Fisichella zesde met nieuwe VJM02 en Vettel snelst in Jerez
De VJM02 die vanochtend om 9 uur in Jerez in Spanje werd voorgesteld heeft niets meer van de dramatisch slechte VJM01 waarmee Force India vorig seizoen geen punten kon sprokkelen. De Indiase triljonnair Vijay Mallya heeft nu gezegd "dat de totale ommegooi door de nieuwe reglementen en de V8 van Mercedes en de versnellingsbak van Mc Laren alle waarborgen bieden om eind maart al tijdens de GP van Australië al binnen te rijden. De mogelijkheid om KERS te gebruiken en het opnieuw rijden met slicks maakt dat we met gelijke kansen vertrekken.
Over KERS lopen de meningen nog uiteen. Niet van het effect van de "push to pass" waarmee eigenlijk het eigenlijke doel, brandstofbesparing, in de vergeethoek is geraakt, maar wel van de onbetrouwbaarheid van het kostelijke systeem op zich. Technici hebben er een vette kluif aan, in die mate dat de globale intentie om kostenbesparend te zijn dit seizoen eigenlijk al lachwekkend de mist in gaat. Williams heeft al laten weten KERS in Australië niet aan te wenden.
Overigens zit r in die versnellingsbak van Mc Laren een pignon die minstens de goudprijs waard is. Hij is vervaardigd uit nanostof. Nanostof kan je met een laserstraal zo aaneenklussen dat het een vaste vorm aanneemt en die "contouren" kan je dan vangen in een gewenste vorm. Het nanostof is uiterst licht én sterk. Op 27 maart 2009 weten we of deze revolutionnaire pignon zal worden gebruikt, of hij stand houdt en andere pignon's/tandwielen op die wijze in versnellingsbakken verder wordt ontwikkeld.
"Onze Force India VJM02 is van fysionomie gelijk aan die van de wereldkampioen van 2008 (Lewis Hamilton in de Mc Laren-Mercedes) en alleen variabele componenten verschillen van de "normauto" en die moeten dus goed worden genalyseerd. Een overwinning mogen we nog niet ambiëren maar wel iedere race vanaf midden het seizoen in de punten finishen, dàt moet mogelijk zijn", zei de Indische industriegigant. De nieuwe bolide is getekend en ontworpen door Mark Smith en technisch directeur James Key en projectleider 2009, Ian Hall. De VJM02 is ontworpen in nauwelijks vijf maanden. Sinds november reed Fisichella niet meer. Het deed hem vandaag zichtbaar deugd. Wennen aan de nieuwe vering was zijn eerste opgave.
Maar Giancarlo Fisichella deed het goed en pakte de zesde tijd vandaag. Want er was niet alleen de voorstelling van de nieuwe VJM02 maar tegelijkertijd de eerste testdag voor zowat alleman die nog iets wou bijprutsen voor Australië. Als Danic Patrick, AJ Allmendinger en de jonge Marco Andretti worden genoemd om de nieuwe USF1 te besturen, dan is dat slecht nieuws voor het "wishfull American Team", want die leuke dame en die beiden heren zijn te oud, niet snel genoeg en al achterhaald. De man die daarvoor heeft gezorgd vandaag in jerez is Sebastien Vettel met een Red Bull in RB4-configuratie. Hij verorberde 87 ronden van de 4,428 km lange Andalousische circuit en bevroor de chronowijzers op 1'19"055, hetzij 1"275 sneller dan Filipe Massa in de Ferrari F60. Iedereen moest eens slikken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Force India)
De tijden vandaag in Jerez-de-la-Frontera:
1. S. Vettel (Red Bull Renault RB5) 1'19"055 2. Felipe Massa (Ferrari F60) 1'20"330 3. K.Kobayashi (Toyota TF109) 1'20"699 4. N.Rosberg (Williams Toyota FW31) 1'21"171 5. R.Kubica (BMW Sauber F1.09) 1'21"292 6. G. Fisichella (Force India VJM02) 1'21"584 7. P. de la Rosa (Mc Laren Mercedes MP4-24) 1'21"831 8. N.Piquet (Renault R29) 1'22"011