MAZDA'S DREAM TEAM IN DE MX-5 DAAGT BMW'S UIT IN 24H VAN ZOLDER
Morgennamiddag om 16 uur start de 24 Uren van Zolder. Degenen die op een "Micky Mouse"-circuit zo'n uitdaging aangaan moeten én aan een stuurtje kunnen draaien én over een goede wagen beschikken. Het onvoorspelbare verloop van eender welke etmaalrace levert soms een David-Goliath-strijd op. Het is met zekerheid een slijtageslag, voor ieder merk in iedere categorie. Neem nu de klasse "7c". Daarin neemt Mazda de handschoen op tegen vijf BMW's. Numeriek op het eerste gezicht een verloren zaak voor het Japanse merk ?
Gisteravond draaide de even talentrijke als te bescheiden Stéphane Lémeret in de Mazda MX-5 ND Cup Racer 1'52"645. Een chrono die goed is om morgen op de 37ste plaats te vertrekken. Met ploegmaats als Xavier Daffe, Hans Dierckx, Maxime Pasture en de godsnaam Antonio da Palma Ferramacho uit het Groot-Hertogdom Luxemburg. Ze verdienen een voorstelling, want het zijn alle vijf autosportjournalisten.
Stéphane Lémeret is hoofdredacteur van AutoTrends (en niet van Auto Hebdo zoals ik gisteren verkeerd schreef). Xavier Daffe is hoofdredacteur van Le Moniteur de l'Automobile/Autogids, een kanjer als journalist en autokenner. Hans Dierckx is journalist van Autowereld, Maxime Pasture schrijft voor AutoLoisiers/Autokrant en die "macho" uit Luxemburg werkt voor LuxGears. Hun autoliefde kan er voor zorgen dat ze de historische Mazda dicht vooraan in het klassement brengen.
Vorig jaar eindigde die op de 34ste plaats na problemen met de remmen en opgehouden door enkele andere incidenten op de baan. De auto van dit jaar (de Noord-Amerikaanse ND Cup Racer) is fundamenteel dezelfde als vorig jaar. Alleen werden grotere remmen gemonteerd, om het euvel van vorig jaar te voorkomen. Zolder - bestaat met een rijke geschiedenis sinds 1963 - is een remmenvretend circuit. Dat geldt ook voor de dikke bakken vooraan. Maar als de deelnemerslijst wordt overlopen met toch namen als Bert Longin, Jan Wouters, Nico Verdonck en Tim Joosen, dan maakt de Mazda door "voorzichtiger" werk kans op een prestigieuze eindplaats.
Over de andere deelnemers is minder te vertellen omdat er niet echt zo'n "dream-team" in zit dat de homogeniteit van de hogergenoemde vijf heeft. Natuurlijk is Tom Boonen een publicitaire blikvanger in de Yokohama Ford Mustang, maar op vier wielen leef je anders dan op twee. Zeker als het héél snel moet gaan. Er is ook geen persdienst meer die het veld transparant kan maken naar de media toe. Toch is Zolder morgen en overmorgen een aanrader voor wie een groot autofeest wil meemaken.(Walter Rombauts/Foto:Mazda)
MAZDA STELT SPECIALE MX-5 VOOR IN ZOLDER: DE 160-EDITION
Dit weekeinde worden de 24 Uren van Zolder gereden. Zoals steeds biedt deze zéér speciale én veeleisende race enkele speciale accenten. Zoals Tom Boonen in de Yokohama Ford Mustang, maar ook Mazda laat zich niet onbetuigd. Tijdens de twee dagen van de etmaalrace op 19 en 20 augustus zal een speciale reeks van de unieke MX-5 worden voorgesteld: de "160 Edition".
Het is dus een beperkte serie die de 2.0 SkyActiv-G 160 pk als krachtbron draagt. De voorinliggende viercilinder met manuele versnellingsbak drijft de achterwielen aan. De uitvoering "SkyCruise" biedt bovenop het unieke krakater van deze serie ook nog tal van andere blikvangers:
- Sportophanging en veerpootbrug vooraan.
- Recaro-sportzetels
- Alu pedalen set
- Alcantara inleg dashboard
- Bekleding deurpanelen in Alcantara
- Deurspiegels in Brilliant Black
- Unieke Badge met Nummering
- Spoiler kofferklep met Briljant Black
Om het unieke karakter van deze speciale reeks verder te accentueren heeft Mazda het aantal koetswerkkleuren beperkt tot de vier onderstaande:
° Arctic White
° Meteor Gray
° Ceramic White
° Soul Red
De prijs van de "160 Edition" bedraagt €31.990 BTW in.
Naast de feestelijke voorstelling van deze exclusieve reeks, zal Mazda ook dit jaar een Mazda MX-5 ND Cup Racer aan de start brengen. De bemanning waaronder ster journalist(en)-coureurs Xavier Daffe (Autogids/Le Moninteur de l'Automobile), Stéphane Lémeret (Auto Hebdo), Hans Dierckx, Maxime Pasture en Antonio de Palma Ferramacho zullen het kroonjuweel van de constructeur uit Hiroshima ook zo gunstig mogelijk aan de eindmeet trachten te brengen.
In weerwil van wat zware kanonnen gaat de Mazda zijn kansen. Overigens, met de naam van de piloot uit het Groot-Hertogdom Luxemburg, die luidt als een klok kan het niet anders dan dat zondagnamiddag adelbrieven ter aankomst worden afgegeven. Natuurlijk is het geen gemakkelijke klus, want namen als Bert Longin, Anthony Kumpen (aast op zevende zege) en andere Tim Joosen's zullen hun stempel drukken op wat geen Le Mans is, geen Francorchamps is, maar zéér zeker een specialiteit op zich is. Zolder is veeleisender dan wordt gedacht. (Walter Rombauts/foto: Mazda)
Toyota Motor Company en de Mazda Motor Corporation hebben eergisteren een business- en kapitaals-alliantie ondertekend voor een verdere nauwere samenwerking op vijf verschillende domeinen. De alliantie is het versterken van hun eerder bestaande intenties op een steeds concurentiëlere wereld-automarkt.
Specifiek komt de alliantie neer op vijf accenten. 1. Een samenwerking voor de auto's van beider merken die in de USA worden geassembleerd. 2. een "diepgaande" samenwerking voor de ontwikkeling van elektrische voertuigen. 3. samenwerking in de ontwikkeling van de belangrijke connected-car technology, het onderling communiceren van auto's en hun omgeving 4. Veiligheids-aspecten van de producten verder ontwikkelen en 5. uitbreiding van hun complementaire modellen.
In punt twee heb ik "diepgaand" tussen aanhalingstekens gezet, omdat het een publiek geheim is dat Mazda eerder dan aan een EV aan een waterstofauto denkt en er heeft rijden met een rotary-engine. De nieuwe kijk op de puur elektrische auto roept de vrees op dat er niet genoeg schone electriciteit zal kunnen worden opgewekt als iedereen elektrisch gaat rijden.
Ook waterstof moet via golfslag-energie, zonne- en windenergie worden gewonnen, zoniet wordt de bal misgeslagen naar de milieu-intenties toe. De waterstofauto kan mogelijk ons wereldwijd probleem oplossen. Technisch althans want politiek is er geen grote ziener aan het eind waar te nemen... Mazda heeft onder zijn ingenieurs wel zulke mensen. Die zitten in groep vooral gefrustreerd in Hiroshima als nazaten van Kenichi Yamamoto die de erfenis van Felix Wankel aandurfde en hem doorontwikkelde. Hij is uiterst geschikt voor waterstof.
Het is zeker tegen het zere been van Toyota, maar Mazda won met een "rotary-engine" zowel de "24 Uren van Francorchamps" (1981) als deze van Le Mans 1991. In het eerste geval waren het Walkinshaw-Dieudonné in een RX7, in het tweede geval Weidler-Herbert-Gachot in een 787B. Het moet Toyota hoog zitten dat al zoveel pogingen om de 24 Uren van Le Mans te winnen mislukten. Mogelijk kunnen de ingenieurs van de firma uit Nagoya enkele "geheimpjes" ontfutselen aan die van Hiroshima. Misschien dankzij de alliantie waaraan President en ceo Masamichi Kogai langs Mazda's zijde het opperste belang aan hecht.(Walter Rombauts/Foto's:Mazda, Toyata en wr)
VETTEL - FERRARI - WINT SPANNENDE GP VAN HONGARIJE
Mocht Max Verstappen in de start ploegmaat Daniël Ricciardo niet van de baan hebben gereden, dan had hij zich kunnen mengen voor een podiumplaats. Nu kreeg hij een pitstraf van 10" bovenop zijn bandenwisseltijd. Of hij zich tussen de startsnelste en duidelijke winnaar Sebastien Vettel (Ferrari) en de sublieme Kimi Räikkönen (Ferrari) had kunnen mengen is zeer twijfelachtig.
Want Hamilton reed derde nadat Mercedes verzocht aan Bottas omwille van de WK-kansen van de Brit hem voorbij te laten. Max Verstappen naderde Bottas maar kon er niet meer voorbij. Een pikant detail is dat Bottas net voor de meet nog opnieuw Hamilton "pakte". In werkelijkheid was het een afspraak bij Mercedes dat als Hamilton niet voorbij Räikkönen zou geraken, hij Bottas zijn podiumplaats zou weergeven. Onder het vergrootglas was het een team-afspraak en geen teamorder. Een nuance als je wil en dus geen pekelzonde tegen het reglement.
Stoffel Vandoorne reed een schitterende GP en oogstte zijn eerste WK-punten van dit jaar. Vorig jaar haalde hij als vervanger van Alonso zijn echt eerste WK-punt binnen. Sebastien Vettel staat nu met 202 eenheden 14 punten voor op Hamilton die er 188 telt in de voorlopige stand om de wereldtitel. De volgende GP is deze van België in Francorchamps.(wr)
VETTEL IN POLE, RÄIKKÖNEN ZORGT VOOR BLOEDRODE GRID
Sebastien Vettel heeft met 1'16"276 de pole veroverd voor de GP van Hongarije. De steeds ten onrechte bekritiseerde Fin Kimi Räikkönen, wereldkampioen 2007 met Ferrari, ging zijn landgenoot Valtteri Bottas (Mercedes) vooraf. Op de vierde plaats staat Lewis Hamilton (Mercedes) wiens kar niet vlot door de bochten geraakte. Insiders menen te weten dat de langste wielbasis van het veld mee aan de basis ervan ligt. Zoals in Monaco ? Doordenkertje.
Max Verstappen en Daniël Ricciardo (Red Bull) klikten braafjes vijf en zes aan. De Duitser Nico Hülkenberg reed de Renault opnieuw in het kijkersveld, zevende tijd. De verschillende ceo's van Mc Laren en Honda mogen islamgeknield hun halfgoden Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne aanbidden voor hun rijkunst die hen respectievelijk de achtste en negende plaats opleverde. Mannen die doen in plaats van salonsdireteuren die tijd vullen met blablabla, tijdens peperdure etentjes in stinkdure restaurants denken oplosssingen te hebben. Siochiro Honda moet zich in zijn graf omdraaien...Proficiat Fernand en Stoffel.
Die tiende op de grid, Carlos Sainz plakt er verdienstelijk aan. Hij gaat een bende tweederangscoureurtjes vooraf, "fils à papa" veelal, terwijl Sainz dat in weerwil dat ook een beetje is. Paul di Resta verving zieke Felipe Massa, Grosjean rijdt zich belachelijk, Pascal Wehrlein pas eerder op een biljarttafel en de rest van de....20 auto's is nog te zielig om te vermelden. Jolyon Palmer wordt hopelijk vervangen door .... misschien .....Robert Kubica. Voer voor volgende week. Eerst morgen een titanenduel tussen Ferrari en Mercedes.(Walter Rombauts/Foto:Fiat en Renault)
VETTEL - FERRARI - ZET ZICH VOORAAN IN FP3 IN HONGARIJE
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel heeft de chrono's van zijn concurrenten van tafel geveegd. Met 1'17"017 was hij iedereen te vlug af, zelfs ploegmaat Kimi Räikkönen die ruim een kwartuur het twintigkoppige veld aanvoerdde. Na één uur rond-ronken bleek Bottas (Mercedes) op 0,8" van Vettel's tijd te zijn gestrand en Lewis Hamilton (Mercedes) zelfs op 1" voluit.
Daniël Ricciardo (Red Bull) die gisteren in FP1 en FP2 schitterde, werd vanochtend dwars gezeten door de vijfde gang in zijn versnellingsbak en pakte in deze FP3 as de achtste chrono. Als men de schakelbak moet wisselen hangt daar een gridpenalty aan vast van vijf plaatsen... Veel beter ging het onze landgenoot Stoffel Vandoorne af die zesde werd. Hopelijk houdt de Mc Laren-Honda het straks in de qualificaties ook stand. Jarige ploegmaat Alonso had weer een koppige auto en geraakte niet verder dan de negende tijd.
Onrust heerst er bij Williams. Gisteravond na FP2 is Massa naar het hospitaal gegaan voor een check-up omdat de Braziliaan zich niet goed voelde. Daarna volgde er nog een onderzoek van de FIA-dokterscrew en allen meenden dat Felipe kon deelnemen aan de FP3. Maar hij werd opnieuw onwel en de Schot Paul Di Resta sloop als een schaduw de motorhome van Williams binnen. Hij is de eerste vervanger en de vraag stelt zich of hij in de kwalificaties Massa's Williams zal kunnen/moeten kwalificeren. De Schot reed nog geen meter met een F1-2017 en de laatste éénzitter die hij bestuurde dateert van 2014. Straks, om 14 uur, weten we daar meer over.
De kwalificaties beloven andermaal spannend te worden, temeer daar drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton slechts 1 punt achterstaat op viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Dit in de voorlopige stand om het WK. Waarin Valtteri Bottas zich ook nog verder wil mengen... De GP van Hongarije start zondag om 14 uur voor 70 ronden van 4,381 km. Het is een kleine Nürburgring van karakter waarop stuurmanskunst iets de bovenhand haalt op de techniek van de auto.(Walter Rombauts)
RICCIARDO - RED BULL - HOUDT STAND IN FP2 VOOR VETTEL
In de tweede vrije oefeningen om de GP van Hongarije heeft de Australiër Ricciardo de overhand blijven houden. In FP1 over Räikkönen, in FP2 over Vettel, allebei in een Ferrari. Er werd natuurlijk al meer gezocht naar scherpere rondetijden en Lewis Hamilton besliste na bijna een uur het eens op supersofts te proberen. Nauwelijks was hij gelanceerd of daar caramboleerde Pascal Wehrlein met de Sauber C36 in Turn 11 toch tussen de vangrails...
Hamilton's chronopoging werd door de daaropvolgende rode vlag afgebroken. De Duitser Wehrlein kwam er andermaal heelhuids vanaf maar de mecaniciens hebben werk aan de Sauber. Stilaan moet de crashkans van Wehrlein toch in vraag worden gesteld. Hij crashte zwaar in de jongste Race of Champions, maar ook in de jongste GP van Monaco en nu weer op de Hongaroring... Wehrlein liet de eerste rode vlag van de dag uitzwaaien !
Terwijl Ricciardo zich aan de snelste wijzerstanden vast hield, lokte Jolyon Palmer de tweede "red flag" van de dag uit. De Brit ramde de vangrails in bocht 14. Weer werk voor macanos. Ook Palmer voldoet niet bij Renault en als volgende week Robert Kubica zijn ultieme test mag doen bij Renault om een niet eerder geziene come-back te maken in de Formule 1, dan ziet het er slecht uit voor Palmer. Morgen om 11 uur zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag om 14 uur de kwalificaties. De onderstaande "stand van zaken" is zéér vrijblijvend daartegenover. Maar tot dan is Daniël Ricciardo met 1'18"455 snelst. En hij snakt naar een GP-zege...(Walter Rombauts)
Op 90" van het einde van de eerste vrije trainingen vloog de frontwing van Palmer's Renault eraf en splinterde zich in duizend deeltjes over het asfalt. Stoffel Vandoorne (Mc Laren), die er net achter reed, kreeg geen brokstukken over zijn hoofd. Voorstanders van het Halo-systeem zegden direct dat dit al een concreet voorbeeld kan zijn hoe het hoofd van de coureur verder is beschermd. Het incident met Palmer's frontwing lokte een rode vlag uit en toen iedereen in de pits reed, was FP1 eigenlijk ook over.
Met een zevende (Alonso) en een achtste (Vandoorne) chrono drong Mc Laren zich deze keer in de eerste tien. Voor de Renault's zelfs van Hülkenberg en Palmer. Natuurlijk kan dat straks in de tweede vrije oefeningen fel veranderen. Maar het is een opvallend iets in de FP2 die eigenlijk zoals zovele keren saai was. Hoogtepunten erin waren - andermaal - Grosjean's remmen die niet voldeden en de "bende" Giovanazzi en Werhlein die de staart van het veld vormden.
Met 1'18"486 wist de Australiër Daniël Ricciardo zijn Red Bull op de eerste plaats te prikken. Eerst voor Lewis Hamilton (Mercedes), maar die moest aanzien dat Kimi Räikkönen zijn Ferrari op het nippertje ervoor kwam met 1'18"720. Max Verstappen (Red Bull) verbaasde weer met een vierde plaats voor puntenjager Valtteri Bottas in zijn Mercedes. De GP van Hongarije wordt zondag gereden en is de laatste race voordat de F1 even in verlof gaat voor drie weken.(Walter Rombauts)
De President van de "Fédération Internationale de l'Automobile", Jean Todt heeft bijna alleen het onesthetische Halo-systeem voor volgend seizoen doorgedrukt in de Formule 1. Negen teams gaan daar niet mee akkoord. Alleen Ferrari heeft ja gezegd. Jean Todt is in de Schumacher-era bij de Scuderia de grote baas geweest. Zelfs ceo van Fiat-Chrysler waartoe ook Ferrari behoort, Sergio Marchionne, heeft geen kritiek. Als supermanager (lees: schaakspeler op de automarkt) weet hij maar al te goed dat Ferrari altijd een voetje voor heeft gehad bij de FIA.
Hij wil dat zo houden, vandaar die ongeschreven instemming met Todt. Niki Lauda noemde Todt's beslissing "de grootste fout die ooit is gemaakt in de Formule 1". Het beveiligings-effect van de "beschermende" beugel is niet voldoende bewezen. Bovendien vloekt het met het uitzicht van een Formule 1 auto en staat in het gezichtsveld van de coureur. Het andere systeem een "protection-shield" als een windscherm is geweerd.
Vettel testte ermee in de FP1 in Silverstone "en werd misselijk". Hij stopte ermee te rijden. Iedereen is benieuwd hoe deze affaire zal aflopen. Het is het embryonale begin van het einde van de historische geschiedenis van de F1 die in 1950 begon. Na 66 jaar verandert de fysionomie ervan in alle opzichten. De Amerikaanse invloed van Liberty Media is al duidelijk te merken. Europese GP's komen iin vraag te staan. De FIA Formula E (puur elektrische éénzitters) is een lievelingsproduct van Jean Todt die F1 niet lief heeft.(Walter Rombauts/foto:Fiat)
HAMILTON WINT EN NADERT VETTEL TOT OP 1 PUNT IN WK-STAND
Trainingssnelste Lewis Hamilton heeft ongenaakbaar voor de vierde keer op rij de GP van Engeland gewonnen. Het was een harde maar start in regel, waarin Vettel slecht vertrok en door Max Verstappen voor de derde plaats werd verschalkt. Het treintje werd aldus gevormd: 1 Hamilton 2 Räikkönen 3. Verstappen 4. Vettel en 5. Nico Hülkenberg die de Renault voor het eerst op de voorgrond bracht. In de tweede ronde al een safety-car door een botsing tussen de twee Toro Rosso-rijders Carlos Sainz en Daniil Kvyat. De eerste moest opgeven, de tweede kon geholpen worden in de pits.
Het 100.000-koppige publiek genoot van een meesterlijke inhaalrace van Valtteri Bottas die op de negende plaats vertrok door de gridpenalty en de Mercedes op de tweede podiumplaats bracht. Het moet gezegd dat hij daarbij werd geholpen door de pech van een andermaal schitterende Kimi Räikkönen (Ferrari). Op twee ronden van het einde kreeg hij links-voor een klapband. De Fin was zo slim direct een nieuwe band te halen en kon zo het podium redden.
Nog meer pech voor Sebastien Vettel die in de laatste ronde en nog in volle aanval eveneens een linkse voorband stuk kreeg. Hij sukkelde langs de pits en eindigde zevende. Dat kost hem veel punten voor het WK. Daarin komt Lewis Hamilton tot op 1 punt van de Duitser die nu 177 eenheden telt. Ondertussen staat de Fin Valtteri Bottas (Mercedes) gevaarlijk dicht tegen het tweetal met 154 punten. Vierde staat Daniël Riiciardo van Red Bull met 117.
De Australiër die ook achteraan moest vertrekken was eveneens auteur van een mooie inhaalrace. Fernando Alonso moest de Mc Laren met defecte motor aan de kant zetten en Stoffel Vandoorne - lang negende rijdend - eindigde finaal buiten de punten. De volgende GP van Hongarije binnen veertien dagen kondigt zich spannender dan ooit aan. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
De kwalificaties om de GP van Engeland die morgen wordt gereden begonnen op een natte baan. De grote verrassing daarin was de stilvallende Red Bull van de Australiër Daniël Ricciardo. Dat lokte een gele vlag uit en pas na 13'12" kwam er een restart. Nico Hülkenberg in zijn Renault voelde zich in zijn sas en Fernando Alonso stond even twintigste en laatste maar zorgde in de ultieme ronde nadat de geblokte vlag al was gevallen voor een snelste rondetijd en stond eerst ! Applaus van iedereen.
In de Q2 kon de Spanjaard natuurlijk die stunt niet herhalen en nam genoegen met af te vallen zoals Massa, Kvyat, Sainz, en Palmer. Tijdens de Q2 droogde de baan zogoed als op en werd duidelijk dat de "pole" tussen Hamilton, Bottas en Vettel zou worden gespeeld. Lewis Hamilton, drie keer wereldkampioen, zette een eerste orgelpunt op de klok met 1'27"231. Vettel, Bottas, Räikkönen en Max Verstappen trapten de gasplank door de vloer van hun wagen. Vergeefs. Lewis bleef foutloos en ontspannen snelst.
In Q3 ontvingen we tot groot genoegen Stoffel Vandoorne. Zéér verdienstelijk had hij zich binnen de eerste tien gereden. Hij reed tussen de groten nu. Spitsroede rijden werd het weer voor Sebastien Vettel, ook voor Valtteri Bottas en Kimi Räikkönen. Max Verstappen bleek nu nog te licht te wegen voor de messcherpe chrono's op een droge baan met 21°C als opwarmertje. Hamilton prijkte bovenaan. Toen niemand het nog verwachtte knalde de Brit er voor eigen publiek nog een fantoomtijd uit: 1'26"600 ! Hij verbeterde zijn eigen tijd met een halve seconde. Al de anderen stortten mentaal in en lagen als gevelde boksers in de hoeken van Silverstone. Hamilton behaalde zijn 67ste "pole" met een tijd die viervoudig wereldkampioen Vettel nederig deed buigen.
Valtteri Bottas klokte vierde maar gezien zijn gridpenalty voor het wisselen van versnellingsbak start hij vanaf de negende plaats. Ook Alonso en Ricciardo starten achteraan. Zij kunnen alle drie auteurs worden van een spectaculaire inhaalrace. Stoffel Vandoorne flitst weg vanaf de achtste plaats. WK-leider Sebastien Vettel telt 20 punten voorsprong op Lewis Hamilton.
Dat is minder dan de 25 punten verbonden aan een zege. Morgen gaat Hamilton die trachten te pakken. Er hangt echter wel een donker wolkje boven zijn hoofd. Hamilton hinderde Grosjean in zijn snelste ronde en de wedstrijdcommissarissen hebben daar een onderzoek naar ingesteld... Hopelijk volgt er geen straf voor de Brit. Het zou de werkelijkheid ontsieren. Net voor het afsluiten meldden de stewards dat het onderzoek gunstig was voor Lewis Hamilton en dus zijn "pole" een voldongen feit is.(Walter Rombauts)
Om 11.43 uur begon het in Silverstone hard te regenen en ging iedereen de pits in. De derde vrije oefeningen waren over. Aan de spits Lewis Hamilton (Mercedes), nipt voor Sebastien Vettel (Ferrari). Valtteri Bottas (Mercedes) derde maar door een gearboxwissel die zich opdringt gezegend met een gridpenalty van vijf plaatsen terug net als Daniël Ricciardo (Red Bull).
Iedereen zat rustig te pitten, tot Stoffel Vandoorne een voorbeeld gaf van beroepsernst. Hij ging op intermediums met de Mc Laren-Honda de doorweekte baan op. Aftastend hoe het in de regen zou zijn. Kort daarna volgde Max Verstappen zijn voorbeeld, en met hem zogoed als alle jonge gasten. De "gevestigden" bleven schuilen. Maar de opvoering van de jongeren werd zo uitbundig dat ook de oude knarren in hun kist kropen en - met tegenzin - van het natte Silverstone gingen proeven.
Dan kwam de zwart-wit-geblokte vlag en was de show over. Tot straks voor de kwalificaties die de polesitter zullen aanduiden. BBC voorspelt regen... Mocht dat uitkomen dan zal alles door elkaar worden geschud. In de FP3 moet de puike vijfde plaats van Nico Hülkenberg met Renault worden vermeld en ook nog eens Stoffel Vandoorne met een tiende chrono. Zelfs Romain Grosjean bracht de Haas op een zevende wijzerstand. Straks is er gedonder in Silverstone, al dan niet figuurlijk.(Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)
BOTTAS ZAAIT PANIEK ONDER TITELJAGERS IN FP2 IN SILVERSTONE
Valtteri Bottas heeft ook de tweede vrije oefeningen van de GP van Engeland beheerst. Hij sloot de sessie af met 0,048" voor ploegmaat Lewis Hamilton. Derde werd Räikkönen en vierde Sebastien Vettel in de Ferrari's. De viervoudige Duitse wereldkampioen leidt in de voorlopige stand om het WK. Zelfs met 20 punten voorsprong op drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton.
Nu Bottas zich duidelijk een winnaarsprofiel aanmeet, groeit er enige paniek onder de titeljagers Vettel en Hamilton die meenden het verdere seizoen een "gezellig" onderonsje te zullen hebben. Maar een Fin gooit nu roet in het vermeende netjes omlijnde verloop van het verdere seizoen waarin nog - met nu Engeland als tiende - nog 12 races moeten afgerond worden...
Voor wie er nog belang in stelt, Fernando Alonso zette de Mc Laren 9de, Stoffel Vandoorne in dezelfde machine 16de. De gekste veronderstellingen van "die gaat naar daar, en die komt van ginder" doen de ronde. Echt nieuws is niet meer te onderscheiden van "fake" en dus moet daar niet veel inkt meer over vloeien. Alleen nog over de derde vrije oefeningen morgenochtend, en de kwalificaties morgennamiddag.
De chrono's zullen dan écht nieuws aanduiden. Onder andere over wie op "pole" vertrekt zondag voor 52 ronden van 5,891 km. Die, als het droog blijft, razendsnel zullen worden afgehaspeld. En...er is nog een waarheid als een kwaaie cent voor Alonso: die krijgt een grid-penalty van minstens tien plaatsen. Dus achteraan vertrekken !(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Met 1'29"876 reed de Fin Valtteri Bottas in zijn Mercedes de snelste ronde in de eerste vrije trainingen in Silverstone. Daar wordt zondag de GP van Engeland gereden als tiende race voor het WK F1 2017. Op 0,078" volgde drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zijn ploegmaat. Wellicht een tikkeltje ongerust, want vorige zondag won Bottas de GP van Oostenrijk met een autoriteit die duidelijk maakt dat hij voor zijn - eerste - eigen mogelijke wereldtitel rijdt.
Bottas sluit aan in de puntenstand bij de titelpretendenten Vettel (Ferrari) en Hamilton. Mocht de puntenoogst van de Fin voortduren kan Mercedes voor een moeilijke keuze komen te staan. Bottas contract loopt af eind dit jaar... Waarschijnlijk wordt na Monza een keuze voor de ene of de andere coureur gemaakt. In een achterkamertje met Dieter Zetsche (ceo Mercedes), Niki Lauda (buitenaards ceo) en Toto Wolff (teamleider).
Fernando Alonso bracht de Mc Laren-Honda op de achtste tijd na Vettel en Stoffel Vandoorne reed de tiende chrono. Er werd ook getest met een "protection shield" dat eleganter is dan het eerdere Halo-systeem. Het blijft evenwel de F1 onwaardig omdat het het gezichtsveld van de coureur "hindert". Wat doet men er bovendien mee als het regent of er olie op terecht komt...? Mogelijk had Jules Bianchi nog geleefd met zo'n systeem, maar zekerheid bestaat daarover niet.
Max Verstappen reed de derde tijd, Ricciardo de vierde en straks worden de tweede vrije trainingen gereden. Als ze even saai zijn als de eerste, wacht u beter anderhalf uur en leest u het dan op de sites. Op een indrukwekkende spin van Vettel in "Becketts" na, viel er weinig te beleven. Politiek gezien is de situatie boeiender dan ooit. Palmer vervangen door Kubica bij Renault ? Grosjean's contract dat afloopt bij Haas. Even Giovinazzi ingezet voor de ochtendtraining i.p.v. Magnussen... Lang voor enig transferseizoen zich aankondigt rommelt het al van geruchten, veronderstellingen en links en rechts is een zweem van waarheid te onderkennen.(Walter Rombauts/Foto:Renault, Fiat en Mercedes)
BOLLEN-MONDRON-KLUYSKENS-BOUVY WINNEN 25 UREN VAN FRANCORCHAMPS
Ruim 15.000 toeschouwers hebben de grote happening van de 25 Uren van Francorchamps bijgewooond en met volle teugen genoten van het unicum in de autsport, zowel het spektakel op de piste, als de animaties die organisator Kronos Events errond had ineen gepuzzeld.
Bollen-Mondron-Kluyskens-Bouvy werden de uiteindelijke winnaars. Tom Boonen werd dankzij het talent van ploegmaten Bert Longin en Anthony Kumpen 29ste en de familie Ickx nam de 79ste plaats voor zich. "Het officiële communiqué vermelt "dat het publiek genoot van de vriendelijkheid en beschikbaarheid" van de beste autocoureur van België, gelijkertijd een onbetwistbaar wereldburger.
Teams, mecaniciens, journalisten en andere van ver of van dichtbij professioneel betrokken bij de zesvoudige winnaar van Le Mans hebben ooit anders geweten. Maar 72 lentes louteren een mens. Ze zetten aan tot herinneringen. Zeker als je vijf knappe kinderen je na-apen in een VW Kever in de gelijknamige Fun Cup.
Jacky Ickx kan veel nadenken over Francorchamps. Over het feit dat koersdirecteur Leon Sven destijds teken deed aan Jacky in de Ferrari wanneer hij de Belgische driekleur liet vallen om de start van een 1000 km te geven. Jacky zal voorbije weekeinde zeker gedacht hebben aan diezelfde 1000 km van Francorchamps in 1985 waarin hij in l'Eau Rouge teken deed naar de Duitser Stefan Bellof nog even te wachten om hem - Ickx - voorbij te rijden.
De onstuitbare Porsche-rijder negeerde Jacky's signaal en trachtte hem toch langs buitenom in de Raidillon voorbij te rijden. Maar belandde in de vangrails en de dood. 1 september 1985. Bellof reed 20 GP's. Toen de Porsche stil lag en men inkijk kreeg in de cocpit als de dokters de helm hadden verwijderd, zag men het paars bloedopgezwollen gezicht van een kampioen-in-spé. Die een vriend-concurrentteken niet begreep.
Aan al die dingen moet de man die 8 GP's won, begenadigd kind van onze Franstalige vriendengemeenschap van de autosport, diep in zijn gedachtenwereld boven het rumoer uit, hebben gedacht. Ook aan de machtswissel in de sport-prototype's, zo in 1964 toen hij en Willy Mairesse onderling bloedstollende duels uitvochten. Jacky Ickx in een Lola-Ford, Mairesse voor eeuwig onderschat groot autocoureur, in een gele Ford GT40. Met "Jean Beurlys" - Jean Blàton - als ploegmaat. Willy Mairesse won het soms van de jeugdige Jacky, soms was het ook omgedraaid. Maar het leven is grillig. Willy Mairesse schoot zich een kogel door het hoofd in een Oostends appartment. Niet om Ickx. Om iets galants anders. Jacky groeide en groeide, tot de wereld zijn speeltuin werd.
Een speeltuin, dat waren gisteren de 25 Uren van Francorchamps. Voor jong en oud en een prettig detail daarin was dat Manu Nava, de enige coureur die tot nu toe alle 20 edities van de "25 Uren VW Fun Cup" heeft gereden, op de derde plaats op het podium stond. Samen met Piron-Charlier-Philips. Verder zijn 25 Uren racen met 116 Kevers niet in detail te vertellen. Het was een groots treffen. En er komt er nog zo één: op 22 en 23 september met de Kronos 10 Hours of Mettet.(Walter Rombauts/Foto's:Kronos Events en wr)
PIERRE GASLY VERVANGT BUEMI IN TWEE FORMULA E'S IN NEW YORK
Omdat de Zwitser Sebastieb Buemi onder contract ligt bij Toyota in het FIA World Endurance Championship, moet hij deelnemen aan de race op de Nürburgring die op dezelfde datum doorgaat als de Formula E in New York.
Sebastien Buemi leidt momenteel de kampioenstand voor piloten met een voorsprong van 32 punten terwijl Renault e.dams 58 punten voorsprong telt op de nabije concurrent. Jean-Paul Driot, mede-eigenaar van de renstal betreurt deze samenloop van omstandigheden. Het is de GP2-Kampioen Pierre Gasley die Buemi vervangt. Volgens Alain Prost, wiens zoon Nicolas ook deel uitmaakt van Renault e.dams, had de "clash" tussen de twee data kunnen worden vermeden.(wr/Foto's:Renault)
BOTTAS WINT, VETTEL VERSTEVIGT LEIDERSPLAATS IN WK-STAND
Trainingssnelste Valtteri Bottas lanceerde zijn Mercedes perfect in de start, bleef Sebastien Vettel voor, en zou van start tot finish - de bandenwissel in 2"4 niet meegeteteld - de GP van Oostenrijk op de Red Bull Ring domineren. Nochtans was Vettel (Ferrari) altijd in zijn schaduw. Het minste foutje van de Fin zou Vettel de zege in handen spelen. Maar die fout bleef uit, Bottas oogstte de 25 punten en Vettel stak er 18 op zak. Waarmee hij zijn leidersschap in de voorlopige WK-stand licht verstevigt tegenover zijn titelrivaal Lewis Hamilton.
Die laatste vertrok wegens een motorenwissel vanaf de achtste plaats en reed een voorbeeldige inhaalrace die hem uiteindelijk de vierde plaats opleverde. Genoeg om de aansluiting bij Vettel in de WK-stand niet te verliezen. Méér kon van de drievoudige wereldkampioen niet worden verwacht. Er werd keihard gereden en opgemerkte namen in die sneltrein waren natuurlijk Kimi Räikkönen (Ferrari) maar ook Felipe Massa (Williams) die voor het veertigjarige bestaan van het merk vakwerk leverde.
Stoffel Vandoorne finishte twaalfde, grijs rijdend buiten de punten, en in vraag voor een zogezegde genegeerde blauwe vlag. Maar in ieder geval beter dan teamgenoot Fernando Alonso die al na twee ronden en een spin de pits in kon. Max Verstappen zegde een koppelingsprobleem te hebben in de start. Zoiets is altijd mogelijk maar het betekent spijtig genoeg de vijfde opgave van de 19-jarige uitzinnig populaire Nederlander. De vete tussen Vettel en Hamilton van Azerbeidjan is bijgelegd en het kampioenschap kan verder fair worden gespeeld. Volgende week al in de GP van Engeland in Silverstone. De tiende race in het WK 2017.
Theoretisch mengt Valtteris Bottas door zijn zege in Oostenrijk zich opnieuw in het drietal dat de weredtitel als inzet heeft. Sebastien Vettel telt nu 171 punten tegenover Lewis Hamilton 151. Die 20 eenheden verschil zijn minder dan een zege (25), maar de 136 punten die Valtteri Bottas telt zijn er 45 minder dan Vettel, dus bijna twee overwinningen van hem verwijderd. Mocht Bottas erin slagen ploegmaat Hamilton van de tweede plaats te rijden, rijst zéér de vraag wat Mercedes gaat doen. Lewis Hamilton is hongerig naar een vierde wereldtitel. Vettel zelfs naar een vijfde....? (Walter Rombauts)
Sebastien Vettel reed vanochtend de snelste tijd in de derde vrije oefeningen in Spielberg met het oog op de GP van Oostenrijk. De remproblemen van Lewis Hamilton in de Mercedes maakte hem dat iets makkelijker. In de kwalificaties van daarjuist haalde Hülkenberg (Renault) de Q3 net niet, terwijl zijn ploegmaat Jolyon Palmer op de zeventiende plaats bleef steken in de Q1...
Noch Fernando Alonso, noch Stoffel Vandoorne konden een Mc Laren-Honda in de Q3 brengen en de auto's situeren zich zo ongeveer aan de spits van wat we iets onrespectvol de figuranten noemen. De Westvlaming Vandoorne is in Wokin in ieder geval onderwerp van gesprek. Het management verwachtte iets meer van onze landgenoot...
De Q3 zag Valtteri Bottas zijn tweede pole-position behalen, de 163ste voor Mercedes. Sebastien Vettel in de Ferrari kon zijn ochtendprestatie van de FP3 niet herhalen, en nam genoegen met de tweede chrono. Lewis Hamilton klokte derde, maar ziet zich morgen wegens een wissel van de versnellingsbak vijf plaatsen achteruit gezet. Dus kan Lewis opnieuw voor een spectaculaire in haalrace zorgen. De start voor de GP van Oostenrijk is om 14 uur. In de stand om het WK staat Lewis Hamilton 9 punten achter Sebastien Vettel.(wr)
Met 1'05"975 zette de drievoudige wereldkampioen Lewis Hamilton direct de toon in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Oostenrijk in Spielberg. De 19-jarige Max Verstappen pleegde een ernstige aanval op de tijd van de Mercedes-rijder: 1'06"165 op supersofts en goed voor de tweede plaats. Toen de Red Bull-coureur meende Hamilton's snelste tijd te kunnen ontnemen moest hij de limieten zover verleggen dat hij zichzelf in moeilijkheden bracht door enkele slippertjes. In de FP1 behield hij evenwel de tweede plaats voor Valtteri Bottas (Mercedes) en Sebastien Vettel (Ferrari) die hoopvol vierde klokte.
In de tweede vrije oefeningen reed Lewis Hamilton opnieuw comfortabel de beste tijd, dit keer wel op de hielen gezeten door een gemotiveerde Vettel. Max Verstappen moest dit anderhalf uur in Valtteri Bottas (Mercedes) zijn meerdere erkennen en nam genoegen met een vierde plaats. Kon Stoffel Vandoorne in FP1 de zevende plek waarmaken in de Mc Laren-Honda, dan deemsterde hij in de FP2 weer weg naar de 12de plaats. In die zin dat teambaas Eric Boullier het niet meer kan zwijgen dat Mc Laren "iets" meer van Vandoorne had verwacht. Fernando Alonso plaatste de auto op de achtste chrono.
Gelukkig wordt de GP van Oostenrijk opgeluisterd door een parade van legendarische auto's die in de 24 Uren van Le Mans het mooi weer maakten. Dat geeft wat afwisseling, want het bandenspelletje tussen softs, supersofts en ultrasoft begint na een poos te vervelen. Dit weekend zal het opnieuw een "koerske" worden tussen Mercedes, Ferrari en misschien Red Bull als scheidsrechter. Gekende "stuff" dus. Een herhaling van Azerbeidjan in Baku tussen Lewis Hamilton en Sebastien Vettel is zogoed als uitgesloten. Beide heren twitterden onder elkaar en viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel verontschuldigde zich publiekelijk tegenover zijn titelrivaal. Onder "de groten", is daarmee alles gezegd. Zoals tussen Sagan en Cavendish in de Ronde van Frankrijk.
Morgenochtend om 11 uur worden de derde vrije trainingen gereden en om 14 uur de kwalificaties voor de "pole". Zondag is er om 14 uur de start voor 71 ronden van 4,326 km. Het is zonnig en droog in Spielberg. Geen onweer aangekondigd. Tenzij er één ontstaat op de piste, waar op het eerste gezicht rust heerst, maar de bliksems ieder moment kunnen ontladen in grillige situaties en als donderslagen bij heldere hemel de GP kunnen beïnvloeden. Het gaat nog steeds om een vierde wereldtitel voor Hamilton, een vijfde voor Vettel. Blijf daar maar rustig onder...(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
Vorige week is één van de meest respectabele autosportingenieurs van ons heengegaan. Het gaat om Julien Mampaey die in de geschiedenis van de 24 Uren van Francorchamps grote Duitse BMW-tuners als Schnitzer en Eggenberger te slim af was. In de jaren '70 en '80 beheersten de touringcars de Ardense klassieker. Julien werd geboren in Boom op 29 januari 1944 en overleed in Mechelen op 27 juni 2017. Hij was oprichter van de Juma-garages.
Julien Mampaey reed aanvankelijk als Excelsiorlid klimkoersen met een eigen BMW 2002. Zijn spontaniteit overklaste zijn resultaten en hij keek reikhalzend uit naar het tunen van motoren en de auto's in het algemeen. Toen hij de BMW's van Eddy Joosen onder zijn hoede nam kondigde zich aan de horizon in Francorchamps een nooit geëvenaarde periode van succes aan. Tussen 1977 en 1984 finishte een "Juma" acht keer tweede.
Maar belangrijker nog was dat Belgisch autosportmonument, Eddy Joosen en de Fransman Jean Claude Andruet de BMW 530 IUS naar een eerste overwinning stuurden in de 24 Uren van Francorchamps. De drang om te winnen in wat de tegenhanger van Le Mans is voor toerismewagens, was zo groot dat Juma altijd vooraan snorde. "Dit laatste woord is een vergissing", zou Julien de journalist op de vingers tikken. "Onze motoren snorren niet. Die strooien een "sound" over het circuit." In 1981 kreeg zijn motorengezang concurrentie. Een Mazda RX7 (Dieudonné-Walkinshaw) wonnen met een rotary-engine, die dat jaar luider zong.
In 1982 telde de etmaalrace van Spa weerom voor het Europese Toerwagen Kampioenschap. Eddy Joosen, Hans Heyer en Armin Hahne stuurden de BMW 528i als eerste over de eindstreep. Juma groeide tot een Europees begrip. Julien Mampaey zelf bleef de bescheidenheid zelve. Lang voor hij in 1983 zijn eerste BMW Juma 635CSi zag winnen met Hans Heyer, Thierry Tassin en Armin Hahne, groeide al een opvolger voor hem op in eigen gezin. Zoon Bart die na Formule 1 bij BMW, het WTCC met Andy Priaulx, nu het mooie weer maakt in het Deutsche Tourwagen Meistershaft (DTM). Met BMW natuurlijk.
Want als Julien Mampaey in 1986 iets moe gewonnen was, werd hij ingelijfd in de crew van RBM (Racing Bart Mampaey) en zag hij zijn zoon een vierde zege breien aan de Juma-succesreeks. Dat was in 1998 met een BMW 320i die werd gereden door Marc Duez, Alain Cudini en Eric Van de Poele.
Julien is met een stille sound na 73 jaar van ons heengegaan. Hij blijft eeuwig verbonden met de heroïsche duels met o.a. de Ford Capri en Mazda's in de groene uitloper van de Eifel. De 24 Uren van Francorchamps zijn voor altijd door hem meegeschreven. Julien zal nooit worden vergeten. Want hoe grillig een leven ook kan verlopen, wie iemand was kan nooit vergaan.(Walter Rombauts/Foto's:Juma en wr)