Na anderhalf uur tuffen in de "Free Practice 1" op het 5,065 km lange klinische circuit van Singapore heeft de Australiër Daniël Ricciardo (Red Bull) met 1'42"489 de beste tijd op de klok geplakt. Daarmee zet hij titelpretendent Sebastien Vettel (Ferrari) een neus want die prikte "maar" 1'42"598 op het bord. Max Verstappen (Red Bull) reed derde en ging daarmee een andere titelkandidaat vooraf die Lewis Hamilton heet en in een Mercedes rondzoeft.
Over deze FP1 is weinig analyse te maken. Ieder test zijn "probeersel" uit en de achtste plaats van Fernando Alonso is leuk maar niet bindend. Nu geweten is dat Mc Laren volgend jaar Renaultmotoren gebruikt en Honda naar Toro Rosso gaat mobiliseren, is de Spanjaard helemaal de kluts kwijt. Bij Renault is Carlos Sainz jr. al als Spaanse Sinterklaas binnengehaald, dus zoveel teams resten er niet echt voor Fernando Alonso. Hij werd wereldkampioen in 2005 en 2006. Uitgerekend hier in Singapore in 2006 legde hij zijn tweede titel vast met wat de "Crasggate" is gaan heten in de F1.
Flavio Briatore was nog teambaas bij Renault en Alonso reed aan de leiding, maar werd ingehaald. Om te vermijden dat hij de GP zou verliezen liet Briatore Nelson Piquet jr crashen tegen 160 km/h tegen de muur waardoor een safetycar op de baan kwam. Die bleef zolang rondrijden tot Alonso achter de SC onder de zwartwit-geblokte vlag doorreed. Het hele opgezette spel kwam uit en de Italiaan Falvio Briatore werd bij Renault bedankt. Straks om 13.30 uur onze tijd is er FP2, eveneens "stuff" voor ingewijden.(Walter Rombauts)
Het is alweer van halfweg juli geleden dat TCR nog in de startblokken stond en van de laatste wapenfeiten op Circuit Zolder onthouden we de eerste zege van een Peugeot 308 Cup (met dank aan DG Sport en Aurélien Comte). Dit voor de eerste keer in een TCR-race en ook de krachttoer van Guillaume Mondron - goed geholpen door Lorenzo Donniacuo - mag daarbij niet worden vergeten. Hij herleidde de achterstand op Honda-leider Benjamin Lessennes top drie broze punten.
In Zolder zorgde Jonas De Kimpe voor een ander unicum in de TCR-geschiedenis. De coureur van de #64 DK Racing-VW Golf GTI TCR ging, geheel volgens wat het reglement voorschrijft over het statuut van Gentlemen Driver, solo aan de slag in zowel de Qualifying Long Race als de vier sprints ! Een prestatie die de 26-jarige Dendermondenaar vastbesloten is te herhalen tijdens "Round 5" op het Circuit Jules Tacheny in Mettet op 23 en 24 september a.s.(wr)
KWALIFICATIES WORDEN BELACHELIJK DOOR GRIDPENALTY'S
Het begint stilaan nutteloos te worden om je tijdens de kwalificaties voor een GP de ziel uit het lijf te rijden. Dat komt omdat de uitslag van vooral de Q3 - snelste tien - telkens wordt vervormd door de gridpenalty's die goeie coureurs met goede tijden in de achterhoede laten starten. Slachtoffers van de dwaze maatregel zijn o.a. Nico Hülkenberg en Jolyon Palmer omdat ze hun elektromotor moesten vervangen. Max Verstappen verhuist ook van een eerste rijstart naast Lewis Hamilton met één keer vijftien en één keer vijf plaatsen terug. Hij start op de zevende rij.
Omdat stilaan niemand nog weet hoe en wat geven we hier de "definitieve" startgrid voor de GP van Italië die straks om 14 uur wordt gereden. Fernando Alonso staat achteraan en lacht er al mee, een cynische lach die de Mc Laren- en Honda-bonzen eerder angst moet inboezelmen. De Spanjaar is het moe. Van perszijde zijn ook vele journalisten het beu omdat zijn nu al in pyjama voor hun scherm afwachten of er toch weer geen wissel is als gevolg van een nog snel vervangen onderdeel tegen de start. Ah ja, door het gefoefel met de gridpenalty's start Stoffel Vandoorne achtste, terwijl hij de tiende tijd klokte in de Q3...(Walter Rombauts)
Iedereen hield zijn hart vast, maar de start verliep zonder incidenten. Maar in de tweede ronde raakten Massa en Verstappen elkaar al - schuld wijst naar de Braziliaan - en de Nederlander kon met een kapot rechterwiel en voorvleugel nog net de pits in. Daarna begon hij aan een indrukwekkende inhaalrace die hem op de tiende plaats bracht en dus 1 WK-punt oplevert. De jonge garde als Lance Stroll en Esteban Ocon ondervonden snel dat vooruitgeschoven worden op de startgrid niet opweegt tegen de ervarenheid van gewichtiger namen. Ze sijpelden weg na de vier groten: leider Hamilton, zijn schaduw Bottas, Ferrari-ridder Vettel en zijn secondant Räikkönen.
De Australiër Daniël Ricciardo in zijn Red Bull kende zich een glansrol toe en schaduwde de vier koplopers. Toen er 40 van de 53 ronden (306,120 km)) waren gereden legde hij zowaar een bom onder de finale. De vier, Hamilton, Bottas, Vettel en Räikkönen reden op softs en Ricciardo waagde een gok door de laatste dertien ronden op supersofts te rijden. Daarmee werd hij de snelste man in het veld en pakte eerst Räikkönen om dan gestadig in te lopen op Vettel die zowaar zijn derde plaats en de daaraan verbonden 15 punten in gevaar zag komen. Maar de zwartwitgeblokte vlag viel op tijd en de Red Bullman finishte op de vierde plaats.
Landgenoot Stoffel Vandoorne reed lang op de zéér verdienstelijke tiende plaats maar in de 37ste ronde begaf de Mc Laren-Honda andermaal, net als die van Fernando Alonso. Schrijnende toestand bij één van de meest historische merken van het veld. Ook een beetje penibel voor het zeventig jarige bestaan van Ferrari (1947 - 2017). Sebastien Vettel, vier wereldtitels waard, moest zijn leidersplaats zien afnemen door Lewis Hamilton die nu 3 punten voorstaat. De volgende GP is die van Singapore, een nachtrace. Maar donker en licht maken geen verschil uit voor de zilverpijlen. Ze domineren bijna ergerlijk iedere race en in de zeven GP's die resten zal dat wellicht niet anders zijn.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
01. Lewis Hamilton (Mercedes) 1 uur 15'32"310/100ste (243,266 km/h gemiddeld)
HAMILTON BREEKT RECORD VAN SCHUMACHER MET 69STE POLE
Toen de kwalificaties begonnen regende het in Monza. Zeg maar pijpenstelen. Romain Grosjean (Haas) ging de baan op en twee minuten later crashte hij. Rode vlag en nog 13'31" te rijden in Q1. De discussie rijden of niet rijden in de regen kwam op gang... De koersdirectie liet een Safety Car rondtoeren en ieder kwartier werd het hervatten van de kwalificatie weer uitgesteld. Tot - eindelijk - na tweeënhalf uur Q1 dan toch verder ging. Op een natte baan. Met Hamilton op de eerste plaats en achteraan de gekende staart afvallers met Erisson (Sauber), Wehrlein (Sauber) en jammer voor Haas dit keer ook Magnussen.
In de Q2 maakte onze landgenoot Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda) een sterke indruk door zowaar bij de snelste tien te geraken - even zelfs zevende - en in de Q3 te geraken. Even leek het erop dat het Nederlandse fenomeen Max Verstappen de wet ging spellen op het nat. Dan weer zijn ploegmaat Ricciardo. Maar in de laatste minuut kwam de Mercedes van Lewis Hamilton, als een feniks uit het watergrijs oprijzend, de twee Red Bull-boy's een mep uitdelen. Met een scherpste wijzerstand uiteraard. De 69ste pole in zijn loopbaan. Daarmee breekt hij het record van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher.
Sebastien Vettel (Ferrari) geraakte maar aan de achtste tijd. Dat kan morgen zijn leidersplaats in gevaar brengen als Hamilton met evenveel brio blijft rijden. Want de viervoudige Duitse wereldkampioen heeft met 220 punten nog maar 7 eenheden voorsprong op de Brit. Op de derde plaats bengelt daar dan nog die Valtteri Bottas met 179 punten en ook in een Mercedes... De GP van Italië op het iconische circuit van Monza wordt beslist spannend. De kwalificaties hebben ook enkele jongeren uit de regendamp gehaald. In willekeurige volgorde zijn het Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda), Esteban Ocon (Force India) en Lance Stroll (Williams). Ze bleken in moeilijke omstandigheden uit het goede hout te zijn gesneden. Door de gridstraffen die rijders morgen moeten invullen start onze belg op de achtste plaats.(wr)
Na een onberispelijke start voor Vettel leidde Lewis Hamilton dominant de GP van België voor Sebastien Vettel. Normaal gesproken kon de race meet één bandenstop worden gerond - althans volgens bandenleverancier Pirelli - maar de botsing in de afzink naar l'Eau Rouge en de Raidillon tussen Ocon en Perez, beiden rijdend in een Force India, lokte een reële Safety Car uit. Die moest de meute kalmeren opdat de baancommissarissen de resten van de voorvleugels van de baan konden halen. Sebastien Vettel ging direct de pits binnen voor ultra-soft-schoeisel. Op Hamilton en Bottas na deed iedereen dat, want tijd zat...de SC bleef liefst drie ronden coureurs en publiek "sarren".
Lewis Hamilton zag door deze SC zijn comfortabele voorsprong op Vettel teloor gaan. Bovendien wist hij dat de WK-leider in de Ferrari op die ultra-softs als een magneet op het ruwe asfalt maximum grip had. De drievoudige wereldkampioen wist dat hij al zijn talent moest boven halen om de viervoudige werelkampioen Sebastien Vettel van de zege te houden. In weerwil dat Vettel met 1'46"577 de snelste wedstrijdronde ooit in Francorchamps reed, naderde de Duitser maar tot op 1" van de Brit.
Kimi Räikkönen werd teruggeslagen door een betwistbare 10"-penalty (stilvallen Verstappen-gele vlag-niet vertraagd) en kon in zijn remonte van de achtste naar de vierde niet meer over Ricciardo gaan. De Australiër redde de Red Bull-eer, want Max Verstappen was de tweede in de GP die opgaf. Eerder Wehrlein (Sauber) na twee ronden en Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda nadat hij door vermogenverlies naar de achtergrond verdween en zich niet langer belachelijk wilde gemaakt zien in die mismaakte Mc Laren-Honda.
In de stand voor het wereldkampioenschap komt Hamilton 7 punten dichter op Sebastien Vettel en versterkt Mercedes zijn monopolie-stand in het klassement voor constructeurs. De volgende GP is die van Italië in Monza volgende week. Dat zal de dertiende race van het seizoen zijn en het spannende duel tussen Lewis Hamilton en Sebastien Vettel staat hoog op de affiche. Voor ik het vergeet, Stoffel Vandoorne, laatst gestart, eindigde veertiende op zeventien finishers. In de voorhoede bemerken we dan weer goudgeel van Renault met een sublieme Nico Hülkenberg op de zesde plaats achter Bottas. (Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)
HAMILTON EVENAART MET 68STE POLE RECORD VAN MICHAËL SCHUMACHER
In feite spitsen de kwalificaties zich toe op Q3 waarin de tien snelsten het tegen elkaar opnemen voor de "pole". Die groep van tien kan nog eens worden gesplitst in de vijf besten en de vijf anderen. Kimi Räikkönen, tweemaal snelst (FP1 en FP3) kreeg in de kwalificaties last van zijdelingse vibraties, en kon maar even de tweede stek op de startgrid vasthouden. Daarna rolde Bottas over hem en pakte de tweede plaats achter Hamilton.
Daarmee was het niet afgelopen. In de laatste minuut perste Sebastien Vettel er nog een tweede tijd uit en splitste alzo de beide Mercedessen op de startgrid voor morgen. Kimi Räikkönen vertrekt vierde en Max Verstappen vijfde. Even plaatste de Belgische Nederlander zich tussen beide Ferrari's in. Daardoor kreeg teamleider Mauricio Arrivabene bijna een hartinfarct. Dat zou morgen buiten de 10 à 20% regenkans nog een echte donderslag op de piste kunnen geven. Maar dàt is anders uitgedraaid. Sebastien Vettel heeft voor drie jaar contractverlenging bij Ferrari. Konkreet is dat tot de "Concorde Akkoorden" vervallen (220) en de F1 een geheel nieuwezicht zal krijgen. Post-Ecclestone.
Nog in Q3 ging de motor van de Renault van Jolyon Palmer stuk en ook Sergio Perez' Force-India-Mercedes werd de pits ingeduwd. In schril contrast met deze pech plaatste Nico Hülkenberg de tweede Renault op een veelbelovende zevende plaats.
Lewis Hamilton evenaart niet alleen het record van Michaël Schumacher met 68 pole-position. Hij reed met 1'42"553 nog de snelste tijd ooit op het nieuwe Francorchamps van 7,004 km. De Brit begint een legendarische figuur te worden die blijkbaar veel aan zichzelf heeft gekapt. Zowel in de auto maar vooral buiten de auto is de drievoudige wereldkampioen "meer mens" geworden. Ook in die keiharde wereld louteren de jaren het verstand. Overigens kreeg Lewis bij monde van Ross Brawn de felicitaties van de familie Schumacher om de evenaring het het pole-record van de zevenvoudige wereldkampioen.
In de Q2 duwde Nico Hülkenberg een knap rijdende Fernando Alonso naar de elfde plaats en dus buiten de Q3. Verdere afvallers in de Q2 waren Grosjean (Haas), Magnussen (Haas), Sainz (Toro Rosso) en Stoffel Vandoorne wiens kruisweg nog niet ten einde is. In de Q1 sneuvelden Felipe Massa (Williams) op de zestiende plaats en alsof het nog niet triest genoeg is voor Williams geraakte Lance Stroll ook niet verder dan een achttiende. Ericsson en Wehrlein zijn bijna traditioneel weer te vinden op de laatste plaatsen. Mocht Stoffel Vandoorne niet de strafgridpenalty's voor een nieuwe motor ondergaan en dus laatste starten, dan hadden we hem beslist minstens in de middenmoot zien starten.(Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)
De derde vrije oefeningen in Francorchamps hebben een boeiend verloop gekend. Nog maar na een kwartier rijden kwamen de supersofts al boven en werden scherpe tijden gereden. Zelfs Max Verstappen zette even op positie 1. Maar dan herhaalde de Fin Kimi Räikkönen zijn stunt van gisteren en reed een nieuw absoluut ronderecord over het fascinerend mooie Francorchamps: 1'43"916 ! Om die tijd te trachten te verbeteren werden de ulra-softs gemonteerd. Ook als aanloop naar de kwalificaties van straks om 14 uur die de "pole" bepalen.
De hamvraag is of Kimi Räikkönen zijn supervorm niet even zal temperen om ploegmaat en WK-leider Sebastien Vettel die beste startpositie te laten pakken. Op die manier kan Vettel zijn kansen zondag beter verdedigen om de 14 punten voorsprong op titelrivaal Hamilton intact te houden of te vergroten. In de kwalificatie zal binnen Ferrari een psychologisch/menselijk spel worden besproken. Want officieel mogen teamorders niet. Dus boeiend straks.
Lewis Hamilton reed derde voor Max Verstappen en achter de Nederlander "stuwt" de andere Fin, Valtteri Bottas in zijn Mercedes. Daniël Ricciardo pakte de zesde wijzerstand, maar Jolyon Palmer verraste in de goede zin met de zevende tijd, dit voor Perez, Sainz en signor Alonso die in de Mc Laren-Honda zowaar toverde. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne pakte de veertiende tijd, kompleet nutteloos omdat hij toch op de laatste plaats start zondag. Het is niet alleen Vandoorne die sukkelt. Dat doen ook William en Haas, zelfs in die mate dat je je soms afvraagt of ze nog wel meerijden, gelijk ook Sauber omgeven is door mistige prestaties. Straks hoogspanning in Francorchamps.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)
HAMILTON VERSCHALKT KIMI RÄIKKÖNEN IN FP2 IN FRANCORCHAMPS
In de tweede vrije trainingen in Francorchamps verschalkte Lewis Hamilton voor de regenval Kimi Räikkönen met tweeënhalf tienden van een seconde. Vijf piloten beëindigden de sessie binnen 0,5" van elkaar. Felipe Massa kwam niet op de baan in FP2 en onze landgenoot Stoffel Vandoorne bezet de veertiende tijd. Hij krijgt 40 plaatsen terug op de startgrid van...twintig wagens.
Konkreet vertrekt de Westvlaming in zijn eerste GP van België over 44 ronden van 7,004 km op de laatste plaats. Het wordt tijd dat die belachelijke gridpenalty's worden afgeschaft. Morgenochtend om 11 uur zijn er de derde vrije trainingen en dan de kwalificaties voor de "pole". Zondag wordt het wellicht een aardbeving op wielen in wat één van de meest historische GP's in de F1 is. Daarin moet Hamilton 14 punten zien goed te maken op WK-leider Vettel.(wr)
RAÏKKÖNEN HONOREERT FERRARI'S VERTROUWEN MET SNELSTE CHRONO IN FP1
Francorchamps werd in het begin van de eerste vrije trainingen om de GP van België opgeschrikt door een harde crash van Felipe Massa. De linkerkant van de Williams FW40 werd geplet tegen de vangrails in Malmedy. De training werd onderbroken. Na de groene vlag zette drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton 1'46"439 op de tabellen, wat een vraag uitlokte of dit de snelste tijd ooit in Francorchamps (het nieuwe circuit wel te verstaan) was. Eerst kwam Sebastien Vettel uit de bus met 1'47"263. Ouwe rakkers snuffelden voort in de nota's van hun Moleskinetjes en zie, de Australiër Mark Webber had met 1'45"778 in 2010 sneller gereden. De tijd van Vettel was een tijd in de race. Dus trager.
Dat prikkelde Hamilton die in zijn Mercedes - met aartslelijk Halo-systeem - kroop en de wagenneus met 1'46"439 in de chrono's duwde. Sneller dan...Webber. Dat was nadat Bottas en Ricciardo zich ook even hadden gemeld aan de spits. Maar het broeide in de gelederen. Lewis...stilaan bij de grootsten in de 66-jarige F1 geschiedenis, joeg de zilverpijl nog harder op: 1'45"555. Dankzij de wijzigingen aan de "busstop" en de eerste bocht ? Francorchamps is nog altijd een 7,004 km lang permanent circuit dat niet de minste fout vergeeft. Maar de overdracht aan Liberty Media is voor kenners licht voelbaar...Historie heeft zijn tijd gehad. Zoals overal ter wereld wordt gemorreld aan waarden en normen.
Kimi Räikkönen is door Ferrari voor 2018 weerhouden. De wereldkampioen 2007 met hetzelfde Steigerende Paard is tevreden en verdient dat, hoe hevig de jonge generatiie de zwijgzame, zogezegd koele Fin, hem ook trachtte af te schrijven. Kimi is een steengoed coureur en binnenin leeft er een paradijs aan schoonheid in hem. Hij zag die kanontijd van Hamilton daar staan, overpeinsde nog eens het vertrouwen dat Ferrari hem schonk, keek naar zijn rode nummer zeven, stapte in, en lanceerde een opwarmrondje. Egocentrisch als het wereldje is, werd zijn tocht nauwelijks opgemerkt. Tot de Ferrari veranderde in een bliksemschicht en de chrono's deden beven: 1'45"502. Snelste tijd "ever" in Francorchamps.
Onze landgenoot Stoffel Vandoorne heeft een nieuwe motor in zijn Mc Laren-Honda en start op de laatste plaats zondag. In deze FP1 (Free Practice 1) reed hij tiende. Goed. Wie zich bijna onzichtbaar langzaam aansluit bij de groten - Max Verstappen behoort er al toe - is de Spanjaard Carlos Sainz in de Toro Rosso. Op de al aan gang zijnde transfermarkt kan hij wel eens een goeie beurt maken om in een beter team tweede piloot te worden. A là Bottas heeft gedaan. Straks zijn er de tweede vrije training in het Belgische Mekka van de autosport. Mike Shumacher rijdt er ook de Benetton-Ford waarmee zijn vader in 1994 zijn eerste wereldtitel won. Nadat de verheven Ayrton Senna da Silva op 1 mei 1994 in Imola in de Tamburellobocht tegen 315 km/h de muur opbotste en het leven liet. Eeuwigheid duurt niet voor iedereen even lang.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)
VAN HOOYDONK EN MAATS DOEN NORMA WINNEN IN 24H VAN ZOLDER
Jeffrey Van Hooydonk heeft met zijn maats, de gebroeders Thiers, Magnus en Corten in een Norma M20 FC de 24 Uren van Zolder gewonnen. Het is de eerste keer dat een prototype de Limburgse etmaalrace wint. De tweede plaats ging ook naar een prototype Norma M20 FC die werd bestuurd door Houthoofd-Bouillon-Vervisch-Cools. Vervisch reed twee dagen geleden de pole-position.
De derde aan de finish was ook al een Norma M20 FC, onder de vlag van renstal Excelsior, en bestuurd door De Cock - Joosen jr - Piessens - De Jonghe. Ze telden drie ronden achterstand op de winnaars. De enige Japanse auto in de wedstrijd was een Mazda MX-5 die door vijf autosportjournalisten werd gereden (Daffe-Lémeret-Pasture-Dierckx-Da Palma Ferramacho). Hij finishte tweede in zijn klasse (7c) na veel tegenslag. In de algemene rangschikking staat hij 28ste van de 33 auto's die de meet haalden.
De 24 Uren van Zolder heeft andermaal bewezen een moeilijke klus te zijn om te rijden en te winnen. Er moet op gewezen dat de VRT zich andermaal onderscheiden heeft door geen enkel nieuws te brengen. Internetsites, facebook en enkele lokale radio's hebben die lacune ingevuld. In ieder geval is de Limburgse klassieker rijp om naar het hoogste niveau te worden getild.(Walter Rombauts)
MAZDA'S DREAM TEAM IN DE MX-5 DAAGT BMW'S UIT IN 24H VAN ZOLDER
Morgennamiddag om 16 uur start de 24 Uren van Zolder. Degenen die op een "Micky Mouse"-circuit zo'n uitdaging aangaan moeten én aan een stuurtje kunnen draaien én over een goede wagen beschikken. Het onvoorspelbare verloop van eender welke etmaalrace levert soms een David-Goliath-strijd op. Het is met zekerheid een slijtageslag, voor ieder merk in iedere categorie. Neem nu de klasse "7c". Daarin neemt Mazda de handschoen op tegen vijf BMW's. Numeriek op het eerste gezicht een verloren zaak voor het Japanse merk ?
Gisteravond draaide de even talentrijke als te bescheiden Stéphane Lémeret in de Mazda MX-5 ND Cup Racer 1'52"645. Een chrono die goed is om morgen op de 37ste plaats te vertrekken. Met ploegmaats als Xavier Daffe, Hans Dierckx, Maxime Pasture en de godsnaam Antonio da Palma Ferramacho uit het Groot-Hertogdom Luxemburg. Ze verdienen een voorstelling, want het zijn alle vijf autosportjournalisten.
Stéphane Lémeret is hoofdredacteur van AutoTrends (en niet van Auto Hebdo zoals ik gisteren verkeerd schreef). Xavier Daffe is hoofdredacteur van Le Moniteur de l'Automobile/Autogids, een kanjer als journalist en autokenner. Hans Dierckx is journalist van Autowereld, Maxime Pasture schrijft voor AutoLoisiers/Autokrant en die "macho" uit Luxemburg werkt voor LuxGears. Hun autoliefde kan er voor zorgen dat ze de historische Mazda dicht vooraan in het klassement brengen.
Vorig jaar eindigde die op de 34ste plaats na problemen met de remmen en opgehouden door enkele andere incidenten op de baan. De auto van dit jaar (de Noord-Amerikaanse ND Cup Racer) is fundamenteel dezelfde als vorig jaar. Alleen werden grotere remmen gemonteerd, om het euvel van vorig jaar te voorkomen. Zolder - bestaat met een rijke geschiedenis sinds 1963 - is een remmenvretend circuit. Dat geldt ook voor de dikke bakken vooraan. Maar als de deelnemerslijst wordt overlopen met toch namen als Bert Longin, Jan Wouters, Nico Verdonck en Tim Joosen, dan maakt de Mazda door "voorzichtiger" werk kans op een prestigieuze eindplaats.
Over de andere deelnemers is minder te vertellen omdat er niet echt zo'n "dream-team" in zit dat de homogeniteit van de hogergenoemde vijf heeft. Natuurlijk is Tom Boonen een publicitaire blikvanger in de Yokohama Ford Mustang, maar op vier wielen leef je anders dan op twee. Zeker als het héél snel moet gaan. Er is ook geen persdienst meer die het veld transparant kan maken naar de media toe. Toch is Zolder morgen en overmorgen een aanrader voor wie een groot autofeest wil meemaken.(Walter Rombauts/Foto:Mazda)
MAZDA STELT SPECIALE MX-5 VOOR IN ZOLDER: DE 160-EDITION
Dit weekeinde worden de 24 Uren van Zolder gereden. Zoals steeds biedt deze zéér speciale én veeleisende race enkele speciale accenten. Zoals Tom Boonen in de Yokohama Ford Mustang, maar ook Mazda laat zich niet onbetuigd. Tijdens de twee dagen van de etmaalrace op 19 en 20 augustus zal een speciale reeks van de unieke MX-5 worden voorgesteld: de "160 Edition".
Het is dus een beperkte serie die de 2.0 SkyActiv-G 160 pk als krachtbron draagt. De voorinliggende viercilinder met manuele versnellingsbak drijft de achterwielen aan. De uitvoering "SkyCruise" biedt bovenop het unieke krakater van deze serie ook nog tal van andere blikvangers:
- Sportophanging en veerpootbrug vooraan.
- Recaro-sportzetels
- Alu pedalen set
- Alcantara inleg dashboard
- Bekleding deurpanelen in Alcantara
- Deurspiegels in Brilliant Black
- Unieke Badge met Nummering
- Spoiler kofferklep met Briljant Black
Om het unieke karakter van deze speciale reeks verder te accentueren heeft Mazda het aantal koetswerkkleuren beperkt tot de vier onderstaande:
° Arctic White
° Meteor Gray
° Ceramic White
° Soul Red
De prijs van de "160 Edition" bedraagt €31.990 BTW in.
Naast de feestelijke voorstelling van deze exclusieve reeks, zal Mazda ook dit jaar een Mazda MX-5 ND Cup Racer aan de start brengen. De bemanning waaronder ster journalist(en)-coureurs Xavier Daffe (Autogids/Le Moninteur de l'Automobile), Stéphane Lémeret (Auto Hebdo), Hans Dierckx, Maxime Pasture en Antonio de Palma Ferramacho zullen het kroonjuweel van de constructeur uit Hiroshima ook zo gunstig mogelijk aan de eindmeet trachten te brengen.
In weerwil van wat zware kanonnen gaat de Mazda zijn kansen. Overigens, met de naam van de piloot uit het Groot-Hertogdom Luxemburg, die luidt als een klok kan het niet anders dan dat zondagnamiddag adelbrieven ter aankomst worden afgegeven. Natuurlijk is het geen gemakkelijke klus, want namen als Bert Longin, Anthony Kumpen (aast op zevende zege) en andere Tim Joosen's zullen hun stempel drukken op wat geen Le Mans is, geen Francorchamps is, maar zéér zeker een specialiteit op zich is. Zolder is veeleisender dan wordt gedacht. (Walter Rombauts/foto: Mazda)
Toyota Motor Company en de Mazda Motor Corporation hebben eergisteren een business- en kapitaals-alliantie ondertekend voor een verdere nauwere samenwerking op vijf verschillende domeinen. De alliantie is het versterken van hun eerder bestaande intenties op een steeds concurentiëlere wereld-automarkt.
Specifiek komt de alliantie neer op vijf accenten. 1. Een samenwerking voor de auto's van beider merken die in de USA worden geassembleerd. 2. een "diepgaande" samenwerking voor de ontwikkeling van elektrische voertuigen. 3. samenwerking in de ontwikkeling van de belangrijke connected-car technology, het onderling communiceren van auto's en hun omgeving 4. Veiligheids-aspecten van de producten verder ontwikkelen en 5. uitbreiding van hun complementaire modellen.
In punt twee heb ik "diepgaand" tussen aanhalingstekens gezet, omdat het een publiek geheim is dat Mazda eerder dan aan een EV aan een waterstofauto denkt en er heeft rijden met een rotary-engine. De nieuwe kijk op de puur elektrische auto roept de vrees op dat er niet genoeg schone electriciteit zal kunnen worden opgewekt als iedereen elektrisch gaat rijden.
Ook waterstof moet via golfslag-energie, zonne- en windenergie worden gewonnen, zoniet wordt de bal misgeslagen naar de milieu-intenties toe. De waterstofauto kan mogelijk ons wereldwijd probleem oplossen. Technisch althans want politiek is er geen grote ziener aan het eind waar te nemen... Mazda heeft onder zijn ingenieurs wel zulke mensen. Die zitten in groep vooral gefrustreerd in Hiroshima als nazaten van Kenichi Yamamoto die de erfenis van Felix Wankel aandurfde en hem doorontwikkelde. Hij is uiterst geschikt voor waterstof.
Het is zeker tegen het zere been van Toyota, maar Mazda won met een "rotary-engine" zowel de "24 Uren van Francorchamps" (1981) als deze van Le Mans 1991. In het eerste geval waren het Walkinshaw-Dieudonné in een RX7, in het tweede geval Weidler-Herbert-Gachot in een 787B. Het moet Toyota hoog zitten dat al zoveel pogingen om de 24 Uren van Le Mans te winnen mislukten. Mogelijk kunnen de ingenieurs van de firma uit Nagoya enkele "geheimpjes" ontfutselen aan die van Hiroshima. Misschien dankzij de alliantie waaraan President en ceo Masamichi Kogai langs Mazda's zijde het opperste belang aan hecht.(Walter Rombauts/Foto's:Mazda, Toyata en wr)
VETTEL - FERRARI - WINT SPANNENDE GP VAN HONGARIJE
Mocht Max Verstappen in de start ploegmaat Daniël Ricciardo niet van de baan hebben gereden, dan had hij zich kunnen mengen voor een podiumplaats. Nu kreeg hij een pitstraf van 10" bovenop zijn bandenwisseltijd. Of hij zich tussen de startsnelste en duidelijke winnaar Sebastien Vettel (Ferrari) en de sublieme Kimi Räikkönen (Ferrari) had kunnen mengen is zeer twijfelachtig.
Want Hamilton reed derde nadat Mercedes verzocht aan Bottas omwille van de WK-kansen van de Brit hem voorbij te laten. Max Verstappen naderde Bottas maar kon er niet meer voorbij. Een pikant detail is dat Bottas net voor de meet nog opnieuw Hamilton "pakte". In werkelijkheid was het een afspraak bij Mercedes dat als Hamilton niet voorbij Räikkönen zou geraken, hij Bottas zijn podiumplaats zou weergeven. Onder het vergrootglas was het een team-afspraak en geen teamorder. Een nuance als je wil en dus geen pekelzonde tegen het reglement.
Stoffel Vandoorne reed een schitterende GP en oogstte zijn eerste WK-punten van dit jaar. Vorig jaar haalde hij als vervanger van Alonso zijn echt eerste WK-punt binnen. Sebastien Vettel staat nu met 202 eenheden 14 punten voor op Hamilton die er 188 telt in de voorlopige stand om de wereldtitel. De volgende GP is deze van België in Francorchamps.(wr)
VETTEL IN POLE, RÄIKKÖNEN ZORGT VOOR BLOEDRODE GRID
Sebastien Vettel heeft met 1'16"276 de pole veroverd voor de GP van Hongarije. De steeds ten onrechte bekritiseerde Fin Kimi Räikkönen, wereldkampioen 2007 met Ferrari, ging zijn landgenoot Valtteri Bottas (Mercedes) vooraf. Op de vierde plaats staat Lewis Hamilton (Mercedes) wiens kar niet vlot door de bochten geraakte. Insiders menen te weten dat de langste wielbasis van het veld mee aan de basis ervan ligt. Zoals in Monaco ? Doordenkertje.
Max Verstappen en Daniël Ricciardo (Red Bull) klikten braafjes vijf en zes aan. De Duitser Nico Hülkenberg reed de Renault opnieuw in het kijkersveld, zevende tijd. De verschillende ceo's van Mc Laren en Honda mogen islamgeknield hun halfgoden Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne aanbidden voor hun rijkunst die hen respectievelijk de achtste en negende plaats opleverde. Mannen die doen in plaats van salonsdireteuren die tijd vullen met blablabla, tijdens peperdure etentjes in stinkdure restaurants denken oplosssingen te hebben. Siochiro Honda moet zich in zijn graf omdraaien...Proficiat Fernand en Stoffel.
Die tiende op de grid, Carlos Sainz plakt er verdienstelijk aan. Hij gaat een bende tweederangscoureurtjes vooraf, "fils à papa" veelal, terwijl Sainz dat in weerwil dat ook een beetje is. Paul di Resta verving zieke Felipe Massa, Grosjean rijdt zich belachelijk, Pascal Wehrlein pas eerder op een biljarttafel en de rest van de....20 auto's is nog te zielig om te vermelden. Jolyon Palmer wordt hopelijk vervangen door .... misschien .....Robert Kubica. Voer voor volgende week. Eerst morgen een titanenduel tussen Ferrari en Mercedes.(Walter Rombauts/Foto:Fiat en Renault)
VETTEL - FERRARI - ZET ZICH VOORAAN IN FP3 IN HONGARIJE
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel heeft de chrono's van zijn concurrenten van tafel geveegd. Met 1'17"017 was hij iedereen te vlug af, zelfs ploegmaat Kimi Räikkönen die ruim een kwartuur het twintigkoppige veld aanvoerdde. Na één uur rond-ronken bleek Bottas (Mercedes) op 0,8" van Vettel's tijd te zijn gestrand en Lewis Hamilton (Mercedes) zelfs op 1" voluit.
Daniël Ricciardo (Red Bull) die gisteren in FP1 en FP2 schitterde, werd vanochtend dwars gezeten door de vijfde gang in zijn versnellingsbak en pakte in deze FP3 as de achtste chrono. Als men de schakelbak moet wisselen hangt daar een gridpenalty aan vast van vijf plaatsen... Veel beter ging het onze landgenoot Stoffel Vandoorne af die zesde werd. Hopelijk houdt de Mc Laren-Honda het straks in de qualificaties ook stand. Jarige ploegmaat Alonso had weer een koppige auto en geraakte niet verder dan de negende tijd.
Onrust heerst er bij Williams. Gisteravond na FP2 is Massa naar het hospitaal gegaan voor een check-up omdat de Braziliaan zich niet goed voelde. Daarna volgde er nog een onderzoek van de FIA-dokterscrew en allen meenden dat Felipe kon deelnemen aan de FP3. Maar hij werd opnieuw onwel en de Schot Paul Di Resta sloop als een schaduw de motorhome van Williams binnen. Hij is de eerste vervanger en de vraag stelt zich of hij in de kwalificaties Massa's Williams zal kunnen/moeten kwalificeren. De Schot reed nog geen meter met een F1-2017 en de laatste éénzitter die hij bestuurde dateert van 2014. Straks, om 14 uur, weten we daar meer over.
De kwalificaties beloven andermaal spannend te worden, temeer daar drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton slechts 1 punt achterstaat op viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Dit in de voorlopige stand om het WK. Waarin Valtteri Bottas zich ook nog verder wil mengen... De GP van Hongarije start zondag om 14 uur voor 70 ronden van 4,381 km. Het is een kleine Nürburgring van karakter waarop stuurmanskunst iets de bovenhand haalt op de techniek van de auto.(Walter Rombauts)
RICCIARDO - RED BULL - HOUDT STAND IN FP2 VOOR VETTEL
In de tweede vrije oefeningen om de GP van Hongarije heeft de Australiër Ricciardo de overhand blijven houden. In FP1 over Räikkönen, in FP2 over Vettel, allebei in een Ferrari. Er werd natuurlijk al meer gezocht naar scherpere rondetijden en Lewis Hamilton besliste na bijna een uur het eens op supersofts te proberen. Nauwelijks was hij gelanceerd of daar caramboleerde Pascal Wehrlein met de Sauber C36 in Turn 11 toch tussen de vangrails...
Hamilton's chronopoging werd door de daaropvolgende rode vlag afgebroken. De Duitser Wehrlein kwam er andermaal heelhuids vanaf maar de mecaniciens hebben werk aan de Sauber. Stilaan moet de crashkans van Wehrlein toch in vraag worden gesteld. Hij crashte zwaar in de jongste Race of Champions, maar ook in de jongste GP van Monaco en nu weer op de Hongaroring... Wehrlein liet de eerste rode vlag van de dag uitzwaaien !
Terwijl Ricciardo zich aan de snelste wijzerstanden vast hield, lokte Jolyon Palmer de tweede "red flag" van de dag uit. De Brit ramde de vangrails in bocht 14. Weer werk voor macanos. Ook Palmer voldoet niet bij Renault en als volgende week Robert Kubica zijn ultieme test mag doen bij Renault om een niet eerder geziene come-back te maken in de Formule 1, dan ziet het er slecht uit voor Palmer. Morgen om 11 uur zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag om 14 uur de kwalificaties. De onderstaande "stand van zaken" is zéér vrijblijvend daartegenover. Maar tot dan is Daniël Ricciardo met 1'18"455 snelst. En hij snakt naar een GP-zege...(Walter Rombauts)
Op 90" van het einde van de eerste vrije trainingen vloog de frontwing van Palmer's Renault eraf en splinterde zich in duizend deeltjes over het asfalt. Stoffel Vandoorne (Mc Laren), die er net achter reed, kreeg geen brokstukken over zijn hoofd. Voorstanders van het Halo-systeem zegden direct dat dit al een concreet voorbeeld kan zijn hoe het hoofd van de coureur verder is beschermd. Het incident met Palmer's frontwing lokte een rode vlag uit en toen iedereen in de pits reed, was FP1 eigenlijk ook over.
Met een zevende (Alonso) en een achtste (Vandoorne) chrono drong Mc Laren zich deze keer in de eerste tien. Voor de Renault's zelfs van Hülkenberg en Palmer. Natuurlijk kan dat straks in de tweede vrije oefeningen fel veranderen. Maar het is een opvallend iets in de FP2 die eigenlijk zoals zovele keren saai was. Hoogtepunten erin waren - andermaal - Grosjean's remmen die niet voldeden en de "bende" Giovanazzi en Werhlein die de staart van het veld vormden.
Met 1'18"486 wist de Australiër Daniël Ricciardo zijn Red Bull op de eerste plaats te prikken. Eerst voor Lewis Hamilton (Mercedes), maar die moest aanzien dat Kimi Räikkönen zijn Ferrari op het nippertje ervoor kwam met 1'18"720. Max Verstappen (Red Bull) verbaasde weer met een vierde plaats voor puntenjager Valtteri Bottas in zijn Mercedes. De GP van Hongarije wordt zondag gereden en is de laatste race voordat de F1 even in verlof gaat voor drie weken.(Walter Rombauts)
De President van de "Fédération Internationale de l'Automobile", Jean Todt heeft bijna alleen het onesthetische Halo-systeem voor volgend seizoen doorgedrukt in de Formule 1. Negen teams gaan daar niet mee akkoord. Alleen Ferrari heeft ja gezegd. Jean Todt is in de Schumacher-era bij de Scuderia de grote baas geweest. Zelfs ceo van Fiat-Chrysler waartoe ook Ferrari behoort, Sergio Marchionne, heeft geen kritiek. Als supermanager (lees: schaakspeler op de automarkt) weet hij maar al te goed dat Ferrari altijd een voetje voor heeft gehad bij de FIA.
Hij wil dat zo houden, vandaar die ongeschreven instemming met Todt. Niki Lauda noemde Todt's beslissing "de grootste fout die ooit is gemaakt in de Formule 1". Het beveiligings-effect van de "beschermende" beugel is niet voldoende bewezen. Bovendien vloekt het met het uitzicht van een Formule 1 auto en staat in het gezichtsveld van de coureur. Het andere systeem een "protection-shield" als een windscherm is geweerd.
Vettel testte ermee in de FP1 in Silverstone "en werd misselijk". Hij stopte ermee te rijden. Iedereen is benieuwd hoe deze affaire zal aflopen. Het is het embryonale begin van het einde van de historische geschiedenis van de F1 die in 1950 begon. Na 66 jaar verandert de fysionomie ervan in alle opzichten. De Amerikaanse invloed van Liberty Media is al duidelijk te merken. Europese GP's komen iin vraag te staan. De FIA Formula E (puur elektrische éénzitters) is een lievelingsproduct van Jean Todt die F1 niet lief heeft.(Walter Rombauts/foto:Fiat)