"Mochten Charles Leclerc en Carlos Sainz tijdens de negen ronden lang durende Safety Car-procedure door het ongeval Gasly-Norris, zachte banden zijn gaan halen dan zou Max Verstappen wellicht slechts derde zijn geëindigd." Dat zegt Red Bull-teambaas Christian Horner. Ferrari ontkent die veronderstelling, maar in ieder geval blijft de "Safety Car" en middel om over winst of verlies te beslissen. Mat al dan niet medewerking van de koersdirectie die meer dan ooit het verloop van een race kan beïnvloeden. Dat door insiders hierover weinig wordt gezegd komt omdat die SC en de gele en rode vlaggen een middel zijn geworden om het spektakelgehalte te verhogen.
Hun pure betekenis van vroeger. Dat hebben de nieuwe F1 eigenaars sinds maart 2017, Liberty Media, zo beslist en ze sturen de vroegere nobele sport helemaal de American Way op. Spektakel voorop ! Zo moest er al lang iets gedaan zijn aan het "suiteren", het "op en neer springen" of de "porpoising van de auto's. eten toch in staat zijn om in dialoog met de FIA die wagenbodem met grondeffect maar zonder actieve vering te wijzigen. Zodat de coureurs hun tanden niet meer voelen klapperen. Miami was een hel volgens vele coureurs. Ook al omdat de asfaltkwaliteit de F1 onwaardig was. Dat is een eerste conclusie van een eerste Kermis GP van Miami die niettemin telt voor het WK F1 2022. (wr)
|