CHARLES LECLERC - FERRARI - EERSTE SNELSTE MAN OP MIAMI-KERMIS
De Monegask Charles Leclerc gaf al bij het begin van de eerste vrije trainingen voor de GP van Miami de toon aan. Maar dan wisselde Sainz soms van koppositie, Russell en zelfs Hamilton mengden zich in de eerste vijf. Tot iets over halfweg Valtteri Bottas zijn Alfa Romeo C42 in "tec-pro"-afboording plantte, een rode vlag uitlokte en acht kostelijke trainingsminuten stal van zijn collega's die er in het totaal slechts 52' van de 60 konden gebruiken.
Max Verstappen verdween met overhittingsproblemen lang in de pits. Tot hij met nog 16' te gaan op een nieuw setje softs een kanontijd zette in 1'31"350 en die nog eens verbeterde tot 1'31"277. Na veertien ronden achtte hij zich met die tijd ongenaakbaar en stapte uit...Zo kon hij zien hoe eerst Charles Leclerc hem de P1 afnam en George Russel (Mercedes) hem ook de P2 wegpikte. Max Verstappen is dus derde voor ploegmaat Sergio Perez en Pierre Gasly die in de AlphaTauri vijfde werd. Straks kan Max Verstappen in de FP2 pogen dit tikkeltje teveel zelfzekerheid te herstellen. Hij is goed, zoveel is zeker, maar zijn leeftijdgenoten rijden stilaan naast hem, en er soms voorbij. (Walter Rombauts)
Fake water, fake mensen, bijna fake coreurs, in ieder geval geen monumenten meer. De omloop van Miami telt 19 bochten, waarvan er één "blinde" haarspeldbocht is die tegen 80 km/h kan worden genomen. De Raidillon in Francorchamps is veranderd. Sinds Antoine Hubert er is doodgereden in de F1 staat alle historie in vraag. Jacky Ickx (77) kan u wel vertellen hoe hij op 1 september 1985 in die Raidillon een snellere Stefan Bellof heeft teken gedaan dat hij moest wachten om buitenom voorbij te rijden. Want de Duitser was sneller dan Ickx op dat moment. Jacky wou plaats laten en Stefan Bellof, beiden in een Porsche, dreef toch zijn willetje door. Kort, want hij reed recht de vangrails in en was dood. Professor Sid Watkins, FIA-dokter, kon niets meer doen.
Het is te hopen dat George Russell, voorzitter van de Grand Prix Driver Association (GPDA) druk kan zetten op de F1-eigenaars Liberty Media en de FIA om in Miami zo'n drama te voorkomen. Hoewel het simpel op te lossen is van FIA-zijde door een rode vlag te zwaaien... Het is opvallend hoe de FIA zich distantieert van de truuken van Liberty Media. De sprintraces hebben bijval, zeker bij de piloten. Maar niet bij de teams, de ingenieurs, de mecaniciens die nooit meer thuis zijn...Leberty Media gaat ook de kwalficaties veranderen in 2023. Q1 met "hards", Q2 met mediums, Q3 met softs...
Je kan het zo gek niet bedenken of ze toveren iets uit hun Yankee-hoed waar geen purist meer bij kan. Los van dat zal Max Verstappen jagen op Charles Leclerc. Mick Schumacher, voorlopig figurant, heeft laten weten tot 2024 te zijn verzekerd van zijn "zoontjesrechten" bij Ferrari. Laat osn hopen voor hem dat Jean Todt - ex-directeur in de Schumi-jaren bij Ferrari en Ross Brawn, topingenieur bij de Scuderia, nog lang leven. Want dingen kunnen wel eens veranderen. Vraag dat maar aan zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. (Walter Rombauts)
VRIJDAG BEGINT GP VAN MIAMI, KERMIS ZOALS LIBERTY MEDIA F1 ZIEN
Het wat is niet echt, het 5,412 km lange asfaltlint maakt gebruik van op- en afritten van de NW 203 RD Street en Florida Turnpike en heeft een hoogteverschil aan de chicane die "blind" is en tegen 80 km/h kan worden genomen. Onze "Raidillon" moest om die reden worden herzien, maar hier, op de kermis in Miami mag alles. De omloop telt 19 bochten en er zal 308,326 km worden afgelegd. Als het niet regent of een rode vlag het spektakel niet voortijdig beëindigd. Net als in Saoudi Arabië waar de "blinde" bochten ronduit levensgevaarlijk waren. De omloop ligt in de zoegheten Miami Gardens en laat op een lange strook 350 km/h mogelijk. De affiche is duidelijk: Ferrari die zijn WK-leiderschap verdedigt tegen een oprukkend Red Bull en Mercedes die wanhopig Lewis Hamilton naar voor zal willen brengen.(wr)
EEN GROTESKE GP VAN MIAMI, HELEMAAL VOLGENS LIBERTY MEDIA KERMIS
Onecht water, onecht decor, eerste keer op de WK-F1-kalender. Amerikaans zoals ze zijn. Een blinde haarspeldbocht, terwijl men op de - inderdaad - dodelijke Raidillon in Francorchamps afgeeft, of in Sauodi Arabië op de blinde bochten. FIA-Parijs, nu met de nieuwe President Arabisch georiënteerd zwijgt. Een nobele sport wordt politiek gekleurd. Vrijdag zijn er de eerste vrije oefeningen. Misschien is het deze organisator bekend dat de wereld er zo virtueel zal uitzien als "de Bom" is verspreid. Ik heb het me in Hiroshima én Nagasaki door overlevenden laten vertellen. Kwaad wint nooit van eerlijke goedheid. Zo begint de GP van Miami, de vijfde GP van een bedenkelijk F1 seizoen 2022. Omwille van de mislukte technische inslag van het zogenaamde nieuwe "groudeffect". Omdat de FIA iets is vergeten. Dat vertel ik morgen. Slaapwel wereld. PS: Dit is een proefkladje op een nieuwe computer die op Linux én Windows draait. (wr)
MAX VERSTAPPEN WINT IN GROTE STIJL DE GP EMILIA-ROMAGNA IN IMOLA
In pole voor de sprintrace, winnaar van de sprintrace, dus ook in pole voor de GP in Imola. Eerste weg bij de start met in zijn schaduw Sergio Perez. WK-leider Charles Leclerc (Ferrari) klampte met nog alle kansen aan op de derde plaats. In de van 63 ronden raakten Ricciardo en Sainz elkaar in een trage natte bocht. Het betekende de opgave voor de Spanjaard en de tweede Ferrari. In ronde 41 dubbelde Max Verstappen de zevenvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton, wiens ploegmaat George Russell in de andere Mercedes beter deed en vierde finishte.
Charles Leclerc maakte nog een slipper die hem veel plaatsen en WK-punten kosten. Na een relatieve vruchtbare inhaalrace eindigde hij zesde achter Valtteri Bottas (Alfa Romeo). Met zijn tweede GP-zege dit seizoen, na Saoudi Arabië, doet Max een goede zaak in de nieuwe voorlopige stand voor de wereldtitel. Max scoorde 26 eenheden (1 punt van de snelste ronde) en Charles 8 punten van de zesde plaats. Het oonderling verschil tussen Leclerc en Verstappen bedraagt nu 28 punten. Omdat Sergio Perez in de tweede Red Bull-Honda een dubbelslag verwezenlijkte doet Red Bull een bijzondere goede zaak in de voorlopige stand om het WK. Lewis Hamilton eindigde veertiende, Alonso moest opgeven met mechanische pech, en Sainz schoof balletgewijs van het asfalt. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda). 1 uur 32'07"986
2. Sergio Perez (Red Bull-Honda) 1 uur 32'24"513
3. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes). 1 uur 32'42"820
Charles Leclerc verschalkte pole-sitter Max Verstappen in de start van de sprintrace, maar in de voorlaatste ronde vloog de Limburger de Monegask in regel voorbij en eigende zich 8 WK-punten toe. Charles Leclerc kreeg er natuurlijk ook 7 voor zijn tweede plaats en telt dus nog 45 punten voorsprong in de voorlopige stand om de titel 2022. Spektakel was er al in de eerste ronde door "une touchette" tussen het rechter voorwiel van Pierre Gasly's Alpha Tauri en de linker achterkant van de Chinees Zhou die daarmee ineens kennis maakte met de muur.
Vier ronden lang reed de Aston Martin Safety Car voor het veld uit eer de Alfa Romeo was weggetakeld. Morgen vertrekt Max Verstappen uiteraard opnieuw vanuit pole-position voor de GP Emilia Romagna. Affiche: duel Ferrari - Red Bull Honda, waarbij we niet mogen vergeten dat de Spanjaard Carlos Sainz de "tifosi" in beroering bracht door van de tiende plaats naar de vierde op te rukken. Vlak achter de Mexicaan Sergio Perez (Red Bull-Honda) die auteur werd van de snelste ronde met 1'19"012. (Walter Rombauts)
Uitslag Sprintkwalificatierace:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 21 ronden of 103,089 km in 30'39"367
2. Charles Leclerc (Ferrari) 30'42"542
3. Sergio Perez (Red Bull-Honda) 30'44"288
4. Carlos Sainz (Ferrari) 30'57"145
5. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) 31'04"128
WK-stand piloten na sprintrace én voor GP Emilia Romagna morgen 24 april 2022:
1. Charles Leclerc 78 punten
2. Carlos Sainz 38
3. George Russell 37
4. Sergio Perez 36
5. Max Verstappen 33
WK-stand Constructeurs na sprintrace én voor GP Emilia Romagna morgen in Imola in de 4,909 km lange Autodromo Enzo & Dino Ferrari:
GEORGE RUSSELL - MERCEDES - PIKT SNELSTE CHRONO IN FP2 IN IMOLA
Mercedes heeft vorige nacht een tovenaar aangesproken die de W13's van George Russell en Lewis Hamilton vleugels heeft gegeven. Misschien wel die van Red Bull, want toen Goerge Russell na achtentwintig minuten 1'19"457 op de klokken zette, steeg de verbazing bij Red Bull en Ferrari. Sergio Perez in zijn Red Bull-Honda, scherpte zijn "wings" aan en pakte de tweede tijd in 1'19"538. Derde werd Charles Leclerc (Ferrari), vierde Lewis Hamilton (Mercedes) en vijfde de zich altijd onvolprezen voelende Fernando Alonso (40) in zijn Alpine.
Max Verstappen, zevende in deze tweede vrije oefeningen, reed gisteren een "legale" snelste tijd. Hij loste effectief het gaspedaal, en bovendien werd hem maar één en geen twee gele vlaggen getoond. Hij mocht dus plankgas doorgereden zijn. in weerwil van even die gasplank te lossen, klokte hij de snelste tijd in 1'27"999. Die geeft hem straks recht te starten vanuit pole voor de sprintrace over 21 ronden of 100 km. De coureurs samen hebben echter al een verzoek opgesteld om wat te sleutelen aan het format van die sprintrace. (Walter Rombauts/Foto: BTW Alpine)
LECLERC - FERRARI - MAAKT SAMEN MET SAINZ DE CONCURRENTIE NERVEUS
De Fin Valtteri Bottas (Alfa Romeo) was de eerste om onder gietende regen op "full wets" de baan op te gaan in de eerste vrije trainingen in Imola. Het voorprogramma was omwille van het hondenweer bij 11°C al afgevoerd, en nu bleven de meeste halfgoden nog wat in de pits, wachtend ongetwijfeld op de Ark van Noë die natuurlijk niet kwam. Dus stuurde Haas zijn rakkers Kevin Magnussen en Mick Schumacher ook maar de baan op. De tijd van Bottas van 1'43"277 bleef geen minuut overeind en eerst was het Kevin Magnussen die beter liet noteren tot...Max Verstappen in de Red Bull ronddrijvend als met een grote eend in 't bad, met 1'36"158 zowat ieders mond deed openvallen. Net op het moment dat er al intermediaires werden gereden en een droge lijn zich aftekende in de historische "Autodromo Enzo & Dino Ferrari" openden de regenssluizen zich opnieuw en mogelijk nog feller.
D'r was er aanvankelijk één die dat plezant vond: Carlos Sainz, gesteund door het wetentje dat hij in '23 en '24 ook nog bij Ferrari rijdt, die beet letterlijk de chronowijzers stuk al reed ie in een aparte categorie. Ploegmaat Charles Leclerc spinde driemaal, maar wist dansend met de F1-75 op de waterfilm toch op tien minuten van het einde met 1'29"402 zijn slag te slaan. Vier minuten later lokte Lando Norris een rode vlag uit door in de grindbak te blijven steken ! ROOD !!! Iedereen hield zijn hart vast. Was dit meteen het einde van de FP1 ? Neen, de koersdirectie besliste dat er nog 3' kon worden gereden. Max Verstappen deed ostentatief nog een rondje...
De eerste Mercedes is op de tiende plaats te vinden (Russell) en Magnussen en Schumacher in hun Haas finishten vier en vijf ! Het is duidelijk dat de vierde GP van 2022 tussen Ferrari en Red Bull zal gaan. Met een Leclerc die met 71 punten in de WK-stand leidt en Max tegen een achterstand aankijkt van 46 punten. Straks zijn er de kwalificaties die aanduiden wie op pole vetrekt in de 100 km lange sprintrace van morgennamiddag. Wie die wint vetrekt zondag op pole in de eigenlijke GP. Morgenochten is er eerst nog de FP2 die praktisch gezien volledig overbodig is geworden. Vorig jaar werden drie sprintraces gehouden, die op gemengde gevoelens zijn onthaald. Nu ze dit jaar WK-punten opbrengen t/m de tiende, ook voor de constructeurs, is er meer maar evengoed nog aarzelend begrip voor. (wr/Foto:Alpine)
VANDAAG LUIDT GP EMILIA ROMAGNA VIERDE F1 THRILLER IN VOOR WK2022
Vroeger heette deze race gewoon de GP van San Marino, zo'n 28 jaar geleden nog toen stuurgenie Ayrton Senna da Silva er op 1 mei 1994 het leven verloor in een Williams-Renault. Vandaag is dat allemaal vergeten en zijn het een nieuwe lichting jongeren die er dit weekend het mooie weer zullen maken voor de 4de GP van het nieuwbakken F1-seizoen 2022. Daarin leidt de Monegask Charles Leclerc (Ferrari) met 71 punten tegenover een zogenaamde Nederlander, soms wereldkampioen genoemd, Max Verstappen met 25 eenheden. Dat is een gigantisch verschil ! Toegegeven hij heeft wat pech gehad. Maar ook Lewis Hamilton kende het "frottelen" van de wagenbodem tegen het asfalt.
Hij was er niet gelukkig mee. Dit weekend voert Liberty Media weer een sprintrace in. Met te verdienen punten en een startgrid voor de GP. , waardoor FP2 als oefening waardeloos is geworden. Het is een globale poging om een GP-weekeinde naar twee dagen te brengen en alzo 25 races op de kalender te krijgen in 2023 ! Pure waanzin, maar de nieuwe Amerikaanse eigenaars, hebben met Miami, Texas en ook de nachtrace in Las Vegas op zaterdag op het hoogtepunt van het showlevel gebracht.
Dag "nerds" van de FIA, dag ouwe puristen, vandaag is het aan ons en wij zullen uitmaken of Francorchamps, Paul Ricard e.a.Monza's nog op de kalender komen. Dit jaar heeft Monaco al van vier na drie dagen moeten inkrimpen...Het tracé wordt als niet meer spectaculair benoemd door de Amerikanen. Wijselijk zwijgen Stefano Domenicali en Ross Brawn bij het vernemen van deze "horror. Morgen zijn er de eerste vrije oefeningen voor de GP van Emilia Romagna in Imola. De wereld is veranderd. Het kan niet anders dan dat de bom moet vallen. Er is een F1 tussen WO I en WO II geweest. Beslist Poetin of Elon Musk dat het wereldkampioenschap F1 tuss WO II en WO III met zelfrijdende auto's zal doorgaan. Tot slot, Alpine herdenkt in deze race, zijn honderdjarige Jean Rédélé die het merk stichtte in Dieppe. Ook vandaag is een Alpine op z'n minst een Porsche waard. Morgen racen ! Nu met lede ogen door Bernie Ecclestone aangekeken. De oorlog van zijn vriend dictator met wie hij goed stond, en de beeldenstorm die Liberty Media van zijn levenswerk maakt. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
MAX VERSTAPPEN PAKT POLE ONDER GEEL VOOR DE SPRINTRACE MORGEN IN IMOLA
De kwalificaties om de pole voor de sprintrace van morgen in Imola zijn nauwelijks te verslaan. Alleen in de cruciale Q3 werd liefst vijf keer een rode vlag boven gehaald. De climax was het stilvallen van Valtteri Bottas die eerst gele vlaggen ontlokte, onder dewelke Max Verstappen gas loste en toch een kanontijd neerzette met 1'27"999. Om zijn belager Charles Leclerc (Ferrari) te doen verbleken.
Alleen in de Q3 gingen door Magnussen en Bottas 15' rijtijd in damp op. Daarbovenop speelde de weerman met natje, droogje, natje mee in het duivelse spel dat in het voordeel van Max Verstappen uitdraaide nadat Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) ook in het grind belandde en de laatste - vijfde - rode vlag deed uithalen.
In de Q2 zorgde de weermaker dat noch Lewis Hamilton, noch George Russell hun kansen konden verdedigen. Na 187 races is het de eerste keer dat de Mercedessen niet in de Q3 geraakten. Eerder in de geschiedenis zijn ook Michaël Schumacher en Nico Rosberg er in de GP van Japan in 2012 niet in geslaagd de Q3 te halen... In de Q2 was Max Verstappen ook snelst met 1'18"793 en in Q1 was het Charles Leclerc die deze eer voor zich opeiste in 1'18"796. (wr/Foto:Alpine)
CHARLES LECLERC - FERRARI - WINT GP VAN AUSTRALIË EN LOOPT UIT IN WK-STAND
Charles Leclerc heeft op grootse wijze met zijn Ferrari de GP van Australië gewonnen. Hij deed dat op een volmaakte manier: pole, snelste ronde, tweede zege op drie races én een gevoelige versterking in de stan om de wereldtitel. Sergio Perez redde de eer voor Red Bull met de tweede plaats. George Russell werd in de Mercedes derde en zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton finishte vierde. Sainz en Vettel in de muur, en Verstappen overkwam technische pech, gaven in die volgorde op. De snelste ronde van Charles Leclerc was 1'20"260 ! Het WK F1 2022 kan nog alle kanten uit. Ook voor Lewis Hamilton die nu met amper 20 WK-punten na drie races eigenlijk nog een figurantenrol speelt. (wr)
LECLERC - FERRARI - START IN POLE VOOR GP VAN AUSTRALIË
In de Q1 hakte Lance Stroll het linkse achterwiel van Latifi en het werd rood. Lang, maar Max Verstappen had toen zijn eerste snelste tijd al binnen: 1'18"580. In Q2 reed "kenecht" Sergio Perez zowaar met 1'18"340 sneller dan zijn Red Bull-kopman. Geen rode vlag in deze sessie. Die kwam er wel en nog wel voor 12' in Q3 waar Fernando Alonso zijn Alpine in de muur parkeerde. Met nog 6'58" te gaan werd het een bitse wijzerslag tussen Max Verstappen en Charles Leclerc. Net toen iedereen zich had verzoend met een "pole" van de Limburger, pitste de Monegask Charles Leclerc in zijn Ferrari er nog iets af: 1'17"868 en start daarmee morgen in pole voor de derde race van het WK F1 2022. (wr)
LANDO NORRIS - Mc LAREN - SCOORT SNELSTE CHRONO IN FP3 IN AUSTRALIË
Na 21" crashte Vettel met de Aston Martin wat 9' tijd kostte. Alsof dat nog niet genoeg was deed teamgenoot van Aston Martin Lance Stroll dat nog eens over op vier minuten van het einde van FP3 waarmee deze door de koersdirectie meteen werd beëindigd. Opmerkelijke prestatie van Fernando Alonso in de Alpine ! (wr)
CHARLES LECLERC HOUDT FERRARI OOK BOVENAAN IN FP2 IN AUSTRALIË
Sebastien Vettel heeft niet gereden in de FP2 wegens het monteren van nieuwe motor in de Aston Martin AMR22. Net op het ogenblik dat iedereen dacht eens een sessie zonder rode vlag te hebben, verloor Lance Stroll een stuk vleugel aan het linker voorwiel. Het kostte drie minuten eer het van de baan was gehaald. Merk op dat de ouderdomsdeken Fernando Alonso de Alpine op de vierde chrono heeft geprikt. De strijd Ferrari - Red Bull-Honda vervolgt. Mercedes staat nergens. Morgen zijn er de derde vrije oefeningen en de kwalificaties voor de pole in deze derde GP van wat de Amerikanen "de nieuwe F1" noemen. Niettemin zou VW groen licht hebben gegeven om haar zusteronderneming Porsche volgend jaar als motorleverancier voor mogelijk Red Bull op te treden. (wr)
SAINZ, SNELSTE EN LECLERC HOUDEN FERRARI VOOR RED BULLS IN FP1 IN AUSTRALIË
Alle tijden werden gezet op de zachtste C5-banden. Max Verstappen zorgde voor eerste rood door een onderdeel dat van zijn wagen viel. Sebastien Vettel liet ook de rode vlag uitzwaaien toen zijn Mercedes-motor in de Aston Martin in de fik ging en de viervoudige Duitse wereldkampioen hem zelf bluste. Mercedes kwam niet in het stuk voor. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton plaatste zich zevende achter Esteban Ocon in zijn Alpine-Renault. Straks is er de FP2 waarin de Red Bulls de Ferrari-hehemonie zullen trachten te breken.(wr)
VERSNELD ALBERT PARK IN MELBOURNE VAT VOL VRAAGTEKENS VOOR GP
De lay-out van het circuit in het Albert Park in Australië is hertekend en het circuit is daardoor sneller geworden. Het kreeg ook een geheel nieuwe asfaltbedekking en de vroegere chicanes is nu in het voordeel van snelheid weggelaten. Of de minimum 798 kg wegende nieuwe F1's "van de nieuwe generatie" zich daarop goed gaan voelen is de eerste vraag. De Red Bull-Honda van Max Verstappen is vermagerd, alle overgewicht is weg volgens teamprofeet Helmut Marko. Propagandistisch schudt Max al iedereen van zich af, in het bijzonder zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton.
Diens Mercedes W13 lijdt geweldig onder de zogenoemde "porpoising", wat in mensentaal wil zeggen dat door het vacuüm onder de auto de bodem tegen het asfalt wil schuren waardoor "stutterend" gedrag optreedt en de coureur in dat geval gewoon héél veel last heeft die auto te besturen. Om dit effect tegen te gaan heeft Toto Wolff, teambaas bij de Ster, toegegeven dat ze met een grotere grondspeling rijden, wat een behoorlijk nadeel is.
Of Charles Leclerc en Carlos Sainz weer het mooie weer zullen maken is de volgende vraag waarop geen antwoord komt. Voor de eerste keer in de F1 zijn er liefst vier DRS-zones voorzien. DRS staat voor "Drag Reduction System" en dat heeft in de praktijk tot gevolg dat twee boven elkaar geplaatste vleugels parallel gaan staan en dus de rijlucht er vlot tussen door laat vlieden. Hogere snelheid dus. Morgenochtend om 5 uur onze tijd (13 uur in Melbourne) beginnen de eerste vrije trainingen.
Dus moeten de echte liefhebbers vroege vogels zijn in het Oude Continent waar de herinnering aan Waterloo herleeft als echte wereld, ver van de Barnumshow van Liberty Media die van de F1 een ware "vaudeville" hebben gemaakt. Maar toegegeven, die wrange vaststelling brengt ook show, fake- en echt nieuws met zich. Dat heeft het seizoeneinde vorig jaar laten zien en ook de eerste twee races dit jaar. In Saoudi-Arabië ging het ei zo na met duizend bommen en granaten naast de omloop. Spijtig voor Hergé dat Kapitein Haddock dat niet meer heeft kunnen laten beleven. Afspraak morgen in Melbourne voor een eerste snelle chrono. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
GP VAN LAS VEGAS 2023 BRENGT GP VAN MONACO IN GEVAAR
In 1923 komt er een derde GP op Amerikans grondgebied. Naast die van Miami en Texas duikt onde de sportdictatuur van Liberty Media ook de GP van Las Vegas op. De Amerikaanse geldzoekers gaan waar het slijk der aarde te rapen is, en schuwen daarbij niet "heilige" plaatsen zoals de GP van Monaco in gevaar te brengen. Moanco is een hoeksteen van de geschiedkundige F1 - die na 71 jaar weliswaar is afgesloten - maar moest nooit organisatierechten betalen. Op vorig jaar na, en dan nog maar weinig.
Eigenaar van de F1 sinds maart 2017 raadt Monaco ook aan hun tracé te vernieuwen aangezien de nieuwe F1-auto's breder zijn en daarmee inhalen zo goed als onmogelijk is. Als deze draconische bewering in de nieuwe autosport-wereldorde zou doorgaan, verliest het WK F1 één van zijn kroonjuwelen op de kalender. "The three Crown" winnen wordt dan een illusie voor échte autocoureurs. Die bestond erin Monaco, Indianapolis en Le Mans te winnen in één carrière. Slechts Graham Hill is daarin geslaagd. Liberty Media dreigt aan beeldenstorm te doen. (wr)
MAX MOSLEY BENAM ZICHZELF VAN HET LEVEN NA TERMiNAAL KANKER VERDICT
Max Mosley is één van de kleurrijkste en tevens invloedrijkste figuren in de Formule 1 geweest. Als dikke vriend van Bernie Ecclestone, dirigeerde hij 16 jaar lang de FIA als President na Jean-Marie Balestre. Een "vuile affaire", zijnde een seksfilmpje op het internet met nazi-inslag bracht hem in diskrediet en trad hij af ten gunste van Jean Todt die nu ook op pensioen is. Max Mosley schoot zichzelf dood nadat een dokter hem te kennen gaf terminaal kanker te hebben en hij nog slechts enkele weken te leven had. Hij werd 81 jaar. Maar pas nu is door een rechtbankverhoor met getuigen en bedienden van hem, duidelijk geworden dat hij die daad pleegde op 23 mei 2021... (wr)
VERSTAPPEN - RED BULL-HONDA - WINT GP VAN SAUDI ARABIË IN JEDDAH
Gewoontegetrouw leidde Williams-Mercedes piloot Nicholas de eerste "Safetycar" in door net zoals eind vorig jaar, in de FP1 en nu ook in de race op de muur te botsen. Het TV-spektakel was dankbaar voor de vijf ronden échte safetycar. Trainingssnelste Sergio Perez (Red Bull-Honda), aan de leiding vetrokken, moest koste wat het koste na Max Verstappen worden geplaatst. Dat gebeurde uit een goed berekende pitstop. Esteban Ocon en Fernando Alonso gingen elkaar te lijf op een manier die ploegmaten niet waardig is. Alonso moest dan nog opgeven.
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton sukkelde - het juiste woord - maar scoorde wel één WK-Punt zoals Charles Leclerc dat ene WK-punt toch afsnoepte door de snelste ronde op zijn naam te zetten. Volgende GP in Australië over veertien dagen. Mercedes staat in schuld tegenover George Russell (5de) en Lewis Hamilton (10de). De generatiewissel wordt duidelijk. (wr)
Uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1 uur 24'19"293
2. Cahrles Leclerc (Ferrari) 1 uur'24'19"842
3. Carlos Sainz (Ferrari) 1 uur 24'27"390
4. Sergio Perez (Red Bull Honda) 1 uur 24'30"093
5. Georges Russel (Mercedes W13) 1 uur 24'52"025
WK-stand Constructeurs:
1. Ferrari 78 punten
2. Mercedes 38
3. Red Bull-Honda 37
4. Alpine 16
5. Haas 12
WK-stand bij de Piloten:
1. Charles Leclerc 45 punten (+1 snelste ronde inbegrepen)
SERGIO PEREZ - RED BULL - SCOORT POLE IN JEDDAH WAAR MICK SCHUMACHER AAN DE DOOD IS ONTSNAPT
Toen Mick Schumacher (23) in de Q2 zijn Haas tegen héél hoge snelheid zijdelings tegen de muur kwakte, moest ik in eerste instantie aan zijn moeder Corinne denken. Die leeft bij een man die niet meer is te zien geweest sinds zijn ski-ongeval op 29 december 2013. Michaël Schumacher werd zeven keer wereldkampioen in de F1. Zijn ongeluk gebeurde buiten de autosport. Dit keer moest mevrouw Schumacher gedurende 57' lange, bangelijke minuten wachten dewelke de tweede rode vlag van de dag duurde. De eerste was in Q1 veroorzaakt door Nicholas Latifi. Niets nieuws eigenlijk sinds Bahrein 2021... Eerder acteur dan coureur. Schumacher's Haas is letterlijk in twee gebroken. Zijn moeder kon gelukkig contact met hem houden.
Dit onderdeel van de GP van Saudi Arabië heb ik eerst willen belichten omdat het driedubbel onderstreept dat het onverantwoord is om nog nieuwe circuits als rattenvallen te ontwerpen. Zonder "échappatoires", centimeters, millimeters soms langsheen de muren tegen een gemiddelde snelheid van 252 km/h zoals de onverwachte pole-sitter, de Mexicaan Sergio Perez in een Red Bull-Honda heeft gedaan in wat voor hem zijn 214de GP wordt morgen. Op dat aantal deelnames won hij twee GP's.
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zag zich al gekortwiekt in de Q1 wegens - ondertussen bij insiders bekend - een onbestuurbare auto. Morgen zal de razende race, tussen terroristen-aanslagen door, nog voor eerder akelige dan spannende "tableaus" zorgen. Maar dat is toch pure Amerikaanse show. Zover is de F1 verloederd sinds Bernie Ecclestone in maart 2017 via de CVC-investeringsmaatschappij haar voor 31 miljard verkocht aan het showzieke Amerikaanse Liberty Media. Die doen me aan de Romeinen denken... Een ongeval in lange rode vlaggen "stationeren" doet de sponsors goed. Hun namen komen véél meer in beeld. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)