De President van de "Fédération Internationale de l'Automobile", Jean Todt heeft bijna alleen het onesthetische Halo-systeem voor volgend seizoen doorgedrukt in de Formule 1. Negen teams gaan daar niet mee akkoord. Alleen Ferrari heeft ja gezegd. Jean Todt is in de Schumacher-era bij de Scuderia de grote baas geweest. Zelfs ceo van Fiat-Chrysler waartoe ook Ferrari behoort, Sergio Marchionne, heeft geen kritiek. Als supermanager (lees: schaakspeler op de automarkt) weet hij maar al te goed dat Ferrari altijd een voetje voor heeft gehad bij de FIA.
Hij wil dat zo houden, vandaar die ongeschreven instemming met Todt. Niki Lauda noemde Todt's beslissing "de grootste fout die ooit is gemaakt in de Formule 1". Het beveiligings-effect van de "beschermende" beugel is niet voldoende bewezen. Bovendien vloekt het met het uitzicht van een Formule 1 auto en staat in het gezichtsveld van de coureur. Het andere systeem een "protection-shield" als een windscherm is geweerd.
Vettel testte ermee in de FP1 in Silverstone "en werd misselijk". Hij stopte ermee te rijden. Iedereen is benieuwd hoe deze affaire zal aflopen. Het is het embryonale begin van het einde van de historische geschiedenis van de F1 die in 1950 begon. Na 66 jaar verandert de fysionomie ervan in alle opzichten. De Amerikaanse invloed van Liberty Media is al duidelijk te merken. Europese GP's komen iin vraag te staan. De FIA Formula E (puur elektrische éénzitters) is een lievelingsproduct van Jean Todt die F1 niet lief heeft.(Walter Rombauts/foto:Fiat)
|