GISTEREN IN FRANCORCHAMPS ZOGENAAMD LECLERC'S LEVEN GERED DOOR HALO
Ik heb gisteren bewust niets geschreven over het spectaculaire ongeval na de start in de GP van België F1. De Duitser Nico Hülkenberg moet verschrikkelijk aan het dromen zijn geweest tot hij met vier geblokkeerde wielen te laat afremde en met volle impact in de achterzijde van Alonso's Mc Laren dramde. De Spanjaard, op zijn beurt, werd de lucht ingekatapulteerd en zijn auto viel zijdelings op de Halobeugel van Charles Leclerc's Sauber. Op wat kapotte vleugels van Ricciardo's Red Bull en een platte band voor Räikkönen, bleef alles beperkt tot dit.
Direct waren alle voorstanders van de Halo (inventie ontstaan uit het overlijden van Jules Bianchi in 2015 in Japan) luidt aan het verkondigen dat de Halo (cockpitbescherming) het leven van de Monegask had gered. De beugel is op een foto duidelijk verwrongen, maar als de kinetische baan van Alonso's Mc Laren punctueel zou worden gevolgd zal het resultaat zijn dat zonder die Halo de symphatieke Charles er met de schrik was vanaf gekomen. Overigens is het zeer de vraag of Halo ook bij zomaar een losgekomen schokdemper (zoals Massa in Hongarije heeft ervaren) van een andere auto uit het aangezicht van de coureur zou weren...? Voor- en tegenstanders hebben gelijk of ongelijk.
Als natuurlijk een Nico Rosberg zegt dat hiemee de discussie is afgesloten "omdat nu bewezen is dat Halo mensenlevens redt", dan kan je daar als historicus van de F1 niet meer tegen op. Het is uiteraard zo dat we niet meer naar de GP's terug moeten waar vreselijke ongevallen en héél vaak met dodelijke afloop gebeurden.. Maar al is de Halo-beugel maar een 9 kg wegend magnesiumonderdeel, eenvoudig eigenlijk, het heeft de hele fysionomie van de geijkte Formule 1 wagen veranderd.
Zoals Liberty Media, de nieuwe eigenaars van de F1 sinds maart 2017, ook sluiks het nieuwe goedkopere onderhuidse infiltreren om tegen 2021 met een goedkopere F1-aanbod uit te pakken en alzo meerdere merken aan te trekken. Met een andere verdeling van de prijzenpot ook. Halo staat daar al ver af, al kan het doemdromers ertoe brengen meerdere tollerij van auto's, zoals gisteren, te zien. Het publiek wil ook wat. Onder hen leven echter geen 15% "puristen". Sensatiezoekers, geen passionele technneuten van de zuiverheid die puur autorijden vereist.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)
Een meeslepende race kan de GP van België F1 in Francorchamps moeilijk worden geheten. De race kan in vijf zinnen worden samengevat. Een spectaculaire start met in de spits bits vlammenwerk tussen trainingssnelste Hamilton en Vettel en in de achterhoede een brokkenvuurwerk waarin Alonso, Hülkenberg (veroorzaker), Ricciardo, Leclerc en Räikkönen hun kansen lieten. Na vier ronden Safetycar kon de GP worden herpakt. In de klim na de "Raidillon" naar de rechtse van "Les Combes" toe, beschikte Vettel's Ferrari duidelijk over meer motorkoppel. Daarmee dook hij als leider "Les Combes" in en behield de leiding tot de 44 ronden waren afverveeld. De "groten" maakten allen één pitstop. De supersofts werden rond de 22ste ronden ingewisseld voor softs waarmee de verdere race kon worden afgewerkt.
In de tweede zin moet een verdienstelijke inhaalrace van Valtteri Bottas (Mercedes) voorkomen. Hij vertrok vanaf de achttiende plaats op de grid haalde in en strandde op een vierde plaats. Dus net het podium missend aan Max Verstappen (Red Bull) die nu bij de definitieve kanjers mag worden genoemd. Sebastien Vettel won in Francorchamps zijn 52ste GP en heeft nog uitzicht op een vijfde wereldtitel. Net als Hamilton die met 213 punten nog steeds WK-leider blijft. Volgende week in het Italiaanse Monza zal rood de overwegende kleur zijn. Sebastien Vettel zal als een held door de tifosi worden ontvangen. Eveneens viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton is daar ongevoelig voor. Al zegt hij onomwonden dat Ferrari de Duitse ster minstens evenaart.
Stoffel Vandoorne eindigde laatst maar reed de race uit. Zijn toekomst ziet er op dit moment niet rooskleurig uit bij Mc Laren en in het bijzonder in de F1. Volgende week in Monza mag de Engelse 18-jarige tiener weerom de eerste vrije traingen - anderhalf uur - een Mc Laren-Renault rijden. De kans is groot dat het dit keer die van Stoffel Vandoorne zal zijn. We zullen dan kunnen vaststellen of "de kist" dan nog evenveel gebreken heeft als dewelke Stoffel altijd te beurt vallen....? Mocht die auto plots wel gebrekenvrij zijn en het knaapje-met-de-rijke-vader weer de naam Lando Norris op de tabellen hijst, kan een licht sabotage-indruk van Mc Laren naar Stoffel toe mij niet ontgaan.
Het woord "pesten" gaan we hier niet gebruiken. Zo'n taal wordt gebezigd door zogenaamde sociale media en bij-beroepschrijvers in rioolkranten en op holle websites. Ik wil hiermee de GP van België afsluiten met klare taal rond Stoffel Vandoorne. De modale burger die meent iets van autosport af te weten, zou zichzelf doodbliksemen zo hij zou kunnen ervaren wat het allemaal inhoudt om nog maar in de Formule 1 te geraken. Stoffel heeft de Formule 1 gehaald. Als één van de twintig. En vandaag nog maar eens laatste. Ooit reed Paul Frère, één van de beste autocoureurs van ons land, ook met o.a. HWM in de Formule 1. Hij won nooit een GP. Maar zijn persoonlijkheid en integriteit lieten hem als "Monsieur" bestempelen. Jacky Ickx (73) won 8 GP's en werd tweemaal vice-wereldkampioen. Won zesmaal de 24 Uren van Le Mans, Parijs-Dakar, een palmares te lang om hier op te noemen.
Stoffel Vandoorne heeft een relatie met de dochter Anna van Gilles de Ferrarn die teambaas is bij Mc Laren. Naar zijn mening gevraagd, zei hij "dat Stoffel's zitje inderdaad in gevaar is." Mocht dit signaal waarheid inhouden en Stoffel Vandoorne - die voor de F1 alles heeft gewonnen in de F2 - en hij in 2019 niet meer in de F1 zit, dan moeten twee aspecten goed in gedachte worden gehouden: hij is sinds 2016 één van de 20 geworden. In 2016 als vervanger van Alonso in Bahrein scoorde hij in zijn eerste GP het eerste WK-punt voor Mc Laren-Honda (toen nog Honda).
Hij verdient dus met respect beschreven te worden. Als Nederland door het dak gaat als Max de achtste startplaats omzet in een derde podiumplaats, dan zou Belgenland zich moeten schamen altijd negativisme te sproeien rond een fijne, beschaafde man van 25, die misschien net als Paul Frère té gentlemen is om zich in die geldroulette die de F1 is, te handhaven. Van de Belgische industrie moet hij geen steun verwachten. Daarin is alles al verkocht of verbrast. Toch zal Stoffel Vandoorne nog van zich laten horen. Een versleten spreekwoord zegt "dat olie altijd bovendrijft." Héél vaak komt dat uit, al kan het een poos duren eer het opgemerkt wordt. (Walter Rombauts/Foto: Fiat)
VIJFDE OPEENVOLGENDE POLE IN SPA VOOR HAMILTON - MERCEDES
Regen maakte de Q3 ongemeen spannend. Nauwelijks was iedereen vertrokken op slickx's of de hemelsluizen openden zich en iedereen kon weer de pits in. Voor intermediums want de 7,004 km lange baan was nog niet nat genoeg voor "full wet's". Kimi Räikkönen had al de hele Q1 en Q2 door geflirt met de snelste chrono. Toen het plenswerk echt begon zette eerst Max Verstappen met 2'02"849 de chronowijzers het scherpst. Even later zette Räikkönen dit om in 2'02"671...omzeggens direct nogmaals verbeterd door Sebastien Vettel in 2'01"446. Knaltijden op het natte asfalt dat naar het einde toe van de 12' racen voor de pole iets opdroogde.
Daarvan maakte Lewis Hamilton in zijn Mercedes gebruik om in de ultieme ronde met 1'58"179 zijn vijfde pole-position te pakken in Francorchamps. Doordat de baan verder opdroogde en degenen op intermediums - te laat - terug slickxs moesten halen, is de stargrid anders gekleurd dan verwacht. Esteban Ocon en Sergio Perez, respectievelijk derde en vierde kleuren het front roze. Het zal morgen een rare start worden. Zo starten Räikkönen, Verstappen, Ricciardo, Magnussen en Bottas van de 6de, 7de, 8ste, 9de en 10de plaats. Een explosieve cocktail ! Stoffel Vandoorne vertrekt na zijn hachelijk avontuur in de FP3 op de ... laatste plaats. (Walter Rombauts)
VETTEL IN FP3, VANDOORNE DOOR BOTTAS ERUIT GEKNALD
Er moesten nog 9'50" worden gereden op het moment dat Valtteri Bottas in zijn Mercedes in de afzink naar de Raidillon Alonso in de Mc Laren voorbij liet rijden. De Fin die aan een uitloopronde bezig was, reed in het midden van de baan in de klim naar "Les Comes". Vervolgens ging hij naar links waar een aanstormende Stoffel Vandoorne voorbij wilde. De Belg raakte links in het gras, de Mc Laren ging tegen 300 km/h in "carambole" tussen de vangrails. Valtteri Bottas zei : "Ik had hem niet gezien...!". Toto Wolff van Mercedes verontschuldigde zich bij Mc Laren. Na de rode vlag en het wegtakelen van Vandoorne's bolide werd nog 2' gereden. De snelste tijd van Sebastien Vettel in 1'42"661 bleef overeind, nipt voor Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas en Max Verstappen. Nu de kwalificaties voor de "pole". (Walter Rombauts)
VETTEL SNELST IN FP1 IN FRANCORCHAMPS, VANDOORNE LAATST.
In de eerste vrije oefeningen om de GP van België F1 is de viervoudige Duitse wereldkampioen Sebastien Vettel de snelste gebleken. Hij ging met 1'44"358 nipt Max Verstappen vooraf. Nu bekend is dat Daniël Ricciardo naar Renault gaat in 2019 en Pierre Gasly ploegmaat van Max wordt krijgt de Nederlander van zijn Red Bull letterlijk vleugels.
Voor de Belgische fans van Stoffel Vandoorne lag het spanningspunt vanochtend rond de testdeelname van de 18-jarige Brit Lando Norris. Wel, die zette de West-Vlaming telkens een neus met een snellere tijd. Uiteindelijk werd Norris achttiende met 1'47"364 en Stoffel twintigste en laatste met 1'47"452. Door technische mankementen werd gecommuniceerd. Het wordt nu afwachten of voor 2019 de dollars van papa Norris zullen doorwegen op het immer toegedichte talent van Stoffel. Straks om 15 uur worden de tweede vrije trainingen gereden. Zonder Norris en mét Fernando Alonso in de Mc Laren-Renault.(Walter Rombauts)
KIMI RÄIKKÖNEN - FERRARI - HOUDT HAMILTON ONDER DE DUIM IN FP2
De Fin Kimi Räikkönen heeft in zijn Ferrari de beste chrono gereden in de tweede vrije oefeningen. Daarmee hield hij Lewis Hamilton onder de duim. Natuurlijk weet iedereen dat dit alles maar "spelen" is, want iedereen probeert andere aspecten uit die evenwel dichter en dichter naar een race-configuratie moeten leiden. Want morgen is er de FP3 met maar één uur om nog verder te verfijnen. Dan moet de bolide scherp staan voor de kwalificaties waaruit de "pole" wordt geoogst. Globaal zijn het Mercedes, Ferrari en Red Bull die daarvoor gaan. De acteurs zijn bekend want hun namen komen iedere GP opnieuw tevoorschijn.
Die van Mc Laren ook. Maar niet echt positief. Stoffel Vandoorne staat weer laatste, zijn ploegmaat Fernando Alonso vijf plaatsen daarvoor. De Spanjaard kan ook technische pech hebben, maar in samenhang met zijn besluit de F1 de rug toe te keren, zal het hem eigenlijk geen echte zorg meer zijn waar de oranje auto's - vrucht van de in 1970 verongelukte Bruce Mc Laren - nog op de tabellen komen te staan. Hij heeft de paleisrevolutie meegemaakt, het verdwijnen van Ron Dennis waarmee gelijktijdig ook de glans van het team wegdeemsterde.
Voor- of tegen Stoffel Vandoorne, hij is van die gang van zaken wel degelijk in een slachtofferrol geduwd. Ook wordt de afwezigheid van Bernie Ecclestone voelbaar én zichtbaar. Als orkestleider van Liberty Media, nieuwe eigenaars van de F1 sinds maart 2017, is Ross Brawn de nieuwe F1 aan het kneden. Tegen 2021. Als de "Concorde Accoorden" zijn vervallen. Als de FIA-"dominantie" de F1 zal verlaten hebben en Jean Todt verder met de verkeersveiligheid en de Formula E kan bezig zijn. Deze laatste kan de nieuwe F1 worden in Europa en de verAmerikaniseerde F1 zal de rest van de wereld naar zijn hand zetten. Mogelijk zelfs ineensmelten met de Indycars...Amerikanen zien alleen spektakel. Morgen gaat de GP van België verder op het 7,004 km lange permanente circuit van Spa-Francorchamps. Om 11 am. (Walter Rombauts)
Vandaag 24 augustus om 11 uur beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van België in Francorchamps. Het is de eerste race na de "zomervakantie" van de teams. Force India is gered door een nieuwe concurrentennaam, vader Stroll verlicht de financiële zorgen van Williams en Stoffel Vandoorne mag/moet voluit gaan. Fernando Alonso die eind dit jaar stopt bij Mc Laren, geeft zijn stuur voor anderhal uur af aan het nieuwe mirakelkind Lando Norris.
Die 18-jarige zal trachten de Belg te overklassen. Al behoort Stoffel-uit-Kortrijk zo'n beetje bij de famillie. De "snotneus" is gevaarlijk voor hem, net als Esteban Ocon. Niet direct in pure snelle chronostanden. Bijzonder omdat die Lando Norris's vader met valiezen dollars klaar staat om in Mc Laren te pompen. Baas Zak Brown is daar zeker niet ongevoelig voor. Vanaf 11 uur morgen snoepen we mee van dat aparte spektakel naast de hardnekkige strijd tussen WK-leider Lewis Hamilton en zijn op de hielen zittende belager Sebastien Vettel.
Los van dat herdenkt Mc Laren de eerste GP-zege van de Nieuw-Zeelander Bruce Mc Laren in Francorchampsmet zijn auto. Het stuurgenie zou 12 jaar hoge toppen scheren tot hij op 2 juni 1970 in een CanAmtest in Silverstone verongelukte. Van stuurgenieën gsproken, Jacky Ickx (73) rijdt zondag bij wijze van demonstratie om 13 uur de Ferrari 312B over het historische tracé van Spa-Francorchamps.. Niet lang nadien start de GP van België anno 2018 waarvoor zo'n - bruutweg geschat - 20% van de mensen ter plekke kiezen en 80% het allemaal comfortabeler en wezenlijk beter voor de buis kunnen zien. Tot morgen, 11 am. (Walter Rombauts)
NEUVILLE - HYUNDAI - TWEEDE IN DUITSLAND EN BEHOUDT WK-LEIDING
Onze landgenoot Thierry Neuville is in de Rally van Duitsland tweede geëindigd achter de Est Ott Tänak in een Toyota. Thierry Neuville reed een heel verstandige wedstrijd waarin hij de voorkeur gaf aan eerder een ereplaats in de speciale snelheidsritten dan een riskante snelste tijd. Hoofdzaak voor hem was zijn Hyundaï i20 altijd voor de Fransman Sebastien Ogier (Ford) te houden en de afstand van 21 WK-punten te bewaren.
De vijfvoudige Franse wereldkampioen die zo graag het record van negen wereldtitels van Sebastien Loeb zou breken, ziet zich dit jaar voor een Belgisch/Koreaanse alliantie staan die niet direct zal wijken. Er blijven nog vier WK-rally's te rijden en Thierry Neuville is vast besloten zich daarin niet meer tot avontuurlijke chronotijden te laten verleiden. Ogier voor blijven in de stand is nu het hoofddoel. Het zou de eerste keer zijn dat een Belgisch duo wereldkampioen rally zou worden. De eerste keer dat een Belg in een WRC-rally won, heette die Christian Delferrier. (zie inzet) Hij geldt ook vandaag nog als onze beste navigator ooit. (Walter Rombauts/Foto's:wr)
WK-LEIDER THIERRY NEUVILLE - HYUNDAI - PAKT VIERDE TIJD IN SHAKEDOWN IN RALLY VAN DUITSLAND
Vandaag is de Rally van Duitsland van start gegaan. De proef die telt om het WK Rally is een overwegende asfaltrally. Onze landgenoot Thierry Neuville die een Hyundai i20 rijdt klokte de vierde tijd in de "shakedown". Vijfvoudig wereldkampioen Sebastien Ogier in een Ford nam de vierde tijd voor zijn rekening. De Est Tanak Yaris in Toyota Yaris zette de snelste chrono neer. Straks vervolgt de rally met een eerste klassementsproef. Daarin al zal Sebastien Ogier trachten druk te zetten op Thierry Neuville, vermits die in de voorlopige stand om het WK momenteel 21 punten voorsprong telt en een eerste wereldtitel in het vizier krijgt. Na deze rally moeten er nog drie worden gereden. (Walter Rombauts/Foto:Hyundai)
FORMULE 1 NA 67 JAAR MET UITSTERVEN BEDREIGT VOOR 2021
Fernando Alonso stopt met F1 en gaat de WEC-toer op. Bij Mc Laren wordt hij opgevolgd door zijn landgenoot Carlos Sainz, nu nog bij Renault. Over Michaël Schumacher geen nieuws tenzij dat de President van de FIA, Jean Todt, de wereld heeft verzocht de zevenvoudige Duitse wereldkampioen het recht van een gerust leven te laten... De familie Schumacher woont vanaf nu voor vacantie een poos in Mallorca, goed beveiligd voor buitenwereld en pers. Sergio Marchionne, ook ex-Ferraribaas tot voor kort en bigboss van Fiat, is niet meer... Niki Lauda worstelt nog tegen het levenseinde na een venijnige longtransplantatie waarbij zijn lichaam de nieuwe "indringer" nog niet aanvaardt. Kimi Räikkönen, wereldkampioen 2007 met Ferrari, heeft er duidelijk geen zin meer in. Maar er is nog niets beslist.
De nieuwe opvatting van de F1 voor 2021 zijn door de nieuwe eigenaars Liberty Media, ondersteund door Ross Brawn, voorgesteld en moeten doorgaan als imposanter, maar technisch zijn ze onderhuids veel eenvoudiger. Want dat is wat nu het publiek schijnt te willen: show in plaats van vernuft. De Amerikanen hebben misschien gelijk. Dus vaarwel 13 juli 1950 toende eerste GP in het Britse Silverstone werd gereden... Het waren adellijke sporttreffers. Met namen die allemaal klonken naar baronnen, prinsen, graven. En wie het niet was reed zich wel een "Sir" bijeen zoals Jackie Stewart en Stirling Moss. Om maar twee te noemen.
Vandaag bestaat de F1 uit rijkeluiszoontjes, met valiezen vol dollars ingekocht, met meer gewone namen, laat ons zeggen facebooknamen. Nog net iets prestigieuzer dan de talrijke autosportdisciplines waarin de bakker tegen de loodgieter of de beenhouwer opneemt. Het wereldkampioenschap rally (WRC) maakt daarop een uitzondering. Het is een zéér aparte wereld waarin o.a. Thierry Neuville een landgenoot is uit het Oostkanton mee de eerste violen bespeelt. Nu Fernando Alonso weg is bij Mc Laren stelt zich de vraag of Stoffel Vandoorne zijn zitje zal behouden voor 2019. Een zekere Landi Norris, F2-aanvoerder, staat al klaar. Met een dollarvader.
Mc Laren heeft geld nodig. Heel het wereldje van de F1 overigens is in datzelfde bedje ziek. Liberty Media wil die kosten terugdringen om meer constructeurs aan te trekken. Dat is voorlopig hun eerste grote verdienste. Maar iedereen zal moeten wachten tot 2021. De historische F1 zoals die zich meer dan een halve eeuw heeft gehandhaafd is dan uitgestorven. Mensen als Bernie Ecclestone e.a. Hans Hermann's zullen alleen in de gespecilaiseerde lectuur terug te vinden zijn. Monumenten vallen als dominostenen in een lange geschiedenis één na één.
Niemand ontsnapt aan de tijd die immer zijn werk voortzet. Op 24 augustus 2018 beginnen de eerste vrije oefeningen om de GP van België die de 26ste wordt gereden. De organisatoren hopen op een massale opkomst. Bepaalde "poll's" laten echter zien dat er maar zo'n 16% van de "fans" ter plekke willen/kunnen gaan. De rest doet het via TV. Dat is een knipoog naar Liberty Media om voor iedere GP thuis te laten betalen... Niemand doet beter. (Walter Rombauts/Foto's:wr/Mercedes, Fiat, Renault enz...)
MARC GOOSSENS WINT MET PORSCHE 991 GT3 24 UREN VAN ZOLDER
Het Belgische zwaargewicht in de autosport, Marc Goossens, heeft in een Porsche 991 GT3 Cup met 21 ronden voorsprong op de tweede de 24 Uren van Zolder gewonnen. Eigenlijk moeten ook nog de namen Dylan Derdaele, Yannick Hoogaars, Kenneth Heyer en Peter Hoevenaars worden toegevoegd. Want de jongste jaren delen vijf "piloten" een wagen. Alles verandert, zo ook persdiensten die alleen nog virtueel zijn. Net zoals er in Zolder alleen maar journalisten in (bij-) beroep waren en geen beroepsjournalisten worden gekend.
Omdat het met z'n twee zowel fysiek als financieel te zwaar is geworden. Nostalgie doet denken aan de grote dagen van de etmaalrace in Le Mans waar - lukraak - Ickx/Bell onder hun beidjes de afstand Parijs - New Yortk rondde... Dat Marc Goossens het zwaarst weegt van de vijf is gewoon te zien aan de onderlinge palmaressen. Op die van Marc staat nogal wat op.
In het voorprogramma zaterdag was er de tweede race om de Ford Fiesta Sprint Cup Belgium. Beide sprintraces werden gewonnen door Stienes Longin. Ayrton Redant werd twee keer derde en is na deze tweede afspraak de nieuwe leider in het kampioenschap. In de stand om het Ford Dealer Team Championship leidt Ford Store Feyaerts met 80 punten voor Ford Vandenboscche met 51. (Walter Rombauts/Foto's:Ford)
HAMILTON VAN START TOT FINISH, VETTEL PEUZELT AAN PUNTENACHTERSTAND
Op de opgave van Charles Leclerc (botsing), Max Verstappen (transmissie) en Stoffel Vandoorne (transmissie) na, is de GP van Hongarije van start tot finish een kluif geworden voor de Brit Lewis Hamilton in zijn Mercedes. Op de tweede plaats eindigde de Duitser Sebastien Vettel (Ferrari) die daar met mondjesmaat aan zijn puntenachterstand in de WK-stand peuzelt.
Niettemin kijkt Vettel tegen een achterstand van 24 punten aan... Op 5 ronden van de 70 haalde Vettel Bottas in regel in. Toch kwam de rechtervoorkant van de Mercedes in aanraking met de linkerachterkant van de Ferrari. Maar de race ging voort zonder ingreep of onderzoek. Dan kon al de analyse worden gemaakt dat Vettel - even aan de leiding - zijn voorsprong verloor in ... te trage Ferrari-bandenwissel.
Anders werd het wanneer de Australiër Daniël Ricciardo, van de twaalfde startplaats naar de vierde plaats kwam. Toen de Red Bullrijder op zijn beurt Bottas voorbij reed stuurde de Fin brutaal de Mercedes in de rechterzijkant van de Red Bull. Frustratie van Bottas, die zich de betere waant maar er nog een eindje vanaf is. Gelukkig is hij in de leer bij viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die zijn WK-positie versterkt. Pierre Gasly was "the best of the rest" zoals dat nu in de moderne journalistiek heet. Hij deed er in ieder geval Toro Rosso-Honda eer mee aan.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
ARK VAN MERCEDES DEINT OP ZONDVLOED NAAR POLE IN HONGARIJE
dDe Hongaroring lag er zonvloedachtig bij. Iedereen was in verwarring, dreef over het asfalt heen. De Q3 voor de pole trok dan ook de meeste aandacht. Stoffel Vandoorne had Q2 niet gehaald en is zestiende. Sebastien Vettel (Ferrari) had beslist de natte droom van de "pole" gehad. Hij trachtte bijna roeiend uit de gevarenzones te geraken. Even tikte hij de "pole " aan. Oef, want directe tegenstander Lewis Hamilton leek ook niet hypersnel op de golven. Maar toen Kimi Räikkönen aan de bovenkant van de tabellen als pole-man verscheen, kreeg Vettel een adrenalinespuit en plaatste zich direct achter zijn ploegmaat. De Hongaroring kleurde rood op de eerste lijn van zijn GP !
De symbolische eerbetuiging aan de ceo van de Fiat-Chryslergroep die op 66-jarige leeftijd in een operatie bleef was mooi geweest. Maar bloedmanen, zeesterren en de "onbereikbare" Duitse Ster van Mercedes, de lichtende vuurtoren in de storm veranderde dat edele beeld. Krassend zette de chrono de Fin Valtteri Bottas op de "pole" met 1'35"918 !!!
Onder bliksems, daverende natte asfalt, net geen apocalyptisch tafereel, voelde toch iedereen de aardbeving: regerend wereldkampioen Lewis Hamilton had de Ster met een iets snellere tijd - 1'35"658 - op de eerste plaats doen belanden. Morgen is de eerste rij zilver. De tweede rood. Het is niet bekend of er nog een zondvloed komt. Pirelli houdt alvast de "full wets" klaar. Nu de kwalificatie in de regen is gereden, is morgen voor de race de bandenkeuze in de start vrij. Om 15.10 onze tijd. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
VETTEL - FERRARI - ZET BOTTAS EEN NEUS IN FP3 IN HONGARIJE
Saai als nimmer tevoren zijn de derde vrije oefeningen op de Hongoring verlopen. Amusementsmakers waren dit keer zowaar de Mercedesboys Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, die her en der en ook in de chicane "pirouetten" maakten. Weliswaar zonder schade aan hun sterwagen, maar voor kenners een veeg teken aan de wand dat Mercedes werk aan de winkel heeft. Want per slot van rekening raakte Valtteri Bottas niet voorbij een zelfzekere Sebastien Vettel. Lewis Hamilton op zijn beurt bleef achter de Ferrari van Kimi Räikkönen "plakken". Daniël Ricciardo kon eerder dan ploegmaat Max Verstappen de "Grote Vier" onder druk zetten. Stoffel Vandoorne reed in zijn Mc Laren-Renault een zeventiende plaats. Straks wordt om de "pole" gereden. De strijd is onvoorspelbaar omdat de bandenkeuze als bij een pokerspel mee de doorslag geeft..(Walter Rombauts)
VETTEL - FERRARI - EIST SNELSTE TIJD OP IN FP2 IN HONGARIJE
De Duitser Sebastien Vettel heeft in de FP2 de snelste tijd gereden voor Max Verstappen. Sebastien's Ferrari was, net als die van Räikkönen uitgerust met een zwarte strip schuins over de neus. Dit als rouwbetuiging aan de FCA-CEO Sergio Marchionne die eergisteren na een ziekte overleed. Morgen om 12 uur Belgische tijd worden de derde vrije oefeningen gereden en daarna de kwalificaties.(wr)
DANIËL RICCIARDO - RED BULL - BIJT SNELSTE TIJD VAN CHRONO IN FP1
Er kwam vlug "swung" in de eerste vrije oefeningen op de Hongaroring nabij Budapest. Direct prikte de Australiër Daniël Ricciardo op mediums een snelste tijd op het bord: 1'19"556. Iedereen wist dat die geen stand ging houden. Nadat Ericsson, Max en Haas de schare toeshouwers wat hadden geamuseerd met bodemvernielende slippertjes, werd het ernst. Kimi Räikkönen schoot de Ferrari naar de eerste plaats, direct daarna Vettel. Beiden op ultrasofts. De zachtste banden die Pirelli hier voor de GP van Hongarije aanbiedt.
Max Verstappen, Daniël Ricciardo, Sebastien Vettel en Kimi Räikkönen maakten er een leuk spelletje van om de verschillende mogelijkheden van de ultrasofts en de softs te bespelen. Dan weer kwam de Fin in de Ferrari voorop, dan weer viervoudig wereldkampioen Sebastien Vetttel. Hoe softer de band hoe sneller, maar soms reed Vettel op de gele softs de snelste tijd.
Wat een hogere prestatie is dan diezelfde tijd op ultrasofts. Lewis Hamilton mengde zich niet echt in de "spielerei" en zijn ploegmaat Valtteri Bottas schrok zich een aap in een monster-verremming en de pits in reed om zich daar koest te houden. Straks om 15.00 uur onze tijd zijn er de tweede vrije oefeningen. Verwacht wordt dat WK-leider Lewis Hamilton zich dan in de wijzerbak zal mengen en er de snelste tijden zal mee maken. (Walter Rombauts)
PEUGEOT ZET HELFT PERSONEEL OPEL BELGIUM OP STRAAT
Opel betekende al vele jaren niets meer in ons land. Het merk werd door Peugeot in 2017 overgenomen en nu al worden pijnlijke herstructureringen doorgevoerd. Peugeot ontslaat achtenveertig werknemers bij Opel Belgium in Kontich. Degenen die mogen blijven mogen mee naar Eigenbrakel verhuizen. Ook in Duitsland in Rüsselsheim zullen tegen 2020 volgens welingelichte bronnen zelfs tot op het hoogste management dramatische veranderingen worden doorgevoerd. Meteen worden ook de Opel-dealers getroffen want wie gaat er zich nog een stilstaand, voorbijgestreefd product als een Opel aanschaffen. Alleen de Oldtimers-clubs kunnen daarmee nog gouden zaken doen...
De oorzaak van het einde van een historisch automerk is te wijten aan een onkundig en niet-communicatief management. Uit eigen ervaring kon ik dat al jaren in Belgë vaststellen. Nu worden de gevolgen ervan duidelijk. Peugeot zal ongenadig verder saneren, zoals de hele autosector overigens. Baron Michel de la Roche, vroegere ceo van Nissan Belgium heeft me lang geleden eens gezegd: de autoindustrie kan/zal geen werkverschaffende industrie blijven. De plaatjes van die uitspraak begint men rondom ons op te hangen. Dat Volvo in Gent daarop al een uitzondering kan zijn omdat het bedrijf al jàren in handen van het Chinese Geely is... (Walter Rombauts/Foto's:Opel, Volvo, Geely, wr)
De charismatische Sergio Marchionne, CEO van Fiat Chrysler Automobiles, is niet meer. Hij overleed gisteren nadat op de vorige GP van Duitsland zijn levensgevaarlijke aandoening bekend werd. Tevens voorzag Ferrari zijn vervanging tegen eind dit jaar als ceo van Ferrari. De GP van Hongarije zal ongetwijfeld in het teken staan van de rouw om deze grote automan. Hij betekende ook veel als "member of the Board" bij ACEA dat vijftien Europese automerken verenigt.
Sergio Marchionne (66) was daar lid van sinds 2004 en fungeerde tweemaal twee jaar als President. (2006-2007) en (2012-2013). Hij zal de geschiedenis ingaan als een trendbepalende figuur, die ook zijn zegje had in de recentste nieuwe ontwikkelingen in de Formule 1 en de verworven rechten van Ferrari - sinds 1950 aanwezig in F1 - verdedigde onder het nieuwe bewind van Liberty Media. Het is gepast zijn familie en het hele FCA-team in naam van Walter's Auto Cahier's ons diep medeleven in deze moeilijke dagen te betuigen.(Walter Rombauts/Foto:FCA)
Vandaag heeft Porsche in Shanghai de nieuwe Macan voorgesteld. De compacte SUV, die al sinds 2014 zeer veel succes kent, is gevoelig opgewaardeerd op het vlak van design, connectiviteit en rijdynamiek die iedere Porsche blijft kenmerken. Daarmee blijft de Macan het sportieve topmodel in zijn segment. De achterkant van de Macan is markant door een driedimensionaal uitgewerkte ledlichtstrip. Ook in de koplampen is de LED-technologie standaard.
De opvallendste vernieuwingen in het interieur zijn het 11-duims grote aanraakscherm van het gloednieuwe Porsche Communication Management (PCM) waarmee het voertuig volledige connectiviteit krijgt. De hertekende en anders opgestelde ventilatieroosters en het GT-sportstuurwiel uit de 911 kenmerken verder het interieur. Het Porsche Communication Management biedt toegang tot nieuwe functies zoals intelligente spraakbesturing of de standaard online-navigatie. Het rijcomfort werd uitgebreid met o.a. een file-assistent (automatisch remmen, optrekken en sturen in de file) alsook een ionisator en een verwarmde voorruit. (Walter Rombauts/Foto's:Porsche)
De GP van Hongarije komt eraan gestormd. Een vrij smal circuit met moeilijke bochten, soms een bochtenkarakter van de oude "Nordschleife" van de Nürburgring, net als Suzuka in Japan. Sinueus, verraderlijk maar een "must" als twaalfde race om het WK F1 waarin Lewis Hamilton opnieuw leidt in de voorlopige stand met 188 punten. Wat Vettel in Hockenheim is overkomen is het ergste dat je als F1-piloot kan meemaken: op een flinterdunne waterfilm uit de baan glijden. Met nog 15 ronden te vlammen en 9" voorsprong op een ontketende Lewis Hamilton. Beiden zijn viermaal wereldkampioen en op gelijke hoogte komen met de legendarische Argentijn Juan Manuel Fangio is beider hartewens.
Hun gezamelijk probleem in Hongarije is niet alleen hun onderlinge puntenstrijd, maar ook dat andere teams, benevens Red Bull, aansluiting vinden in de spits. Nico Hülkenberg bracht de Renault voor eigen publiek op een eervolle zesde plaats. Samen met Haas-Ferrari (Magnussen en Grosjean) komen eigenlijk vijf teams onder de aandacht. Uiteraard is Mercedes top. Al was het maar dat Hamilton's nieuwe contract tot eind 2020 €50 miljoen weegt, naast zijn persoonlijke sponsors.
Het brengt genoeg overmoed op om teamleider Toto Wolff te doen verklaren dat ze erop moeten vertrouwen dat de Ferrari-motor legaal is... Voor alle motoringenieurs mag het een zegen zijn dat maar weinige FIA-technische controleurs nog iets van het uitlezen van motoren begrijpt. Best de motorpotjes gedekt houden. Vrijdagochtend beginnen de eerste vrije oefeningen, met zondag misschien een thriller-apotheose zoals in Hockenheim waar de weergoden zaten te grinniken in de wolken. Dit weekend wordt Vettel's "herkansing" van Hockenheim een moeilijke klus. Zeker nu bigboss Sergio Marchionne van de groep dodelijk ziek schijnt te zijn. De nieuwe Ferrari-directeur komt er dus vroeger, een goede vriend van Kimi Räikkönen. De Fin die in 2007 met Ferrari zijn tot nu toe eerste wereldtitel behaalde. In de WK-stand staat hij derde, zonder teamorders zoals in Duitsland ook met kans op een hoogste trapje van het podium...(Walter Rombauts/Foto:Fiat)