Fake water, fake mensen, bijna fake coreurs, in ieder geval geen monumenten meer. De omloop van Miami telt 19 bochten, waarvan er één "blinde" haarspeldbocht is die tegen 80 km/h kan worden genomen. De Raidillon in Francorchamps is veranderd. Sinds Antoine Hubert er is doodgereden in de F1 staat alle historie in vraag. Jacky Ickx (77) kan u wel vertellen hoe hij op 1 september 1985 in die Raidillon een snellere Stefan Bellof heeft teken gedaan dat hij moest wachten om buitenom voorbij te rijden. Want de Duitser was sneller dan Ickx op dat moment. Jacky wou plaats laten en Stefan Bellof, beiden in een Porsche, dreef toch zijn willetje door. Kort, want hij reed recht de vangrails in en was dood. Professor Sid Watkins, FIA-dokter, kon niets meer doen.
Het is te hopen dat George Russell, voorzitter van de Grand Prix Driver Association (GPDA) druk kan zetten op de F1-eigenaars Liberty Media en de FIA om in Miami zo'n drama te voorkomen. Hoewel het simpel op te lossen is van FIA-zijde door een rode vlag te zwaaien... Het is opvallend hoe de FIA zich distantieert van de truuken van Liberty Media. De sprintraces hebben bijval, zeker bij de piloten. Maar niet bij de teams, de ingenieurs, de mecaniciens die nooit meer thuis zijn...Leberty Media gaat ook de kwalficaties veranderen in 2023. Q1 met "hards", Q2 met mediums, Q3 met softs...
Je kan het zo gek niet bedenken of ze toveren iets uit hun Yankee-hoed waar geen purist meer bij kan. Los van dat zal Max Verstappen jagen op Charles Leclerc. Mick Schumacher, voorlopig figurant, heeft laten weten tot 2024 te zijn verzekerd van zijn "zoontjesrechten" bij Ferrari. Laat osn hopen voor hem dat Jean Todt - ex-directeur in de Schumi-jaren bij Ferrari en Ross Brawn, topingenieur bij de Scuderia, nog lang leven. Want dingen kunnen wel eens veranderen. Vraag dat maar aan zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. (Walter Rombauts)
|