Lewis Hamilton verdween al in Q1 uit het gladiatorenspel in Hockenheim. De transmissie van zijn Mercedes heeft hem in de steek gelaten. De regerende wereldkampioen moet uit de achterhoede starten. Daar waar Daniël Ricciardo door een gridpenalty laatste staat, dicht bij Stoffel Vandoorne die daar bijna altijd staat en op uitvallers hoopt om in de punten te geraken. De pech van viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton kan morgen voor drama zorgen door zijn erkende inhaalraces. Als intermezzo kreeg de Q2 een rode vlag door een slipper van Marcus Ericsson die veel gravel op de baan zwierde. Ruim zes minuten rood om de korrels weg te bezemen.
Natuurlijk is de WK-leider, de Duitser Sebastien Vettel, voor eigen publiek, een godskind morgen dat zijn voornaamste rivaal naar een mogelijke vijfde wereldtitel zéér gehandicapt weet staan. Toen iedereen in de Q3 meende dat Valtteri Bottas (Mercedes) de pole pakte met 1'11"416, scherpte Vettel die tijd ultiem naar 1'11"212 ! Een absoluut nieuw ronderekord. Kimi Räikkönen (Ferrari) zette zijn immers onderschatte klasse om in een derde tijd voor Max Verstappen, tegen wiens vader hij nog heeft geraced... Een verstandige Romain Grosjean zette de Haas-Ferrari zesde achter zijn "kopman" Kevin Magnussen.
Waar gewoonlijk over de grote drie wordt gesproken, Mercedes, Ferrari en Red Bull, moet toch worden opgemerkt dat zowel Haas als Renault aansluiting krijgt bij de tenoren en straks van de vijf grote mag worden gesproken. Of Vettel zijn tijd zette met en door het nieuwe uitlaatsysteem op de Ferrari is niet bekend. Door de twee westgate-uitlaatkleppen van de turbo's boven elkaar te monteren en dan samen nog eens boven de motoruitlaat, hebben Ferrari-ingenieurs getracht meer impact op de achtervleugel te krijgen. Zonder een reglementaire fout te maken.
De Ferrari van Kimi had in ieder geval de twee westgate-uitlaten nog aan iedere zijde van zijn motoruitlaat. Kleine details in een wereld van kleine tijdsverschillen in duizendsten van een seconde. Toch zoeken alle ingenieurs met een vergrootglas als detectives naar niet ontdekte mogelijkheden...Morgen om 15.10 uur onze tijd start de Grote Prijs van Duitsland F1. Met een gewaarborgde inhaalrace van Lewis Hamilton om zijn achterstand op Vettel te beperken. Voorwaarde is natuurlijk ook dat de Ferrari moet blijven steigeren, een ongenadige race lang. Max Verstappen wil ook winnen...(Walter Rombauts)
01. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'11"212
02. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'11"416
03. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1'11"820
04. Max Verstappen (Red Bull) 1'11"880
05. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) 1'12"200
20. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) 1'14"401
|