAX IS VANDAAG 20 !
Met stortregens dreigende wolken, een asfalttemperatuur van 52°C, en twee Steigerende rode Paarden, die door de snelle Fin Kimi Räikkönen en de Duitser Sebastien Vettel in die volgorde naar positie één en twee werden gestuurd in de FP3. Even piepte WK-leider Lewis Hamilton aan de spits van de tabellen, maar nam al pokerspelend genoegen met de vijfde plaats. Ook Ricciardo (Red Bull) meldde zich even, maar zijn chrono hield geen stand. Helemaal niet erg want deze laatste vrije oefeningen zijn wel een aanloop hoe de kwalificaties er zullen uitzien, maar de verschillende "probeersels" van de renstallen, veel of weinig brandstof, links en rechts eens een vleugeltje bijregelen, zoeken, dat doet iedereen.
Max Verstappen is vandaag jarig en wordt 20 ! Hij is dus geen tiener meer en mengt zich al iets langer dan een jaar tussen de grootste autocoureurs van dit ogenblik. Hoewel het verstand met de jaren moet komen, leek die schuiver in de laatste bocht van de FP3 minstens onhandig, zodanig dat Jolyon Palmer ertegenaan dook en wederzijdse verwensingen langs de radio volgden. De in Hasselt geboren Nederlander staat op de zesde tijd. Los van deze perikelen en toegegeven dat Jolyon Palmer de meest ondermaatse coureur van dit jaar is, loert er venijn voor de kwalificaties. Naar het eind van FP3 toe "rammelde" het in de transmissie van Vettel's Ferrari. Hopelijk moet die tegen de kwalificaties van straks niet worden vervangen...Anders gridpenalty van vijf plaatsen...!? Genoeg chagrijn om de nazaten van de menseneters en hun waarzeggers uit de Maleisische wouden te roepen...(Walter Rombauts)
De viervoudige wereldkampioen F1, Sebastien Vettel heeft in zijn Ferrari met 1'31"261 de snelste tijd gereden in de FP2 in Sepang. Tweede werd ploegmaat Kimi Räikkönen. De sessie werd vroegtijdig afgebroken door een rode vlag. Dit omdat een putdeksel op de piste loskwam en het rechterachterwiel van Romain Grosjean's Haas zou beschadigde dat de Fransman in Turn 13 hard op de muur crashte. De koersdirectie hield het voor bekeken. Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag de kwalificaties voor de pole. De GP zondag staat in het teken van het duel Hamilton - Vettel.(Walter Rombauts)
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel heeft in zijn Ferrari tijdens de tweede vrije oefeningen de puntjes op de beroemde "i" gezet door met 1'31"261 de snelste tijd te rijden. Tweede werd zijn teamgenoot Kimi Räikkönen. De sessie verliep weer niet normaal want met nog een half uur te rijden, crashte Romain Grosjean met zijn Haas. Het was geenszins zijn schuld. Een putdeksel op de piste was losgekomen en vernielde het techterachterwil van de Fransman waarna hij zwaar crashte tegen de muur in Turn 13. De koersdirectie nam direct de beslissing met de rode vlag de FP2 te stoppen. Morgenochtend gaat de FP3 door en daarna de qualificaties voor de "pole". Het duel Hamilton - Vettel staat centraal in deze GP.(Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - SNELST IN FP1 IN MALEISIË
De eerste vrije oefeningen om de GP van Maleisië begonnen achter de Safety Car. Een half uur lang omwille van hevige regenval. Toen de meute van...20 auto's losgelaten werd, zette zogoed als direct de Duitser Pascal (Sauber) een valse noot door andermaal uit de baan te gaan. Zonder erg. Max Verstappen voelde zich op de natte baan als een vis in het water en pakte de beste tijd. Eigenlijk met kop en nek boven iedereen uit want teammaat Daniël Ricciardo werd op ruim 0"7 gezet. De Spanjaard Alonso in de Mc Laren-Honda verraste iedereen door de derde chrono in te vullen op een opdrogende baan.
Zondag is het de laatste keer dat de GP van Mailisië wordt gereden op het circuit van Sepang dat 5,543 km lang is en 56 keren moet worden gerond. De omloop is altijd problematisch geweest omwille van de extreme weersomstandigheden die daar kunnen heersen. De nieuwe bewindvoerders in de F1 - Liberty Media - viseren andere plaatsen in de wereld. Meer stadse omgevingen zoals misschien Kopenhagen, New York en andere Las Vegas's. In ieder geval wordt zondag de GP in Sepang nog gereden en moet Sebastien Vettel de 28 punten achterstand op WK-leider Lewis Hamilton zien te verkleinen. Hij liep die achterstand op door de startcrash met hemzelf, Verstappen en Räikkönen. Daardoor kreeg Lewis Hamilton de zege op een dienstblaadje cadeau.(Walter Rombauts)
DIT WEEKEND PREMIEJAGERS IN KRONOS 10 HOURS OF METTET
De "Kronos 10 Hours of Mettet" die nu zaterdag 23 oktober plaats vindt (start 12.30 uur), staat in het teken van de start van de tweede seizoenshelft voor de European VW Fun Cup. Voor de exotische trip naar het Italiaanse Adria en de Limburgse verplaatsing naar Zolder, oogt de afspraak op het Circuit Jules Tacheny de Mettet erg belangrijk voor de titelrace...en de premies aangeboden door de Belgian VW Club !
De Belgische VW Club, historische partner van de VW Fun Cup en één van de bezielers van het eerste seizoen 1997, draagt sinds 2014 zijn logistieke, financiële en organisatorische steun bij aan Kronos Events. Maar de bedoeling is ook om de deelnemers zelf te belonen. In het kader van de "VW Fun Cup Trophy Total" geeft de Belgian VW Club op het einde van het jaar niet minder dan €20.000 weg !
Het kampioenenteam van de European VW Fun Cup 2017 keert huiswaarts met een cheque van €5000, terwijl de zeven daaropvolgende teams respectievelijk 3500, 2500, 1250, 1000, 750, 500 en nog eens €500 winnen !
De tweezitters worden niet vergeten, met €2500 voor de kampioenen, en daarna 1000, 750, 500 en €250 voor de andere teams in de top vijf !
Voor de aanvang van de Kronos 10 Hours of Mettet leidt de #277 Allure Team de debatten met enige voorsprong, dankzij rijders Cédric Bollen, Guillaume Mondron, Sébastien Kluyskens, Fréderic Bouvy en Kevin Caprasse. De laureaten van de 20ste editie van de 25 Hours VW Fun Cup in juli lijken dus op weg naar een derde opeenvolgende titel. Maar we kennen het adagium: het vel van de beer niet verkopen voor hij is geschoten !
De #287 ComToYou Racing geeft normaal verstek voor de asfpraak in Mettet, maar de #417 SP Racing by AC van Pascal Raes en Sébastien Incardona ligt in derde stelling in het kampioenschap en is dus nog altijd uitstekend geplaatst in de lijst van "premiejagers".
De andere teams die mikken op de grootste beloningen van de VW Fun Cup Trophy Total zijn de #280 Socardenne by Milo, de #278 Acome Racing 1, de #44 Jac Motors 1 by MTE, de #2 DRM Motorsport 2, de #17 Pharmarome en de #258 8Ks Corse Team 2.
Bij de tweezitters heeft de #365 Carpass LRE by DRT op dit ogenblik de leiding in handen, maar de zege van de #342 Trendy Foods Monster in de 25 Hours VW Fun Cup heeft de auto opnieuw gelanceerd in de titelstrijd. CBRS by AC heeft in de achtervolging zijn laatste woord nog niet gesproken. Het vervolg van de puntenjacht - en het premiejagen - is volgende zaterdag te zien in Mettet.(wr)
HAMILTON KRIJGT VERMINKTE GP VAN SINGAPORE OP ZILVEREN DIENBLAADJE CADEAU
De Brit Lewis Hamilton heeft in een Mercedes de GP van Singapore "gewonnen". Eigenlijk kreeg hij hem op een zilveren dienblaadje cadeau nadat in de eerste tweehonderd meter van de race Räikkönen (links), Verstappen (midden) en Vettel (rechts) in elkaar haakten en direct een safety-car uitlokte. Ook Fernando Alonso deelde in de brokken, reed even verder, maar gaf dan net als zeven anderen de pijp aan Maarten.
Het uitvallen van Vettel is dramatisch voor Ferrari. Trainingssnelste Sebastien Vettel is viervoudig wereldkampioen en had uitzicht op een vijfde titel. Door het accident - waarin Max Verstappen voor de oplettende waarnemer toch weer gevaarlijk spel speelde; hij had beter gas gelost - heeft Lewis Hamilton nu 28 punten voorsprong op de Duitser. Die inhalen in de resterende GP's is quasi niet mogelijk. Tenzij Hamilton nu de ene tegenslag na de andere zou overkomen.
Onze landgenoot Stoffel Vandoorne deed Mc Laren-Honda alle eer aan en finishte zevende. Nico Hülkenberg (Renault) kon zijn knappe race vooraan niet afmaken door mechanische pech. Wegens het herhaaldelijk inzetten van de SC verliep de race trager en werd de "twee uren-regel" toegepast. Het was de eerste keer dat het in de GP van Singapore regende en dus werd pas bij opdrogende baan op ultrasofts overgeschakeld. Hamilton bouwde een voorsprong van bijna twintig seconden op tegenover Daniël Ricciardo. Maar...
Toen Marcus Ericsson zijn Sauber achterstevoren op de baan zette, kwam de SC weer op de baan en zag Lewis Hamilton zijn voorsprong weer slinken. Maar Daniël Ricciardo woog te licht voor de Brit die nog een nieuw ronderecord liet optekenen. Dat was de verminkte GP van Singapore. Eén om snel te vergeten. Alleen ervan onthouden dat waar Max Verstappen zich bevindt er altijd een gevarenzone is. Tegenstanders respectvol bekijken is hem kompleet vreemd. Maar egoïsme is in de modernste F1 een troef. Dat moest zelfs Bernie Ecclestone ondervinden van Liberty Media, nieuwe eigenaar van de F1. Na 66 jaar historische echte FIA-discipline.(Walter Rombauts/Foto's:Renault, Mercedes)
VETTEL - FERRARI - START IN POLE VOOR GP VAN SINGAPORE
Het is een ongemeen boeiende kwalificatie geworden voor de GP van Singapore die morgen in Marina Bay wordt gereden. Lang hield Max Verstappen de snelste tijd in handen, maar in Q3 werd zodanig met het mes tussen de tanden gereden dat een supergemotiveerde Sebastien Vettel finaal met 1'39"344 de 49ste pole-position uit zijn loopbaan behaalde. De snelle tijden werden allemaal op ultra-softs gezet en WK-leider Lewis Hamilton nam de vijfde chrono voor zich. De beide Mc Laren-Honda's haalden ook de eerste tien en lijken een metamorfose te zijn ondergaan. De GP van Singapore kondigt zich uiterst spannend aan. (wr)
VERSTAPPEN SNELST IN FP3, VANDOORNE STRAF VIJFDE IN SINGAPORE
De derde vrije oefeningen werden getekend door een crash van Marcus Ericsson in de Sauber en dat lokte een rode vlag uit. Daardoor ging iedereen de pits in. Met nog 17 minuten te rijden zette Max Verstappen (Red Bull) met 1'41"829 de snelste tijd en die bleef overeind tot het einde van FP3. Sebastien Vettel (Ferrari), die eerder even de snelste wijzerstand aantipte, reed de ziel uit lijf en auto en strandde op 0,072" van de Nederlander. Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne in de Mc Laren-Honda hebben met boevenaardse hulp een vierde en een vijfde tijd gerealiseerd ! WK-leider Lewis Hamilton (3 punten voor op Vettel) reed de derde tijd. Straks in de kwalificaties zal Singapore een aardbeving op wielen beleven. Red Bull contra Ferrari en Mercedes. (Walter Rombauts/Foto's:Renault)
RICCIARDO EIST OOK IN FP2 SNELSTE TIJD OP VOOR VERSTAPPEN
Als Sebastien Vettel zondag Lewis Hamilton het vuur aan de schenen wil leggen en uitzicht wil behouden op een vijfde wereldtitel, dan zal hij morgen in de derde vrije oefeningen vooraan op de grid zien te geraken. Kimi Räikkönen en Sebastien Vettel beëindigden de FP2 in Singapore in 9de en 11de positie...
De Australiër Daniël Ricciardo bleef met zijn Red Bull baas over teamgenoot Max Verstappen die even op de eerste plaats de kop op stak, maar dan toch voor een supergemotiveerde Ricciardo genoegen moest nemen met een tweede chrono. Op de derde plaats staat Hamilton en vierde Bottas in de Mercedes. Ook voor hen beiden zal morgen in de FP3 en in de kwalificaties veel moeten gebeuren.
Maar ook deze tweede vrije oefeningen geven geen waarheidsgetrouw beeld. Ik heb de indruk dat de Ferrari-boy's deze namiddag gereden hebben met het oog op de strategie die zondag zal worden toegepast. Daarvoor schoeiden softs teveel de auto van Vettel. Terwijl anderen naar de scherpste chrono's dongen op ultra-softs en supersofts. Uiteraard zal winst en verlies in de avondrace zondag overwegend door de bandenstrategie worden bepaald. Eerlijkheidshalve moet ook gezegd dat Vettel in een poging een hypersnelle ronde te rijden werd gehinderd door "verkeer"...
Twee positieve uitschieters vielen op: een sterke Nico Hülkenberg bij Renault en een gelijkwaardige Stoffel Vandoorne bij Mc Laren-Honda. In de minder verheugende zin zakten Haas en Williams weg naar de achtergrond. Het gevoel is moeilijk te onderdrukken dat hun "jockey's" niet van het goudmakende gehalte zijn, op uitzondering van Felipe Massa die er verstandig had aan gedaan zijn afscheid vorig jaar niet te herzien. Bij Renault komt dan in 2018 weer een echte coureur, Carlos Sainz jr (...van de appel die nooit ver van de boom valt...) die Jolyon Palmer's zwakke prestaties zal doen vergeten. Morgen verder hoogspanning in Singapore dat tot 2021 bijgetekend heeft om de GP te organiseren.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Na anderhalf uur tuffen in de "Free Practice 1" op het 5,065 km lange klinische circuit van Singapore heeft de Australiër Daniël Ricciardo (Red Bull) met 1'42"489 de beste tijd op de klok geplakt. Daarmee zet hij titelpretendent Sebastien Vettel (Ferrari) een neus want die prikte "maar" 1'42"598 op het bord. Max Verstappen (Red Bull) reed derde en ging daarmee een andere titelkandidaat vooraf die Lewis Hamilton heet en in een Mercedes rondzoeft.
Over deze FP1 is weinig analyse te maken. Ieder test zijn "probeersel" uit en de achtste plaats van Fernando Alonso is leuk maar niet bindend. Nu geweten is dat Mc Laren volgend jaar Renaultmotoren gebruikt en Honda naar Toro Rosso gaat mobiliseren, is de Spanjaard helemaal de kluts kwijt. Bij Renault is Carlos Sainz jr. al als Spaanse Sinterklaas binnengehaald, dus zoveel teams resten er niet echt voor Fernando Alonso. Hij werd wereldkampioen in 2005 en 2006. Uitgerekend hier in Singapore in 2006 legde hij zijn tweede titel vast met wat de "Crasggate" is gaan heten in de F1.
Flavio Briatore was nog teambaas bij Renault en Alonso reed aan de leiding, maar werd ingehaald. Om te vermijden dat hij de GP zou verliezen liet Briatore Nelson Piquet jr crashen tegen 160 km/h tegen de muur waardoor een safetycar op de baan kwam. Die bleef zolang rondrijden tot Alonso achter de SC onder de zwartwit-geblokte vlag doorreed. Het hele opgezette spel kwam uit en de Italiaan Falvio Briatore werd bij Renault bedankt. Straks om 13.30 uur onze tijd is er FP2, eveneens "stuff" voor ingewijden.(Walter Rombauts)
Het is alweer van halfweg juli geleden dat TCR nog in de startblokken stond en van de laatste wapenfeiten op Circuit Zolder onthouden we de eerste zege van een Peugeot 308 Cup (met dank aan DG Sport en Aurélien Comte). Dit voor de eerste keer in een TCR-race en ook de krachttoer van Guillaume Mondron - goed geholpen door Lorenzo Donniacuo - mag daarbij niet worden vergeten. Hij herleidde de achterstand op Honda-leider Benjamin Lessennes top drie broze punten.
In Zolder zorgde Jonas De Kimpe voor een ander unicum in de TCR-geschiedenis. De coureur van de #64 DK Racing-VW Golf GTI TCR ging, geheel volgens wat het reglement voorschrijft over het statuut van Gentlemen Driver, solo aan de slag in zowel de Qualifying Long Race als de vier sprints ! Een prestatie die de 26-jarige Dendermondenaar vastbesloten is te herhalen tijdens "Round 5" op het Circuit Jules Tacheny in Mettet op 23 en 24 september a.s.(wr)
KWALIFICATIES WORDEN BELACHELIJK DOOR GRIDPENALTY'S
Het begint stilaan nutteloos te worden om je tijdens de kwalificaties voor een GP de ziel uit het lijf te rijden. Dat komt omdat de uitslag van vooral de Q3 - snelste tien - telkens wordt vervormd door de gridpenalty's die goeie coureurs met goede tijden in de achterhoede laten starten. Slachtoffers van de dwaze maatregel zijn o.a. Nico Hülkenberg en Jolyon Palmer omdat ze hun elektromotor moesten vervangen. Max Verstappen verhuist ook van een eerste rijstart naast Lewis Hamilton met één keer vijftien en één keer vijf plaatsen terug. Hij start op de zevende rij.
Omdat stilaan niemand nog weet hoe en wat geven we hier de "definitieve" startgrid voor de GP van Italië die straks om 14 uur wordt gereden. Fernando Alonso staat achteraan en lacht er al mee, een cynische lach die de Mc Laren- en Honda-bonzen eerder angst moet inboezelmen. De Spanjaar is het moe. Van perszijde zijn ook vele journalisten het beu omdat zijn nu al in pyjama voor hun scherm afwachten of er toch weer geen wissel is als gevolg van een nog snel vervangen onderdeel tegen de start. Ah ja, door het gefoefel met de gridpenalty's start Stoffel Vandoorne achtste, terwijl hij de tiende tijd klokte in de Q3...(Walter Rombauts)
Iedereen hield zijn hart vast, maar de start verliep zonder incidenten. Maar in de tweede ronde raakten Massa en Verstappen elkaar al - schuld wijst naar de Braziliaan - en de Nederlander kon met een kapot rechterwiel en voorvleugel nog net de pits in. Daarna begon hij aan een indrukwekkende inhaalrace die hem op de tiende plaats bracht en dus 1 WK-punt oplevert. De jonge garde als Lance Stroll en Esteban Ocon ondervonden snel dat vooruitgeschoven worden op de startgrid niet opweegt tegen de ervarenheid van gewichtiger namen. Ze sijpelden weg na de vier groten: leider Hamilton, zijn schaduw Bottas, Ferrari-ridder Vettel en zijn secondant Räikkönen.
De Australiër Daniël Ricciardo in zijn Red Bull kende zich een glansrol toe en schaduwde de vier koplopers. Toen er 40 van de 53 ronden (306,120 km)) waren gereden legde hij zowaar een bom onder de finale. De vier, Hamilton, Bottas, Vettel en Räikkönen reden op softs en Ricciardo waagde een gok door de laatste dertien ronden op supersofts te rijden. Daarmee werd hij de snelste man in het veld en pakte eerst Räikkönen om dan gestadig in te lopen op Vettel die zowaar zijn derde plaats en de daaraan verbonden 15 punten in gevaar zag komen. Maar de zwartwitgeblokte vlag viel op tijd en de Red Bullman finishte op de vierde plaats.
Landgenoot Stoffel Vandoorne reed lang op de zéér verdienstelijke tiende plaats maar in de 37ste ronde begaf de Mc Laren-Honda andermaal, net als die van Fernando Alonso. Schrijnende toestand bij één van de meest historische merken van het veld. Ook een beetje penibel voor het zeventig jarige bestaan van Ferrari (1947 - 2017). Sebastien Vettel, vier wereldtitels waard, moest zijn leidersplaats zien afnemen door Lewis Hamilton die nu 3 punten voorstaat. De volgende GP is die van Singapore, een nachtrace. Maar donker en licht maken geen verschil uit voor de zilverpijlen. Ze domineren bijna ergerlijk iedere race en in de zeven GP's die resten zal dat wellicht niet anders zijn.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
01. Lewis Hamilton (Mercedes) 1 uur 15'32"310/100ste (243,266 km/h gemiddeld)
HAMILTON BREEKT RECORD VAN SCHUMACHER MET 69STE POLE
Toen de kwalificaties begonnen regende het in Monza. Zeg maar pijpenstelen. Romain Grosjean (Haas) ging de baan op en twee minuten later crashte hij. Rode vlag en nog 13'31" te rijden in Q1. De discussie rijden of niet rijden in de regen kwam op gang... De koersdirectie liet een Safety Car rondtoeren en ieder kwartier werd het hervatten van de kwalificatie weer uitgesteld. Tot - eindelijk - na tweeënhalf uur Q1 dan toch verder ging. Op een natte baan. Met Hamilton op de eerste plaats en achteraan de gekende staart afvallers met Erisson (Sauber), Wehrlein (Sauber) en jammer voor Haas dit keer ook Magnussen.
In de Q2 maakte onze landgenoot Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda) een sterke indruk door zowaar bij de snelste tien te geraken - even zelfs zevende - en in de Q3 te geraken. Even leek het erop dat het Nederlandse fenomeen Max Verstappen de wet ging spellen op het nat. Dan weer zijn ploegmaat Ricciardo. Maar in de laatste minuut kwam de Mercedes van Lewis Hamilton, als een feniks uit het watergrijs oprijzend, de twee Red Bull-boy's een mep uitdelen. Met een scherpste wijzerstand uiteraard. De 69ste pole in zijn loopbaan. Daarmee breekt hij het record van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher.
Sebastien Vettel (Ferrari) geraakte maar aan de achtste tijd. Dat kan morgen zijn leidersplaats in gevaar brengen als Hamilton met evenveel brio blijft rijden. Want de viervoudige Duitse wereldkampioen heeft met 220 punten nog maar 7 eenheden voorsprong op de Brit. Op de derde plaats bengelt daar dan nog die Valtteri Bottas met 179 punten en ook in een Mercedes... De GP van Italië op het iconische circuit van Monza wordt beslist spannend. De kwalificaties hebben ook enkele jongeren uit de regendamp gehaald. In willekeurige volgorde zijn het Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda), Esteban Ocon (Force India) en Lance Stroll (Williams). Ze bleken in moeilijke omstandigheden uit het goede hout te zijn gesneden. Door de gridstraffen die rijders morgen moeten invullen start onze belg op de achtste plaats.(wr)
Na een onberispelijke start voor Vettel leidde Lewis Hamilton dominant de GP van België voor Sebastien Vettel. Normaal gesproken kon de race meet één bandenstop worden gerond - althans volgens bandenleverancier Pirelli - maar de botsing in de afzink naar l'Eau Rouge en de Raidillon tussen Ocon en Perez, beiden rijdend in een Force India, lokte een reële Safety Car uit. Die moest de meute kalmeren opdat de baancommissarissen de resten van de voorvleugels van de baan konden halen. Sebastien Vettel ging direct de pits binnen voor ultra-soft-schoeisel. Op Hamilton en Bottas na deed iedereen dat, want tijd zat...de SC bleef liefst drie ronden coureurs en publiek "sarren".
Lewis Hamilton zag door deze SC zijn comfortabele voorsprong op Vettel teloor gaan. Bovendien wist hij dat de WK-leider in de Ferrari op die ultra-softs als een magneet op het ruwe asfalt maximum grip had. De drievoudige wereldkampioen wist dat hij al zijn talent moest boven halen om de viervoudige werelkampioen Sebastien Vettel van de zege te houden. In weerwil dat Vettel met 1'46"577 de snelste wedstrijdronde ooit in Francorchamps reed, naderde de Duitser maar tot op 1" van de Brit.
Kimi Räikkönen werd teruggeslagen door een betwistbare 10"-penalty (stilvallen Verstappen-gele vlag-niet vertraagd) en kon in zijn remonte van de achtste naar de vierde niet meer over Ricciardo gaan. De Australiër redde de Red Bull-eer, want Max Verstappen was de tweede in de GP die opgaf. Eerder Wehrlein (Sauber) na twee ronden en Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda nadat hij door vermogenverlies naar de achtergrond verdween en zich niet langer belachelijk wilde gemaakt zien in die mismaakte Mc Laren-Honda.
In de stand voor het wereldkampioenschap komt Hamilton 7 punten dichter op Sebastien Vettel en versterkt Mercedes zijn monopolie-stand in het klassement voor constructeurs. De volgende GP is die van Italië in Monza volgende week. Dat zal de dertiende race van het seizoen zijn en het spannende duel tussen Lewis Hamilton en Sebastien Vettel staat hoog op de affiche. Voor ik het vergeet, Stoffel Vandoorne, laatst gestart, eindigde veertiende op zeventien finishers. In de voorhoede bemerken we dan weer goudgeel van Renault met een sublieme Nico Hülkenberg op de zesde plaats achter Bottas. (Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)
HAMILTON EVENAART MET 68STE POLE RECORD VAN MICHAËL SCHUMACHER
In feite spitsen de kwalificaties zich toe op Q3 waarin de tien snelsten het tegen elkaar opnemen voor de "pole". Die groep van tien kan nog eens worden gesplitst in de vijf besten en de vijf anderen. Kimi Räikkönen, tweemaal snelst (FP1 en FP3) kreeg in de kwalificaties last van zijdelingse vibraties, en kon maar even de tweede stek op de startgrid vasthouden. Daarna rolde Bottas over hem en pakte de tweede plaats achter Hamilton.
Daarmee was het niet afgelopen. In de laatste minuut perste Sebastien Vettel er nog een tweede tijd uit en splitste alzo de beide Mercedessen op de startgrid voor morgen. Kimi Räikkönen vertrekt vierde en Max Verstappen vijfde. Even plaatste de Belgische Nederlander zich tussen beide Ferrari's in. Daardoor kreeg teamleider Mauricio Arrivabene bijna een hartinfarct. Dat zou morgen buiten de 10 à 20% regenkans nog een echte donderslag op de piste kunnen geven. Maar dàt is anders uitgedraaid. Sebastien Vettel heeft voor drie jaar contractverlenging bij Ferrari. Konkreet is dat tot de "Concorde Akkoorden" vervallen (220) en de F1 een geheel nieuwezicht zal krijgen. Post-Ecclestone.
Nog in Q3 ging de motor van de Renault van Jolyon Palmer stuk en ook Sergio Perez' Force-India-Mercedes werd de pits ingeduwd. In schril contrast met deze pech plaatste Nico Hülkenberg de tweede Renault op een veelbelovende zevende plaats.
Lewis Hamilton evenaart niet alleen het record van Michaël Schumacher met 68 pole-position. Hij reed met 1'42"553 nog de snelste tijd ooit op het nieuwe Francorchamps van 7,004 km. De Brit begint een legendarische figuur te worden die blijkbaar veel aan zichzelf heeft gekapt. Zowel in de auto maar vooral buiten de auto is de drievoudige wereldkampioen "meer mens" geworden. Ook in die keiharde wereld louteren de jaren het verstand. Overigens kreeg Lewis bij monde van Ross Brawn de felicitaties van de familie Schumacher om de evenaring het het pole-record van de zevenvoudige wereldkampioen.
In de Q2 duwde Nico Hülkenberg een knap rijdende Fernando Alonso naar de elfde plaats en dus buiten de Q3. Verdere afvallers in de Q2 waren Grosjean (Haas), Magnussen (Haas), Sainz (Toro Rosso) en Stoffel Vandoorne wiens kruisweg nog niet ten einde is. In de Q1 sneuvelden Felipe Massa (Williams) op de zestiende plaats en alsof het nog niet triest genoeg is voor Williams geraakte Lance Stroll ook niet verder dan een achttiende. Ericsson en Wehrlein zijn bijna traditioneel weer te vinden op de laatste plaatsen. Mocht Stoffel Vandoorne niet de strafgridpenalty's voor een nieuwe motor ondergaan en dus laatste starten, dan hadden we hem beslist minstens in de middenmoot zien starten.(Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)
De derde vrije oefeningen in Francorchamps hebben een boeiend verloop gekend. Nog maar na een kwartier rijden kwamen de supersofts al boven en werden scherpe tijden gereden. Zelfs Max Verstappen zette even op positie 1. Maar dan herhaalde de Fin Kimi Räikkönen zijn stunt van gisteren en reed een nieuw absoluut ronderecord over het fascinerend mooie Francorchamps: 1'43"916 ! Om die tijd te trachten te verbeteren werden de ulra-softs gemonteerd. Ook als aanloop naar de kwalificaties van straks om 14 uur die de "pole" bepalen.
De hamvraag is of Kimi Räikkönen zijn supervorm niet even zal temperen om ploegmaat en WK-leider Sebastien Vettel die beste startpositie te laten pakken. Op die manier kan Vettel zijn kansen zondag beter verdedigen om de 14 punten voorsprong op titelrivaal Hamilton intact te houden of te vergroten. In de kwalificatie zal binnen Ferrari een psychologisch/menselijk spel worden besproken. Want officieel mogen teamorders niet. Dus boeiend straks.
Lewis Hamilton reed derde voor Max Verstappen en achter de Nederlander "stuwt" de andere Fin, Valtteri Bottas in zijn Mercedes. Daniël Ricciardo pakte de zesde wijzerstand, maar Jolyon Palmer verraste in de goede zin met de zevende tijd, dit voor Perez, Sainz en signor Alonso die in de Mc Laren-Honda zowaar toverde. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne pakte de veertiende tijd, kompleet nutteloos omdat hij toch op de laatste plaats start zondag. Het is niet alleen Vandoorne die sukkelt. Dat doen ook William en Haas, zelfs in die mate dat je je soms afvraagt of ze nog wel meerijden, gelijk ook Sauber omgeven is door mistige prestaties. Straks hoogspanning in Francorchamps.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)
HAMILTON VERSCHALKT KIMI RÄIKKÖNEN IN FP2 IN FRANCORCHAMPS
In de tweede vrije trainingen in Francorchamps verschalkte Lewis Hamilton voor de regenval Kimi Räikkönen met tweeënhalf tienden van een seconde. Vijf piloten beëindigden de sessie binnen 0,5" van elkaar. Felipe Massa kwam niet op de baan in FP2 en onze landgenoot Stoffel Vandoorne bezet de veertiende tijd. Hij krijgt 40 plaatsen terug op de startgrid van...twintig wagens.
Konkreet vertrekt de Westvlaming in zijn eerste GP van België over 44 ronden van 7,004 km op de laatste plaats. Het wordt tijd dat die belachelijke gridpenalty's worden afgeschaft. Morgenochtend om 11 uur zijn er de derde vrije trainingen en dan de kwalificaties voor de "pole". Zondag wordt het wellicht een aardbeving op wielen in wat één van de meest historische GP's in de F1 is. Daarin moet Hamilton 14 punten zien goed te maken op WK-leider Vettel.(wr)
RAÏKKÖNEN HONOREERT FERRARI'S VERTROUWEN MET SNELSTE CHRONO IN FP1
Francorchamps werd in het begin van de eerste vrije trainingen om de GP van België opgeschrikt door een harde crash van Felipe Massa. De linkerkant van de Williams FW40 werd geplet tegen de vangrails in Malmedy. De training werd onderbroken. Na de groene vlag zette drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton 1'46"439 op de tabellen, wat een vraag uitlokte of dit de snelste tijd ooit in Francorchamps (het nieuwe circuit wel te verstaan) was. Eerst kwam Sebastien Vettel uit de bus met 1'47"263. Ouwe rakkers snuffelden voort in de nota's van hun Moleskinetjes en zie, de Australiër Mark Webber had met 1'45"778 in 2010 sneller gereden. De tijd van Vettel was een tijd in de race. Dus trager.
Dat prikkelde Hamilton die in zijn Mercedes - met aartslelijk Halo-systeem - kroop en de wagenneus met 1'46"439 in de chrono's duwde. Sneller dan...Webber. Dat was nadat Bottas en Ricciardo zich ook even hadden gemeld aan de spits. Maar het broeide in de gelederen. Lewis...stilaan bij de grootsten in de 66-jarige F1 geschiedenis, joeg de zilverpijl nog harder op: 1'45"555. Dankzij de wijzigingen aan de "busstop" en de eerste bocht ? Francorchamps is nog altijd een 7,004 km lang permanent circuit dat niet de minste fout vergeeft. Maar de overdracht aan Liberty Media is voor kenners licht voelbaar...Historie heeft zijn tijd gehad. Zoals overal ter wereld wordt gemorreld aan waarden en normen.
Kimi Räikkönen is door Ferrari voor 2018 weerhouden. De wereldkampioen 2007 met hetzelfde Steigerende Paard is tevreden en verdient dat, hoe hevig de jonge generatiie de zwijgzame, zogezegd koele Fin, hem ook trachtte af te schrijven. Kimi is een steengoed coureur en binnenin leeft er een paradijs aan schoonheid in hem. Hij zag die kanontijd van Hamilton daar staan, overpeinsde nog eens het vertrouwen dat Ferrari hem schonk, keek naar zijn rode nummer zeven, stapte in, en lanceerde een opwarmrondje. Egocentrisch als het wereldje is, werd zijn tocht nauwelijks opgemerkt. Tot de Ferrari veranderde in een bliksemschicht en de chrono's deden beven: 1'45"502. Snelste tijd "ever" in Francorchamps.
Onze landgenoot Stoffel Vandoorne heeft een nieuwe motor in zijn Mc Laren-Honda en start op de laatste plaats zondag. In deze FP1 (Free Practice 1) reed hij tiende. Goed. Wie zich bijna onzichtbaar langzaam aansluit bij de groten - Max Verstappen behoort er al toe - is de Spanjaard Carlos Sainz in de Toro Rosso. Op de al aan gang zijnde transfermarkt kan hij wel eens een goeie beurt maken om in een beter team tweede piloot te worden. A là Bottas heeft gedaan. Straks zijn er de tweede vrije training in het Belgische Mekka van de autosport. Mike Shumacher rijdt er ook de Benetton-Ford waarmee zijn vader in 1994 zijn eerste wereldtitel won. Nadat de verheven Ayrton Senna da Silva op 1 mei 1994 in Imola in de Tamburellobocht tegen 315 km/h de muur opbotste en het leven liet. Eeuwigheid duurt niet voor iedereen even lang.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)
VAN HOOYDONK EN MAATS DOEN NORMA WINNEN IN 24H VAN ZOLDER
Jeffrey Van Hooydonk heeft met zijn maats, de gebroeders Thiers, Magnus en Corten in een Norma M20 FC de 24 Uren van Zolder gewonnen. Het is de eerste keer dat een prototype de Limburgse etmaalrace wint. De tweede plaats ging ook naar een prototype Norma M20 FC die werd bestuurd door Houthoofd-Bouillon-Vervisch-Cools. Vervisch reed twee dagen geleden de pole-position.
De derde aan de finish was ook al een Norma M20 FC, onder de vlag van renstal Excelsior, en bestuurd door De Cock - Joosen jr - Piessens - De Jonghe. Ze telden drie ronden achterstand op de winnaars. De enige Japanse auto in de wedstrijd was een Mazda MX-5 die door vijf autosportjournalisten werd gereden (Daffe-Lémeret-Pasture-Dierckx-Da Palma Ferramacho). Hij finishte tweede in zijn klasse (7c) na veel tegenslag. In de algemene rangschikking staat hij 28ste van de 33 auto's die de meet haalden.
De 24 Uren van Zolder heeft andermaal bewezen een moeilijke klus te zijn om te rijden en te winnen. Er moet op gewezen dat de VRT zich andermaal onderscheiden heeft door geen enkel nieuws te brengen. Internetsites, facebook en enkele lokale radio's hebben die lacune ingevuld. In ieder geval is de Limburgse klassieker rijp om naar het hoogste niveau te worden getild.(Walter Rombauts)