De twee Mercedessen hebben met iets meer dan een halve minuut gewonnen van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari. Hoogst gefrustreerd kwam Red Bull uit de eerste daadwerkelijke confrontatie van het seizoen: Bottas zere rug, Ricciardo met een brede "smile" voor eigen publiek zesde...Naar verluidt - Mark Webber trad in Melbourne op als vaardig speaker - zou ceo Red Bull, of minstens teamleider, naar de FIA hebben gebeld dat de escalatie van Mercedes moet worden ingetoomd. "Dit kan niet", moet hij hebben uitgeschreeuwd, "er is minstens 73,5 kW (100 pk) verschil tussen ons en hen. Waarop lakoniek moet zijn geantwoord: "Hebben jullie in de winter je huiswerk gemaakt ? Ferrari wel blijkbaar, want die "gap" was kleiner..." Er werd aan weerszijden ingelegd.
Het frustrerende aan het hele verhaal is dat eind 2013 iedereen voor 2014 aan hetzelfde motorconcept begon: V6 Turbo met hybride-instelling, d.w.z. vertragings-energie wordt in elektrische energie opgeslagen in een batterij of supercondensator (wellicht zal de meerderheid it laatste hebben). En dat was hetzelfde uitgangspunt voor iedereen. Nu is het rare dat iedere motor-ingenieur, iedere ingenieur in thermodynamika, in wrijvingsverliezen, turbo-aanjaging en andere (binnen-)verbrandingskamers anders denkt. Of men het graag hoort of niet, Mercedes - en ondergetekende kent daarvan enkele ingenieurs "ten gronde" - heeft altijd de bijna goddelijke kunst verstaan het perfecte te perfectioneren.
In Duitsland heb ik het voorrecht gehad - toen fotoshop nog lang niet bestond - een fotograaf te leren kennen "Die das KünstLiche Erliebte". Hij maakte zo'n volmaakte foto's dat het object, subject in perfectibilteit oversteeg. Ik vind zijn naam wel één van de dagen terug, het is veertig jaar geleden en Alzheimer-Light wil toeslaan. Ondertussen is er "fotoshop" en kan iedere idiote sterveling, zoals hij een "vrouw" heeft, die foto tot buitenaardse perfectie brengen. Met het ontwerpen, ontwikkelen, door-ontwikkelen van een racemotor is dat precies hetzelfde. Bij Renault - met alle respect - heeft men na Bernard Dudot nooit meer het genie in huis gehad om te spelen met toleranties, wrijvingen, dode punten, mislukte inleidende verbrandingen en diens meer. (Max Verstappen out door een bougie; niet door naast de baan zoals zijn vaderlandse omroep als niet-ingewijden wereldkond maakten).
Bij Mercedes en ook grotendeels bij Ferrari groeien die technische genieën in de tuinen rondom de fabrieken. Superboss van Fiat-Chrysler Marchionne die straks €52 miljoen uitgekeerd krijgt - als de beleggers het ermee eens zijn - heeft Luca di Montezemolo aan de deur gezet " il faut le faire" en een rare kwast aan het hoofd van het F1-team gezet. Overigens Ferrari gaat weldra naar de beurs om de diepe put aan schulden die bij Fiat nog gaapt mee te helpen dichten. Maar die kwast, uit het niets geplukt, is er wel in geslaagd Kimi Räikkönen met een niet vasgeschroefd linkerachterwil de pits uit te jagen. Minder dan een kilometer verder stopte de Ferrari, stapte Kimi uit en dacht er het zijne van. 3'49 was de pitstoptijd. Bij Mercedes 2'9, en dan zag ik er nog één in zijn neus staan peuteren...
Christian Horner, sympathieke boy maar verwend met Vettel's succes, moet aan Renault smeken dat ze de genieën zoeken die iedere krukasslag kan analyseren, iedere inspuiting en inleiding van verbranding kan "maîtriseren", de wisselwerking tussen verbrandingsmotor en elektromotor als het ware in zijn onderhuid heeft, opdat Red Bull terug succes zal hebben. De Australiër Ricciardo lijkt ons een waardig opvolger van Vettel. Mercedes is oppermachtig. Ten spijt van wie het benijdt, zogoed als in alles. Ofwel legt men zich daarbij neer en aanvaardt men de dingen die men niet kan veranderen. En - in het andere geval - werk je te pletter om het beter te doen. (Foto-inzet: de gewraakte Renault V6 Turbo)
Tot slot: Volgens "Nieuwsuur" is Max Verstappen van de baan gereden...Men moet dat anders uitleggen. Max is na een pitstop door zijn ingenieur verplicht geweest de Toro Rosso in het groen gras te rijden. "Om de motor te sparen" hoorden we Max zeggen. Natuurlijk, want er zijn maar vier motoren beschikbaar per piloot voor het hele jaar..." Dus terecht. Hij volgde "het bevel" en reed dus een perfecte race. Geen brokken, discipline, uitkijken. Zijn vader - Jos - en ik hebben elkaar niet zo "close" gekend, en iedereen is zijn weg gegaan. Maar Max Verstappen, mede-gesponsord door de supermarktketen Jumbo in Nederland, is een wereldkampioen in spé. En ik heb geen enkele gegronde reden om dit te zeggen. Ik trachtte altijd te schrijven naar waarheid. Vandaar. Met schade en schande. Max Verstappen gaat het maken. (Walter Rombauts)
|