Over wat eerst wat lacherig werd gedaan - bigboss van Red Bull Dietrich Mateschitz zegde uit de F1 te stappen - neemt ernstiger vormen aan. Teamleider Christian Horner veegde in zijn woorden de vloer aan met de Renault-motoren. Renault, als constructeur dan, neemt het ook serieus en zou op zoek zijn om een team te kopen. Toro Rosso...? Dat ook Bernie Ecclestone betrokken partij is komt omdat hij met Red Bull een overeenkomst heeft dat die tot minstens 2020 in de F1 zou actief blijven.
Maar Mateschitz ziet zich zakelijk zo benadeeld door de ondermaatse rol die de Franse krachtbronnen spelen, dat hij mogelijk niet zal voldoen aan de overeenkomst met de Grote Manitou....! Het is duidelijk dat als monumenten afpikken, afsterven, afgedankt worden als loopjongens zoals met Luca di Montezemolo door Fiat-Chryslerbaas Sergio Marchionne is gebeurd, merken als Honda een opvallende start missen, een Fernando Alonso niet aan de start van een eerste GP verschijnt, het FIA-juweel dreigt uiteen te vallen.
Onze wereld is sinds 1950 zo drastisch veranderd dat "waarden" en "normen" geen betekenis meer hebben. Het woord is verloren. De globalisering nivelleert verdiensten met niet-verdiensten. Wie zijn best doet vandaag wordt net hetzelfde bedeeld als iemand die zich verliest in leegloperij of, erger nog, in het misdadige. Direct moet gezegd dat de reacties van Red Bull op de dominatie van Mercedes bij de Ster verveling opwekt. Als men bij Mercedes iets doet, is dat doordacht. Dat is niet hetzelfde als direct succesvol. Denk maar aan de veelbesproken "come-back" van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher.
Buiten een gigantische media-oogst was de terugkomst van de Duitser sportief ronduit een mislukking. Maar toen reden wel Nico Rosberg en Michaël Schumacher jaren achter de succesvolle Red Bull's van Sebastien Vettel en Mark Webber. Godenkind "Schumi" moest buigen voor Red Bull (foto-inzet boven). Mercedes's topingenieurs bogen nederig het hoofd en gingen ingenieuzer aan de slag dan ooit voordien. Met het vandaag gekende resultaat: Mercedes staat met hoofd en schouders boven de concurrentie. En eer men bij Renault opnieuw een...Bernard Dudot vindt, tja, dat kan lang duren. Genieën, zoals ook Ross Brawn en Andrew Newey's worden niet iedere generatie in de F1-wieg geboren. Hopelijk blijft het bij een storm in een glas water, hoewel deze keer...(Walter Rombauts/foto's:Mercedes)
|