Wellicht de snelste Formule 1 coureur (-mogelijk wedijverend met Tazio Nuvolari) Sir Stirling Moss trekt zich omwille van een aanslepende ziekte terug uit het openbare leven. Hij is 88 jaar. Moss won 16 GP's en finishte viermaal tweede in het WK, maar werd nooit wereldkampioen. Die eer ging in zijn Mercedes-tijdperk naar de Argentijn Juan Manuel Fangio die vijf keer de wereldtitel binnenhaalde (1951, 1954, 1955, 1956 en 1957). Stirling Moss grootste exploten vallen wel te noteren in de Mille Miglia 1955 die hij met Jenkinson als navigator in een Mercedes won. Die navigator werd later F1-journalist en vertelde me op één van de GP's in de wereld over de rit van Brescia naar Brescia naast Moss.
"Ik durfde niet meer over het raampje kijken", zei hij, "ik deed het letterlijk in mijn broek". De legende wil dat de ontembare Stirling de Mercedes na de 1600 km racen ook nog eens naar Stuttgart naar de Mercedes-factory reed. Een ander exploot van Moss was de GP van Monaco 1961 waarin voor het eerst de Ferrari's met een "mid-rear-engine" reden (Ritchie Ginther en Phil Hill). Stirling Moss reed in een "ouwe" Lotus Climax van het Rob Walker team en was op het hart gedrukt "de kist" te sparen. Maar Moss kwam aan de leiding en verbeterde iedere ronde opnieuw het ronderecord.
Bij Walker in de pits was men radeloos en beduidde men de Brit telkens de auto te sparen. Vergeefs, het ging alsmaar sneller tot Ginther en Moss precies dezelfde snelste rondetijd draaiden in 1'36"3 over het toen 3,138 km lange stadslint in het Prinsdom dat nog honderd keer moest gerond worden. Moss werd als winnaar op de schouders gedragen. Toen Juan Manuel Fangio 80 werd reden ze ieder nog met de W196 in de Motodroom van Hockenheim.
Bij het weerzien vielen ze in elkaars armen, zeiden omzeggens niets tegen elkaar, keken in elkaars ogen en zagen de film van ieders leven in cinemascope voorbijflitsen. Sir Stirling Moss, nu getemd door de leeftijd, kijkt nu met vrouw Susie in intimiteit terug op een onbeschrijfelijk leven. Waarin het winnen van zijn home-GP in Silverstone in 1955 wellicht het langst zijn aandacht zal vasthouden.(Walter Rombauts/Foto's: Mercedes)
|