In de vorige dagen beschreef ik in grote lijnen hoe de nieuwe Formule 1 vanaf 2021 er zal uitzien. Vandaag zijn de eerste windtunnelstests gedaan onder leiding van Pat Symonds en daarbij wordt nog meer duidelijk. Boven de voorwielen is een strip, zeg maar een kleine wielkap te zien. Die breekt dus met de aloude traditie dat F1-bolides vrije openstaande wielen moeten hebben. Als we de HALO-veiligheidskooi zien, de HANS-nekbeschermer (waarvan bedenker Dr. Robert Hubbard in 1985 patent nam en in maart j.l. op 75 jaar is overleden), en daarbovenop die kleine wielkap, dan is de stap naar een Le Mans-prototype-model snel gemaakt voor de nabije toekomst. Maar wel eenzitter blijvend.
Dat wielkapje, is echter van het grootste belang. Het stuurt een betere luchtstroom naar de remmen, zodat ze beter gekoeld op hun beurt minder hitte aan de banden overdragen. De controle op de banden zal van cruciaal belang blijven. Vooral omdat men moet voorkomen dat bij een hoge temperatuur - in een spin bijvoorbeeld - de harslaag in de band zou smelten. Dus hebben de toonaangevende ingenieurs als F1-director Ross Brawn (onweerstaanbare man) lichte toegevingen gedaan aan de historische authenticiteit van de F1. Het concept van de nieuwe wagen heet "India". Verleng het aub niet naar India"napolis". Het zou te duidelijk worden dat de Amerikanen het nu voor eens en voorgoed te zeggen hebben over een sport die in een TV-show is veranderd. Maar soms toch wel heel spannend, en technisch blijvend bedwelmend.(Walter Rombauts)
|