Vorige week is één van de meest respectabele autosportingenieurs van ons heengegaan. Het gaat om Julien Mampaey die in de geschiedenis van de 24 Uren van Francorchamps grote Duitse BMW-tuners als Schnitzer en Eggenberger te slim af was. In de jaren '70 en '80 beheersten de touringcars de Ardense klassieker. Julien werd geboren in Boom op 29 januari 1944 en overleed in Mechelen op 27 juni 2017. Hij was oprichter van de Juma-garages.
Julien Mampaey reed aanvankelijk als Excelsiorlid klimkoersen met een eigen BMW 2002. Zijn spontaniteit overklaste zijn resultaten en hij keek reikhalzend uit naar het tunen van motoren en de auto's in het algemeen. Toen hij de BMW's van Eddy Joosen onder zijn hoede nam kondigde zich aan de horizon in Francorchamps een nooit geëvenaarde periode van succes aan. Tussen 1977 en 1984 finishte een "Juma" acht keer tweede.
Maar belangrijker nog was dat Belgisch autosportmonument, Eddy Joosen en de Fransman Jean Claude Andruet de BMW 530 IUS naar een eerste overwinning stuurden in de 24 Uren van Francorchamps. De drang om te winnen in wat de tegenhanger van Le Mans is voor toerismewagens, was zo groot dat Juma altijd vooraan snorde. "Dit laatste woord is een vergissing", zou Julien de journalist op de vingers tikken. "Onze motoren snorren niet. Die strooien een "sound" over het circuit." In 1981 kreeg zijn motorengezang concurrentie. Een Mazda RX7 (Dieudonné-Walkinshaw) wonnen met een rotary-engine, die dat jaar luider zong.
In 1982 telde de etmaalrace van Spa weerom voor het Europese Toerwagen Kampioenschap. Eddy Joosen, Hans Heyer en Armin Hahne stuurden de BMW 528i als eerste over de eindstreep. Juma groeide tot een Europees begrip. Julien Mampaey zelf bleef de bescheidenheid zelve. Lang voor hij in 1983 zijn eerste BMW Juma 635CSi zag winnen met Hans Heyer, Thierry Tassin en Armin Hahne, groeide al een opvolger voor hem op in eigen gezin. Zoon Bart die na Formule 1 bij BMW, het WTCC met Andy Priaulx, nu het mooie weer maakt in het Deutsche Tourwagen Meistershaft (DTM). Met BMW natuurlijk.
Want als Julien Mampaey in 1986 iets moe gewonnen was, werd hij ingelijfd in de crew van RBM (Racing Bart Mampaey) en zag hij zijn zoon een vierde zege breien aan de Juma-succesreeks. Dat was in 1998 met een BMW 320i die werd gereden door Marc Duez, Alain Cudini en Eric Van de Poele.
Julien is met een stille sound na 73 jaar van ons heengegaan. Hij blijft eeuwig verbonden met de heroïsche duels met o.a. de Ford Capri en Mazda's in de groene uitloper van de Eifel. De 24 Uren van Francorchamps zijn voor altijd door hem meegeschreven. Julien zal nooit worden vergeten. Want hoe grillig een leven ook kan verlopen, wie iemand was kan nooit vergaan.(Walter Rombauts/Foto's:Juma en wr)
|