Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    26-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON EVENAART MET 68STE POLE RECORD VAN MICHAËL SCHUMACHER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In feite spitsen de kwalificaties zich toe op Q3 waarin de tien snelsten het tegen elkaar opnemen voor de "pole". Die groep van tien kan nog eens worden gesplitst in de vijf besten en de vijf anderen. Kimi Räikkönen, tweemaal snelst (FP1 en FP3) kreeg in de kwalificaties last van zijdelingse vibraties, en kon maar even de tweede stek op de startgrid vasthouden. Daarna rolde Bottas over hem en pakte de tweede plaats achter Hamilton.

    Daarmee was het niet afgelopen. In de laatste minuut perste Sebastien Vettel er nog een tweede tijd uit en splitste alzo de beide Mercedessen op de startgrid voor morgen. Kimi Räikkönen vertrekt vierde en Max Verstappen vijfde. Even plaatste de Belgische Nederlander zich tussen beide Ferrari's in. Daardoor kreeg teamleider Mauricio Arrivabene bijna een hartinfarct. Dat zou morgen buiten de 10 à 20% regenkans nog een echte donderslag op de piste kunnen geven. Maar dàt is anders uitgedraaid. Sebastien Vettel heeft voor drie jaar contractverlenging bij Ferrari. Konkreet is dat tot de "Concorde Akkoorden" vervallen (220) en de F1 een geheel nieuwezicht zal krijgen. Post-Ecclestone.

    Nog in Q3 ging de motor van de Renault van Jolyon Palmer stuk en ook Sergio Perez' Force-India-Mercedes werd de pits ingeduwd. In schril contrast met deze pech plaatste Nico Hülkenberg de tweede Renault op een veelbelovende zevende plaats.

    Lewis Hamilton evenaart niet alleen het record van Michaël Schumacher met 68 pole-position. Hij reed met 1'42"553 nog de snelste tijd ooit op het nieuwe Francorchamps van 7,004 km. De Brit begint een legendarische figuur te worden die blijkbaar veel aan zichzelf heeft gekapt. Zowel in de auto maar vooral buiten de auto is de drievoudige wereldkampioen "meer mens" geworden. Ook in die keiharde wereld louteren de jaren het verstand. Overigens kreeg Lewis bij monde van Ross Brawn de felicitaties van de familie Schumacher om de evenaring het het pole-record van de zevenvoudige wereldkampioen.

    In de Q2 duwde Nico Hülkenberg een knap rijdende Fernando Alonso naar de elfde plaats en dus buiten de Q3. Verdere afvallers in de Q2 waren Grosjean (Haas), Magnussen (Haas), Sainz (Toro Rosso) en Stoffel Vandoorne wiens kruisweg nog niet ten einde is. In de Q1 sneuvelden Felipe Massa (Williams) op de zestiende plaats en alsof het nog niet triest genoeg is voor Williams geraakte Lance Stroll ook niet verder dan een achttiende. Ericsson en Wehrlein zijn bijna traditioneel weer te vinden op de laatste plaatsen. Mocht Stoffel Vandoorne niet de strafgridpenalty's voor een nieuwe motor ondergaan en dus laatste starten, dan hadden we hem beslist minstens in de middenmoot zien starten.(Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)                       1.42"553

    02. Sebastien Vettel (Ferrari)                         1'42"795

    03. Valtteri Bottas (Mercedes)                        1'43"094

    04. Kimi Räikkönen (Ferrari)                          1'43"270

    05. Max Verstappen (Red Bull)                       1'43"380

    06. Daniël Ricciardo (Red Bull)                       1'43"863

    07. Nico Hülkenberg (Renault)                        1'44"982

    08. Sergio Perez (Force India)                        1'45"244

    09. Esteban Ocon (Force India)                      1'45"369

    10. Jolyon Palmer (Renault)                           1'45"843

    15. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)         1'45"441

    Stand in het WK voor de GP van België:

    01. Sebastien Vettel           202

    02. Lewis Hamilton            188

    03. Valtteri Bottas             169

    04. Daniël Ricciardo           117

    05. Kimi Räikkönen           116

    26-08-2017 om 16:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RÄIKKÖNEN ZET FERRARI OPNIEUW BOVENAAN IN FP3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De derde vrije oefeningen in Francorchamps hebben een boeiend verloop gekend. Nog maar na een kwartier rijden kwamen de supersofts al boven en werden scherpe tijden gereden. Zelfs Max Verstappen zette even op positie 1. Maar dan herhaalde de Fin Kimi Räikkönen zijn stunt van gisteren en reed een nieuw absoluut ronderecord over het fascinerend mooie Francorchamps: 1'43"916 ! Om die tijd te trachten te verbeteren werden de ulra-softs gemonteerd. Ook als aanloop naar de kwalificaties van straks om 14 uur die de "pole" bepalen.

    De hamvraag is of Kimi Räikkönen zijn supervorm niet even zal temperen om ploegmaat en WK-leider Sebastien Vettel die beste startpositie te laten pakken. Op die manier kan Vettel zijn kansen zondag beter verdedigen om de 14 punten voorsprong op titelrivaal Hamilton intact te houden of te vergroten. In de kwalificatie zal binnen Ferrari een psychologisch/menselijk spel worden besproken. Want officieel mogen teamorders niet. Dus boeiend straks.

    Lewis Hamilton reed derde voor Max Verstappen en achter de Nederlander "stuwt" de andere Fin, Valtteri Bottas in zijn Mercedes. Daniël Ricciardo pakte de zesde wijzerstand, maar Jolyon Palmer verraste in de goede zin met de zevende tijd, dit voor Perez, Sainz en signor Alonso die in de Mc Laren-Honda zowaar toverde. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne pakte de veertiende tijd, kompleet nutteloos omdat hij toch op de laatste plaats start zondag. Het is niet alleen Vandoorne die sukkelt. Dat doen ook William en Haas, zelfs in die mate dat je je soms afvraagt of ze nog wel meerijden, gelijk ook Sauber omgeven is door mistige prestaties. Straks hoogspanning in Francorchamps.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)

    01. Kimi Räikkönen (Ferrari)                          1'43"916

    02. Sebastien Vettel (Ferrari)                         1'44"113

    03. Lewis Hamilton (Mercedes)                       1'44"114

    04. Max Verstappen (Red Bull)                       1'45"034

    05. Valtteri Bottas (Mercedes)                        1'45"230

    06. Daniël Ricciardo (Red Bull)                       1'45"286

    07. Jolyon Palmer (Renault)                           1'45"491

    08. Sergio Perez (Force India)                        1'45"857

    09. Carlos Sainz (Toro Rosso)                        1'45"942

    10. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda)          1'46"060

    14. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)        1'46"300

    Bijlagen:
    Stoffel Vandoorne start zondag 27 augustus op de laatste plaats in zijn eerste thuis-GP i26817.jpg (67 KB)   

    26-08-2017 om 12:54 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON VERSCHALKT KIMI RÄIKKÖNEN IN FP2 IN FRANCORCHAMPS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In de tweede vrije trainingen in Francorchamps verschalkte Lewis Hamilton voor de regenval Kimi Räikkönen met tweeënhalf tienden van een seconde. Vijf piloten beëindigden de sessie binnen 0,5" van elkaar. Felipe Massa kwam niet op de baan in FP2 en onze landgenoot Stoffel Vandoorne bezet de veertiende tijd. Hij krijgt 40 plaatsen terug op de startgrid van...twintig wagens.

    Konkreet vertrekt de Westvlaming in zijn eerste GP van België over 44 ronden van 7,004 km op de laatste plaats. Het wordt tijd dat die belachelijke gridpenalty's worden afgeschaft. Morgenochtend om 11 uur zijn er de derde vrije trainingen en dan de kwalificaties voor de "pole". Zondag wordt het wellicht een aardbeving op wielen in wat één van de meest historische GP's in de F1 is. Daarin moet Hamilton 14 punten zien goed te maken op WK-leider Vettel.(wr)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)                                 1'44"753

    02. Kimi Räikkönen (Ferrari)                                    1'45"015

    03. Valtteri Bottas (Mercedes)                                  1'45"180

    04. Max Verstappen (Red Bull)                                 1'45"225

    05. Sebastien Vettel (Ferrari)                                   1'45"235

    06. Daniël Ricciardo (Red Bull)                                 1'46"072

    07. Nico Hulkenberg (Renault)                                 1'46"441

    08. Esteban Ocon (Force India)                                1'46"473

    09. Carlos Sainz (Toro Rosso)                                  1'46"561

    10. Jolyon Palmer (Renault)                                    1'46"670

    14. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)                  1'47"303

    25-08-2017 om 22:41 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RAÏKKÖNEN HONOREERT FERRARI'S VERTROUWEN MET SNELSTE CHRONO IN FP1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Francorchamps werd in het begin van de eerste vrije trainingen om de GP van België opgeschrikt door een harde crash van Felipe Massa. De linkerkant van de Williams FW40 werd geplet tegen de vangrails in Malmedy. De training werd onderbroken. Na de groene  vlag zette drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton 1'46"439 op de tabellen, wat een vraag uitlokte of dit de snelste tijd ooit in Francorchamps (het nieuwe circuit wel te verstaan) was. Eerst kwam Sebastien Vettel uit de bus met 1'47"263. Ouwe rakkers snuffelden voort in de nota's van hun Moleskinetjes en zie, de Australiër Mark Webber had met 1'45"778 in 2010 sneller gereden. De tijd van Vettel was een tijd in de race. Dus trager.

    Dat prikkelde Hamilton die in zijn Mercedes - met aartslelijk Halo-systeem - kroop en de wagenneus met 1'46"439 in de chrono's duwde. Sneller dan...Webber. Dat was nadat Bottas en Ricciardo zich ook even hadden gemeld aan de spits. Maar het broeide in de gelederen. Lewis...stilaan bij de grootsten in de 66-jarige F1 geschiedenis, joeg de zilverpijl nog harder op: 1'45"555. Dankzij de wijzigingen aan de "busstop" en de eerste bocht ? Francorchamps is nog altijd een 7,004 km lang permanent circuit dat niet de minste fout vergeeft. Maar de overdracht aan Liberty Media is voor kenners licht voelbaar...Historie heeft zijn tijd gehad. Zoals overal ter wereld wordt gemorreld aan waarden en normen.

    Kimi Räikkönen is door Ferrari voor 2018 weerhouden. De wereldkampioen 2007 met hetzelfde Steigerende Paard is tevreden en verdient dat, hoe hevig de jonge generatiie de zwijgzame, zogezegd koele Fin, hem ook trachtte af te schrijven. Kimi is een steengoed coureur en binnenin leeft er een paradijs aan schoonheid in hem. Hij zag die kanontijd van Hamilton daar staan, overpeinsde nog eens het vertrouwen dat Ferrari hem schonk, keek naar zijn rode nummer zeven, stapte in, en lanceerde een opwarmrondje. Egocentrisch als het wereldje is, werd zijn tocht nauwelijks opgemerkt. Tot de Ferrari veranderde in een bliksemschicht en de chrono's deden beven: 1'45"502. Snelste tijd "ever" in Francorchamps.

    Onze landgenoot Stoffel Vandoorne heeft een nieuwe motor in zijn Mc Laren-Honda en start op de laatste plaats zondag. In deze FP1 (Free Practice 1) reed hij tiende. Goed. Wie zich bijna onzichtbaar langzaam aansluit bij de groten - Max Verstappen behoort er al toe - is de Spanjaard Carlos Sainz in de Toro Rosso. Op de al aan gang zijnde transfermarkt kan hij wel eens een goeie beurt maken om in een beter team tweede piloot te worden. A là Bottas heeft gedaan. Straks zijn er de tweede vrije training in het Belgische Mekka van de autosport. Mike Shumacher rijdt er ook de Benetton-Ford waarmee zijn vader in 1994 zijn eerste wereldtitel won. Nadat de verheven Ayrton Senna da Silva op 1 mei 1994 in Imola in de Tamburellobocht tegen 315 km/h de muur opbotste en het leven liet. Eeuwigheid duurt niet voor iedereen even lang.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)

    01 - Kimi Räikkönen (Ferrari)                                       1'45"502

    02 - Lewis Hamilton (Mercedes)                                   1'45"555

    03 - Sebastien Vettel (Ferrari)                                      1'45"647

    04 - Max Verstappen (Red Bull)                                    1'46"302

    05 - Daniël Ricciardo (Red Bull)                                    1'46"352

    06 - Valtteri Bottas (Mercedes)                                      1'46"424

    07 - Carlos Sainz (Toro Rosso)                                       1'47"448

    08 - Esteban Ocon (Force India)                                     1'47"670

    09 - Daniil Kvyat (Toro Rosso)                                       1'47"851

    10 - Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)                       1'47"865

    25-08-2017 om 13:46 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VAN HOOYDONK EN MAATS DOEN NORMA WINNEN IN 24H VAN ZOLDER

    Jeffrey Van Hooydonk heeft met zijn maats, de gebroeders Thiers, Magnus en Corten in een Norma M20 FC de 24 Uren van Zolder gewonnen. Het is de eerste keer dat een prototype de Limburgse etmaalrace wint. De tweede plaats ging ook naar een prototype Norma M20 FC die werd bestuurd door Houthoofd-Bouillon-Vervisch-Cools. Vervisch reed twee dagen geleden de pole-position.

    De derde aan de finish was ook al een Norma M20 FC, onder de vlag van renstal Excelsior, en bestuurd door De Cock - Joosen jr - Piessens - De Jonghe. Ze telden drie ronden achterstand op de winnaars. De enige Japanse auto in de wedstrijd was een Mazda MX-5 die door vijf autosportjournalisten werd gereden (Daffe-Lémeret-Pasture-Dierckx-Da Palma Ferramacho). Hij finishte tweede in zijn klasse (7c) na veel tegenslag. In de algemene rangschikking staat hij 28ste van de 33 auto's die de meet haalden.

    De 24 Uren van Zolder heeft andermaal bewezen een moeilijke klus te zijn om te rijden en te winnen. Er moet op gewezen dat de VRT zich andermaal onderscheiden heeft door geen enkel nieuws te brengen. Internetsites, facebook en enkele lokale radio's hebben die lacune ingevuld. In ieder geval is de Limburgse klassieker rijp om naar het hoogste niveau te worden getild.(Walter Rombauts)

    20-08-2017 om 21:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA'S DREAM TEAM IN DE MX-5 DAAGT BMW'S UIT IN 24H VAN ZOLDER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Morgennamiddag om 16 uur start de 24 Uren van Zolder. Degenen die op een "Micky Mouse"-circuit zo'n uitdaging aangaan moeten én aan een stuurtje kunnen draaien én over een goede wagen beschikken. Het onvoorspelbare verloop van eender welke etmaalrace levert soms een David-Goliath-strijd op. Het is met zekerheid een slijtageslag, voor ieder merk in iedere categorie. Neem nu de klasse "7c". Daarin neemt Mazda de handschoen op tegen vijf BMW's. Numeriek op het eerste gezicht een verloren zaak voor het Japanse merk ?

    Gisteravond draaide de even talentrijke als te bescheiden Stéphane Lémeret in de Mazda MX-5 ND Cup Racer 1'52"645. Een chrono die goed is om morgen op de 37ste plaats te vertrekken. Met ploegmaats als Xavier Daffe, Hans Dierckx, Maxime Pasture en de godsnaam Antonio da Palma Ferramacho uit het Groot-Hertogdom Luxemburg. Ze verdienen een voorstelling, want het zijn alle vijf autosportjournalisten.

    Stéphane Lémeret is hoofdredacteur van AutoTrends (en niet van Auto Hebdo zoals ik gisteren verkeerd schreef). Xavier Daffe is hoofdredacteur van Le Moniteur de l'Automobile/Autogids, een kanjer als journalist en autokenner. Hans Dierckx is journalist van Autowereld, Maxime Pasture schrijft voor AutoLoisiers/Autokrant en die "macho" uit Luxemburg werkt voor LuxGears. Hun autoliefde kan er voor zorgen dat ze de historische Mazda dicht vooraan in het klassement brengen.

    Vorig jaar eindigde die op de 34ste plaats na problemen met de remmen en opgehouden door enkele andere incidenten op de baan. De auto van dit jaar (de Noord-Amerikaanse ND Cup Racer) is fundamenteel dezelfde als vorig jaar. Alleen werden grotere remmen gemonteerd, om het euvel van vorig jaar te voorkomen. Zolder - bestaat met een rijke geschiedenis sinds 1963 - is een remmenvretend circuit. Dat geldt ook voor de dikke bakken vooraan. Maar als de deelnemerslijst wordt overlopen met toch namen als Bert Longin, Jan Wouters, Nico Verdonck en Tim Joosen, dan maakt de Mazda door "voorzichtiger" werk kans op een prestigieuze eindplaats.

    Over de andere deelnemers is minder te vertellen omdat er niet echt zo'n "dream-team" in zit dat de homogeniteit van de hogergenoemde vijf heeft. Natuurlijk is Tom Boonen een publicitaire blikvanger in de Yokohama Ford Mustang, maar op vier wielen leef je anders dan op twee. Zeker als het héél snel moet gaan. Er is ook geen persdienst meer die het veld transparant kan maken naar de media toe. Toch is Zolder morgen en overmorgen een aanrader voor wie een groot autofeest wil meemaken.(Walter Rombauts/Foto:Mazda)

    18-08-2017 om 22:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA STELT SPECIALE MX-5 VOOR IN ZOLDER: DE 160-EDITION
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dit weekeinde worden de 24 Uren van Zolder gereden. Zoals steeds biedt deze zéér speciale én veeleisende race enkele speciale accenten. Zoals Tom Boonen in de Yokohama Ford Mustang, maar ook Mazda laat zich niet onbetuigd. Tijdens de twee dagen van de etmaalrace op 19 en 20 augustus zal een speciale reeks van de unieke MX-5 worden voorgesteld: de "160 Edition".

    Het is dus een beperkte serie die de 2.0 SkyActiv-G 160 pk als krachtbron draagt. De voorinliggende viercilinder met manuele versnellingsbak drijft de achterwielen aan. De uitvoering "SkyCruise" biedt bovenop het unieke krakater van deze serie ook nog tal van andere blikvangers:

    - Sportophanging en veerpootbrug vooraan.

    - Recaro-sportzetels

    - Alu pedalen set

    - Alcantara inleg dashboard

    - Bekleding deurpanelen in Alcantara

    - Deurspiegels in Brilliant Black

    - Unieke Badge met Nummering

    - Spoiler kofferklep met Briljant Black

    Om het unieke karakter van deze speciale reeks verder te accentueren heeft Mazda het aantal koetswerkkleuren beperkt tot de vier onderstaande:

    ° Arctic White

    ° Meteor Gray

    ° Ceramic White

    ° Soul Red

    De prijs van de "160 Edition" bedraagt €31.990 BTW in.

    Naast de feestelijke voorstelling van deze exclusieve reeks, zal Mazda ook dit jaar een Mazda MX-5 ND Cup Racer aan de start brengen. De bemanning waaronder ster journalist(en)-coureurs Xavier Daffe (Autogids/Le Moninteur de l'Automobile), Stéphane Lémeret (Auto Hebdo), Hans Dierckx, Maxime Pasture en Antonio de Palma Ferramacho zullen het kroonjuweel van de constructeur uit Hiroshima ook zo gunstig mogelijk aan de eindmeet trachten te brengen.

    In weerwil van wat zware kanonnen gaat de Mazda zijn kansen. Overigens, met de naam van de piloot uit het Groot-Hertogdom Luxemburg, die luidt als een klok kan het niet anders dan dat zondagnamiddag adelbrieven ter aankomst worden afgegeven. Natuurlijk is het geen gemakkelijke klus, want namen als Bert Longin, Anthony Kumpen (aast op zevende zege) en andere Tim Joosen's zullen hun stempel drukken op wat geen Le Mans is, geen Francorchamps is, maar zéér zeker een specialiteit op zich is. Zolder is veeleisender dan wordt gedacht. (Walter Rombauts/foto: Mazda)

    Bijlagen:
    De Mazda MX-5 met journalistiek zwaargewicht Xavier Daffe werd 34ste in 2016.jpg (3.7 MB)   

    17-08-2017 om 12:30 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA EN TOYOTA GAAN NAUWER SAMENWERKEN

    Toyota Motor Company en de Mazda Motor Corporation hebben eergisteren een business- en kapitaals-alliantie ondertekend voor een verdere nauwere samenwerking op vijf verschillende domeinen. De alliantie is het versterken van hun eerder bestaande intenties op een steeds concurentiëlere wereld-automarkt.

    Specifiek komt de alliantie neer op vijf accenten. 1. Een samenwerking voor de auto's van beider merken die in de USA worden geassembleerd. 2. een "diepgaande" samenwerking voor de ontwikkeling van elektrische voertuigen. 3. samenwerking in de ontwikkeling van de belangrijke connected-car technology, het onderling communiceren van auto's en hun omgeving 4. Veiligheids-aspecten van de producten verder ontwikkelen en 5. uitbreiding van hun complementaire modellen.

    In punt twee heb ik "diepgaand" tussen aanhalingstekens gezet, omdat het een publiek geheim is dat Mazda eerder dan aan een EV aan een waterstofauto denkt en er heeft rijden met een rotary-engine. De nieuwe kijk op de puur elektrische auto roept de vrees op dat er niet genoeg schone electriciteit zal kunnen worden opgewekt als iedereen elektrisch gaat rijden.

    Ook waterstof moet via golfslag-energie, zonne- en windenergie worden gewonnen, zoniet wordt de bal misgeslagen naar de milieu-intenties toe. De waterstofauto kan mogelijk ons wereldwijd probleem oplossen. Technisch althans want politiek is er geen grote ziener aan het eind waar te nemen... Mazda heeft onder zijn ingenieurs wel zulke mensen. Die zitten in groep vooral gefrustreerd in Hiroshima als nazaten van Kenichi Yamamoto die de erfenis van Felix Wankel aandurfde en hem doorontwikkelde. Hij is uiterst geschikt voor waterstof.

    Het is zeker tegen het zere been van Toyota, maar Mazda won met een "rotary-engine" zowel de "24 Uren van Francorchamps" (1981) als deze van Le Mans 1991. In het eerste geval waren het Walkinshaw-Dieudonné in een RX7, in het tweede geval Weidler-Herbert-Gachot in een 787B. Het moet Toyota hoog zitten dat al zoveel pogingen om de 24 Uren van Le Mans te winnen mislukten. Mogelijk kunnen de ingenieurs van de firma uit Nagoya enkele "geheimpjes" ontfutselen aan die van Hiroshima. Misschien dankzij de alliantie waaraan President en ceo Masamichi Kogai langs Mazda's zijde het opperste belang aan hecht.(Walter Rombauts/Foto's:Mazda, Toyata en wr)

    08-08-2017 om 18:29 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL - FERRARI - WINT SPANNENDE GP VAN HONGARIJE

    Mocht Max Verstappen in de start ploegmaat Daniël Ricciardo niet van de baan hebben gereden, dan had hij zich kunnen mengen voor een podiumplaats. Nu kreeg hij een pitstraf van 10" bovenop zijn bandenwisseltijd. Of hij zich tussen de startsnelste en duidelijke winnaar Sebastien Vettel (Ferrari) en de sublieme Kimi Räikkönen (Ferrari) had kunnen mengen is zeer twijfelachtig.

    Want Hamilton reed derde nadat Mercedes verzocht aan Bottas omwille van de WK-kansen van de Brit hem voorbij te laten. Max Verstappen naderde Bottas maar kon er niet meer voorbij. Een pikant detail is dat Bottas net voor de meet nog opnieuw Hamilton "pakte". In werkelijkheid was het een afspraak bij Mercedes dat als Hamilton niet voorbij Räikkönen zou geraken, hij Bottas zijn podiumplaats zou weergeven. Onder het vergrootglas was het een team-afspraak en geen teamorder. Een nuance als je wil en dus geen pekelzonde tegen het reglement.

    Stoffel Vandoorne reed een schitterende GP en oogstte zijn eerste WK-punten van dit jaar. Vorig jaar haalde hij als vervanger van Alonso zijn echt eerste WK-punt binnen. Sebastien Vettel staat nu met 202 eenheden 14 punten voor op Hamilton die er 188 telt in de voorlopige stand om de wereldtitel. De volgende GP is deze van België in Francorchamps.(wr)

    01. Sebastien Vettel (Ferrari)

    02. Kimi Räikkönen (Ferrari)

    03. Valtteri Bottas (Mercedes)

    04. Lewis Hamilton (Mercedes)

    05. Max Verstappen (Red Bull)

    06. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda)

    07. Carlos Sainz (Toro Rosso)

    08. Sergio Perez (Force India)

    09. Esteban Ocon (Force India)

    10. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)

    WK-stand:

    01. Sebastien Vettel                 202 punten

    02. Lewis Hamilton                   188

    03. Bottas                               169

    04. Daniël Ricciardo                 117

    05. Kimi Räikkönen                  116

    30-07-2017 om 17:05 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL IN POLE, RÄIKKÖNEN ZORGT VOOR BLOEDRODE GRID
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sebastien Vettel heeft met 1'16"276 de pole veroverd voor de GP van Hongarije. De steeds ten onrechte bekritiseerde Fin Kimi Räikkönen, wereldkampioen 2007 met Ferrari, ging zijn landgenoot Valtteri Bottas (Mercedes) vooraf. Op de vierde plaats staat Lewis Hamilton (Mercedes) wiens kar niet vlot door de bochten geraakte. Insiders menen te weten dat de langste wielbasis van het veld mee aan de basis ervan ligt. Zoals in Monaco ? Doordenkertje.

    Max Verstappen en Daniël Ricciardo (Red Bull) klikten braafjes vijf en zes aan. De Duitser Nico Hülkenberg reed de Renault opnieuw in het kijkersveld, zevende tijd. De verschillende ceo's van Mc Laren en Honda mogen islamgeknield hun halfgoden Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne aanbidden voor hun rijkunst die hen respectievelijk de achtste en negende plaats opleverde. Mannen die doen in plaats van salonsdireteuren die tijd vullen met blablabla, tijdens peperdure etentjes in stinkdure restaurants denken oplosssingen te hebben. Siochiro Honda moet zich in zijn graf omdraaien...Proficiat Fernand en Stoffel.

    Die tiende op de grid, Carlos Sainz plakt er verdienstelijk aan. Hij gaat een bende tweederangscoureurtjes vooraf, "fils à papa" veelal, terwijl Sainz dat in weerwil dat ook een beetje is. Paul di Resta verving zieke Felipe Massa, Grosjean rijdt zich belachelijk, Pascal Wehrlein pas eerder op een biljarttafel en de rest van de....20 auto's is nog te zielig om te vermelden. Jolyon Palmer wordt hopelijk vervangen door .... misschien .....Robert Kubica. Voer voor volgende week. Eerst morgen een titanenduel tussen Ferrari en Mercedes.(Walter Rombauts/Foto:Fiat en Renault)

    01. Sebastien Vettel (Ferrari)                            1'16"276

    02. Kimi Räikkönen (Ferrari)                             1'16"444

    03. Valtteri Bottas (Mercedes)                           1'16"530

    04. Lewis Hamilton (Mercedes)                          1'16"693

    05. Max Verstappen (Red Bull)                          1'16"779

    06. Daniël Ricciardo (Red Bull)                          1'16"818

    07. Nico Hülkenberg (Renault)                          1'17"468

    08. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda)             1'17"549

    09. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)           1'17"894

    10. Carlos Sainz (Toro Rosso)                           1'18"311

    29-07-2017 om 16:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL - FERRARI - ZET ZICH VOORAAN IN FP3 IN HONGARIJE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel heeft de chrono's van zijn concurrenten van tafel geveegd. Met 1'17"017 was hij iedereen te vlug af, zelfs ploegmaat Kimi Räikkönen die ruim een kwartuur het twintigkoppige veld aanvoerdde. Na één uur rond-ronken bleek Bottas (Mercedes) op 0,8" van Vettel's tijd te zijn gestrand en Lewis Hamilton (Mercedes) zelfs op 1" voluit.

    Daniël Ricciardo (Red Bull) die gisteren in FP1 en FP2 schitterde, werd vanochtend dwars gezeten door de vijfde gang in zijn versnellingsbak en pakte in deze FP3 as de achtste chrono. Als men de schakelbak moet wisselen hangt daar een gridpenalty aan vast van vijf plaatsen... Veel beter ging het onze landgenoot Stoffel Vandoorne af die zesde werd. Hopelijk houdt de Mc Laren-Honda het straks in de qualificaties ook stand. Jarige ploegmaat Alonso had weer een koppige auto en geraakte niet verder dan de negende tijd.

    Onrust heerst er bij Williams. Gisteravond na FP2 is Massa naar het hospitaal gegaan voor een check-up omdat de Braziliaan zich niet goed voelde. Daarna volgde er nog een onderzoek van de FIA-dokterscrew en allen meenden dat Felipe kon deelnemen aan de FP3. Maar hij werd opnieuw onwel en de Schot Paul Di Resta sloop als een schaduw de motorhome van Williams binnen. Hij is de eerste vervanger en de vraag stelt zich of hij in de kwalificaties Massa's Williams zal kunnen/moeten kwalificeren. De Schot reed nog geen meter met een F1-2017 en de laatste éénzitter die hij bestuurde dateert van 2014. Straks, om 14 uur, weten we daar meer over.

    De kwalificaties beloven andermaal spannend te worden, temeer daar drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton slechts 1 punt achterstaat op viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Dit in de voorlopige stand om het WK. Waarin Valtteri Bottas zich ook nog verder wil mengen... De GP van Hongarije start zondag om 14 uur voor 70 ronden van 4,381 km. Het is een kleine Nürburgring van karakter waarop stuurmanskunst iets de bovenhand haalt op de techniek van de auto.(Walter Rombauts)

    01. Sebastien Vettel (Ferrari)                              1'17"017

    02. Kimi Räikkönen (Ferrari)                               1'17"492

    03. Valtteri Bottas (Mercedes)                             1'17"914

    04. Max Verstappen (Red Bull)                            1'18"194

    05. Lewis Hamilton (Mercedes)                           1'18"434

    06. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)             1'18"638

    07. Nico Hülkenberg (Renault)                            1'18"699

    08. Daniël Ricciard (Red Bull)                              1'18"914

    09. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda)                1'18"884

    10. Jolyon Palmer (Renault)                                1'18"956

    Bijlagen:
    Viervoudig wereldkampioen Alain Prost praat Nico Hülkenberg naar een podiumplaats i15417.jpg (1.3 MB)   

    29-07-2017 om 12:52 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RICCIARDO - RED BULL - HOUDT STAND IN FP2 VOOR VETTEL

    In de tweede vrije oefeningen om de GP van Hongarije heeft de Australiër Ricciardo de overhand blijven houden. In FP1 over Räikkönen, in FP2 over Vettel, allebei in een Ferrari. Er werd natuurlijk al meer gezocht naar scherpere rondetijden en Lewis Hamilton besliste na bijna een uur het eens op supersofts te proberen. Nauwelijks was hij gelanceerd of daar caramboleerde Pascal Wehrlein met de Sauber C36 in Turn 11 toch tussen de vangrails...

    Hamilton's chronopoging werd door de daaropvolgende rode vlag afgebroken. De Duitser Wehrlein kwam er andermaal heelhuids vanaf maar de mecaniciens hebben werk aan de Sauber. Stilaan moet de crashkans van Wehrlein toch in vraag worden gesteld. Hij crashte zwaar in de jongste Race of Champions, maar ook in de jongste GP van Monaco en nu weer op de Hongaroring... Wehrlein liet de eerste rode vlag van de dag uitzwaaien !

    Terwijl Ricciardo zich aan de snelste wijzerstanden vast hield, lokte Jolyon Palmer de tweede "red flag" van de dag uit. De Brit ramde de vangrails in bocht 14. Weer werk voor macanos. Ook Palmer voldoet niet bij Renault en als volgende week Robert Kubica zijn ultieme test mag doen bij Renault om een niet eerder geziene come-back te maken in de Formule 1, dan ziet het er slecht uit voor Palmer. Morgen om 11 uur zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag om 14 uur de kwalificaties. De onderstaande "stand van zaken" is zéér vrijblijvend daartegenover. Maar tot dan is Daniël Ricciardo met 1'18"455 snelst. En hij snakt naar een GP-zege...(Walter Rombauts)

    28-07-2017 om 16:03 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RICCIARDO - RED BULL - SNELST IN FP1 IN HONGARIJE

    Op 90" van het einde van de eerste vrije trainingen vloog de frontwing van Palmer's Renault eraf en splinterde zich in duizend deeltjes over het asfalt. Stoffel Vandoorne (Mc Laren), die er net achter reed, kreeg geen brokstukken over zijn hoofd. Voorstanders van het Halo-systeem zegden direct dat dit al een concreet voorbeeld kan zijn hoe het hoofd van de coureur verder is beschermd. Het incident met Palmer's frontwing lokte een rode vlag uit en toen iedereen in de pits reed, was FP1 eigenlijk ook over.

    Met een zevende (Alonso) en een achtste (Vandoorne) chrono drong Mc Laren zich deze keer in de eerste tien. Voor de Renault's zelfs van Hülkenberg en Palmer. Natuurlijk kan dat straks in de tweede vrije oefeningen fel veranderen. Maar het is een opvallend iets in de FP2 die eigenlijk zoals zovele keren saai was. Hoogtepunten erin waren - andermaal - Grosjean's remmen die niet voldeden en de "bende" Giovanazzi en Werhlein die de staart van het veld vormden.

    Met 1'18"486 wist de Australiër Daniël Ricciardo zijn Red Bull op de eerste plaats te prikken. Eerst voor Lewis Hamilton (Mercedes), maar die moest aanzien dat Kimi Räikkönen zijn Ferrari op het nippertje ervoor kwam met 1'18"720. Max Verstappen (Red Bull) verbaasde weer met een vierde plaats voor puntenjager Valtteri Bottas in zijn Mercedes. De GP van Hongarije wordt zondag gereden en is de laatste race voordat de F1 even in verlof gaat voor drie weken.(Walter Rombauts)

    01. Daniël Ricciardo (Red Bull)                          1'18"486

    02. Kimi Räikkönen (Ferrari)                             1'18"720

    03. Lewis Hamilton (Mercedes)                          1'18"858

    04. Max Verstappen (Red Bull)                          1'19"162

    05. Valtteri Bottas (Mercedes)                           1'19"248

    06. Sebastien Vettel (Ferrari)                            1'19"563

    07. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda)              1'19"987

    08. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)            1'20"005

    09. Nico Hülkenberg (Renault)                          1'20"150

    10. Jolyon Palmer (Renault)                              1'20"461

    28-07-2017 om 12:01 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIA - JEAN TODT - DRUKT HALO-BEUGEL DOOR IN F1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De President van de "Fédération Internationale de l'Automobile", Jean Todt heeft bijna alleen het onesthetische Halo-systeem voor volgend seizoen doorgedrukt in de Formule 1. Negen teams gaan daar niet mee akkoord. Alleen Ferrari heeft ja gezegd. Jean Todt is in de Schumacher-era bij de Scuderia de grote baas geweest. Zelfs ceo van Fiat-Chrysler waartoe ook Ferrari behoort, Sergio Marchionne, heeft geen kritiek. Als supermanager (lees: schaakspeler op de automarkt) weet hij maar al te goed dat Ferrari altijd een voetje voor heeft gehad bij de FIA.

    Hij wil dat zo houden, vandaar die ongeschreven instemming met Todt. Niki Lauda noemde Todt's beslissing "de grootste fout die ooit is gemaakt in de Formule 1". Het beveiligings-effect van de "beschermende" beugel is niet voldoende bewezen. Bovendien vloekt het met het uitzicht van een Formule 1 auto en staat in het gezichtsveld van de coureur. Het andere systeem een "protection-shield" als een windscherm is geweerd.

    Vettel testte ermee in de FP1 in Silverstone "en werd misselijk". Hij stopte ermee te rijden. Iedereen is benieuwd hoe deze affaire zal aflopen. Het is het embryonale begin van het einde van de historische geschiedenis van de F1 die in 1950 begon. Na 66 jaar verandert de fysionomie ervan in alle opzichten. De Amerikaanse invloed van Liberty Media is al duidelijk te merken. Europese GP's komen iin vraag te staan. De FIA Formula E (puur elektrische éénzitters) is een lievelingsproduct van Jean Todt die F1 niet lief heeft.(Walter Rombauts/foto:Fiat)

    21-07-2017 om 19:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON WINT EN NADERT VETTEL TOT OP 1 PUNT IN WK-STAND
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Trainingssnelste Lewis Hamilton heeft ongenaakbaar voor de vierde keer op rij de GP van Engeland gewonnen. Het was een harde maar start in regel, waarin Vettel slecht vertrok en door Max Verstappen voor de derde plaats werd verschalkt. Het treintje werd aldus gevormd: 1 Hamilton 2 Räikkönen 3. Verstappen 4. Vettel en 5. Nico Hülkenberg die de Renault voor het eerst op de voorgrond bracht. In de tweede ronde al een safety-car door een botsing tussen de twee Toro Rosso-rijders Carlos Sainz en Daniil Kvyat. De eerste moest opgeven, de tweede kon geholpen worden in de pits.

    Het 100.000-koppige publiek genoot van een meesterlijke inhaalrace van Valtteri Bottas die op de negende plaats vertrok door de gridpenalty en de Mercedes op de tweede podiumplaats bracht. Het moet gezegd dat hij daarbij werd geholpen door de pech van een andermaal schitterende Kimi Räikkönen (Ferrari). Op twee ronden van het einde kreeg hij links-voor een klapband. De Fin was zo slim direct een nieuwe band te halen en kon zo het podium redden.

    Nog meer pech voor Sebastien Vettel die in de laatste ronde en nog in volle aanval eveneens een linkse voorband stuk kreeg. Hij sukkelde langs de pits en eindigde zevende. Dat kost hem veel punten voor het WK. Daarin komt Lewis Hamilton tot op 1 punt van de Duitser die nu 177 eenheden telt. Ondertussen staat de Fin Valtteri Bottas (Mercedes) gevaarlijk dicht tegen het tweetal met 154 punten. Vierde staat Daniël Riiciardo van Red Bull met 117.

    De Australiër die ook achteraan moest vertrekken was eveneens auteur van een mooie inhaalrace. Fernando Alonso moest de Mc Laren met defecte motor aan de kant zetten en Stoffel Vandoorne - lang negende rijdend - eindigde finaal buiten de punten. De volgende GP van Hongarije binnen veertien dagen kondigt zich spannender dan ooit aan. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)

    02. Valtteri Bottas (Mercedes)

    03. Kimi Räikkönen (Ferrari)

    04. Max Verstappen (Red Bull)

    05. Daniël Ricciardo (Red Bull)

    06. Nico Hülkenberg (Renault)

    07. Sebastien Vettel (Ferrari)

    08. Esteban Ocon (Force India)

    09. Sergio Perez (Force India)

    10. Felipe Massa (Williams)

    16-07-2017 om 16:50 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON OVERKLAST IEDEREEN IN SILVERSTONE

    De kwalificaties om de GP van Engeland die morgen wordt gereden begonnen op een natte baan. De grote verrassing daarin was de stilvallende Red Bull van de Australiër Daniël Ricciardo. Dat lokte een gele vlag uit en pas na 13'12" kwam er een restart. Nico Hülkenberg in zijn Renault voelde zich in zijn sas en Fernando Alonso stond even twintigste en laatste maar zorgde in de ultieme ronde nadat de geblokte vlag al was gevallen voor een snelste rondetijd en stond eerst ! Applaus van iedereen.

    In de Q2 kon de Spanjaard natuurlijk die stunt niet herhalen en nam genoegen met af te vallen zoals Massa, Kvyat, Sainz, en Palmer. Tijdens de Q2 droogde de baan zogoed als op en werd duidelijk dat de "pole" tussen Hamilton, Bottas en Vettel zou worden gespeeld. Lewis Hamilton, drie keer wereldkampioen, zette een eerste orgelpunt op de klok met 1'27"231. Vettel, Bottas, Räikkönen en Max Verstappen trapten de gasplank door de vloer van hun wagen. Vergeefs. Lewis bleef foutloos en ontspannen snelst.

    In Q3 ontvingen we tot groot genoegen Stoffel Vandoorne. Zéér verdienstelijk had hij zich binnen de eerste tien gereden. Hij reed tussen de groten nu. Spitsroede rijden werd het weer voor Sebastien Vettel, ook voor Valtteri Bottas en Kimi Räikkönen. Max Verstappen bleek nu nog te licht te wegen voor de messcherpe chrono's op een droge baan met 21°C als opwarmertje. Hamilton prijkte bovenaan. Toen niemand het nog verwachtte knalde de Brit er voor eigen publiek nog een fantoomtijd uit: 1'26"600 ! Hij verbeterde zijn eigen tijd met een halve seconde. Al de anderen stortten mentaal in en lagen als gevelde boksers in de hoeken van Silverstone. Hamilton behaalde zijn 67ste "pole" met een tijd die viervoudig wereldkampioen Vettel nederig deed buigen.

    Valtteri Bottas klokte vierde maar gezien zijn gridpenalty voor het wisselen van versnellingsbak start hij vanaf de negende plaats. Ook Alonso en Ricciardo starten achteraan. Zij kunnen alle drie auteurs worden van een spectaculaire inhaalrace. Stoffel Vandoorne flitst weg vanaf de achtste plaats. WK-leider Sebastien Vettel telt 20 punten voorsprong op Lewis Hamilton.

    Dat is minder dan de 25 punten verbonden aan een zege. Morgen gaat Hamilton die trachten te pakken. Er hangt echter wel een donker wolkje boven zijn hoofd. Hamilton hinderde Grosjean in zijn snelste ronde en de wedstrijdcommissarissen hebben daar een onderzoek naar ingesteld... Hopelijk volgt er geen straf voor de Brit. Het zou de werkelijkheid ontsieren. Net voor het afsluiten meldden de stewards dat het onderzoek gunstig was voor Lewis Hamilton en dus zijn "pole" een voldongen feit is.(Walter Rombauts)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)                             1'26"600

    02. Kimi Räikkönen (Ferrari)                                1'27"147

    03. Sebastien Vettel (Ferrari)                               1'27"356

    04. Valtteri Bottas (Mercedes)                              1'27"376

    05. Max Verstappen (Red Bull)                             1'28"130

    06. Nico Hülkenberg (Renault)                             1'28"856

    07. Sergio Perez (Force India)                             1'28"902

    08. Esteban Ocon (Force India)                            1'29"074

    09. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)              1'29"418

    10. Romain Grosjean (Haas)                               1'29"549

    15-07-2017 om 16:13 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON NIPT VOOR VETTEL IN FP3 IN ENGELAND

    Om 11.43 uur begon het in Silverstone hard te regenen en ging iedereen de pits in. De derde vrije oefeningen waren over. Aan de spits Lewis Hamilton (Mercedes), nipt voor Sebastien Vettel (Ferrari). Valtteri Bottas (Mercedes) derde maar door een gearboxwissel die zich opdringt gezegend met een gridpenalty van vijf plaatsen terug net als Daniël Ricciardo (Red Bull).

    Iedereen zat rustig te pitten, tot Stoffel Vandoorne een voorbeeld gaf van beroepsernst. Hij ging op intermediums met de Mc Laren-Honda de doorweekte baan op. Aftastend hoe het in de regen zou zijn. Kort daarna volgde Max Verstappen zijn voorbeeld, en met hem zogoed als alle jonge gasten. De "gevestigden" bleven schuilen. Maar de opvoering van de jongeren werd zo uitbundig dat ook de oude knarren in hun kist kropen en - met tegenzin - van het natte Silverstone gingen proeven.

    Dan kwam de zwart-wit-geblokte vlag en was de show over. Tot straks voor de kwalificaties die de polesitter zullen aanduiden. BBC voorspelt regen... Mocht dat uitkomen dan zal alles door elkaar worden geschud. In de FP3 moet de puike vijfde plaats van Nico Hülkenberg met Renault worden vermeld en ook nog eens Stoffel Vandoorne met een tiende chrono. Zelfs Romain Grosjean bracht de Haas op een zevende wijzerstand. Straks is er gedonder in Silverstone, al dan niet figuurlijk.(Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)                          1'28"063

    02. Sebastien Vettel (Ferrari)                            1'28"095

    03. Valtteri Bottas (Mercedes)                           1'28"137

    04. Kimi Räikkönen (Ferrari)                             1'28"732

    05. Nico Hülkenberg (Renault)                          1'29"480

    06. Daniël Ricciardo (Red Bull)                          1'29"612

    07. Romain Grosjean (Haas)                             1'29"819

    08. Max Verstappen (Red Bull)                          1'29"904

    09. Felipe Massa (Williams)                               1'29"959

    10. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)            1'30"088

    15-07-2017 om 12:30 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOTTAS ZAAIT PANIEK ONDER TITELJAGERS IN FP2 IN SILVERSTONE

    Valtteri Bottas heeft ook de tweede vrije oefeningen van de GP van Engeland beheerst. Hij sloot de sessie af met 0,048" voor ploegmaat Lewis Hamilton. Derde werd Räikkönen en vierde Sebastien Vettel in de Ferrari's. De viervoudige Duitse wereldkampioen leidt in de voorlopige stand om het WK. Zelfs met 20 punten voorsprong op drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton.

    Nu Bottas zich duidelijk een winnaarsprofiel aanmeet, groeit er enige paniek onder de titeljagers Vettel en Hamilton die meenden het verdere seizoen een "gezellig" onderonsje te zullen hebben. Maar een Fin gooit nu roet in het vermeende netjes omlijnde verloop van het verdere seizoen waarin nog - met nu Engeland als tiende - nog 12 races moeten afgerond worden...

    Voor wie er nog belang in stelt, Fernando Alonso zette de Mc Laren 9de, Stoffel Vandoorne in dezelfde machine 16de. De gekste veronderstellingen van "die gaat naar daar, en die komt van ginder" doen de ronde. Echt nieuws is niet meer te onderscheiden van "fake" en dus moet daar niet veel inkt meer over vloeien. Alleen nog over de derde vrije oefeningen morgenochtend, en de kwalificaties morgennamiddag.

    De chrono's zullen dan écht nieuws aanduiden. Onder andere over wie op "pole" vertrekt zondag voor 52 ronden van 5,891 km. Die, als het droog blijft, razendsnel zullen worden afgehaspeld. En...er is nog een waarheid als een kwaaie cent voor Alonso: die krijgt een grid-penalty van minstens tien plaatsen. Dus achteraan vertrekken !(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    01. Valtteri Bottas - Mercedes -                        1'28"496

    02. Lewis Hamilton - Mercedes -                       1'28"543

    03. Kimi Räikkönen - Ferrari -                           1'28"828

    04. Sebastien Vettel - Ferrari -                          1'28"956

    05. Max Verstappen - Red Bull -                        1'29"098

    06. Daniël Ricciardo - Red Bull -                        1'29"586

    07. Nico Hülkenberg - Renault -                        1'29"936

    08. Felipe Massa - Williams -                            1'30"006

    09. Fernando Alonso - Mc Laren -                     1'30"238

    10. Esteban Ocon -Force India -                       1'30"383

    14-07-2017 om 17:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOTTAS SNELST IN FP1 IN SILVERSTONE !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met 1'29"876 reed de Fin Valtteri Bottas in zijn Mercedes de snelste ronde in de eerste vrije trainingen in Silverstone. Daar wordt zondag de GP van Engeland gereden als tiende race voor het WK F1 2017. Op 0,078" volgde drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zijn ploegmaat. Wellicht een tikkeltje ongerust, want vorige zondag won Bottas de GP van Oostenrijk met een autoriteit die duidelijk maakt dat hij voor zijn - eerste - eigen mogelijke wereldtitel rijdt.

    Bottas sluit aan in de puntenstand bij de titelpretendenten Vettel (Ferrari) en Hamilton. Mocht de puntenoogst van de Fin voortduren kan Mercedes voor een moeilijke keuze komen te staan. Bottas contract loopt af eind dit jaar... Waarschijnlijk wordt na Monza een keuze voor de ene of de andere coureur gemaakt. In een achterkamertje met Dieter Zetsche (ceo Mercedes), Niki Lauda (buitenaards ceo) en Toto Wolff (teamleider).

    Fernando Alonso bracht de Mc Laren-Honda op de achtste tijd na Vettel en Stoffel Vandoorne reed de tiende chrono. Er werd ook getest met een "protection shield" dat eleganter is dan het eerdere Halo-systeem. Het blijft evenwel de F1 onwaardig omdat het het gezichtsveld van de coureur "hindert". Wat doet men er bovendien mee als het regent of er olie op terecht komt...? Mogelijk had Jules Bianchi nog geleefd met zo'n systeem, maar zekerheid bestaat daarover niet.

    Max Verstappen reed de derde tijd, Ricciardo de vierde en straks worden de tweede vrije trainingen gereden. Als ze even saai zijn als de eerste, wacht u beter anderhalf uur en leest u het dan op de sites. Op een indrukwekkende spin van Vettel in "Becketts" na, viel er weinig te beleven. Politiek gezien is de situatie boeiender dan ooit. Palmer vervangen door Kubica bij Renault ? Grosjean's contract dat afloopt bij Haas. Even Giovinazzi ingezet voor de ochtendtraining i.p.v. Magnussen... Lang voor enig transferseizoen zich aankondigt rommelt het al van geruchten, veronderstellingen en links en rechts is een zweem van waarheid te onderkennen.(Walter Rombauts/Foto:Renault, Fiat en Mercedes)

    01. Valtteri Bottas - Mercedes -                        1'29"106

    02. Lewis Hamilton - Mercedes -                       1'29"184

    03. Max Verstappen - Red Bull -                       1'29"604

    04. Daniël Ricciardo - Red Bull -                       1'29"942

    05. Kimi Räikkönen - Ferrari -                          1'30"137

    06. Sebastien Vettel - Ferrari -                         1'30"517

    07. Daniil Kvyat - Toro Rosso -                        1'30"895

    08. Fernando Alonso - Mc Laren Honda -          1'30"993

    09. Felipe Massa - Williams -                           1'30"999

    10. Stoffel Vandoorne - Mc Laren-Honda -        1'31"041

    14-07-2017 om 14:19 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOLLEN-MONDRON-KLUYSKENS-BOUVY WINNEN 25 UREN VAN FRANCORCHAMPS

    Ruim 15.000 toeschouwers hebben de grote happening van de 25 Uren van Francorchamps bijgewooond en met volle teugen genoten van het unicum in de autsport, zowel het spektakel op de piste, als de animaties die organisator Kronos Events errond had ineen gepuzzeld.

    Bollen-Mondron-Kluyskens-Bouvy werden de uiteindelijke winnaars. Tom Boonen werd dankzij het talent van ploegmaten Bert Longin en Anthony Kumpen 29ste en de familie Ickx nam de 79ste plaats voor zich. "Het officiële communiqué vermelt "dat het publiek genoot van de vriendelijkheid en beschikbaarheid" van de beste autocoureur van België, gelijkertijd een onbetwistbaar wereldburger.

    Teams, mecaniciens, journalisten en andere van ver of van dichtbij professioneel betrokken bij de zesvoudige winnaar van Le Mans hebben ooit anders geweten. Maar 72 lentes louteren een mens. Ze zetten aan tot herinneringen. Zeker als je vijf knappe kinderen je na-apen in een VW Kever in de gelijknamige Fun Cup.

    Jacky Ickx kan veel nadenken over Francorchamps. Over het feit dat koersdirecteur Leon Sven destijds teken deed aan Jacky in de Ferrari wanneer hij de Belgische driekleur liet vallen om de start van een 1000 km te geven. Jacky zal voorbije weekeinde zeker gedacht hebben aan diezelfde 1000 km van Francorchamps in 1985 waarin hij in l'Eau Rouge teken deed naar de Duitser Stefan Bellof nog even te wachten om hem - Ickx - voorbij te rijden.

    De onstuitbare Porsche-rijder negeerde Jacky's signaal en trachtte hem toch langs buitenom in de Raidillon voorbij te rijden. Maar belandde in de vangrails en de dood. 1 september 1985. Bellof reed 20 GP's. Toen de Porsche stil lag en men inkijk kreeg in de cocpit als de dokters de helm hadden verwijderd, zag men het paars bloedopgezwollen gezicht van een kampioen-in-spé. Die een vriend-concurrentteken niet begreep.

    Aan al die dingen moet de man die 8 GP's won, begenadigd kind van onze Franstalige vriendengemeenschap van de autosport, diep in zijn gedachtenwereld boven het rumoer uit, hebben gedacht. Ook aan de machtswissel in de sport-prototype's, zo in 1964 toen hij en Willy Mairesse onderling bloedstollende duels uitvochten. Jacky Ickx in een Lola-Ford, Mairesse voor eeuwig onderschat groot autocoureur, in een gele Ford GT40. Met "Jean Beurlys" - Jean Blàton - als ploegmaat. Willy Mairesse won het soms van de jeugdige Jacky, soms was het ook omgedraaid. Maar het leven is grillig. Willy Mairesse schoot zich een kogel door het hoofd in een Oostends appartment. Niet om Ickx. Om iets galants anders. Jacky groeide en groeide, tot de wereld zijn speeltuin werd.

    Een speeltuin, dat waren gisteren de 25 Uren van Francorchamps. Voor jong en oud en een prettig detail daarin was dat Manu Nava, de enige coureur die tot nu toe alle 20 edities van de "25 Uren VW Fun Cup" heeft gereden, op de derde plaats op het podium stond. Samen met Piron-Charlier-Philips. Verder zijn 25 Uren racen met 116 Kevers niet in detail te vertellen. Het was een groots treffen. En er komt er nog zo één: op 22 en 23 september met de Kronos 10 Hours of Mettet.(Walter Rombauts/Foto's:Kronos Events en wr)

    Bijlagen:
    De winnaars van de 25 Uren van Francorchamps i10717.JPG (922.6 KB)   
    Familie Jacky Ickx 79ste i10717.JPG (1 MB)   
    Manu Nava, 20 edities gereden, nu op het podium i10717.JPG (948.2 KB)   

    10-07-2017 om 18:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!