Het begint stilaan nutteloos te worden om je tijdens de kwalificaties voor een GP de ziel uit het lijf te rijden. Dat komt omdat de uitslag van vooral de Q3 - snelste tien - telkens wordt vervormd door de gridpenalty's die goeie coureurs met goede tijden in de achterhoede laten starten. Slachtoffers van de dwaze maatregel zijn o.a. Nico Hülkenberg en Jolyon Palmer omdat ze hun elektromotor moesten vervangen. Max Verstappen verhuist ook van een eerste rijstart naast Lewis Hamilton met één keer vijftien en één keer vijf plaatsen terug. Hij start op de zevende rij.
Omdat stilaan niemand nog weet hoe en wat geven we hier de "definitieve" startgrid voor de GP van Italië die straks om 14 uur wordt gereden. Fernando Alonso staat achteraan en lacht er al mee, een cynische lach die de Mc Laren- en Honda-bonzen eerder angst moet inboezelmen. De Spanjaar is het moe. Van perszijde zijn ook vele journalisten het beu omdat zijn nu al in pyjama voor hun scherm afwachten of er toch weer geen wissel is als gevolg van een nog snel vervangen onderdeel tegen de start. Ah ja, door het gefoefel met de gridpenalty's start Stoffel Vandoorne achtste, terwijl hij de tiende tijd klokte in de Q3...(Walter Rombauts)
01. Lewis Hamilton (Mercedes)
02. Lance Stroll (Williams)
03. Esteban Ocon (Force India)
04. Vallteri Bottas (Mercedes)
05. Kimi Räikkönen (Ferrari)
06. Sebastien Vettel (Ferrari)
07. Felipe Massa (Williams)
08. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)
09. Sergio Pérez (Force India)
10. Daniil Kvyat (Toro Rosso)
11. Kevin Magnussen (Haas)
12. Magnus Ericsson (Sauber)
13. Pascal Wehrlein (Sauber)
14. Max Verstappen (Red Bull)
15. Nico Hülkenberg (Renault)
16. Carlos Sainz (Toro Rosso)
17. Daniël Ricciardo (Red Bull)
18. Jolyon Palmer (Renault)
19. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda)
20. Romain Grosjean (Haas)
|