MARC GOOSSENS WINT MET PORSCHE 991 GT3 24 UREN VAN ZOLDER
Het Belgische zwaargewicht in de autosport, Marc Goossens, heeft in een Porsche 991 GT3 Cup met 21 ronden voorsprong op de tweede de 24 Uren van Zolder gewonnen. Eigenlijk moeten ook nog de namen Dylan Derdaele, Yannick Hoogaars, Kenneth Heyer en Peter Hoevenaars worden toegevoegd. Want de jongste jaren delen vijf "piloten" een wagen. Alles verandert, zo ook persdiensten die alleen nog virtueel zijn. Net zoals er in Zolder alleen maar journalisten in (bij-) beroep waren en geen beroepsjournalisten worden gekend.
Omdat het met z'n twee zowel fysiek als financieel te zwaar is geworden. Nostalgie doet denken aan de grote dagen van de etmaalrace in Le Mans waar - lukraak - Ickx/Bell onder hun beidjes de afstand Parijs - New Yortk rondde... Dat Marc Goossens het zwaarst weegt van de vijf is gewoon te zien aan de onderlinge palmaressen. Op die van Marc staat nogal wat op.
In het voorprogramma zaterdag was er de tweede race om de Ford Fiesta Sprint Cup Belgium. Beide sprintraces werden gewonnen door Stienes Longin. Ayrton Redant werd twee keer derde en is na deze tweede afspraak de nieuwe leider in het kampioenschap. In de stand om het Ford Dealer Team Championship leidt Ford Store Feyaerts met 80 punten voor Ford Vandenboscche met 51. (Walter Rombauts/Foto's:Ford)
HAMILTON VAN START TOT FINISH, VETTEL PEUZELT AAN PUNTENACHTERSTAND
Op de opgave van Charles Leclerc (botsing), Max Verstappen (transmissie) en Stoffel Vandoorne (transmissie) na, is de GP van Hongarije van start tot finish een kluif geworden voor de Brit Lewis Hamilton in zijn Mercedes. Op de tweede plaats eindigde de Duitser Sebastien Vettel (Ferrari) die daar met mondjesmaat aan zijn puntenachterstand in de WK-stand peuzelt.
Niettemin kijkt Vettel tegen een achterstand van 24 punten aan... Op 5 ronden van de 70 haalde Vettel Bottas in regel in. Toch kwam de rechtervoorkant van de Mercedes in aanraking met de linkerachterkant van de Ferrari. Maar de race ging voort zonder ingreep of onderzoek. Dan kon al de analyse worden gemaakt dat Vettel - even aan de leiding - zijn voorsprong verloor in ... te trage Ferrari-bandenwissel.
Anders werd het wanneer de Australiër Daniël Ricciardo, van de twaalfde startplaats naar de vierde plaats kwam. Toen de Red Bullrijder op zijn beurt Bottas voorbij reed stuurde de Fin brutaal de Mercedes in de rechterzijkant van de Red Bull. Frustratie van Bottas, die zich de betere waant maar er nog een eindje vanaf is. Gelukkig is hij in de leer bij viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die zijn WK-positie versterkt. Pierre Gasly was "the best of the rest" zoals dat nu in de moderne journalistiek heet. Hij deed er in ieder geval Toro Rosso-Honda eer mee aan.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
ARK VAN MERCEDES DEINT OP ZONDVLOED NAAR POLE IN HONGARIJE
dDe Hongaroring lag er zonvloedachtig bij. Iedereen was in verwarring, dreef over het asfalt heen. De Q3 voor de pole trok dan ook de meeste aandacht. Stoffel Vandoorne had Q2 niet gehaald en is zestiende. Sebastien Vettel (Ferrari) had beslist de natte droom van de "pole" gehad. Hij trachtte bijna roeiend uit de gevarenzones te geraken. Even tikte hij de "pole " aan. Oef, want directe tegenstander Lewis Hamilton leek ook niet hypersnel op de golven. Maar toen Kimi Räikkönen aan de bovenkant van de tabellen als pole-man verscheen, kreeg Vettel een adrenalinespuit en plaatste zich direct achter zijn ploegmaat. De Hongaroring kleurde rood op de eerste lijn van zijn GP !
De symbolische eerbetuiging aan de ceo van de Fiat-Chryslergroep die op 66-jarige leeftijd in een operatie bleef was mooi geweest. Maar bloedmanen, zeesterren en de "onbereikbare" Duitse Ster van Mercedes, de lichtende vuurtoren in de storm veranderde dat edele beeld. Krassend zette de chrono de Fin Valtteri Bottas op de "pole" met 1'35"918 !!!
Onder bliksems, daverende natte asfalt, net geen apocalyptisch tafereel, voelde toch iedereen de aardbeving: regerend wereldkampioen Lewis Hamilton had de Ster met een iets snellere tijd - 1'35"658 - op de eerste plaats doen belanden. Morgen is de eerste rij zilver. De tweede rood. Het is niet bekend of er nog een zondvloed komt. Pirelli houdt alvast de "full wets" klaar. Nu de kwalificatie in de regen is gereden, is morgen voor de race de bandenkeuze in de start vrij. Om 15.10 onze tijd. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
VETTEL - FERRARI - ZET BOTTAS EEN NEUS IN FP3 IN HONGARIJE
Saai als nimmer tevoren zijn de derde vrije oefeningen op de Hongoring verlopen. Amusementsmakers waren dit keer zowaar de Mercedesboys Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, die her en der en ook in de chicane "pirouetten" maakten. Weliswaar zonder schade aan hun sterwagen, maar voor kenners een veeg teken aan de wand dat Mercedes werk aan de winkel heeft. Want per slot van rekening raakte Valtteri Bottas niet voorbij een zelfzekere Sebastien Vettel. Lewis Hamilton op zijn beurt bleef achter de Ferrari van Kimi Räikkönen "plakken". Daniël Ricciardo kon eerder dan ploegmaat Max Verstappen de "Grote Vier" onder druk zetten. Stoffel Vandoorne reed in zijn Mc Laren-Renault een zeventiende plaats. Straks wordt om de "pole" gereden. De strijd is onvoorspelbaar omdat de bandenkeuze als bij een pokerspel mee de doorslag geeft..(Walter Rombauts)
VETTEL - FERRARI - EIST SNELSTE TIJD OP IN FP2 IN HONGARIJE
De Duitser Sebastien Vettel heeft in de FP2 de snelste tijd gereden voor Max Verstappen. Sebastien's Ferrari was, net als die van Räikkönen uitgerust met een zwarte strip schuins over de neus. Dit als rouwbetuiging aan de FCA-CEO Sergio Marchionne die eergisteren na een ziekte overleed. Morgen om 12 uur Belgische tijd worden de derde vrije oefeningen gereden en daarna de kwalificaties.(wr)
DANIËL RICCIARDO - RED BULL - BIJT SNELSTE TIJD VAN CHRONO IN FP1
Er kwam vlug "swung" in de eerste vrije oefeningen op de Hongaroring nabij Budapest. Direct prikte de Australiër Daniël Ricciardo op mediums een snelste tijd op het bord: 1'19"556. Iedereen wist dat die geen stand ging houden. Nadat Ericsson, Max en Haas de schare toeshouwers wat hadden geamuseerd met bodemvernielende slippertjes, werd het ernst. Kimi Räikkönen schoot de Ferrari naar de eerste plaats, direct daarna Vettel. Beiden op ultrasofts. De zachtste banden die Pirelli hier voor de GP van Hongarije aanbiedt.
Max Verstappen, Daniël Ricciardo, Sebastien Vettel en Kimi Räikkönen maakten er een leuk spelletje van om de verschillende mogelijkheden van de ultrasofts en de softs te bespelen. Dan weer kwam de Fin in de Ferrari voorop, dan weer viervoudig wereldkampioen Sebastien Vetttel. Hoe softer de band hoe sneller, maar soms reed Vettel op de gele softs de snelste tijd.
Wat een hogere prestatie is dan diezelfde tijd op ultrasofts. Lewis Hamilton mengde zich niet echt in de "spielerei" en zijn ploegmaat Valtteri Bottas schrok zich een aap in een monster-verremming en de pits in reed om zich daar koest te houden. Straks om 15.00 uur onze tijd zijn er de tweede vrije oefeningen. Verwacht wordt dat WK-leider Lewis Hamilton zich dan in de wijzerbak zal mengen en er de snelste tijden zal mee maken. (Walter Rombauts)
PEUGEOT ZET HELFT PERSONEEL OPEL BELGIUM OP STRAAT
Opel betekende al vele jaren niets meer in ons land. Het merk werd door Peugeot in 2017 overgenomen en nu al worden pijnlijke herstructureringen doorgevoerd. Peugeot ontslaat achtenveertig werknemers bij Opel Belgium in Kontich. Degenen die mogen blijven mogen mee naar Eigenbrakel verhuizen. Ook in Duitsland in Rüsselsheim zullen tegen 2020 volgens welingelichte bronnen zelfs tot op het hoogste management dramatische veranderingen worden doorgevoerd. Meteen worden ook de Opel-dealers getroffen want wie gaat er zich nog een stilstaand, voorbijgestreefd product als een Opel aanschaffen. Alleen de Oldtimers-clubs kunnen daarmee nog gouden zaken doen...
De oorzaak van het einde van een historisch automerk is te wijten aan een onkundig en niet-communicatief management. Uit eigen ervaring kon ik dat al jaren in Belgë vaststellen. Nu worden de gevolgen ervan duidelijk. Peugeot zal ongenadig verder saneren, zoals de hele autosector overigens. Baron Michel de la Roche, vroegere ceo van Nissan Belgium heeft me lang geleden eens gezegd: de autoindustrie kan/zal geen werkverschaffende industrie blijven. De plaatjes van die uitspraak begint men rondom ons op te hangen. Dat Volvo in Gent daarop al een uitzondering kan zijn omdat het bedrijf al jàren in handen van het Chinese Geely is... (Walter Rombauts/Foto's:Opel, Volvo, Geely, wr)
De charismatische Sergio Marchionne, CEO van Fiat Chrysler Automobiles, is niet meer. Hij overleed gisteren nadat op de vorige GP van Duitsland zijn levensgevaarlijke aandoening bekend werd. Tevens voorzag Ferrari zijn vervanging tegen eind dit jaar als ceo van Ferrari. De GP van Hongarije zal ongetwijfeld in het teken staan van de rouw om deze grote automan. Hij betekende ook veel als "member of the Board" bij ACEA dat vijftien Europese automerken verenigt.
Sergio Marchionne (66) was daar lid van sinds 2004 en fungeerde tweemaal twee jaar als President. (2006-2007) en (2012-2013). Hij zal de geschiedenis ingaan als een trendbepalende figuur, die ook zijn zegje had in de recentste nieuwe ontwikkelingen in de Formule 1 en de verworven rechten van Ferrari - sinds 1950 aanwezig in F1 - verdedigde onder het nieuwe bewind van Liberty Media. Het is gepast zijn familie en het hele FCA-team in naam van Walter's Auto Cahier's ons diep medeleven in deze moeilijke dagen te betuigen.(Walter Rombauts/Foto:FCA)
Vandaag heeft Porsche in Shanghai de nieuwe Macan voorgesteld. De compacte SUV, die al sinds 2014 zeer veel succes kent, is gevoelig opgewaardeerd op het vlak van design, connectiviteit en rijdynamiek die iedere Porsche blijft kenmerken. Daarmee blijft de Macan het sportieve topmodel in zijn segment. De achterkant van de Macan is markant door een driedimensionaal uitgewerkte ledlichtstrip. Ook in de koplampen is de LED-technologie standaard.
De opvallendste vernieuwingen in het interieur zijn het 11-duims grote aanraakscherm van het gloednieuwe Porsche Communication Management (PCM) waarmee het voertuig volledige connectiviteit krijgt. De hertekende en anders opgestelde ventilatieroosters en het GT-sportstuurwiel uit de 911 kenmerken verder het interieur. Het Porsche Communication Management biedt toegang tot nieuwe functies zoals intelligente spraakbesturing of de standaard online-navigatie. Het rijcomfort werd uitgebreid met o.a. een file-assistent (automatisch remmen, optrekken en sturen in de file) alsook een ionisator en een verwarmde voorruit. (Walter Rombauts/Foto's:Porsche)
De GP van Hongarije komt eraan gestormd. Een vrij smal circuit met moeilijke bochten, soms een bochtenkarakter van de oude "Nordschleife" van de Nürburgring, net als Suzuka in Japan. Sinueus, verraderlijk maar een "must" als twaalfde race om het WK F1 waarin Lewis Hamilton opnieuw leidt in de voorlopige stand met 188 punten. Wat Vettel in Hockenheim is overkomen is het ergste dat je als F1-piloot kan meemaken: op een flinterdunne waterfilm uit de baan glijden. Met nog 15 ronden te vlammen en 9" voorsprong op een ontketende Lewis Hamilton. Beiden zijn viermaal wereldkampioen en op gelijke hoogte komen met de legendarische Argentijn Juan Manuel Fangio is beider hartewens.
Hun gezamelijk probleem in Hongarije is niet alleen hun onderlinge puntenstrijd, maar ook dat andere teams, benevens Red Bull, aansluiting vinden in de spits. Nico Hülkenberg bracht de Renault voor eigen publiek op een eervolle zesde plaats. Samen met Haas-Ferrari (Magnussen en Grosjean) komen eigenlijk vijf teams onder de aandacht. Uiteraard is Mercedes top. Al was het maar dat Hamilton's nieuwe contract tot eind 2020 €50 miljoen weegt, naast zijn persoonlijke sponsors.
Het brengt genoeg overmoed op om teamleider Toto Wolff te doen verklaren dat ze erop moeten vertrouwen dat de Ferrari-motor legaal is... Voor alle motoringenieurs mag het een zegen zijn dat maar weinige FIA-technische controleurs nog iets van het uitlezen van motoren begrijpt. Best de motorpotjes gedekt houden. Vrijdagochtend beginnen de eerste vrije oefeningen, met zondag misschien een thriller-apotheose zoals in Hockenheim waar de weergoden zaten te grinniken in de wolken. Dit weekend wordt Vettel's "herkansing" van Hockenheim een moeilijke klus. Zeker nu bigboss Sergio Marchionne van de groep dodelijk ziek schijnt te zijn. De nieuwe Ferrari-directeur komt er dus vroeger, een goede vriend van Kimi Räikkönen. De Fin die in 2007 met Ferrari zijn tot nu toe eerste wereldtitel behaalde. In de WK-stand staat hij derde, zonder teamorders zoals in Duitsland ook met kans op een hoogste trapje van het podium...(Walter Rombauts/Foto:Fiat)
REGEN VERRAADT VETTEL, TEAMORDERS GEVEN HAMILTON 44STE GP-ZEGE IN DUITSLAND
De regerende wereldkampioen Lewis Hamilton heeft een spannende en hectische GP van Duitsland gewonnen. Door eigen klasse en naar het einde toe mede door - bij FIA reglementair - verboden teamorders van Mercedes. Maar dan was er al regen gevallen, slordig verspreidt over de omloop zodat niemand nog wist op welke banden blijven. Dan was ook al trainingssnelste en leider Sebastien Vettel (Ferrari) door een pure stuurfout in de 52ste ronde in volle stadium voor eigen publiek waterskieënd in de DHL-muur gereden en reed de Safety Car weerom te lang uit... Vettel erkende ootmoedig dat hij een fout maakte.
Dat de viervoudige wereldkampioen Sebastien Vettel aan de leiding reed was ook (groten-) deels te wijzen aan eveneens bedenkelijke teamorders van Ferrari. Want Kimi Räikkönen (Ferrari) reed stevig aan de leiding. Gezien het puntenverschil tussen Hamilton en Vettel in de voorlopige WK-stand, vond Maurizio Arrivabene het toch raadzamer Kimi te verzoeken Vettel voor te laten. Maar de Italiaanse teambaas deed dat iets eleganter, mogelijks geheel door de mazen van het kritiek glippend. "Kimi", zei hij door de radio, "je hebt een verschillende bandenstrategie t.o.v. van Sebastien die zijn banden achter je nodeloos meer aan het verslijten is...Laat hem door." Zo geschiedde.
Tien ronden voor het einde gaf de Safety Car de Motodrom weer vrij, begon het opnieuw wat te regenen, en waren de teerlingen geworpen. Met nieuwe ultrasofts plaatste Valtteri Bottas (Mercedes) nog een aanval op Lewis Hamilton. Toen kwam het koele Duitse teamorder en hield de Fin zich daaraan. Kimi Räikkönen (Ferrari) zette nog even druk maar drong niet aan. Achter hem schikte zelfs Max Verstappen (Red Bull) zich in de puntenvoordelen van een vierde plaats. Zijn ploegmaat Daniël Ricciardo moest zijn Red Bull al in de 27ste ronde aan de kant zetten.
De conclusie van de GP van Duitsland, elfde race om het WK F1 2018, is dat Lewis Hamilton van de veertiende plaats op de grid remonteerde naar de...eerste plaats. Met wat hulp van regendruppels vanaf de 42ste ronde, de fout van Vettel en de teamorders van Mercedes. De Brit herneemt hiermee de leiding in de WK-stand ten nadele van Sebastien Vettel. Stoffel Vandoorne eindigde dertiende na lang laatste te hebben gereden. Hij raakte wat naar voren door opgaves en regenbandenverwarring. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
VETTEL - FERRARI - PAKT POLE MET NIEUW RONDERECORD IN DUITSLAND
Lewis Hamilton verdween al in Q1 uit het gladiatorenspel in Hockenheim. De transmissie van zijn Mercedes heeft hem in de steek gelaten. De regerende wereldkampioen moet uit de achterhoede starten. Daar waar Daniël Ricciardo door een gridpenalty laatste staat, dicht bij Stoffel Vandoorne die daar bijna altijd staat en op uitvallers hoopt om in de punten te geraken. De pech van viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton kan morgen voor drama zorgen door zijn erkende inhaalraces. Als intermezzo kreeg de Q2 een rode vlag door een slipper van Marcus Ericsson die veel gravel op de baan zwierde. Ruim zes minuten rood om de korrels weg te bezemen.
Natuurlijk is de WK-leider, de Duitser Sebastien Vettel, voor eigen publiek, een godskind morgen dat zijn voornaamste rivaal naar een mogelijke vijfde wereldtitel zéér gehandicapt weet staan. Toen iedereen in de Q3 meende dat Valtteri Bottas (Mercedes) de pole pakte met 1'11"416, scherpte Vettel die tijd ultiem naar 1'11"212 ! Een absoluut nieuw ronderekord. Kimi Räikkönen (Ferrari) zette zijn immers onderschatte klasse om in een derde tijd voor Max Verstappen, tegen wiens vader hij nog heeft geraced... Een verstandige Romain Grosjean zette de Haas-Ferrari zesde achter zijn "kopman" Kevin Magnussen.
Waar gewoonlijk over de grote drie wordt gesproken, Mercedes, Ferrari en Red Bull, moet toch worden opgemerkt dat zowel Haas als Renault aansluiting krijgt bij de tenoren en straks van de vijf grote mag worden gesproken. Of Vettel zijn tijd zette met en door het nieuwe uitlaatsysteem op de Ferrari is niet bekend. Door de twee westgate-uitlaatkleppen van de turbo's boven elkaar te monteren en dan samen nog eens boven de motoruitlaat, hebben Ferrari-ingenieurs getracht meer impact op de achtervleugel te krijgen. Zonder een reglementaire fout te maken.
De Ferrari van Kimi had in ieder geval de twee westgate-uitlaten nog aan iedere zijde van zijn motoruitlaat. Kleine details in een wereld van kleine tijdsverschillen in duizendsten van een seconde. Toch zoeken alle ingenieurs met een vergrootglas als detectives naar niet ontdekte mogelijkheden...Morgen om 15.10 uur onze tijd start de Grote Prijs van Duitsland F1. Met een gewaarborgde inhaalrace van Lewis Hamilton om zijn achterstand op Vettel te beperken. Voorwaarde is natuurlijk ook dat de Ferrari moet blijven steigeren, een ongenadige race lang. Max Verstappen wil ook winnen...(Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC - SAUBER - SNELST IN DOORREGENDE FP3 IN DUITSLAND
De derde vrije oefeningen in Hockenheim begonnen hilarisch. Sky News, zoiets als god buitenaards, bazuinde rond dat Lewis Hamilton door ziek te zijn niet zou kunnen deelnemen aan de FP3. Mercedes was er als marsmannetjes bij om dit fakebericht tegen te spreken met een duidelijke tweet: Lewis is niet ziek en neemt deel. Maar de kletsnatte baan nodigde niet bepaald uit om te racen. Toch vonden Nico Hülkenberg (Renault), Marcus Ericsson (Sauber) en Serge Sirotkin (Williams) het nodig enkele rondjes te draaien.
Verstandiger dan Vettel en Hamilton die één ronde op de teller zetten, of een Bottas (Mercedes) die na een snelle sector zijn poging afbrak en de "warmte" van de pits opzocht. Daniël Ricciardo (Red Bull) moet op de twintigste plaats starten omdat ze heel wat mechanische- én elektrishe onderdelen op de Red Bull zijn vernieuwd.
"Beter hier in Hockenheim", zei de Australiër, "want in Hongarije met zijn moeilijke inhaalplaatsen is dat minder gunstig.". Dus gaat hij achter Stoffel Vandoorne starten. Om 15 uur, onze tijd, worden de kwalificaties voor de pole gereden. Wie dan bang is van de regen zal niet aan bod komen. In ieder geval demonstreerde vanochtend de jonge Monegask Charle Leclerc in de Sauber zijn klasse met een snelste chrono van 1'34"577. (Walter Rombauts)
01. Charles Leclerc (Sauber) 1'34"577
02. Marcus Ericsson (Sauber) 1'35"000
03. Sergey Sirotkin (Williams) 1'35"334
04. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'35"573
05. Pierre Gasly (Toro Rosso-Honda) 1'35"659
14. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) geen tijd.
MAX VERSTAPPEN LAAT DE HELE WERELTOP ACHTER ZICH IN FP2 IN HOCKENHEIM
Max Verstappen heeft in zijn Red Bull de hele tweede vrije oefeningen gedomineerd in Hockenheim. Nu en dan kwame Lewis Hamilton, Sebastien Vettel en Valtteri Bottas wel eens piepen, maar niet één van de wereldkampioenen vooraan hield stand. Precies in de helft van de anderhalf uur durende training zette de Belgische Nederlander een nieuw ronderecord neer.
Niet lang nadien moest hij in de pits 31' aan zijn motor laten werken. Maar zijn tijd hield stand. Met Alonso bij gerekend hield hij elf wereldtitels achter zich... Stoffel Vandoorne werd twintigste en laatste in de Mc Laren-Renault. Voor morgen wordt er regen voorspeld. Mochten de qualificaties in de regen worden afgewerkt, dan geeft dat de teams het recht om met een vrije keuze van banden aan de race te beginnen. (Walter Rombauts)
01. Max Verstappen (Red Bull) 1'13"085 (nieuw ronderecord)
RICCIARDO - RED BULL - SNELST IN FP1 VOOR GP VAN DUITSLAND
De eerste vrije oefeningen om de GP van Duitsland die zondag wordt gereden, is een kat en muisspel geworden voor vijf grote jongens. De Australiër Daniël Ricciardo in de Red Bull eiste tot slot de snelste chrono op. Eerder hadden Lewis Hamilton - die bijtekende bij Mercedes - en Max Verstappen al de wijzers scherper gezet. Sebastien Vettel deed wonderen om de Ferrari meer naar voor te brengen, maar vergeefs. Valtteri Bottas in de tweede Mercedes werd vierde. Stoffel Vandoorne in de Mc Laren-Renault staat momenteel op de twintigste plaats. (Walter Rombauts)
Als zondag voor de zesendertigste keer de GP van Duitsland wordt gereden, is het hoogstwaarschijnlijk de laatste. De organisatoren kunnen/durven de torenhoge kosten van de organisatie ervan niet meer aan. De nieuwe eigenaars van de Formule 1 - Liberty Media sinds maart 2017 - willen dat ook niet op hun actief. Eerder dan de historische Motodrom te behouden, dwepen ze met landen als Vietnam, Argentinië en andere Miami's in hun achterhoofd. Hockenheim is altijd een speciaal circuit geweest.
De eerste GP werd er gewonnen door de Oostenrijker Jochen Rindt en in 1995 mocht Michaël Schumacher in de Benetton nog voor eigen publiek de GP op zijn naam schrijven. Een jaar voordien - 1994 - had Jos Verstappen, vader van... een keukenbrandje in zijn Benetton waarvan de beelden wereldwijd rondgingen. Ondergetekende die al vaker race-auto's had zien uitbranden (Jo Schlesser, Bandini, e.a. Archie Scott Brown's) vond Verstappen's vuurshow niet aanslaand genoeg en vermeldde het niet in zijn Gazet van Antwerpen.
Hiervoor werd hij op het matje geroepen bij zijn hoofdredacteur. "Zo'n racepak kan één minuut aan 1000 °C weerstaan" was mijn antwoord en Jos was er omzeggens direct uit. Mijn antwoord bleek niet te voldoen. "Mensen willen vuur en vlam zien..." meende hoofdredacteur. Aan zijn vlammende ogen was te zien dat hij de waarheid sprak. Daar stond ik dan in mijn T-shirtje dat bij 42°C in het Spaanse Cullera al begon te smeulen. Ik ben het nooit vergeten. Mensen willen autosport niet als wetenschap zien.
Ze willen botsingen, vuur en vlam zien. Dat zal Liberty Media hen vanaf 2021 in overschot geven. De Amerikanen willen niet van technisch raffinement weten waaruit in 1946 het technisch F1-reglement werd geschreven. Ze willen brute show, maar zonder opwindende gridgirls. Want de vernis van het fatsoen moet blijven. Tot slot nog gezegd dat de F1 2021 onder Libertyvlag nog 150 miljoen dollar zal kosten per jaar en per team. Maar het is juist dat het iets meer dan 50% onder het huidige budget ligt. Low cost F1 dus. (Walter Rombauts)
OPLAADPUNTEN VOOR ELEKTRISCHE AUTO'S SLECHTS IN VIER VAN 28 EU-LIDSTATEN
Terwijl politici van alle slag het uitschreeuwen dat de klassieke verbrandingsmotoren (Otto- én Diesel) moeten verbannen worden uit ons straatbeeld, lijkt de "EV" maar een pover alternatief te bieden. Niet alleen in verkoop, maar ook waar de meestal dure wagens kunnen worden opgeladen. Een recente ACEA-studie heeft aangetoond dat in slechts vier van de achtentwintig EU-lidstaten 76% ervan geconcentreerd is in de Nederlanden, Duitsland, Frankrijk en de UK.
27% van de andere al dan niet openbare- of betaalde "stekkers" bevinden zich over rest van de EU... Zo bijvoorbeeld telt een land als Roemenië 114 oplaadpunten, hetzij 0,1% van het EU-totaal... Comfortabel elektrisch toeren in de EU is dus vooralsnog een illusie.
Daarentegen gaat de heksenjacht tegen autoconstructeurs verder. Eergisteren gaf Nissan toe ook "gesjoemeld" te hebben met resultaten. Na VW's schandaal, nu ook Japan. Gaan alle merken onder het vergrootglas dan rest er wellicht niet één dat vrijuit gaat. Politici, grotendeels compleet technisch niet onderlegd, trachten uitlaatnormen op te leggen die in de praktijk niet haalbaar zijn.
Politici aller landen kennen gewoon het verschil niet tussen een test op een rollenbank, respectievelijk soms rollend tapijt en de test op de weg in het dagdagelijkse verkeer. Technici en politici leven ieder in een andere wereld. Niettegenstaande daarvan heeft een rechtbank in Duitsland gisteren een spraakmakend vonnis geveld waarin VW een Golf-eigenaar zijn aankoopprijs van de auto wordt terugbetaald op basis van dat "gesjoemel". Als zo iets schering en inslag wordt gaan de autoconstructeurs weldra uitverkoop houden van producten én personeel. (Walter Rombauts/Foto:Faraday-China)
NISSAN VRAAGT 900.000 EURO VOOR EIGEN VERJAARDAGSGESCHENK
De Nissan GT-R is altijd al een buitenbeentje geweest die soms zelfs Porsche jaloers maakte. Om nu de vijftigste verjaardag te vieren van die speciale sportwagen uit het land van de Rijzende Zon, heeft Nissan in samenwerking met Italdesign een "R50"-versie ontwikkeld. De auto onderscheidt zich door een strakke carrosserie met een minimum luchtweerstand en een apart interieur. De auto wordt aangedreven door een 720 pk sterke motor en is volgens Nissan te zien op het Goodwood Festival of Speed. Prijskaartje: €900.000. Een fikse prijs voor een eigen verjaardagsgeschenk. Misschien een knipoog naar de Arabische markt. Die van de sjeiks bedoel ik dan. (Walter Rombauts/Foto:Nissan)
VETTEL - FERRARI - WINT DOOR SC VERMINKTE GP VAN ENGELAND
Direct na de start waarin Vettel snelst weg kwam was het al koekenbak. Officieel reed Kimi Räikkönen lokaal favoriet Lewis Hamilton uit de baan. Vanaf het zitje van de Fin gezien was dat niet het geval, bracht Hamilton zichzelf in de problemen, maar de Ferrari-coureur werd wel bedacht met een penalty van 10". Dit incident was wel het begin van een ongelooflijke inhaalrace van viervoudig wereldkampioen Hamilton tot in het het zog van winnaar Sebastien Vettel (Ferrari). De Duitse viervoudige wereldkampioen won in Silverstone zijn 51ste GP
De remonte van Lewis Hamilton was helemaal zijn persoonlijke verdienste. Objectiviteit verplicht echter te zeggen dat hij door twee Safety Cars daarbij geholpen werd. De eerste SC bleef meer dan 12' op de baan, de tweede meer dan 7'. Tijd genoeg dus voor iedereen in de pits andere banden te gaan halen. Bottas voerde na die "adempauze" het veld aan dat naar Amerikaanse allures weer aaneengesloten was en dus een nieuwe "restart" als sensatie aan het talrijk opgekomen publiek cadeau gaf. Er bleven toen nog 12 van de 52 ronden te rijden. Vanaf dan begon de échte GP van Engeland.
Met een duivelse jacht van Vettel op Bottas leidersplaats. Bij een derde aanval lukte het de Duitser de leiding te pakken. Hamilton opende dan zijn jacht op Vettel, terwijl een verbeten Kimi Räikkönen (Ferrari) ook Bottas het nakijken gaf en het Ferrari-podium vervolledigde. Sebastien Vettel verstevigt zijn leidersplaats in de WK-stand en ook Ferrari verbetert zijn leidersplaats in het WK van de constructeurs. De volgende GP is die van Duitsland binnen veertien dagen. Stoffel Vandoorne finishte twaalfde, een redelijk resultaat, gezien zowat al zijn leeftijdgenoten Ericsson, Leclerc, Verstappen, Sainz' en andere Stroll's er door ongeval of technische panne de brui moesten aan geven.(Walter Rombauts)
Nadat Lewis Hamilton vanochtend in de FP3 - ontsierd door een crash van Brendon Hartley - met 1'26"722 de snelste tijd zette, begonnen de qualificaties Q1 ook al direct met rode vlaggen. Eerst voor Lance Stroll, omzeggens direct daarna door Sergey Sirotkin, zodat beide Williams uitgekegeld waren. Rode vlag. Voor de Q1 zou men eerst een rij-examen moeten afnemen om te zien of die prutsers (lees:met gigantische sommen dollars ingekochte "beloften") wel in staat zijn die hinderende rode vlaggen te kunnen vermijden. Stoffel Vandoorne crashte niet. Met de tijd van 1'30"004, ei zo na 4" trager dan de latere polesitter Hamilton was daar ook geen risico toe. Stoffel start morgen op zeventiende plek. Soms worden goedbedoelende journalisten de lust ontnomen er nog verder over te berichten... F1 is niet goed bezig.
De Q2 was ook al intriest als je zag hoe die knappe coureurs als Nico Hülkenberg (Renault) en Fernando Alonso (Mc Laren-Renault) zich haast te pletter moesten rijden om kans te maken op een Q3-plaatsje. Charles Leclrec met de Sauber sloeg daar wonderwel in. Ook Romain Grosjean en Kevin Magnussen bevinden zich nu met de Haas-Ferrari in dat selecte clubje van tien. De Q3 was een spannende aangelegenheid tussen Sebastien Vettel en Lewis Hamilton. Hun wijzergevecht werd echter regelmatig verstoord door Valtteri Bottas die dan weer bliksemsnel was, dan weer Kimi Räikkönen (Ferrari) die ei zo na Hamilton naar de kroon stak. En finaal de tweede tijd opeiste, daarbij zijn ploegmaat Vettel naar de vier de plaats verwijzend...Met Max Verstappen op vijf in de Red Bull is een explosieve cocktail geschud voor de GP van Engeland.(Walter Rombauts)