Omdat het reglement van de F1 voor 2018 slechts drie krachtbronnen toelaat voor alle 21 races belooft het een hectisch seizoen te worden. Als de gridpenalty's niet worden afgeschaft zal de techniek eerder dan de rijkunst van de piloot de wereldkampioen bepalen. De nieuwe eigenaars van de Formule 1, het Amerikaanse Liberty Media, wil één en ander veranderen. Momenteel wordt beroep gedaan op topingenieur Ross Brawn om niet alles teveel door elkaar te gooien. Deze wordt bijgestaan door David Richards die poogt minstens de verlieslatende GP van Engeland op de kalender te houden.
Als in 2020 de "Concorde Akkoorden" met de FIA ten einde zijn, zal er in 2021 een kompleet nieuwe F1 ontstaan die erg "veramerikaniseerd" zal zijn. De vraag is of Liberty Media de intrinsieke historische industriële waarde van de hoogste autosportdiscipline zal kunnen waarborgen. Naar mijn gevoel is de kans groot dat de F1 in de Indy-richting zal neigen. Ook wordt al over een andere startgrid-opstelling gespeculeerd...Drie wagens naast elkaar op iedere rij, of drie, twee, drie...De eerste bocht zal iedereen kijken. Daarna zijn er mogelijk geen auto's meer, tenzij naast de asfalt her en der.
Nu al wordt gespeculeerd welke piloten uit de Indy de Haas' bolide's zouden kunnen bemannen... Doordenkende insiders zien zelfs een mogelijke (her-) verkoop door Liberty Media van de F1 ingeval zij de dialoog met de huidige motorenleveranciers Mercedes, Ferrari (Fiat), Renault en Honda, niet vlot kunnen trekken. Ferrari dreigde al met uit de discipline te stappen na 2020... Hoewel hij evengoed weet dat de Formula E geen F1-vervangende kansen heeft. Een terugkeer naar Le Mans is een andere zaak.
CEO van Fiat-Chrysler Sergio Marchionne kent maar al te goed de historische waarde van het Steigerende Paard, dat op de eerste GP na (13 juli 1950 in Silverstone) àlle GP's meedeed. De bigboss daar in Turijn accepteerde ook de Rus Daniil Kvyatt als testrijder in Fiorano. Marchionne waakt ook over de verschillende motorconcepten die na 2020 kunnen worden toegepast.
De huidige V6 Turbo Hybrid-motoren die sinds 2014 worden gebruikt - dicht tegen de 750 kW (1000 pk) zitten - worden niet met zekerheid behouden. Het elektrisch gedeelte is moeilijk om door te ontwikkelen en kost enorm, zeg maar téveel, geld, zo zei Adrien Newey van Red Bull onlangs nog. Het F1-seizoen is nog lang niet begonnen maar de intrigerende speculaties voor dit seizoen en dat van 2019 zijn volop aan gang.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
|