Zowel de organisatoren van Hockenheim (eerst) als deze van de Nürburgring (tweede) hebben de GP van Duitsland afgevoerd van de kalender. Wegens geen tijd genoeg over, wegens geen belangstelling genoeg (tweede). De achterliggende reden is natuurlijk dat het een - onderhuidse - weerwraak is op het verloren proces, zijnde een "dading" om het conflict te doen stoppen. Tussen Bernie Ecclestone en de Duitse bankier aan wie hij smeergeld betaalde. Daarmee komt het aantal GP's in 2015 op 19. De volgende GP is die van Maleisië op 29 maart a.s. Onberekenbaar.
De F1 komt in een nieuwe stroomversnelling, zeg maar ontwrichting, omdat NIEMAND klare wijn weet te schenken over de toepassing van die "token", troeven, geen zinnig woordenboek heeft er een éénsduidelijke verklaring voor. De F1 glijdt af, omdat alle nalatenschap van pionier, magistraal man, Bernie Ecclestone in het ongewisse verkeert. De enige mannen die kunnen redden wat er te redden nog valt is Jean Todt, President van de "Fédération du Sport Automobile", en Ron Dennis en weggedduwd achter de schermen, Luca Di Montezelo echte erfgenaam van "Il Commendatore" himself Enzo Ferrari.. En natuurlijk de schaduw - of is het eerder terechte dominatie - over de hele F1, Niki Lauda, Ross Brawn, Adrien Newey. Voor de komende dagen staan er nog boeiende discussies op de agenda.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)
FERNANDO ALONSO IN DE MC LAREN SIMULATOR VOOR SEPANG
De tweevoudige wereldkampioen Fernando Alonso is aan het oefenen in de Mc Laren-simulator. De Spanjaard doet dit natuurlijk met het oog op de GP van Maleisië die op 29 maart a.s. wordt gereden. Het is te hopen dat er meer dan 15 renwagens aan de start komen. Want het startveld was kwantitatief een mager beestje. Kwalitatief was er niets mis. Integendeel een eerste treffen tussen de geaaide senioren tegen de naar WK-punten happende jonge leeuwen. Het is een wedstrijd in de wedstrijd. Maleisië is onberekenbaar en dus zijn weddingschappen slechts voorzichtig af te sluiten.
In de GP van België 1951 kwamer er slechts 13 auto's aan de start en finishten er 9. Dat is in de oertijd van het FIA Wereldkampioenschap Formule 1 meer gebeurd. Eén van die opvallende koersen kwam er ook in 2005 in Indianapolis waar slechts 6 aan de start kwamen. Dat vloeide voort uit een bandenkwestie. Michelin en Bridgestone waren dat jaar bandenleverancier. Nu was de GP van Amerika in Indianapolis voorzien op een stuk "stratencircuit" dat was aangelegd binnen het 4km lange ovaal, maar er werd ook een deel van de banking gebruikt waarop de hoogste snelheden mogelijk maakten.
Kort verteld, na heel wat palaver reden twintig auto's naar de startgrid, maar keerden alle Michelins (14 auto's) nog voor de start weer naar hun stands. Michaël Schumacher won de "race", bekogeld, net als Barrichello, met bierflessen en alles wat de Amerikanen maar als werpbaar konden vinden. Het is een GP - laat het ons een voorval noemen dat begon met een crash van Ralf Schumacher in de vrijdagtrainingen - die zoveel mogelijk wordt toegedekt in de archieven van de FIA. De Portugees Tiago Monteiro in zijn Jordan-Toyota werd door het Ferrariduo op één ronde gereden en stond juichend alsof het een zege betrof op het derde trapje van het podium...Weinigen herinneren zich nog deze GP. Velen die hem op 19 juni 2005 wel hebben gezien en er een wrange smaak aan hebben overgehouden, hopen dat het met de huidige stand van zaken in de F1 niet een keer dezelfde kant opgaat.(Walter Rombauts)
Over wat eerst wat lacherig werd gedaan - bigboss van Red Bull Dietrich Mateschitz zegde uit de F1 te stappen - neemt ernstiger vormen aan. Teamleider Christian Horner veegde in zijn woorden de vloer aan met de Renault-motoren. Renault, als constructeur dan, neemt het ook serieus en zou op zoek zijn om een team te kopen. Toro Rosso...? Dat ook Bernie Ecclestone betrokken partij is komt omdat hij met Red Bull een overeenkomst heeft dat die tot minstens 2020 in de F1 zou actief blijven.
Maar Mateschitz ziet zich zakelijk zo benadeeld door de ondermaatse rol die de Franse krachtbronnen spelen, dat hij mogelijk niet zal voldoen aan de overeenkomst met de Grote Manitou....! Het is duidelijk dat als monumenten afpikken, afsterven, afgedankt worden als loopjongens zoals met Luca di Montezemolo door Fiat-Chryslerbaas Sergio Marchionne is gebeurd, merken als Honda een opvallende start missen, een Fernando Alonso niet aan de start van een eerste GP verschijnt, het FIA-juweel dreigt uiteen te vallen.
Onze wereld is sinds 1950 zo drastisch veranderd dat "waarden" en "normen" geen betekenis meer hebben. Het woord is verloren. De globalisering nivelleert verdiensten met niet-verdiensten. Wie zijn best doet vandaag wordt net hetzelfde bedeeld als iemand die zich verliest in leegloperij of, erger nog, in het misdadige. Direct moet gezegd dat de reacties van Red Bull op de dominatie van Mercedes bij de Ster verveling opwekt. Als men bij Mercedes iets doet, is dat doordacht. Dat is niet hetzelfde als direct succesvol. Denk maar aan de veelbesproken "come-back" van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher.
Buiten een gigantische media-oogst was de terugkomst van de Duitser sportief ronduit een mislukking. Maar toen reden wel Nico Rosberg en Michaël Schumacher jaren achter de succesvolle Red Bull's van Sebastien Vettel en Mark Webber. Godenkind "Schumi" moest buigen voor Red Bull (foto-inzet boven). Mercedes's topingenieurs bogen nederig het hoofd en gingen ingenieuzer aan de slag dan ooit voordien. Met het vandaag gekende resultaat: Mercedes staat met hoofd en schouders boven de concurrentie. En eer men bij Renault opnieuw een...Bernard Dudot vindt, tja, dat kan lang duren. Genieën, zoals ook Ross Brawn en Andrew Newey's worden niet iedere generatie in de F1-wieg geboren. Hopelijk blijft het bij een storm in een glas water, hoewel deze keer...(Walter Rombauts/foto's:Mercedes)
RED BULL KLAAGT BIJ FIA EN RENAULT 100 PK VERSCHIL AAN !
De twee Mercedessen hebben met iets meer dan een halve minuut gewonnen van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari. Hoogst gefrustreerd kwam Red Bull uit de eerste daadwerkelijke confrontatie van het seizoen: Bottas zere rug, Ricciardo met een brede "smile" voor eigen publiek zesde...Naar verluidt - Mark Webber trad in Melbourne op als vaardig speaker - zou ceo Red Bull, of minstens teamleider, naar de FIA hebben gebeld dat de escalatie van Mercedes moet worden ingetoomd. "Dit kan niet", moet hij hebben uitgeschreeuwd, "er is minstens 73,5 kW (100 pk) verschil tussen ons en hen. Waarop lakoniek moet zijn geantwoord: "Hebben jullie in de winter je huiswerk gemaakt ? Ferrari wel blijkbaar, want die "gap" was kleiner..." Er werd aan weerszijden ingelegd.
Het frustrerende aan het hele verhaal is dat eind 2013 iedereen voor 2014 aan hetzelfde motorconcept begon: V6 Turbo met hybride-instelling, d.w.z. vertragings-energie wordt in elektrische energie opgeslagen in een batterij of supercondensator (wellicht zal de meerderheid it laatste hebben). En dat was hetzelfde uitgangspunt voor iedereen. Nu is het rare dat iedere motor-ingenieur, iedere ingenieur in thermodynamika, in wrijvingsverliezen, turbo-aanjaging en andere (binnen-)verbrandingskamers anders denkt. Of men het graag hoort of niet, Mercedes - en ondergetekende kent daarvan enkele ingenieurs "ten gronde" - heeft altijd de bijna goddelijke kunst verstaan het perfecte te perfectioneren.
In Duitsland heb ik het voorrecht gehad - toen fotoshop nog lang niet bestond - een fotograaf te leren kennen "Die das KünstLiche Erliebte". Hij maakte zo'n volmaakte foto's dat het object, subject in perfectibilteit oversteeg. Ik vind zijn naam wel één van de dagen terug, het is veertig jaar geleden en Alzheimer-Light wil toeslaan. Ondertussen is er "fotoshop" en kan iedere idiote sterveling, zoals hij een "vrouw" heeft, die foto tot buitenaardse perfectie brengen. Met het ontwerpen, ontwikkelen, door-ontwikkelen van een racemotor is dat precies hetzelfde. Bij Renault - met alle respect - heeft men na Bernard Dudot nooit meer het genie in huis gehad om te spelen met toleranties, wrijvingen, dode punten, mislukte inleidende verbrandingen en diens meer. (Max Verstappen out door een bougie; niet door naast de baan zoals zijn vaderlandse omroep als niet-ingewijden wereldkond maakten).
Bij Mercedes en ook grotendeels bij Ferrari groeien die technische genieën in de tuinen rondom de fabrieken. Superboss van Fiat-Chrysler Marchionne die straks €52 miljoen uitgekeerd krijgt - als de beleggers het ermee eens zijn - heeft Luca di Montezemolo aan de deur gezet " il faut le faire" en een rare kwast aan het hoofd van het F1-team gezet. Overigens Ferrari gaat weldra naar de beurs om de diepe put aan schulden die bij Fiat nog gaapt mee te helpen dichten. Maar die kwast, uit het niets geplukt, is er wel in geslaagd Kimi Räikkönen met een niet vasgeschroefd linkerachterwil de pits uit te jagen. Minder dan een kilometer verder stopte de Ferrari, stapte Kimi uit en dacht er het zijne van. 3'49 was de pitstoptijd. Bij Mercedes 2'9, en dan zag ik er nog één in zijn neus staan peuteren...
Christian Horner, sympathieke boy maar verwend met Vettel's succes, moet aan Renault smeken dat ze de genieën zoeken die iedere krukasslag kan analyseren, iedere inspuiting en inleiding van verbranding kan "maîtriseren", de wisselwerking tussen verbrandingsmotor en elektromotor als het ware in zijn onderhuid heeft, opdat Red Bull terug succes zal hebben. De Australiër Ricciardo lijkt ons een waardig opvolger van Vettel. Mercedes is oppermachtig. Ten spijt van wie het benijdt, zogoed als in alles. Ofwel legt men zich daarbij neer en aanvaardt men de dingen die men niet kan veranderen. En - in het andere geval - werk je te pletter om het beter te doen. (Foto-inzet: de gewraakte Renault V6 Turbo)
Tot slot: Volgens "Nieuwsuur" is Max Verstappen van de baan gereden...Men moet dat anders uitleggen. Max is na een pitstop door zijn ingenieur verplicht geweest de Toro Rosso in het groen gras te rijden. "Om de motor te sparen" hoorden we Max zeggen. Natuurlijk, want er zijn maar vier motoren beschikbaar per piloot voor het hele jaar..." Dus terecht. Hij volgde "het bevel" en reed dus een perfecte race. Geen brokken, discipline, uitkijken. Zijn vader - Jos - en ik hebben elkaar niet zo "close" gekend, en iedereen is zijn weg gegaan. Maar Max Verstappen, mede-gesponsord door de supermarktketen Jumbo in Nederland, is een wereldkampioen in spé. En ik heb geen enkele gegronde reden om dit te zeggen. Ik trachtte altijd te schrijven naar waarheid. Vandaar. Met schade en schande. Max Verstappen gaat het maken. (Walter Rombauts)
Vorig jaar was 28 februari 1014 het moment om de motor te homologeren. Vanaf dat ogenblik mocht niets meer aan de V6 Turbo Hybrid nog worden veranderd. Omdat Honda als motorleverancier - aan Mc Laren in eerste instantie - heeft de FIA het homologatietijdstip uitgesteld. Het is het "bevriezingsmoment' van de motor. Er is een token-systeem ingevoerd. Token is een Engels woord dat "jeton" betekent. Eind de jaren '73 was er ook een Token Racing Team F2 onder impuls van Ron Dennis.
Voor zover het mysterieuze systeem laat doorschemeren beschikt ieder team over 66 "token". Mercedes zou er daarvan al 32 hebben aangewend. Andere teams 22 of 32 zoals Ferrari, 20 of 32 voor Renault en Honda zou als nieuwkomer zijn motor mogen doorontwikkelen tot 2016. Stemmen gaan op dat Mercedes te ver vooruit is. Hamilton won met 32", meer dan een halve minuut, op Sebastien Vettel, de eerste keer met Ferrari. Nico Rosberg reed gewoon zijn rondjes achter de regerende wereldkampioen. Anders kan je dat toch niet noemen.
Het is een vreemd gegeven dat iedere motor principieel hetzelfde is, en er toch zulke verschillen bestaan. Max Verstappen moest na een pitstop op bevel van zijn ingenieur de Toro Rosso met rokende motor het gras inrijden. Die beslissing is genomen om de motor te sparen. Ieder team heeft voor het hele seizoen slechts vier motoren. Zogenaamd zou een bougie aan de basis liggen van die beslissing. Met Max als slachtoffer die naast zijn eerste WK-punten greep, zoals Räikkönen ook slachtoffer werd van een klungel-bandenwissel. Onderliggende conclusie: de F1 is over-gereglementeerd.
Coureurs kunnen zichzelf niet meer zijn, ze moeten met teveel rekening houden dat niets meer te maken heeft met de essentie van snel, feilloos autorijden. Christian Horner, ceo van Red Bull, wil dat de FIA Mercedes aan banden legt. Hij wordt daarbij gesteund door...Bernie Ecclestone,...Ron Dennis en een informele uitlating van RB-boss Dieter Mateschitz om uit de F1 te stappen. Maleisië is op 29 maart a.s. Tot nu toe heeft Mercedes lakoniek gereageerd dat de tragere tegenstanders misschien wat harder moeten werken. Dixit Toto Wolff. In alle geval heeft Mercedes dat - harder werken - wel gedaan toen Red Bull vier opeenvolgende jaren een zekere Duitser Sebastian Vettel wereldkampioen maakte...(Walter Rombauts)
HAMILTON-ROSBERG EN MERCEDES DOMINEREN OERSAAIE GP VAN AUSTRALIË
In een zetel is regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in de Mercedes W06 naar de zege gereden in de GP van Australië. Als zijn schaduw finishte de Duitser Nico Rosberg in de tweede Mercedes W06 op de tweede plaats. Een halve minuut na hen overschreed viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari de eindstreep en hield zijn belofte van voor de race, met name een podium te ambiëren.
Reeds vanaf de start werden brokken gemaakt. Pastor Maldonado en Romain Grosjean, beiden in een Lotus-Renault lieten schroot achter. Magnussen in de Mc Laren-Honda was ook direct "out" en de twee Manor's zijn niet aan de start gekomen. Net zo min was er nog iets van de Nederlander Guido Van der Garde te bespeuren. Maar daaromtrent komt nog nieuws...
Van de 15 (!) gestarte auto's haalden er 11 de eindmeet. Echte pechvogels in de bende "losers" waren Kimi Räikkönen. De Ferrari-mecaniciens slaagden erin tijdens een te lange pitstop (3"6 in de 42ste ronde) het linkerachterwiel niet goed te bevestigen. Enkele honderden meters verder kwam het wiel los, werd de Ferrari onbestuurbaar en moest de verdienstelijke Fin te voet terug naar de pits. Voor Max Verstappen was zijn eerste GP als jongste F1-rijder ooit (17 jaar) meteen een harde les.
Na een pitstop in de 34ste ronde begon de Renaultmotor in de Toro Rosso op te smeulen. Opgave voor Max die zich zo tot dan om en rond de zesde à achtste plaats nestelde. Niet slecht. Met in die conclusie de voornaamste positieve noot: geen brokken gemaakt ! Zijn ploemaat-rookie Carlos Sainz Jr rondde een goede GP af, maar verloor op het laatst toch nog een plaatsje aan Marcus Erisson in zijn Sauber die nog in een gaatje wipte dat de jonge Sainz liet liggen.
Sainz werd 9de en scoorde daarmee zijn eerste 4 WK-punten. Iets waarvan Max Verstappen verstoken bleef door het uitvallen van de Renaultmotor. Iemand die zo mogelijk nog gelukkiger was in zijn eerste GP was Felipe Nasr die met de Sauber 5de finishte en 10 WK-eenheden binnenhaalde. De gevestigde waarden zullen met de "junioren" wel degelijk rekening moeten gaan houden !
Felipe Massa met de Williams-Mercedes reed een verdienstelijke race, maar kon Vettel niet inhalen om het podium 100% Mercedes te laten zijn. Jenson Button finishte met de Mc Laren-Honda elfde en laatste plaats. Wat Fernando Alonso op dit moment denkt laten we als raadseltje bestaan. Wat Mc Laren en Honda nog gaan brouwen tegen de GP van Maleisië wacht iedereen met kloppend hart af.
De eerste GP van het nieuwe seizoen was saai en heeft één ding duidelijk gemaakt. Mercedes is oppermachtig. Van een nieuw spanningsveld tussen Hamilton en Rosberg is vooralsnog niets te merken. Maar er komen nog negentien races waarin de gemoederen kunnen opgehitst worden. Die mogelijkheid is eigenlijk de enige kopzorg van teamleider Toto Wolff. Dat er een herhaling van 2014 komt. Motorgewijs (inzet) steekt Mercedes met kop en schouders boven de concurrentie uit.(Walter Rombauts)
Eigenlijk al in de openeningsronde van de kwalificaties zette de Brit Lewis Hamilton de bakens neer om héél gemakkelijk een afgetekende pole-pisition te behalen voor de GP van Australië. Met 1'26"327 ging hij riant zijn ploegmaat Nico Rosberg voorbij. Rosberg bleef lang als in zijn schaduw rijden, maar maakte in zijn aanvalsronde een fout waardoor het onmogelijk was Hamilton te volgen. Max Verstappen reed de twaalfde tijd, wat al met minder glans was dan zijn furieuze eerste ronden. In Q2 maakte hij in een laatste snelle ronde een fout die hem buiten de Q1 zette. Maar de 17-jarige Nederlander bracht de Toro Rosso zonder enige schade weer naar de pits. Max start vanop de twaalfde positie. Ook Vallteri Bottas, kanshebber op de derde plaats, maakte een rijfout die werd afgestraft maar gelukkig zonder schade aan de Williams-Mercedes.
De derde plaats ging naar een altijd verdienstelijke Felipe Massa. Vierde en vijfde werden respectievelijk viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel, nipt voor teamgenoot Kimi Räkkönen die met de Ferrari overweg kan, maar zichzelf tot nu toe niet veel lof toezwaaide. Carlos Sainz jr in de tweede Toro Rosso plaatste zich negende en geeft daarmee blijk van een tikkeltje meer maturiteit dan teamgenoot Max Verstappen die - verwonderlijk genoeg - toch nog is verrast als de "grote jongens eens echt op het gaspedaal gaan staan." Waarmee niet is gezegd dat Max in zijn debuut faalde. Integendeel, we zullen nog veel van hem horen. Misschien morgen al, als de GP van Australië F1 2015 een feit is. Start om 6 uur onze tijd.(wr)
"De Mercedessen zijn te kloppen" moet Sebastien Vettel hebben gezegd. Hamilton hield de snelste tijd in FP3 met 1'27"876 over Ferrari-coureur Vettel die 1'28"563 aantikte. Carlos Sainz werd in de Toro Rosso 9de en MAX 11-de. Straks de kwalificaties.(wr)
Ondanks in het gelijk gesteld door het Australische Hooggerechtshof, heeft de Nederlander Guido van der Gande, een dialoog aangegaan met Sauber. Die behoedt het team voor verder onheil dit weekend. Van der Garde deed dit uit zogenaamd respect voor de FIA en het team. Aan de onderhandelingstafel hadden we graag Bernie Ecclestone bij gezien. Die erger kan voorkomen.(wr)
Nog voor de derde vrije oefeningen voor de GP van Australië in Melbourne zijn begonnen is Guido van der Garde - geheel in zijn recht door een Australisch Hooggerechshof begonnen aan nieuwe onderhandelingen met CEO Sauber Monisha Kaltenberg, dat een verdere crisis van de GP van Australië is afgewend. GVDG blijft op zijn strepen staan maar zegt dat omwille van zijn eigen respect voor de FIA, Sauber en het WK, hij zijn eigen "prestiege" even opzij zet. Ik - Walter Rombauts - had Bernie Ecclestone graag a
In de tweede vrije trainingen voor de GP van Austrzalië heeft de Duitser Nico Rosberg met Mercedes in 1'27"697 de snelste tijd in zijn bezit weten te houden. Dit voor ploegmaat en regerend wereldkampioen Lewis Hamilton. Achter deze tandem "herstelde" viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel de meer logische hiëarchie door met de nieuwe Ferrari in 1'28"412 de derde tijd te pakken voor ploegmaat Kimi Räïkkönen die zijn vierde plaats wijtte aan een momenteel ondermaats rijgedrag.
De jonge garde werd een tikkeltje afgestraft: Kevin Magnussen plooide naar voorbeeld van Alonso de Mc Laren MP4-30 netjes de muur in en Carlos Sainz jr (7de) en Max Verstappen (14de) moesten in de FP2 wat van hun glanzende rookievleugels prijs geven. De in de derde vrije tra "soap" rond Guido van der Garde bij Sauber ging door een iedereen kijkt benieuwd uit wat de evolutie morgen zaterdag voor de derde vrije oefeningen zal zijn. Eerste conclusie na twee vrije trainingen, de Mercedessen hebben een bres geslagen met de rest van het veld met minstens 1 volle seconde verschil.(Walter Rombauts)
ROSBERG SNELST, VERSTAPPEN ZESDE IN FP1 IN MELBOURNE
Na een uurtje in de eerste vrije oefeningen met het oog op de GP van Australië, verrastte Max Verstappen (1'31"067) met een derde chrono na één Rosberg (1'29"557) en twee Hamilton (1'29"586) vriend en vijand. Wat de 17-jarige Nederlander met de Toro Rosso deed liet alle monden openvallen van verbazing. Maar teamgenoot Carlos Sains jr (1'31"014) vond het allemaal welletjes, en scherpte de lijnen tegen de curbstone's wat aan, en kijk, hij ging Max voorbij. Naarmate de training, globaal op mediums gereden (asfalttemperatuur 36°C) kwam een andere jonge gast Vallteri Bottas (1'30"748) de Williams op de derde snelste tijd zetten. Sainz werd vierde, viervoudig wereldkampioen Vettel (Ferrari) vijfde (1'31"029) en Max Verstappen met hogergenoemde chrono uiteindelijk zesde.
Guido Van der Garde die het wettelijk recht aan zijn kant had om een Sauberzitje te bezetten, reed uiteindelijk niet omdat zijn superlicentie niet in orde was. Magnussen - die Alonso vervangt - en Button zakten naar achteren in het veld met de Mc Laren-Honda en de Red Bulls met Ricciardo en Kvyatt bleven "anoniem" in het middenveld hangen. Straks in de tweede vrije oefening wordt er nog veel spektakel verwacht van de twee "rookies", Verstappen en Sainz jr, die duidelijk een rol in het kampioenschap gaan spelen. De Mercedessen van Rosberg en Hamilton waren duidelijk superieur aan de rest van het veld, en er dreigt een lichte schijn dat 2015 een herhaling van 2014 wordt. Straks om 6.30 onze tijd de tweede vrije training !(Walter Rombauts)
Binnen een goed anderhal fuur begint de eerste Free Practice in het Australische Melbourne in het Albert Park. Zondag wordt daar de GP van Australië gereden als eerste van 19 races voor het FIA-Wereldkampioenschap Formule 1. Zonder de Spanjaard Fernando Alonso die bij Mc Laren wordt vervangen voor deze race door de jonge Deen Kevin Magnussen. Rond het ongeval van tweevoudig wereldkampioen in de pré-seizoenstrainingen blijft een mysterieuze waas hangen. Het moet erger zijn geweest dan dat men deed geloven. Want iemand die naar een derde wereldtitel snakt blijft niet weg van de eerste GP van het seizoen.
Een F1 mag dit jaar 702 kg wegen, slechts over vier motoren voor een seizoen gebruiken. Die motoren worden via een "token-systeem", gespreide troeven, doorontwikkeld waarmee de FIA nieuwkomer na zes jaar Honda als motorleverancier voor Mc Laren tegemoet komt. Als ieder team zijn "troeven" heeft aangewend zal het een "motorbevriezing" krijgen. Een tijdstip waarop de motor - voor iedereen een 1,6 liter V6 met turbo en hybridtechniek - wordt gehomologeerd en niets eraan nog mag worden veranderd. Vorig jaar was de homologatiedatum 28 februari 2014. Het seizoen kondigt zich boeiend aan. Voor ondergetekende betekent het de laatste keer dat hij erover schrijft. Dan neemt ie echte rust. Na 65 jaar F1 is het dan goed geweest.
Hij hoopt dat Max Verstappen (Toro Rosso-Renault) het waar maakt. Hij is met zijn 17 de jongste F1 coureur ooit. Zijn vader Jos Verstappen was volgens een journalist in de praatshow van Pauw de beste Nederlandse F1 piloot (ploegmaat van Schumacher bij Benetton, begin negentiger jaren. Die journalist, Doornbos, is nog jong en weet niet dat over de beste Nederlandse autocoureur een boom kan worden opgezet. Het was niet Carl Godin de Beaufort die met een Porsche op de Nürburgring verongelukte, maar een Jan Lammers en een jonkheer Gijs van Lennep doen in mijn verouderende hersenen toch nog belletjes rinkelen. Ook in Le Mans nog.
Binnen anderhalf uur wordt de subliemste autosportdiscipline verder geschreven. Enne, ha ja, Max Verstappen heeft als co-sponsor "Jumbo", een supermarktketen in Nederland. Eigenaar en racefanaat Fritz van Eerd, toont zich hiermee weer de zakenman op zijn best. Niemand kan gaan slapen. Want wat nu iets over de middag 12.30 uur plaatselijke tijd in Australië aanvangt is daarvoor té fascinerend. Dat Max Verstappen nog geen rijbewijs heeft zoals de eerste de beste grootmoeder wel heeft, doet niet terzake. Toch besliste de FIA al dat vanaf nu een "instapper" minstens 18 jaar zal moeten zijn. Waarmee Max Verstappen al wordt bekroond met een unicum in de Formule 1 geschiedenis. Er moeten 58 ronden van 5,303 km worden afgerond, een totaalafstand van 307,5 km. De omloop telt veertien bochten waarvan de meerderheid benoemd werd met namen als Ascari, Senna, Prost, Stewart, Jim Clark en natuurlijk Jack Brabham, drievoudig Australisch wereldkampioen.(Walter Rombauts)
De Nederlander Guido van der Garde heeft van een Australische rechtbank gelijk gekregen en heeft dus recht op een zitje in een Sauber voor de GP van Australië. Teambazin Kaltenborn weigert, omdat GVDG zijn superlicentie niet in orde is. De achterliggende reden in de Saubergeest is praktischer. De andere twee coureurs brengen meer dollars mee naar het noodlijdende Sauberteam en genieten daarom de voorkeur... Guido van der Garde's kansen om dit te winnen zijn klein.
Van geld en nog meer geld, wint in de Formule 1 alleen de laatste combinatie. Ooit heeft onze sublieme Marc Goossens dat meegemaakt en zonder centen in zijn zak voor tesrijden bij Eddi Jordan stond. Gelijjktijdig landde Rubens Barrichello met de grootste Samsonite-valies vol dollars. Marc was even snel als Rubens. Maar de even gemene als sluwe Eddie Jordan koos voor de Braziliaan.
Nu hangt er niet een bepaalde zonnige sfeer binnen het Sauberteam. Want Guido van der Garde gaat alle rechtshulp inroepen. Als onze tamtam-informatie naar waarheid neigt zou zelfs op het hele Sauberteam beslag worden gelegd als Guido niet rijdt. En Monisha Kaltenborn zelfs in de cel kan geraken...Of deze gang van zaken zich elke GP zal herhalen is zeer de vraag. Dit voorval geldt voor de beslissing van de hoogste Australische rechtbank. Hoe het in Maleysië zal gaan is een groot vraagteken.
Door al deze heibel en de impotentie van het Manor-Marussia dat in FP1 en FP2 niet reed, zijn er eigenlijk maar twintig auto's die het veld vullen. Ecclestone zou de "impotenten" direct vervangen door de beste GP2's...Een apart klassement, geen WK-punten, maar wel veel volk op de baan. Straks om 04.00 uur begint de Free Practice 3...en daarna de rush naar de eerste "pole" van het seizoen.
Zoals de kaarten nu liggen zal die naar Rosberg of Hamilton gaan. Rosberg heeft al gezegd dat àls hij de "pole" pakt, het héél nipt zal zijn. "Want hij - Hamilton - is toch wel een heel goeie coureur", voegde hij er in bescheidenheid aan toe. Terugkijkend naar Sauber en Manor-Marussia wordt licht vergeten - inzonder voor Manor - dat ook zij moeten voldoen aan de 107% startregel die de FIA niét uit het reglement liet...(Walter Rombauts)
Bernie Ecclestone heeft een "dading" afgesloten opdat zijn conflict omtrent smeergeld met de Duitse bankier zou worden afgesloten. Niet veel mede-burgers zien in van wat een dading inhoudt. Brute taal zegt dat ze wordt gesteld om een hogere boete, mogelijke gevangenisstraf e.d. te vorkomen en worden verminderd, soms helemaal of ten dele, kwijt gescholden. Bernie Ecckestone heeft NIETS illegaal begaan. Daarom spreekt het nu iedereen hatelijk aan de Formule 1 in twee categorieën te verdelen, zoals de Grote Manitou heeft geopperd. Een zogenaamde "subclasse" en de top. Die crisisfeer - gebrek aan gevuld startersveld - was in het jaar 1967 zo duidelijk dat in de GP van Duitsland F2's werden toegelaten. Jacky Ickx was één onder hen. Met een Brabham F2 reed hij in de kwalificaties de derde tijd algemeen...
De Schot Jim Clark in een Lotus Ford reed de "pole" voor de Nieuw-Zeelander Denis Hulme in een Brabham Repco en dan kwam...onze Jacky Ickx en na hem alle andere F1's. Omdat de F2 een apart klassement had binnen die GP van Duitsland zal is een zwartwit-plaatje van deze stunt moeilijk te vinden. Maar dat dé prestatie van wat statistisch de beste Belgische autocoureur ooit is geweest. Om een verarming binnen de F1 te camoufleren wil Bernie weer zoiets. Ecclestone (84) ziet - autosportgewijs - JUIST. Hij wordt oud en de aasgieren wachten op zijn dood. Maar stekeblind of gek is Bernie zeker niet.(wr)
NEUVILLE CRASHT TERWIJL EEN WERELDTITEL VOOR HYUNDAI SUDDERT.
Wereldkampioen én Fransman Sebastien Ogier, de nagel van de doodskist van Sebastien Loeb, heeft de Rally van Mexico 2015 gewonnen. Bravo. Onze landgenoot Thierry Neuville maakte een slechte beurt door een nogal serieuze crash. Hij stond op de tweede plaats in het WK Rally en zal nu wat geduld moeten oefenen om een wereldtitel te realiseren. Thierry Neuville die liever Duits dan wat anders praat is de ster-coureur van het Koreaanse merk Hyundai. Hij rijdt een sublieme i20 van het gelijknamige merk. In Mexico finishte Thierry achtste. Onbeduidend. Wat belangrijk is, is het feit dat de "Oostkantonner" in ons België het zeer kwalitatieve merk Hyundai in de spitst plaatst van de meest veeleisende sport in de wereld-officiële autodisciplines van de FIA-reeks: het miskende, onderkende WK Rally.
Mocht ik - simpele geest W zijn - ik zou Thierry aanklampen alsof hij de laatste kramp zou zijn in het springen in een hopeloze afgrond. Het is nu net anders. Neuville is JONG. Ik leg daarop de nadruk omdat versleten gasten als Freddy Loix e.d., met zéér uitzonderlijke vermelding van een Patrick Snijers. De rest is versleten, Patrick Snijers is één van de drie Groten, met hem Robert Droogmans en Marc Duez. Gilbert Staepelare hield hen vooor terecht voor "De Drie Musketiers". Rallykenner bij uitstek, Marc Martens zaliger sinds vorig jaar en collega-concurrent heeft dat als een meesterlijke boek in de rekken doen liggen.
Overigens voor de jongeren onder ons (Tintin mag je lezen tot 77, dus voor mij nog zeven jaar). Als Princen recent nog een Belgische rally won in het gelijknamige kampioenschap, tja, da's koersen rond de kerktoren. Overigens dat met terechte reden stilaan wordt verboden. Als Princen wint is dat omdat geld regeert. In het WK Rally is dat verwaarloosbaar. Hyundai is geen achterbakse verkoper van auto's. Integendeel, kwaliteit kwelt de concurrentie. In hun verre onderhandelingen kruisen de degens zich niet volgens "brugpensioenen", maar wel over leefbaarheid en leefkwaliteit van hun bevolking. Gunstig is dat geen religie-theorie is ingemengd. Al blijft voorlopig het bestaan van Noord- en Zuid Korea een feit. Maar tijd brengt raad. Misschien ook verstand.
Zij hebben trouwens de enige achttraps automaat in hun gamma, die niemand anders kan aanbieden. Tenzij het PR-management van Nissan aanvoert dat zij een "CVT" -Continu Variabele Continu Transmissie - in hun ook kwalitatief gamma hebben. De gebroeders DAF (van Doorne, uitgelachen door de wereld met de auto DAF) is wel kunnen worden verbeterd, maar nooit in essentie overtroffen. De Continu Variabele Transimissie is een - ondertussen - 200 jaar oude industriële transmissie waarmee de arbeiders aan de productieband ongemerkt harder of trager hun taken uitvoerden, alosf het robots gold, uitvoerdde. Dader van deze toepassing in de auto-industrie is Felix Wankel, zaliger natuurlijk. Maar daarover een ander verhaal. Nissan scoort er wel mee, want ze hebben de modernste in huis...
De even achtbare als bescheiden Thierry Neuville, hoeft gewoon even goed te onderhandelen met werkgever Hyundai en dan wordt een wereldtitel mogelijk wel eens realiteit. "Sjacheren" moet worden vermeden. De jongeman heeft zoveel pijlen op zijn boog dat hij gelijk waar terecht kan. Maar als ik simpele geest als Walter's Auto Cahiers mag vragen om - als het kan - via ook het Belgisch gedegen mangement invloeden te laten gelden, dat dan niet te laten. Ondergetekende heeft besloten binnen 1057 dagen bewust de fascinerende autowereld - ook die zonder cadeau's als dure horloge's, champagne-serviezen en andere ski-vakanties - vaarwel te zeggen.
Zonder Hyundai uit het oog te verliezen. Want die wachten maar eventjes op die onwaarschijnlijk echte mens Thierry Neuville om de Koreaanse naam bijgeschreven te zien op het WK...2016 ? Overigens hebben mijn tentakels - en niet zoals mijn testikels mijn "thuiskrant" GVA destijds vermeldde - waargenomen dat men jong gemotiveerd talent in dienst neemt. Hyundai heeft een wereldtitel in petto. Ook al maakt die Neuville eens brokken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Hyundai)
WAAROM - BIJVOORBEELD - INDIANAPOLIS NIET IN HET WK F1 KAN
Binnen een week begint het 65ste Wereldkampioenschap Formule 1. Het is sinds 1950 officieel ingesteld en Sliverstone geniet de theoretische eer de eerste GP van het WK F1 te hebben mogen organiseren. In de praktijk was er eerder een F1 race in Pau, en als we de geschiedenis tot op het bot betwisten heeft de "Automobile Club de l'Ouest" ACO en sinds 1923 organosator van de 24 Uren van Le Mans in 1906 de eerste GP georganiseerd. In het departement La Sarthe, het Mekka van iedere écht geïnfecteerde koersauto-zieke. Overigens is La Sarthe, met Le Mans als middelpunt, het uitgangspunt naar de meest fascinerende, vaak niet zonnige, regionen van Frankrijk, Bretagne, Noirmoutier, Le Vendée...La Rochelle met zijn ongekend, miskend automuseum waar zelfs de meest autoverziekten zich de laatste haren uit het getergde hoofd trekken.
Na de Eerste Wereldoorlog werd de industriële wereldconfrontatie van de automobiel duidelijk. Embryonaal groeide een wereldkampioenschap, met GP's al dan niet professioneel ondersteund die omstreks 1938 een gestalte kreeg, maar onderbroken werd door alweer waanzin: de Tweede Wereldoorlog ! Een wereldkampioenschap bleef in de pan sudderen. Tenslotte ontstond het ! Zoals gezegd in 1950. En sinds 1911 werden de "500 Mijlen van Indianapolis" gereden. Toen al werden Europese constructeurs zoals Peugeot, Delage en Mercedes naar de "brickyard" gelokt om in een ongenadige race - 850 km plankgas - de kwaliteit van hun producten te bewijzen.
Het Wereldkampioenschap van de Constructeurs werd pas ingesteld in het Belgisch Wereldtentoonstellingsjaar 1958. Het eerste werd gewonnen door "Vanwall", een ontieglijk mooie racewagen - nog wel motor voorin en coureur en benzinetank in het kruispunt van het diagonaal van het aspunt van de vier wielen. In de "plaatsing van het zwaartepunt tussen de vier wielen werd toen ook - mechanisch - bepaald dat de auto eerder overstuur - dan wel onderstuurd - zou zijn... Een jaar later zou de legendarische Brit John Cooper met een Climax-motor aan boord daar verandering in brengen. Vanaf toen zocht iedereen de "mid-rear-engine" op. Ferrari heeft er lang over gedaan om met dat concept een titel als constructeur te veroveren (1961). De eigenaar van Vanwall was de industrieel Tony Vandervell die...Stirling Moss, Lewis Evans, Tony Brooks en Peter Collins tewerk stelde...
Nu kwam het WK F1 echt op de proppen met op 30 mei 1950 echt de "500 Mijlen van Indianapolis" in Amerika. Afgezien van het feit dat de verplaatsing kostelijk was, waren de F1-motoren ook niet geconcipieerd om zo lang plangas te rijden...Ook al stopte de race na zo'n 500 km omwille van de regen, de Amerikaan Faulkner in een "Grand Piston" werd als winnaar afgevlagd. In de tweeëntwintig geklasseerden kwam in de eerste vijf geen enkele niet-Amerikaan voor. De FIA in Parijs - waarschijnlijk bij Maxime's achter de hoek, verslikte zich in een kreeftenschaar...Toch stond op 29 mei 1951 de race weer op de kalender, met dezelfde afloop: winnaar Nalon, met een "Purelube" (vrij vertaald "doorgesmeerd...). Onder de acht geklasseerden toen, weer geen enkele niet-Yankee. Bij Maxime's en in de Lido op de Champs Elysées werd overleg gepleegd. Geen enkel Brits team leek dit aan te kunnen. (n.v.v.Walter:later zou en zekere Bernie E.) daar verandering in brengen.
In 1960 voerde de FIA de 500 Mijlen van Indianapolis van de WK-kalender af. Om begrijpelijke redenen. De concepten van de auto's waren zo verschillend dat er geen vergelijk mogelijk was. Veel later zouden Graham Hill, Jim Clark en Colin Chapman, daar nog verandering in brengen. Maar eerst en vooral was het duidelijk dat de op koppel afgestemde Amerikaanse V8's de lange afstand volgas aankonden. De eerder op vermogen gefixeerde motoren in de F1 waren geconcipieerd voor races van bruutweg gezegd 300 à 350 km. Maximum koppel en maximum vermogen werden ook toen wel eens door de knapste ingenieurs door elkaar gehaald.
De scheiding was dus een feit. Tot natuurlijk Chapman, Graham Hill en Jim Clark - als losstaand geheel van het WK F1 - daar verandering in brachten. Dat luik komt straks of is het onderwerpe van een aparte bijdrage. De FIA en haar gereputeerde WK was een last van de schouders gelicht. De reglementeringen kwamen en gingen, maar één ding werd duidelijk: racemotoren konden niet zo lang op maximum regime stand houden. (nu is dat veranderd) en dus moest een tovermiddel worden gevonden om te voorkomen dat de peperdure krachtbronnen in rook opgingen. Het antwoord was simpel. Bij een goed glas Margaux, het mocht dan een Château Kirian of Siran zijn, de afstanden waarop de motoren op hun hoogste regime moesten draaien, moesten korter worden. Dus chicane's, zoals de lange rechte lijn van Hunaudières in Le Mans (5,5 km) door twee chicanes in drie is verdeeld. Menselijke veiligheid zat er ook in. Vooral nadat een Peugeot WM tegen 406 k/h door de rijkswacht werd geflitst.
Maar motoren die bijna één minuut of toch 48" vollast moesten draaien dat zagen vele ingenieurs over 24 Uren niet meer zitten. Dus werd aan hun wensen tegemoet gekomen. Momenteel ziet men een F1-bolide tegen 18.000 t/m tegen 315 à 320 voorbijflitsen. Maar voor enkele seconden per ronde. Dan trapt de piloot de rembeugels in. En daarin schuilt een - technisch geheim -. Zoals is geweten kan een geheim alleen worden gedeeld door degenen die het ook kennen. De torsiekrachten die bij op- of terugschakelen door de krukas moeten worden opgevangen, zijn een kopzorg. Slechts weinige krukasbouwers zijn in staat aan dat lastenboek te voldoen. Ik heb een vriend, Cor Nuyts in Zandvliet, die dat kan. Door mijn vechtscheidingen kan ik hem hier niet in beeld brengen.
Maar top-ingenieur Bernard Dudot ("vader van de V10") van Renault vertelde me ooit dat een zekere firma Chambon bij machte is om rond dat probleem iedereen te biechten te laten komen. "Als je van 18.000 t/m naar een haarspeld die moeten nemen met 5000 t/m, dan is wat zich afspeelt in het motorcarter, lees: de krukas, een waar Shakespearedrama. De wring- en torsiekrachten zijn enorm. Dus heel concreet gezegd, hoe korter de motor is, hoe gunstiger dat die tegenstrijdige wervelingen uitvallen. In Indianapolis gaan rijden heeft dus geen zin. Dat is voor de Amerikanen." "Oval Racing". Onze Didier Theys heeft het meegemaakt. Dat is millimeterwerk en alleen spelen met het gaspedaal. Iets lossen voor de banking en "flatout" bij het uitkomen van één van de vier bochten is een subtiel spel.
De meeste F1-coureurs zouden hier falen. Dus blijft ieder liever op zijn terrein. Maar hoe Jim Clark en Graham, naast de heroïsche coureurs het voor de Eerste Wereldbrand hebben gefixed vertel ik héél binnenkort. De echte reden schuilt dus in een mechanische impotentie tussen de twee reglementen. Buiten Phil Hill, Ritchie Ginther en Mario Andretti is er van over de Oceaan nooit een repliek geweest in "onze" F1. Om al die redenen is het onmogelijk een 500 Mijlen van Indianapolis opnieuw op de kalender van de F1 te zetten. "Un Grand Complet", la F1 et en plus les 24 Heures du Mans." Jacky Ickx zou er aan toevoegen "en dan nog Parijs-Dakar winnen". Als veelzijdig kampioen zijn de woorden van de nu 70-jarige Jacky Ickx natuurlijk veel omvattender dan wat Walter's Auto Cahier's hiermee bedoeld. We trekken ons dus terug in terechte bescheidenheid.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)
Dit weekeinde begint het "World Touring Cars Championship" op de 4,8 km lange "Autodromo Termal de Rio, zo'n 1200 km noord-west van de hoofdstad Buenos Aires. Honda zet vijf Civics in. Ze worden bestuurd door de "ouwe vossen-die-je-geen-streken-moet-leren..." als daar zijn de ex-F1-coureurs Gabriele Tarquini uit Italië en de Portugees Tiago Monteiro. Ze zijn de favorieten voor die seizoen dat 24 races telt, onderverdeeld in 12 evenement. Ze moeten in hun reizen door Marokko, Europa, Japan, China, Thailand en Qatar wel rekening houden met de jonge welpen als Norbert Michelisz en Dusan Borkovic die zege-hongerig zijn.
Andere merken vinden het niet de moeite hun coureurs als pionnen op een wereld-industriëel schaakbord naar voor te schuiven. Wellicht hebben ze het drukker of de rokjes van de glamourgirls op het Salon van Genève dat morgen begint, of die rokjes als dan niet tien centimeter langer of korter moeten zijn. Fun is strafbaar zo lijkt het wel zijn geworden. Tijd dus om de Aarde te verlaten en intrek te nemen, ergens laat ons zeggen, op Venus... Actie: Alonso hersenschudding én koppig, WTTC al bij aantrekkelijk en Genève - het Salon dan - tja, wie kan het mensen kwalijk nemen dat ze het goed hebben...? Jaloersheid is een kwalijke gave. Om het over Honda en hun fabuleuze Civics te hebben.(wr)
FERNANDO ALONSO OP MEDISCH ADVIES NIET AAN DE START IN AUSTRALIË
Zondag over acht dagen begint het wereldkampioenschap Formule 1 2015. De klap die de Spanjaard Fernando Alonso te verduren kreeg in Barcelona moet erger zijn geweest dan gedacht. Hij ging tegen 223 km/h uit de baan en was een korte poos bewusteloos. Hij verbleef drie dagen in het hospitaal. De tweevoudige wereldkampioen komt omwille van medisch advies niet aan de start in de GP van Australië op 15 maart in het Albertpark in Melbourne.
Dat is ook een zware dobber voor Mc Laren die met de nieuwe Hondamotor uitpakt. Wie naast Jenson Button de tweede auto gaat rijden is een vraagteken. De naam van "onze" Stoffel Van Doorne is ook al gevallen, maar niets terzake is definitief beslist... Nu vandaag is de knoop doorgehakt dat de jonge Deen Kevin Magnussen, zoon van coureur Jan Magnussen, aan de start zal staan op 15 maart. Dit voorval krijgt een staartje.
Een ferme hersenschudding kan het wel zijn geweest. Maar toch, Fernando Alonso, azend op een derde wereldtitel, is gewoonweg slecht gezind. Iedereen bij Mc Laren had van die hypergesofistikeerde Hondamotor meer "swung" verwacht. Als het vertrouwen een knauw krijgt is het een gevaarlijk seizoenbegin. Overigens ziet Alonso ook dat de jonge gasten, Max Verstappen, Stoffel Van Doorne, Carlos Sainz en andere Ericsson's om van Ricciardo nog niet te spreken, staan te drummen om hun eerste GP of zelfs WK te winnen.
Het is te stil rond Alonso om sport-politiek correct te zijn. Een confrontatie Whitmarsh, Dennis, Alonso, Honda ? Het kan, maar niemand is ermee gebaat. Niet één van de betrokken partijen kan in de categorie "doetjes" worden gecatalogeerd. Gewoon in herinnering brengen hoe Alonso onder "safety car" de GP van Singapore won, nadat Nelson Piquet jr. "op bevel" van Flavio Briatore de Renault tegen 160 km/h in de muur zette.
Waardoor de safety car kon uitrukken tot aan de finish en Alonso niet meer kon worden bedreigd. Geen fantasie, neen, heus echt gebeurd. Piquet's jr F1-carrière aan diggelen, Flavio Briatore voor altijd uitgespuwd uit de F1. Het pikante detail eraan is dat degenen die hem "uitspuwden", terugdrongen naar zijn disco's, yachten en glamourgirls, hadden/hebben ook allemaal boter op het hoofd... Daarom is de stilte te snijden. (Walter Rombauts)
Niemand heeft het eeuwig leven. En of de ziel al dan niet daarna zal voortbestaan is een boeiend discussiepunt zonder eensluidend antwoord. Op dat punt bevindt zich momenteel de Formule 1. De hoogst bestaande "gedisciplineerde" autosport ter wereld. Met waarborgen van de "Fédération Internationale de l'Automobile", Place de la Concorde N° 8, Parijs of als je wil Paris. Met de Paradis Latin, de Crazy Horse Saloon, de in onmin geraakte "Les Deux Boules" in het kwartier St. Denis en niet te vergeten het "Lido". Dit laatste is het hoogste dat de paus zou moeten toelaten. Dat hij zich nog masturbeert op beelden van Toulouse Lautrec, die in de Moulin Rouge blote borsten zag, het weze hem vergeven, in welke religieuze denking dan ook. Ondergetekende die zowat alles heeft - moeten - zien en beleven in zijn straks beëindigend leven, vergeeft iedereen. Vanaf het moment dat ze tot inkeer komen. Het ZIEN wat is aangericht.
De man die dat vanaf zijn bureau naast het fenomenale "Hotel Le Crillon" moet zien is de ZEER achtbare Heer Jean Todt, in de late jaren '64 begonnen als rallynavigator in een Peugeot 404, en na een heroïsche periode met topingenieur Ross Brawn en zevenvoudig wereldkampioen Michël Schumacher. Hij was hun schaduw én operbevelhebber. Hij WEET en ZIET alles. De vraag is of hij een analyse durft maken ? "Paus" Bernie Ecclestone leeft nog... De jongste tijd is niets aan het toeval overgelaten om de multi-miljardair Bernie Ecclestone aan de schandpaal te nagelen. Bernie heeft zijn zakken gevuld. En de "dading" die hij in München door zijn advokaat deed plegen, gebeurt alle dagen dagen wereldwijd maal duizend... Dus laat zich ons daarin niet verslikken. De tendensieuze Ecclestone ontsnapt niet aan omkoping. Met de directe juridische vraag daarop: wie wel ? We zullen het lijstje niet openen, zeker ?
Mijn leven doorbrengend in weelde, sexy-girls, die beslist wel verder wilden gaan dan het "fatsoen" is geboden, als ze er zelf maar mooier en beter op werden, heb ik een mening. Geen visie. Die is er, maar houd ik voor veel later. Dat overstijgt namelijk autosport. Weet nog iemand wat "autosport" in concreto betekent ? Godskind Ayrton Senna, zou op die vraag simpel hebben geantwoord: "Het is de strijd tegen jezelf, het is een vrijmetselaars-oefening om in de spiegel te kijken en je eigen ik te zien. Met vooral al zijn onvolmaaktheden. En daaraan te werken. Dat doen nu Max Verstappen, Marcus Ericsson, Carlos Sainz jr en straks ook onze Stoffel Van Doorne. Ayrton Senna, driemaal wereldkampioen eer hij onder druk van Schumacher en Rothmans zich in de vernieling moest rijden in Imola op 1 mei 1994 in een Williams-Renault V10 die een "slechte auto" was omdat chassis en motor een slecht huwelijk hadden.
De enige man die op de leeftijdsgewijze een aangekondigde dood, antwoord kan bieden is Jean Todt. Oprecht Heer Todt, jij kan mij niet meer kennen en herinneren, want ik zit in Bernie's spoor. Misschien van en "Dakar in "deezekens-tijd". Dus JIJ moet het doen. De beslissingen NU voor 2016. Sta op, wees een MAN. En doe het: volg het monument Bernie op. We hebben allemaal mispeuterd. Maar niemand moet de andere wang aanbieden. Bernie Ecclestone heeft de Formule 1 gemaakt tot wat hij is geworden. Zet dat onweerstaanbare werk voort.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Bernie Ecclestone)