Zondag wordt met de GP van Spanje de vijfde race om het WK F1 2015 gereden. De eerste van het seizoen op Europese bodem. In Spanje nabij Barcelona. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton en Mercedes hebben zich in de voorlopige stand bij de piloten en constructeurs al een flinke voorsprong bijeen gestuurd t.a.v. Sebastien Vettel (Ferrari) en Nico Rosberg (Mercedes). Lewis heeft meer dan één portie punten, verbonden aan een overwinning (25), voorsprong op. Om precies te zijn 27 meer dan Vettel. Ferrari knaagt aan de hegemonie van Mercedes en Vettel's talent is dermate groot dat hij een wig heeft gedreven tussen Hamilton en Rosberg. Dit is het enige spannende element in het huidige seizoen. Verder dreigt het saai te worden. In die mate dat er achter de coulissen wordt gefluisterd dat publieke aandacht voor de F1 afzwakt. Minder toeschouwers, minder kijkcijfers...Er blijkt iets te ontbreken. Wat ?
Om te beginnen is een F1-race voor het grote publiek veelal moeilijk om volgen. Zelfs geaaide commentatoren van uiteenlopende stations, Duitse, Franse, Engelse hoor je vaak gissen wat er gebeurt. Laat staan de dikbetalende toeschouwers die geen fluit inzicht hebben in de bandenstrategie, virtuele safety-car, motortechniek zoals de V6 Turbo Hybrid die sinds 2014 "de nieuwe F1 aandrijft". Niet voor vakidioten, maar wel voor de gemiddelde belangstellende wordt erover te weinig uitgelegd. Overigens komende meeste toeschouwers nog voor de sfeer, het - nu wat ontbrekende - snerpend lawaai, de ongelukken en de onderlinge pronkzucht.
Nu is dat krachtiger maken van de motoren niet direct een gek idee. De "jockey's" moeten maar zien dat ze dergelijke krachtbeesten beheersen. Wellicht zal de spektakelwaarde naast pitpoezen, champagne en VIP's zich nog versterkt zien. Maar...het "edele" basisidee om met een hybrid Formule 1, zogezegd een groene F1, uit te pakken is dan wel aan diggelen. De "doorgedreven" F1 met dat monstervermogen van 735 kW of 1000 pk zal nieuwe, zwaardere investeringen vragen en op de baan 200 kg brandstof eisen i.p.v. de nu geldende 100 kg.
Anderzijds is het ook waar dat de coureurs nu met het brandstofverbruik moeten rekening houden en de races over telkens iets meer dan 300 km voor hen soms de indruk geven een "economy-run" te zijn. Met wat meer brandstof te verkwisten zal het weer oerend hard gaan. Dat wil het publiek, dat eist het spektakel. Of de piloten dat ook zo leuk zullen vinden is een andere vraag. Er zal een nieuwe talentenjacht ontstaan, want niet ieder huidig F1-rijder zal dat machtig geduw in zijn rug baas blijven.
Het laatste nevenaspect is of genoeg teams de grotere kosten zullen kunnen dragen. Marussia bijvoorbeeld, zelfs een Force India en mogelijk ook Lotus zullen naar adem moeten happen. Het veld is nu al mager bezet. Als ondergetekende zijn parate geheugen raadpleegt, meent hij te herinneren dat in de eerste GP van het WK F1 op 13 mei 1950 in Silverstone er vierëndertig auto's aan de start stonden. In ieder geval staan 21 piloten dat eerste van nu 65 jaar genoteerd met WK-punten in dat jaar.
Zondag zullen er 20 auto's aan de start staan, waarvan er eigenlijk - laat ons eerlijk zijn - alleen Mercedes, Ferrari en Williams met hun zessen echt van tel zijn. De rest rijdt erbij voor spek en bonen. Zondag 10 mei is er de GP van Spanje. De vrije trainingen vrijdag, de kwalificaties zaterdag. Met een "pole-sitter" als hoogtepunt. Hamilton, Vettel, Räikkönen, Rosberg...Of tovert Felipe Massa nog een wit konijn uit de hoed van Williams. Ah ja, enne, Ferrari denkt aan Vallteri Bottas voor 2016 en 2017. Een landgenoot van crack Kimi Räikkönen...(Walter Rombauts)
|