Toyota Motor Company en de Mazda Motor Corporation hebben eergisteren een business- en kapitaals-alliantie ondertekend voor een verdere nauwere samenwerking op vijf verschillende domeinen. De alliantie is het versterken van hun eerder bestaande intenties op een steeds concurentiëlere wereld-automarkt.
Specifiek komt de alliantie neer op vijf accenten. 1. Een samenwerking voor de auto's van beider merken die in de USA worden geassembleerd. 2. een "diepgaande" samenwerking voor de ontwikkeling van elektrische voertuigen. 3. samenwerking in de ontwikkeling van de belangrijke connected-car technology, het onderling communiceren van auto's en hun omgeving 4. Veiligheids-aspecten van de producten verder ontwikkelen en 5. uitbreiding van hun complementaire modellen.
In punt twee heb ik "diepgaand" tussen aanhalingstekens gezet, omdat het een publiek geheim is dat Mazda eerder dan aan een EV aan een waterstofauto denkt en er heeft rijden met een rotary-engine. De nieuwe kijk op de puur elektrische auto roept de vrees op dat er niet genoeg schone electriciteit zal kunnen worden opgewekt als iedereen elektrisch gaat rijden.
Ook waterstof moet via golfslag-energie, zonne- en windenergie worden gewonnen, zoniet wordt de bal misgeslagen naar de milieu-intenties toe. De waterstofauto kan mogelijk ons wereldwijd probleem oplossen. Technisch althans want politiek is er geen grote ziener aan het eind waar te nemen... Mazda heeft onder zijn ingenieurs wel zulke mensen. Die zitten in groep vooral gefrustreerd in Hiroshima als nazaten van Kenichi Yamamoto die de erfenis van Felix Wankel aandurfde en hem doorontwikkelde. Hij is uiterst geschikt voor waterstof.
Het is zeker tegen het zere been van Toyota, maar Mazda won met een "rotary-engine" zowel de "24 Uren van Francorchamps" (1981) als deze van Le Mans 1991. In het eerste geval waren het Walkinshaw-Dieudonné in een RX7, in het tweede geval Weidler-Herbert-Gachot in een 787B. Het moet Toyota hoog zitten dat al zoveel pogingen om de 24 Uren van Le Mans te winnen mislukten. Mogelijk kunnen de ingenieurs van de firma uit Nagoya enkele "geheimpjes" ontfutselen aan die van Hiroshima. Misschien dankzij de alliantie waaraan President en ceo Masamichi Kogai langs Mazda's zijde het opperste belang aan hecht.(Walter Rombauts/Foto's:Mazda, Toyata en wr)
|