In feite spitsen de kwalificaties zich toe op Q3 waarin de tien snelsten het tegen elkaar opnemen voor de "pole". Die groep van tien kan nog eens worden gesplitst in de vijf besten en de vijf anderen. Kimi Räikkönen, tweemaal snelst (FP1 en FP3) kreeg in de kwalificaties last van zijdelingse vibraties, en kon maar even de tweede stek op de startgrid vasthouden. Daarna rolde Bottas over hem en pakte de tweede plaats achter Hamilton.
Daarmee was het niet afgelopen. In de laatste minuut perste Sebastien Vettel er nog een tweede tijd uit en splitste alzo de beide Mercedessen op de startgrid voor morgen. Kimi Räikkönen vertrekt vierde en Max Verstappen vijfde. Even plaatste de Belgische Nederlander zich tussen beide Ferrari's in. Daardoor kreeg teamleider Mauricio Arrivabene bijna een hartinfarct. Dat zou morgen buiten de 10 à 20% regenkans nog een echte donderslag op de piste kunnen geven. Maar dàt is anders uitgedraaid. Sebastien Vettel heeft voor drie jaar contractverlenging bij Ferrari. Konkreet is dat tot de "Concorde Akkoorden" vervallen (220) en de F1 een geheel nieuwezicht zal krijgen. Post-Ecclestone.
Nog in Q3 ging de motor van de Renault van Jolyon Palmer stuk en ook Sergio Perez' Force-India-Mercedes werd de pits ingeduwd. In schril contrast met deze pech plaatste Nico Hülkenberg de tweede Renault op een veelbelovende zevende plaats.
Lewis Hamilton evenaart niet alleen het record van Michaël Schumacher met 68 pole-position. Hij reed met 1'42"553 nog de snelste tijd ooit op het nieuwe Francorchamps van 7,004 km. De Brit begint een legendarische figuur te worden die blijkbaar veel aan zichzelf heeft gekapt. Zowel in de auto maar vooral buiten de auto is de drievoudige wereldkampioen "meer mens" geworden. Ook in die keiharde wereld louteren de jaren het verstand. Overigens kreeg Lewis bij monde van Ross Brawn de felicitaties van de familie Schumacher om de evenaring het het pole-record van de zevenvoudige wereldkampioen.
In de Q2 duwde Nico Hülkenberg een knap rijdende Fernando Alonso naar de elfde plaats en dus buiten de Q3. Verdere afvallers in de Q2 waren Grosjean (Haas), Magnussen (Haas), Sainz (Toro Rosso) en Stoffel Vandoorne wiens kruisweg nog niet ten einde is. In de Q1 sneuvelden Felipe Massa (Williams) op de zestiende plaats en alsof het nog niet triest genoeg is voor Williams geraakte Lance Stroll ook niet verder dan een achttiende. Ericsson en Wehrlein zijn bijna traditioneel weer te vinden op de laatste plaatsen. Mocht Stoffel Vandoorne niet de strafgridpenalty's voor een nieuwe motor ondergaan en dus laatste starten, dan hadden we hem beslist minstens in de middenmoot zien starten.(Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)
01. Lewis Hamilton (Mercedes) 1.42"553
02. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'42"795
03. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'43"094
04. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1'43"270
05. Max Verstappen (Red Bull) 1'43"380
06. Daniël Ricciardo (Red Bull) 1'43"863
07. Nico Hülkenberg (Renault) 1'44"982
08. Sergio Perez (Force India) 1'45"244
09. Esteban Ocon (Force India) 1'45"369
10. Jolyon Palmer (Renault) 1'45"843
15. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda) 1'45"441
Stand in het WK voor de GP van België:
01. Sebastien Vettel 202
02. Lewis Hamilton 188
03. Valtteri Bottas 169
04. Daniël Ricciardo 117
05. Kimi Räikkönen 116
|