LECLERC - FERRARI - SNELST VOOR...RUSSELL EN HAMILTON
Met 1'19"670 zette WK-leider Charles Leclerc na een half uur de snelste tijd in de FP2 met het oog op de GP van Spanje. Verrassend nemen George Russell en Lewis Hamilton de tweede en derde plaats in. Met niuewe motoren weliswaar maar vooral zonder het vervelende stuiteren van de auto bij hoge snelheid. Beide Mercedessen W13 bleken de snelste op de lange reche lijn van het 4,675 km lange circuit in Barcelona. De "porpoising", essentieel ontstaat het door een verstoord afveer/dempingprobleem door een sterke downforce die wordt gecreëerd door de lucht die onder de wagenbodem stroomt en versnelt, en deze die over de bovenvleugels en de diffuser stroomt.
Mercedes heeft dit dus kunnen oplossen en meldt zich blijkbaar weer vooraan. Vergeten we niet dat ook de Alpine's zich met de anderen rond Max Verstappen verzamelen. De Red Bull-coureur zal zich wellicht morgen in de FP3 weer aan de leiding zetten. Toch blijft de strijd om de pole en zondag de race over 308,424 km geheel open. Ferrari vreest alleen een bandenprobleem, meer bepaalt met de mediums. (wr)
LECLERC EN SAINZ - FEERARI - VOEREN TABELLEN AAN, DE VRIES VERRAST
Wat de Canadees Latifi wat lacherig van de hand deed als zou de Nederlander Nick De Vries hem zijn zitje bij Williams komen afnemen, zou binnenkort wel eens waarheid kunnen worden. Met de Williams van Alex Albon stootte hij in de eerste vrije trainingen voor de GP van Spanje na nog geen 20' door tot de vierde chrono. Met een hem onbekende auto. Natuurlijk snelden de grote jongens hem later voorbij, maar in de uitslag van FP1 staat hij wel voor...Latifi, op de 18de plaats. Nyck De Vries breekt dus potten, in tegenstelling tot Vips die Perez' auto even mocht lenen en Kubica die de Alfa Romeo mocht rijden.
De FIA keurde na grondig nazicht de Aston Martin comform alle reglementen. Red Bull had klacht neergelegd wegens "plagiaat", of minstens "geïnspireerd op..." en op de Red Bull pitmuur stonden uitzonderlijk en komisch groene blikjes, de kleur van Aston martin. Ook plagiaat. Bij Williams werd verf over de autoneus gegoten zodat precies kon worden gezien wat de luchtstroom ermee doet. In de top wordt eerder aan champagne dan aan "flow-viz" gedacht. Max Verstappen lijkt op het eerste gezicht te achtervolgen op de Ferrari's. Maar straks is er FP2 en dan kunnen de kaarten wel eens doorschud worden in Catalonië waarop sinds 1991 de Spaanse GP doorgaat.(Walter Rombauts)
TEST- EN RESERVERIJDERS MORGENOCHTEND OP DE PISTE IN BARCELONA
Voor de eerste vrije oefeningen om de GP van Spanje komen morgen in de vrije traingen enkele test- en reserverijders proeven van de nieuwe F1. Zi stapt de Pool Robert Kubica in een Alfa Romeo en de Nederlander Nyck De Vries bij Wiiliams. Bij Red Bull dan weer moet de Mexicaan Sergio Perez zijn Red Bull-Honda voor de FP1 afstaan aan Juri Vips. Tussen Red Bull en Sergio Perez zijn de onderhandelingen bezig over een contractverlenging. Die jongeman Juri Vips is in de Formule 2 actief voor het Hitech-team.(wr)
Het Franse Renault heeft zijn meerderheids-participatie (67,69 %) in Lada (AvtoVaz) aan de Russische overheid verkocht. Ook de Renaultfabriek nabij Moskou, Avtoframos is door CEO Luca de Meo verkocht waardoor Renault niet meer in Rusland fabriceert. Er is evenwel een clausule in het verkoopscontract vorzien door de hogergenoemde CEO om eventueel binnen zes jaar de factory weer te kopen. Met als humane optie het werk van liefst 45.000 arbeiders te blijven waarborgen.(wr)
Vrijdag beginnen de eerste oefeningen voor de GP van Spanje, zesde wedsrijd om het WK F1 2022. Tot dan is het nieuwsgaring allerhande om de de F1 in de actualiteit te houden, terwijl er al op ernstige wijze de aandacht van wordt afgeleid door de Formula E... Een contraversieel gegeven binnen de hedendaagse autosport. Sinds Liberty Media in maart 2017 de F1 overkocht voor 31 miljard is het "Amerikaanse accent" binnengeslopen en gelijk daarmee het sluipend gif van gemis aan respect. Dat hebben we nog gezien vorige week in Monaco waar WK-leider Charles Leclerc tijdens de "Historic GP van Monaco" , als demonstratie, de historische Ferrari 312 B van Niki Lauda uit 1974 in Mirabeau aan diggelen reed. "Il Commendatore", Enzo Ferrari, keert zich om in zijn graf of waar hij zich ook maar in het astrale kan bevinden. 't Was de schuld van de auto. De remmen functioneerden niet.
Wat ook niet functioneert is de FIA. Onder het nieuwe voorzitterschap van Mohamed Ben Salayem, is er zowaar een kans ontstaan dat koersdirecteur Michaël Masi opnieuw in de F1 aan de slag zou kunnen...! Hij is de man die vorig jaar in de laatste race geheel onterecht de Brit Lewis Hamilton zijn achtste wereldtitel ontnam. Ongetwijfeld beïnvloed door de gesprekken tussen hem en Christian Horner (Red Bull) en Toto Wolff (Mercedes). Daaruit puurde de in Hasselt geboren Max Verstappen zijn eerste wereldtitel die altijd bij kenners een terechte in vraagstelling zal oproepen. Nu, Max kan het ! Daar bestaat geen twijfel over.
Maar persoonlijk zou ik op die manier geen wereldkampioen willen geworden zijn. In verkrachting van het sportieve- en safetycar-reglement triomferen zou mij geen goed doen. Maar de F1 is veranderd. Het is een bedriegelijke kermis geworden. De wereld trapt erin, net als in een oorlog. Het "Woord" is al een hele poos verloren. Overigens doet niemand de moeite om het ooit nog terug te vinden. Zondag GP van Barcelona met die ene lange tergende rechte lijn waar motoren (te-) lang op maxiimum power moeten draaien. (Walter Rombauts)
STOFFEL VANDOORNE BLIJFT WK-LEIDER IN FORMULA E EN MC LAREN NEEMT HET MERCEDES FE TEAM OVER
Onze landgenoot Stoffel Vandoorne, die vorige week de GP van Ponaco op indrukwekkende wijze won, heeft ook in Berlijn een podiumplaats behaald en blijft dus het het "WK"-Formula E aanvoeren. De elektrische tegenhanger van de F1. Alle grote merken zitten in die elektrische discipline. Ook Porsche, Jaguar en natuurlijk die Mercedes waarmee Vandoorne wint. Doorgedacht een ontzettend controversiële situatie. Omdat autoconstructeurs tegen wil en dank onder politieke druk elektrische auto's moeten fabeiceren én verkopen, en vaak tegelijkertijd in een "voorhistorische" Formule 1 zitten.
Die rijdt nu wel met benzine waarin 10% bioethanol zit, dus iets milieuvriendelijker, maar eigenlijk vloekend tegen alle verkondigde overheids-theorieën. In handen van Liberty Media is de "nafte"-F1 een kermis geworden, een attractiepark met steeds minder technische diepgaande vooruitgang. Uitgerekend Mc Laren, die met interne brandstofmotoren van Mercedes rijdt heeft het Formule E-team van Mercedes (lees:Toto Wolff) overgenomen en zo zit Stoffel Vandoorne opnieuw waar hij is begonnen: bij Mc Laren en Mercedes ! Of hoe een dubbeltje kan rollen. (wr)
Op 22 mei wordt met de GP van Spanje de zesde race van het WK F1 2022 gereden. WK-leider Cherles Leclerc (Ferrari) en Max Verstappen (Red Bull-Honda) staan vovenaan de affiche. De GP van Miami werd en wordt door de F1-eigenaars Liberty Media nog afgedaan als een topevenement dat zijn weerga nooit heeft gezien en Monaco doet verbleken. Dat is geen juiste voorstelling van de zaken, want vele sponsors vonden het hele showgedoe maar niks en sommigen hebben de intentie volgend jaar daar niet weer te keren. Maar Miami blijft en het showgehalte wordt nog versterkt met de GP van Las Vegas in 2023. Geheel en al ineen gestoken door Liberty Media en zonder plaatselijke organisator. Las Vegas, hoeft die naam nog uitleg ? Glitter, geld, feestroes, winst en verlies, lachen en huilen, zuipen en neuken in een ééndagswereld...
Maar die GP is voor volgend jaar. Nu moet Liberty Media dit seizoen zien te ronden met een oorlogssituatie in Europa, een inflatie die het afgesproken "plafondbudget" van 145.000.000 dollar (135.000.000 Euro) aantast. De kosten voor de teams stijgen en Christian Horner (Red Bull) heeft al gesuggereerd dat het budget moet worden herzien, de som voor 2022 opgetrokken. Er dreigen arbeidsplaatsen verloren te gaan, de logistiek wordt onbetaalbaar, zeker als er in wirwar van het ene continent naar het ander wordt gevlogen. Maar voorlopig willen de andere teams heen verandering van de spelregels binnen het lopende spel.
Dus kunnen weldra extra verbeteringen aan de racewagens niet meer worden doorgevoerd wegens geldbeperking. Het is nog geen impasse, maar de beperkingen laten zich o.a. al wel voelen bij Red Bull, het team dat samen met Mercedes en Ferrari geakkelijk meer geld in de arena kan gooien. Dat alles los van de pure technische kant van de nieuwe auto's die van het FIA-sportreglement geen hydraulische actieve afvering mogen hebben. Alles moet zo mechanisch mogelijk zijn. Met "stuiterende" auto's met een grondeffect waardoor de coureurs na iedere race naar de tandarts moeten. Naar de GP van Spanje toe waarvan de vrije trainingen op 20 mei beginnen is er nog veel te klappertanden om onverwachte aspecten op te lossen. (Walter Rombauts)
STEPHANE LEMERET, EEN MAN GOUD, SCOORT VOOR TOYOTA IN NOGARO
Stéphane Tribaudini heeft met onze landgenoot Stéphane Lemeret in het "Championnat de France FFSA-GT4" zijn positie naar een titel weer verstevigt. Op de vraag waarom hij niet meer met zij vroegere gentleman-driver Franck Dezouteux reed antwoordde de man uit Nice eerlijk. "Franck heeft zijn zinnen op het WEC gezet en om daarin een seizoen te ronden met een bescheiden auto moeten 20 miljoen Euro worden opgehoest. Hoewel Franc 8O% van dat budget wilde inbrengen, moest ik het voor bekeken houden. Daarom mijn retour met CMR in de Toyota GR Supra GT4. In Stéphane Lémeret heb ik een schittrende ploegmaat. Hij rijdt sinds 2018 voor CMR en we hebben zo goed als dezelfde rijstijl en profiel. Dat maakt het afstellen van de auto eenvoudiger. Stéphane Mémeret is een man van goud, bescheiden, snel en heeft tonnen ervaring. We hopen de volgende race in Magny Cours opnieuw te scoren en natuurlijk op 16 october 2022 de titel te behalen. Met Toyota. (Walter Rombauts)
FERRARI MAAKTE FOUT TIJDENS SAFETY CAR VOLGENS CHRISTIAN HORNER
"Mochten Charles Leclerc en Carlos Sainz tijdens de negen ronden lang durende Safety Car-procedure door het ongeval Gasly-Norris, zachte banden zijn gaan halen dan zou Max Verstappen wellicht slechts derde zijn geëindigd." Dat zegt Red Bull-teambaas Christian Horner. Ferrari ontkent die veronderstelling, maar in ieder geval blijft de "Safety Car" en middel om over winst of verlies te beslissen. Mat al dan niet medewerking van de koersdirectie die meer dan ooit het verloop van een race kan beïnvloeden. Dat door insiders hierover weinig wordt gezegd komt omdat die SC en de gele en rode vlaggen een middel zijn geworden om het spektakelgehalte te verhogen.
Hun pure betekenis van vroeger. Dat hebben de nieuwe F1 eigenaars sinds maart 2017, Liberty Media, zo beslist en ze sturen de vroegere nobele sport helemaal de American Way op. Spektakel voorop ! Zo moest er al lang iets gedaan zijn aan het "suiteren", het "op en neer springen" of de "porpoising van de auto's. eten toch in staat zijn om in dialoog met de FIA die wagenbodem met grondeffect maar zonder actieve vering te wijzigen. Zodat de coureurs hun tanden niet meer voelen klapperen. Miami was een hel volgens vele coureurs. Ook al omdat de asfaltkwaliteit de F1 onwaardig was. Dat is een eerste conclusie van een eerste Kermis GP van Miami die niettemin telt voor het WK F1 2022. (wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - WINT EERSTE GP VAN MIAMI
Trainingsnelste Charles Leclerc heeft niet kunnen verhinderen dat Max Verstappen de eerste GP van Miami met glans heeft gewonnen. De Red Bull-coureur nam met 1'31"456 ook dat ene WK-punt mee en totaliseert daarmee 26 punten in deze vijfde race om het WK F1 2022. Dat brengt hem op 19 punten van WK-leider Charles Leclerc die nu 104 eenheden bijeen heeft gegraaid. Het is ook andermaal een Safety Car-verhaal geweest van liefst 9 ronden. Eerst was het de Virtuele Safety als gevolg van een botsing Gasly-Norris, met direct een echte Safety Car....
Goed voor spektakelmakers Liberty Media die op 11 ronden van het einde een superspannende eindsprint zagen tussen Leclerc (Ferrari) en Verstappen (Red Bull). Door de Safety Car raakte Charles Leclerc weer onder de achtervleugel van Max Verstappen. Eigenlijk blijft die SC toch lichtelijk bedrog, want Max Verstappen lag net geen 8" voor op Leclerc. Net zoals eind vorig jaar Lewis Hamilton 12" voorsprong had op Verstappen toen de Safety Car door koersdirecteur Michaël Masi de baan werd opgestuurd... In ieder geval heeft Max Verstappen zijn derde GP-zege behaald en rijdt hij mogelijk naar een eerste zuivere wereldtitel.
De volgende GP is die van Spanje op 22 mei a.s. Alles doet vermoeden dat er weer spektakel zal zijn en het tijdperk Lewis Hamilton voorbij is. De Brit die moreel is geknakt door wat hem eind vorig jaar is overkomen, werd vandaag weer overklast door zijn twaalf jaar jongere teamgenoot George Russell en finishte zesde. Komen en gaan blijft een ijzeren wet in het leven. Wie verstandig is schikt zich daarin. Ook al heb je wel het recht een juweel te dragen. (wr)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull Honda) 1 uur 34'24"258
CHARLES LECLERC - FERRARI - IN POLE IN MIAMI, DERDE KEER OP VIJF RACES
Door zijn crash in de FP3 kon Esteban Ocon niet deelnemen aan de kwalificaties voor de GP van Miami die morgen als vijfde WK-race 2022 wordt gereden. Daarmee start hij laatste en ziet voor hem respectievelijk Latifi, Albon, Zhou en Magnussen staan die sneuvelden in de Q1. De snelste man daarin werd WK-leider Charles Leclerc met Ferrari.
Ook in de Q2 bleef de Monegask de rapste. Schumacher, Ricciardo, Vettel, Russell (!) en Alonso haalden de Q3 niet en lang zag het ernaar uit dat ook Lewis Hamilton niet zou doorstoten. Maar de Brit bracht de Mercedes wél in de Q3. Daarin ontspon zich een wijzerspel waarin Max Verstappen met 1'28"991 een hoofdrol zou spelen. Tot hij evenwel door een foutje in zijn tweede run Charles Leclerc de klok op 1'28"796 zette. Het is de derde keer dit seizoen dat Charles Leclerc vanuit pole start. Hamilton vetrekt vanuit de zesde positie achter zijn gewezen ploegmaat Valtteri Bottas. (wr)
SERGIO PEREZ - RED BULL - SNELSTE IN FP3 IN MIAMI VOOR LECLERC
Esteban Ocon zorgde in de derde vrije oefeningen voor een rode vlag die 13' van de trainingstijd wegvreette. De GP van Miami wordt voor iedereen een moeilijke kluif. Vanochtend is bocht 17 nog opnieuw geasfalteerd, en vergeten we niet dat ook Bottas en Sainz rode vlaggen uitlokten. Enkele minuten voor het einde van de FP3 ging ook Max Verstappen bijna de muur in, maar zijn talent maakte dat hij de Red Bull RB18 redde uit die venijnige spin. Sergio Perez reed in de Red Bull-Honda de snelste tijd. Straks zijn er de kwalificaties voor de pole. Hopelijk zonder rode vlaggen. Houden ook goed de knappe prestaties van Alonso en Vettel in het oog en de Mercedessen van Russel en Hamilton die het in de FP3 niet verder dan 14de en 15de schopten.(wr)
SERGIO PEREZ - RED BULL - SNELSTE IN FP3 IN MIAMI VOOR LECLERC
Esteban Ocon zorgde in de derde vrije oefeningen voor een rode vlag die 13' van de trainingstijd wegvreette. De GP van Miami wordt voor iedereen een moeilijke kluif. Vanochtend is bocht 17 nog opnieuw geasfalteerd, en vergeten we niet dat ook Bottas en Sainz rode vlaggen uitlokten. Enkele minuten voor het einde van de FP3 ging ook Max Verstappen bijna de muur in, maar zijn talent maakte dat hij de Red Bull RB18 redde uit die venijnige spin. Sergio Perez reed in de Red Bull-Honda de snelste tijd. Straks zijn er de kwalificaties voor de pole. Hopelijk zonder rode vlaggen. Houden ook goed de knappe prestaties van Alonso en Vettel in het oog en de Mercedessen van Russel en Hamilton die het in de FP3 niet verder dan 14de en 15de schopten.(wr)
GEORGE RUSSELL - MERCEDES - BRENGT DE STER TERUG NAAR STAL IN FP2 IN MIAMI
Eerst alle excuses voor Max Verstappen, die niet door zelfoverschatting, maar vooral door zijn team te vroeg naar binnen is geroepen in FP1 en daardoor de snelste chrono miste. Een nieuwe versnellingsbak, slechte stuurbekrachtiging, het team kon het niet verhelpen: deze eerste dag in het circus van Miami was verloren voor Max. Twee rode vlaggen, dank zij Sainz en Latifi ontnamen liefst 15' van de tweede vrije training...Zou de FIA daar eens niet even bij stilstaan dat er dan ten slotte maar 45' overschieten voor de andere rijders. Neen, reglementaire correctheid ovetroeft het echte leven. Dus reed die sakkerse George Russell in de Mercedes zomaar even de snelste tijd in 1'29"938...voor Charles Leclerc in de Ferrari. En Lewis Hamilton - die weigert te laten zien of hij een boxershort dan wel een pamper draagt - werd vierde en de ouwe taaie Fernando Alonso in die Alpine vijfde. Bravo. Realiteitszin dwingt te zeggen dat morgen in FP3 Ferrari, Mercedes en Red Bull dicht op elkaar zullen zitten. Maar Alpine schaduwt ze. De rest is inderdaad in mooi Nederlands gezegd, "the best of the rest". (wr)
CHARLES LECLERC - FERRARI - EERSTE SNELSTE MAN OP MIAMI-KERMIS
De Monegask Charles Leclerc gaf al bij het begin van de eerste vrije trainingen voor de GP van Miami de toon aan. Maar dan wisselde Sainz soms van koppositie, Russell en zelfs Hamilton mengden zich in de eerste vijf. Tot iets over halfweg Valtteri Bottas zijn Alfa Romeo C42 in "tec-pro"-afboording plantte, een rode vlag uitlokte en acht kostelijke trainingsminuten stal van zijn collega's die er in het totaal slechts 52' van de 60 konden gebruiken.
Max Verstappen verdween met overhittingsproblemen lang in de pits. Tot hij met nog 16' te gaan op een nieuw setje softs een kanontijd zette in 1'31"350 en die nog eens verbeterde tot 1'31"277. Na veertien ronden achtte hij zich met die tijd ongenaakbaar en stapte uit...Zo kon hij zien hoe eerst Charles Leclerc hem de P1 afnam en George Russel (Mercedes) hem ook de P2 wegpikte. Max Verstappen is dus derde voor ploegmaat Sergio Perez en Pierre Gasly die in de AlphaTauri vijfde werd. Straks kan Max Verstappen in de FP2 pogen dit tikkeltje teveel zelfzekerheid te herstellen. Hij is goed, zoveel is zeker, maar zijn leeftijdgenoten rijden stilaan naast hem, en er soms voorbij. (Walter Rombauts)
Fake water, fake mensen, bijna fake coreurs, in ieder geval geen monumenten meer. De omloop van Miami telt 19 bochten, waarvan er één "blinde" haarspeldbocht is die tegen 80 km/h kan worden genomen. De Raidillon in Francorchamps is veranderd. Sinds Antoine Hubert er is doodgereden in de F1 staat alle historie in vraag. Jacky Ickx (77) kan u wel vertellen hoe hij op 1 september 1985 in die Raidillon een snellere Stefan Bellof heeft teken gedaan dat hij moest wachten om buitenom voorbij te rijden. Want de Duitser was sneller dan Ickx op dat moment. Jacky wou plaats laten en Stefan Bellof, beiden in een Porsche, dreef toch zijn willetje door. Kort, want hij reed recht de vangrails in en was dood. Professor Sid Watkins, FIA-dokter, kon niets meer doen.
Het is te hopen dat George Russell, voorzitter van de Grand Prix Driver Association (GPDA) druk kan zetten op de F1-eigenaars Liberty Media en de FIA om in Miami zo'n drama te voorkomen. Hoewel het simpel op te lossen is van FIA-zijde door een rode vlag te zwaaien... Het is opvallend hoe de FIA zich distantieert van de truuken van Liberty Media. De sprintraces hebben bijval, zeker bij de piloten. Maar niet bij de teams, de ingenieurs, de mecaniciens die nooit meer thuis zijn...Leberty Media gaat ook de kwalficaties veranderen in 2023. Q1 met "hards", Q2 met mediums, Q3 met softs...
Je kan het zo gek niet bedenken of ze toveren iets uit hun Yankee-hoed waar geen purist meer bij kan. Los van dat zal Max Verstappen jagen op Charles Leclerc. Mick Schumacher, voorlopig figurant, heeft laten weten tot 2024 te zijn verzekerd van zijn "zoontjesrechten" bij Ferrari. Laat osn hopen voor hem dat Jean Todt - ex-directeur in de Schumi-jaren bij Ferrari en Ross Brawn, topingenieur bij de Scuderia, nog lang leven. Want dingen kunnen wel eens veranderen. Vraag dat maar aan zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. (Walter Rombauts)
VRIJDAG BEGINT GP VAN MIAMI, KERMIS ZOALS LIBERTY MEDIA F1 ZIEN
Het wat is niet echt, het 5,412 km lange asfaltlint maakt gebruik van op- en afritten van de NW 203 RD Street en Florida Turnpike en heeft een hoogteverschil aan de chicane die "blind" is en tegen 80 km/h kan worden genomen. Onze "Raidillon" moest om die reden worden herzien, maar hier, op de kermis in Miami mag alles. De omloop telt 19 bochten en er zal 308,326 km worden afgelegd. Als het niet regent of een rode vlag het spektakel niet voortijdig beëindigd. Net als in Saoudi Arabië waar de "blinde" bochten ronduit levensgevaarlijk waren. De omloop ligt in de zoegheten Miami Gardens en laat op een lange strook 350 km/h mogelijk. De affiche is duidelijk: Ferrari die zijn WK-leiderschap verdedigt tegen een oprukkend Red Bull en Mercedes die wanhopig Lewis Hamilton naar voor zal willen brengen.(wr)
EEN GROTESKE GP VAN MIAMI, HELEMAAL VOLGENS LIBERTY MEDIA KERMIS
Onecht water, onecht decor, eerste keer op de WK-F1-kalender. Amerikaans zoals ze zijn. Een blinde haarspeldbocht, terwijl men op de - inderdaad - dodelijke Raidillon in Francorchamps afgeeft, of in Sauodi Arabië op de blinde bochten. FIA-Parijs, nu met de nieuwe President Arabisch georiënteerd zwijgt. Een nobele sport wordt politiek gekleurd. Vrijdag zijn er de eerste vrije oefeningen. Misschien is het deze organisator bekend dat de wereld er zo virtueel zal uitzien als "de Bom" is verspreid. Ik heb het me in Hiroshima én Nagasaki door overlevenden laten vertellen. Kwaad wint nooit van eerlijke goedheid. Zo begint de GP van Miami, de vijfde GP van een bedenkelijk F1 seizoen 2022. Omwille van de mislukte technische inslag van het zogenaamde nieuwe "groudeffect". Omdat de FIA iets is vergeten. Dat vertel ik morgen. Slaapwel wereld. PS: Dit is een proefkladje op een nieuwe computer die op Linux én Windows draait. (wr)
MAX VERSTAPPEN WINT IN GROTE STIJL DE GP EMILIA-ROMAGNA IN IMOLA
In pole voor de sprintrace, winnaar van de sprintrace, dus ook in pole voor de GP in Imola. Eerste weg bij de start met in zijn schaduw Sergio Perez. WK-leider Charles Leclerc (Ferrari) klampte met nog alle kansen aan op de derde plaats. In de van 63 ronden raakten Ricciardo en Sainz elkaar in een trage natte bocht. Het betekende de opgave voor de Spanjaard en de tweede Ferrari. In ronde 41 dubbelde Max Verstappen de zevenvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton, wiens ploegmaat George Russell in de andere Mercedes beter deed en vierde finishte.
Charles Leclerc maakte nog een slipper die hem veel plaatsen en WK-punten kosten. Na een relatieve vruchtbare inhaalrace eindigde hij zesde achter Valtteri Bottas (Alfa Romeo). Met zijn tweede GP-zege dit seizoen, na Saoudi Arabië, doet Max een goede zaak in de nieuwe voorlopige stand voor de wereldtitel. Max scoorde 26 eenheden (1 punt van de snelste ronde) en Charles 8 punten van de zesde plaats. Het oonderling verschil tussen Leclerc en Verstappen bedraagt nu 28 punten. Omdat Sergio Perez in de tweede Red Bull-Honda een dubbelslag verwezenlijkte doet Red Bull een bijzondere goede zaak in de voorlopige stand om het WK. Lewis Hamilton eindigde veertiende, Alonso moest opgeven met mechanische pech, en Sainz schoof balletgewijs van het asfalt. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda). 1 uur 32'07"986
2. Sergio Perez (Red Bull-Honda) 1 uur 32'24"513
3. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes). 1 uur 32'42"820
Charles Leclerc verschalkte pole-sitter Max Verstappen in de start van de sprintrace, maar in de voorlaatste ronde vloog de Limburger de Monegask in regel voorbij en eigende zich 8 WK-punten toe. Charles Leclerc kreeg er natuurlijk ook 7 voor zijn tweede plaats en telt dus nog 45 punten voorsprong in de voorlopige stand om de titel 2022. Spektakel was er al in de eerste ronde door "une touchette" tussen het rechter voorwiel van Pierre Gasly's Alpha Tauri en de linker achterkant van de Chinees Zhou die daarmee ineens kennis maakte met de muur.
Vier ronden lang reed de Aston Martin Safety Car voor het veld uit eer de Alfa Romeo was weggetakeld. Morgen vertrekt Max Verstappen uiteraard opnieuw vanuit pole-position voor de GP Emilia Romagna. Affiche: duel Ferrari - Red Bull Honda, waarbij we niet mogen vergeten dat de Spanjaard Carlos Sainz de "tifosi" in beroering bracht door van de tiende plaats naar de vierde op te rukken. Vlak achter de Mexicaan Sergio Perez (Red Bull-Honda) die auteur werd van de snelste ronde met 1'19"012. (Walter Rombauts)
Uitslag Sprintkwalificatierace:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 21 ronden of 103,089 km in 30'39"367
2. Charles Leclerc (Ferrari) 30'42"542
3. Sergio Perez (Red Bull-Honda) 30'44"288
4. Carlos Sainz (Ferrari) 30'57"145
5. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) 31'04"128
WK-stand piloten na sprintrace én voor GP Emilia Romagna morgen 24 april 2022:
1. Charles Leclerc 78 punten
2. Carlos Sainz 38
3. George Russell 37
4. Sergio Perez 36
5. Max Verstappen 33
WK-stand Constructeurs na sprintrace én voor GP Emilia Romagna morgen in Imola in de 4,909 km lange Autodromo Enzo & Dino Ferrari: