GP VAN MONACO IS HET BALLETJE IN DE ROULETTE VAN DE CASINO
Winnen in Monaco is de droom van iedere Formule 1 coureur. Morgen zijn de straten van Monaco weer het toneel van bloedstollend bochtenwerk. Wie er de "pole" haalt heeft een "+" als vertrekpunt. Als je ongehavend door de eerste - oerverraderlijke - rechtse bocht van St.Devote raakt en als een raket de helling naar het Casino opschiet, is de kans aanwezig dat geen van je tegenstrevers je nog voorbij komt. Want net voordat je het Casino zou binnenrazen en als een balletje in de roulette zou vliegen, moet je links, letterlijk langs de voordeur van "Hotel de Paris", om direct weer rechts te sturen en de hobbelige daling naar de lussen van Mirabeau te nemen.
Voor het hotel "Löws" stuur je de kist vlijmscherp op de ideale lijn naar links om honderdvijftig meter verder naar de zee de duiken. Voor dat er op het strand met schupjes, blondjes en pondjes kan worden gespeeld, wacht een rechtse bocht waarin je best zo dicht mogelijk langs de vangrail uitkomt. Die geldt namelijk als lanceerbasis om de bochtige tunnel in te duiken en er met zo'n vaart van 300 km/h uit te komen. Net het ogenblik waarin je in de remijzers moet om de chicane te nemen. Daarna is "Le Bureau de Tabac" en het kronkelen rondom het zwembad bijna kinderspel.
De laatste bocht voor de aankomst - en een nieuwe volgende ronde - is ook niet meer die haarspeld zoals destijds het zinnebeeld terecht bezegelde. Het is nu een vrij "comfortabele" bocht. Niet echt een sinekure, maar bijna enkele seconden een adempauze om weer naar St.Devote te trappen. St.Devote, daar in het miljardairsparadijs, heeft met zijn bedriegelijke verschijning vanuit de cockpit gezien, de grootste namen al in zijn val gelokt. Net niet in zijn kapelletje. Wie deze rondenwals 78 keren onberispelijk uitvoert, kan mogelijk de GP van Monaco winnen, zesde race om het WK F1 2015. Vroeger werd de Monegaske race over 100 rondjes gereden. Maar zelfs de grootste namen als Jack Brabham en Ayrton Senna, raakten concentratie kwijt en beukten in de vangrails terwijl ze aan de leiding reden. Het reglement is na beraad clementer geworden.
Komt er regen bij kijken, dan toveren de straten van het Prinsdom altijd een wit konijn uit de winnershoed. Héél vaak iemand uit de achterhoede. Olivier Panis (1996-Ligier-Honda), Jarno Trulli (2004-Renault), Jean-Pierre Beltoise (1972-BRM) - fotoinzet links boven -, zelfs Juan Pablo Montoya (2003-BMW-Williams) hoort daar bij. En één keer heeft Jacky Ickx die in de 42ste GP van Monaco in 1984 koersdirecteur was de race voortijdig op basis van regen afgevlagd. De overwinning van Jean-Pierre Beltoise zal iedere purist bijblijven want ze werd behaald op een schaatsbaan en niet op asfalt. In de jaren dat watergladheid, nog niet ten volle tot het verstand van de modale automobilist was doorgedrongen.
Net op het moment dat het "witte-konijn-van-de-eeuw", Ayrton Senna da Silva in zijn Toleman-Hart, leider Prost dreigde voorbij te rijden...Alain Prost, viermaal wereldkampioen, niet de braafste onder de rakkers, was bang in de regen. Begrijpelijk, maar de morele winnaar was reeds het - overlopend - talent van Senna als Christus die op het water wandelde... Noch Ickx, noch Prost worden hier graag aan herinnerd.
Morgen dus op post voor de eerste vrije trainingen. Mercedes zal snel zijn, Honda, wiens motor de Mc Laren aandrijft, heeft laten weten dat de handelbaarheid daar hun gootste troef is. Force India verwacht een wonder, Ferrari is zwijgzaam. Williams-Mercedes hoopt met Massa en Bottas de beter begoede teams van antwoord te dienen. Het is allemaal onvoorspelbaar. Er wordt al gegokt nog voor de speelzaal open is.(Walter Rombauts/Foto:BRM/ELF)
EEN VALIES VOL DOLLARS ZAL IN 2017 IN DE F1 NIET MEER VOLSTAAN
In 2017 zal de Formule 1 er helmaal anders uitzien. Het zal niet meer volstaan om met een valies vol dollars aan te komen om een stuurtje te hebben. Echte coureurs hoeven zich geen zorgen te maken. Zij hadden en hebben het altijd van hun stuurmanskunst. Dat zal blijven. Sebastien Vettels, Kimi Räikkönen, Fernado Alonso's en - mogelijk - vergeet ie er één, zullen blijven. Maar Pastor - wat een heerlijke voornaam - Maldonado zal zich zorgen beginnen te maken. Lotus zal niet meer tevreden kunnen zijn met de valies olie-dollars die "Pastor" ieder jaar opnieuw met zich brengt. Maldonados heeft wel het geld, maar niet de klasse. De F1 in 2017 zal teruggrijpen naar de grote namen.
Opnieuw tanken, vrije compoundkeuze in banden, kunnen sturen met auto's die in plaats van de nu geldende "kermismolen" rondjes rijden, naar 750 kW (1000 pk) neigt. Er zullen vele "visiteurs-par-hasard" wegvallen. DE uitdaging is natuurlijk hoe de teams financieel dat rond krijgen. Het is niet evident dat kleine teams dat budget en de salarissen van de acteurs (lees=piloten) niet meer rond krijgen. En dan ? Zoals altijd en overal stoppen met alles. Bernie Ecclestone (debutant in de oertijd van de F1 met een schitterende Connaught) is nu 84. Alzheimer (Light) heeft toegeslagen. Hij maakt naar de buitenwereld - gewild of ongewild - geen duidelijk testament.
Want laat ons de rechtschapenheid eer aandoen: HIJ, onooglijk mannetje, heeft de F1 wel gemaakt tot wat die nu is ! Denken we na, en proberen we zijn afwezigeheid voor te stellen...Ondergetkende heeft met hemzelf een ei zo na een gerechtelijk conflict kunnen vermijden. Mits een bemiddelaar (Maurice Belën, directeur Zolder zaliger...). Ik acht Bernie hoog. Hij heeft de - voornamelijk Britse renstallen - uit de armoe gehaald. Met als hoogtepunt 1981 waar de "Formule One Constructors Assiocation" (FOCA) is opgericht. Bernie leeft in weelde voort, door jaloersheid ter dood gewenst. Maar gaat de zéér verdienstelijke Jean Todt - President van de FIA - die taak van Bernie overnemen ? Journalistiek met een vraagteken is slechte journalistiek. Men dient het te weten. Zonder vraagteken. (Walter Rombauts)
IN LE MANS 2008 ZORGDE - JOS - VERSTAPPEN VOOR DONDER EN BLIKSEM
In de 24 Uren van Le Mans 2009 reed Jos Verstappen (43) in een Aston Martin LMP1. Hij deelde die V12 benzine-auto met een "ouwe getrouwe" van het merk, Darren Turner en Formule 1 rijder Anthony Davidson. Darren Turner won in 2007 en 2008 in La Sarthe de GT-1-klasse en dus had hij dat zitje in de Gulf-kleurige Aston Martin LMP1 best verdiend. Jos Verstappen, zoch eerst een stuurtje bij Audi en Peugeot in een diesel-LMP1, maar toen dat niet lukte belde hij gewoon naar Aston Martin waarbij hij langs de grote poort mocht binnengaan. Met een vuursteen-persoonlijkheid had hij in 2008 tijdens de nachtelijke uren in verschrikkelijke onweders en stortregens chrono's gereden alsof het tijdens een zonnige dag was. Die prestatie gemachtigde hem bij de grote LMP1-merken aan te bellen.
Maar hoewel die Aston Martin liefst meer dan 478 kW (650 pk) uitbraakte, en een maximum koppel van 700 Nm voor acceleratie-soepelheid zorgde, vooral bij het uitkomen van trage bochten. Maar - dat is bekend - de dieselmotoren van Audi en Peugeot (dat in 2011 door de crisis afhaakte) overtroefden alle benzinemerken. Ze hadden de beste combinatie inzake vermogen, koppel en brandstofverbruik. In de Hunaudières haalde onze Noorderbuur (vader van Max-in-de-F1) een snelheid van 339 km/h, maar er zat veel tegenspoed in de race voor het trio met het nummer 008. De zege dat jaar ging naar Peugeot met de 908 FAP. De laatste zege tot nu toe van de "Leeuw van Sochaux" in het Mekka van de wereldwijde industriële autosport: Circuit de la Sarthe, Le Mans.
Op 31 mei 2015 is er de tradioneel geworden "Journée de Test". De eerste keer dat alle wagens kennis maken met het circuit anno 2015 - tegen de chrono. Audi, Porsche en Toyota krijgen in de LMP1 wederwoord van Nissan. Altans ligt dat binnen de verwachtingen, maar Nissan probeerde eerder al. In de vorige eeuw. Zonder resultaat. Misschien is dat nu anders. Twee Japanse merken tegen twee Duitse. In de LMP1 vormen zij de all-over zege. Tot vandaag is Mazda het enige Japanse merk dat in 1991 de hoogste autoconfrontatie van het jaar won. Met een "rotary-engine" nog wel. (het Wankelmotortje, weet je nog, van Felix Wankel die in de NSU Prinz in 1965 lag) De jockey's ervan waren Volker Weidler, Johnny Herbert en "onze" Bertrand Gachot, als Franssprekende Luxemburgse Belg. Maar hij had wel een Belgische vergunning.
Het wordt dus naar 13 en 14 juni 2015 toe de hoogste tijd om naast de Formule 1 over de etmaalrace in Le Mans te schrijven. Sinds 1923 is ze de hoogste commerciëel veelbetekendste race. Straffer dan de 500 Mijlen van Indianapolis die een mindere verkoops-impact heeft. Wie in de autowereld zijn spierballen en de centen wil laten rollen, is aan zichzelf verplicht aan de 24 Uren van Le Mans deel te nemen. De drie huidige constructeurs in de F1, Ferrari (wel in de GT's in Le Mans, zoals Porsche ook naast de LMP1), Renault en Mercedes, aarzelen om te gaan in de LMP1. F1 én Le Mans samen doen, daarvoor moet je er miljarden-en-miljarden tegenaan gooien.
Dat kan niet zomaar. Mercedes zou het wellicht nog wél kunnen. Maar het trauma dat in 1955 de Mercedes van Pierre Levegh in de hoofdtribunes tegenover de pits 82 mensen doden is nog niet weg. Het is een beetje als WOII. Na zeventig jaar komen de verschrikkende verhalen nog steeds terug. Het verleden is op welk gebied dan ook niet zomaar uit te gommen. Al heb je het met vergrijzend potlood geschreven. Ook niet in Le Mans. Een anekdote van Walter Rombauts die van 2015 zijn laatste bedevaart naar het Mekka van de autosport maakt.
Net zoals de F1 voor mij zal uitsterven, zal Le Mans me in de toekomst ook te machtig worden. Het zijn de jongeren die aan de bak zijn. Na 65 jaar met de neus op de rijdende laboratoria te hebben mogen kijken is het goed geweest. Ik word een "armchair"-enthousiast" voor de televisie, van in Honfleur bijvoorbeeld, of Anne-le-Sallud" in Bretagne. Of gewoon thuis. Aanspreekpunten als Mark Webber (Porsche) worden zeldzamer. Bernie Ecclestone is 84. Hij doet alsof hij altijd zal bestaan...Niemand heeft het eeuwig leven. De gieren cirkelen nu al over de circuits voor hem. Anders denken is domheid.
Hoewel moet gezegd dat monument, "Il Commendatore" Enzo Ferrari nog op zijn 81ste in 1980 de vierde nieuwe versie van de Ferrari 312 T4 in Maranello voorstelde. Een drieliter 180° boxermotor waarin de "T" staat voor Transversale versnellingsbak én differentieel. Daarmee Jody Scheckter moesten Gilles Villeneuve (°1982 in Zolder) rijden. Die legendarische persoonlijkheid Enzo Ferrari voerde altijd drama op. "Mes joies terribles" placht hij te zeggen. Mogelijk houden passie én liefde jong. Die heilzame medicijnen zijn niet bij apothekers of dokters te vinden. Tenzij het over die beroemde blauwe pilletjes gaat, naast vele andere merken. Maar toen "Il Commendatore" nog zijn speeltjes had - racewagens, vrouwen en winnen - werd hij verteerd in zijn binnenste door een hellebrand. Wellicht is dat zijn echte doodsoorzaak geweest. Niet de klinische.
Enzo werd 90 jaar en stierf op 14 augustus 1988. Zijn dood werd op zijn verzoek pas twee dagen later openbaar. Hij wilde dat omdat hij in de geboorteregisters ook twee dagen te laat was ingeschreven. Hij ging zelden naar races. Hij bleef in Maranello of Fiorano. Tijdens de GP van Italië werd hij al eens "gespot". Persoonlijk ben ik door hem - op voorspraak - twee keer in Fiorano in zijn - toen - nachtblauw bureau één uur ontvangen.
Het eerste gevoel dat je als jonge journalist overkwam was voor God te staan. Eén blik van hem was voldoende om te oordelen of je naar de hel ging of naar zijn hemel. "l' Ingegnere"" zag dat het goed was en overstelpte me met wijsheid en passie. Verterend vuur. Hij sprak Italiaans, maar zijn toen onechte zoon Piero Lardi uit een buitenechtelijke relatie (die Ferrari later ook heeft erkend). Die Pierre Lardo Ferrari fungeerde als tolk en vertaalde alles naar het Frans en vice-versa.
Ook dat alles behoort bij die magische magnetische plek Le Mans in toch nog altijd "La Douce France". Dit jaar op 13 en 14 juni. Ik ken een heel respectabel iemand die opmerkte dat de race een etmaal duurde, maar dat ik er een maand voor weg was. Daarom is het een bedevaart: De testdag, de aankomst van teams en wagens in La Sarthe, het innemen van de boxen, de technische keuring op "La Place des Jacobins", de kwalificaties, de Parade door het mooie centrum van Le Mans. De race...! Het is een bedevaart. Genoeg geschreven, binnen een maand kennen we de winnaar(s) al ! (Walter Rombauts)
NICO ROSBERG SCOORT EERSTE SEIZOENZEGE IN GP VAN SPANJE
De Duitser Nico Rosberg heeft alle twijfels rond hem weggereden door de GP van Spanje te winnen. Mercedes zag in de 46ste ronde ploegmaat Lewis Hamilton even aan de leiding komen, maar dat was door een bandenwissel. Rosberg beheerste de "pole", startte het snelst, en behield de 66 ronden lang de absolute controle over heel de race. Lewis Hamilton werd tweede en behoudt zijn leidersplaats in de voorlopige stand om het wereldkampioenschap. Met nog maar 20 punten voorsprong op ploegmaat Rosberg.
Sebastien Vettel vocht als een leeuw, maar stelde vast dat "het gat" tussen Mercedes en Ferrari, waarover hij vorige week herhaaldelijk sprak, inderdaad te groot is. Ook Kimi Räikkönen bleef "haperen" achter zijn landgenoot Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) die vierde eindigde. Max Verstappen (Toro Rosso-Renault) reed weer een prachtrace. Hij finishte elfde maar moest wel ondervinden dat zijn Spaanse ploegmaat Carlos Sainz jr hem vooraf ging op de negende plaats... De volgende GP is deze van Monaco, waar in de straatgevechten de lange messen worden getrokken.(wr)
ROSBERG GEEFT HAMILTON SCHOT VOOR DE BOEG MET POLE
Nico Rosberg heeft vandaag zijn ploegmaat Lewis Hamilton een schot voor de boeg gegeven door in de kwalicaties voor de GP van Spanje de "pole" te pakken. De tijd 1'24"681, hetzij 0,267 van een seconde sneller dan de regende wereldkampioen. Nico Rosberg liet de voorbije weken weten dat hij aan zichzelf werkte om weer op het snelheidspeil van de Brit te komen. In de derde vrije trainingen vanochtend nam hij het commando en zette dat in de kwalificaties om in deze pole-position.
Sebastien Vettel (Ferrari) werd derde, Vallteri Bottas (Williams) vierde. Vanaf de vijfde en zesde plaats is het een revolutionnaire bedoening. De Spanjaard Carlos Sainz jr en de Nederlander (- geboren Belg) Max Verstappen met de Toro Rosso's eigende zich die respectievelijke plaatsjes op de startgrid toe. Kimi Räikkönen (Ferrari) kijkt er vanop de zevende plaats een beetje sip naar. Achtste, negende en tiende werden Daniil Kvyat (Red Bull), Felipe Massa (Williams) en Daniël Ricciardo (Red Bull).
Fernando Alonso heeft het eigen publiek niet kunnen behagen door in de Q3 te geraken met de Mc Laren-Honda. De jonge Carlos Sainz heeft die rol nu overgenomen. Jenson Button de tweede Mc Laren-Honda ook niet kwalificeren voor het eindduel. In Q2 sneuvelden naast Alonso en Button ook Nasr, Grosjean en Maldonado.(wr)
ROSBERG REDT ZIJN GEZICHT MET SNELSTE CHRONO IN FP3
De derde vrije oefeningen voor de GP van Spanje die zopas zijn gereden in Barcelona hadden al wat race-allures. Ze zijn eigenlijk de voorbereiding op de kwalificaties voor de pole die straks om 14 uur aanvangen. Tot ieders verrassing - zeker die van Hamilton en Vettel - zette de Duitser Nico Rosberg met 1'26"021 de scherpste wijzerstand in zijn Mercedes. Wat een genoegdoening voor hem na alle kritische commentaar op hem in de schoot van het team. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) reed met 1'26"177 de tweede tijd en regerend wereldkampioen Lewis Hamilton ging met 1'26"222 Kimi Räikkonen (Ferrari) vooraf en Max Verstappen reed de achtste snelste chrono in de Toro Rosso. Nog anderhalf uur geduld en dan is er de kwalificatie voor de "pole". Het is niet ondenkbaar dat Fernando Alonso (Mc Laren-Honda) de Q3 haalt. Daarnet pikte hij de zevende tijd in, alleen te danken aan eigen magistraal stuurwerk.(Walter Rombauts)
HAMILTON KRAAKT CHRONO VAN ROSBERG IN FP2 IN BARCELONA
De tweede vrije oefeningen zijn voor regerend wereldkampioen Lewis Hamilton een formaliteit geworden. Met alle gemak zette hij nogal vlug de snelste chrono die niet meer werd verbeterd. Zelfs viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) verdrong Nico Rosberg naar de derde plaats en eigende zich de tweede tijd toe.Dit is al herhaaldelijk gebeurd. De sympathieke Duitser moet stilaan gaan beseffen dat daarmee het "tableau" voor de rest van het seizoen is getekend. Overigens wil Rosberg bij Mercedes blijven in 2016, maar moet toch ook op de hoogte zijn dat Vallteri Bottas's naam de ronde doet om in de nabije toekomst een Mercedes W06, dan zal het al de "W07" of "W08" zijn. Toto Wolff, teambaas van Mercedes is namelijk de manager van de talentvolle Fin die nu bij Williams-met-een-Mercedesmotor rijdt...
Voor de rest is er weinig over die FP2 te vertellen. Behoudens dat de Mc Laren's het beter doen. Ook dat de Australiër Daniël Ricciardo een drietal minuten voor het afvlaggen van de FP2 op mediums nog een ronde kon rijden waarin hij zijn laatste plaats op de lijst omzette in een dertiende plaats. De vorige trainingstijd van de FP1 en FP2 bracht hij met zijn Red Bull-Renault zenuwslopend door in de pits wegens een motorprobleem. Zijn Russische teammaat Daniil Kvyat in de tweede Red Bull klokte de vijfde tijd, voor een toch wel verrassend goede Max Verstappen in de Toro Rosso. Morgenochtend worden de derde vrije trainingen gereden en dan in de namiddag is er de kwalificatie voorde "pole". Nico Rosberg kan dan nog een poging doen, hoewel.(Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
ROSBERG PIKT EERSTE SNELLE TIJD IN FP1 IN BARCELONA
Hoewel Lewis Hamilton's topsnelheid op de lange rechte rechte lijn voor de pits en tribune's 335 km/h bedroeg en die van Nico Rosberg 319 km/h, heeft de wat verbitterde Duitser de snelste tijd in de eerste vrije oefeningen uit de bochten gepuurd. Een pientere evenwichtigste balans tussen neerwaartse druk en vloeiende stroomlijn hebben hem - tot nu toe - ploegmaat Hamilton weten te strikken met een tijd van 1'26"828 over 4,655 km asfalt dat een warmte heeft had vanochtend van 20°C. Het is duidelijk dat Mercedes met de W06 de overhand houdt op Ferrari's SF15-T van Vettel en Räikkönen. Om precies zijn 1". Eén seconde is het onoverspringbare gat waarover Vettel in de vorige dagen sprak.
Eerste vrije oefeningen: 1 Rosberg 2 Hamilton 3 Vettel 4 Räikkönen en 5 Sainz met 6 Verstappen. Deze jongste belhamels rijden in de Toro Rosso met een Renaultmotor. Ze zijn beter af dan Daniël Ricciardo in de Red Bull. Diens Renaultmotor vertikte het zogoed als heel de sessie, en pas in de laatste drie minuten kon hij met heldenstuurwerk de Red Bull op de elfde plaats zetten. Renault loopt imagoschade op, net als Honda in de Mc Laren. Wat duurt het een eeuwigheid eer Fernando Alonso "zich onder de mensen kan begeven" met die krat. De Spanjaard kan niet anders dan gefrustreerd zijn en liet dat blijken door op het einde in bocht 12 een onopzettelijke 360°-spin te maken.
Dame Susie Wolff reed de "hele" ochtend in de Williams-Mercedes en scoorde finaal de veertiende tijd. Palmer als reserverijder bij Lotus snoepte de auto van Romain Grosjean af. De ploegmaat, de Venezolaan Pastor Maldonado, kon ongestoord verder aanklungelen. Want al heeft hij één GP hier gewonnen, globaal rijdt deze man straks al tien jaar op oliedollars uit zijn land. Waaruit mag blijken dat de F1 niet is veranderd. Valiezen, neen, boten vol geld, meestal zo zwart als de gaten in het heelal, blijft regeren. Daardoor kunnen niet "pur sang"-coureurs deelnemen aan het feest.
De mannen die met wit geld worden betaald voor hun talent zijn beperkt. Lewis Hamilton uiteraard, Nico Rosberg ook, Sebastien Vettel zeker, Kimi - ontdooiende ijsman - Räikkönen zeer terecht ook. De jonge gasten als Carlos Sainz en Max Verstappen zullen geen boterham te kort komen maar moeten op het miljardairschap nog wachten. Daniël Riiciardo bij Red Bull staat ook niet met lege zakken, net zo min gelukkig als Fernando Alonso die bij Ron Dennis en Eric Boulier bij Mc Laren het mooie weer zou moeten maken. Honda, waar zitten jullie ?
Stichter Soichiro Honda zou zich in zijn graf omdraaien mocht hij deze manklopende affaire in het hiernamaals nog kunnen horen. Personenauto's maken die niet kapot gaan, waardoor de dealers hun klanten niet meer weerzien, oerkwalitatief, en dan op de F1-scène een slechte start maken. Honda heeft laten weten in 2016 competitief te zullen zijn. Straks om 14 uur zijn er de tweede vrije oefeningen (FP2) en als Hamilton zijn slippertje van vanochtend in bocht 10 niet herhaald is het denkbaar dat Nico Rosberg weer een uitvlucht moet zoeken...(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
MET DEZE CIJFERS BEGINT DE GP VAN SPANJE MET VRIJE TRAININGEN
Morgenochtend sturen de F1-"goden" hun bolides aanvankelijk "schoorrijdend" over het circuit van Barcelon voor de eerste vrije traingen. 's Morgens, en na de lunch. Een coureur-met-klasse heeft na vier ronden opnieuw het ritme en zijn "repairpunten" op de omloop geassimileerd. Dan komt hij meestal de pits binnen om fijnere, meer chronogerichte afstellingen te laten doen. Niet direct om de pole, want die moet zaterdagnamiddag worden behaald. Wèl om te experimteren. Met volle tanks, met maar enkele kilogram benzine, met god-weet-welke banden. Onderling begint in die eerste vrije traingen al de onderlinge misleidingsspelletjes tussen de teams. De eerste twee vrije oefeningen zijn - ook al ben je de snelste - onbeduidend.
Ze hebben alleen een publicitaire waarde omdat naam en wagen in de media komen. Zaterdagochtend vallen de maskers dan kilometergewijs af. Alles is gericht om de F1-bolide een optimale configuratie mee te geven zodat de coureur in kwestie "zich in een zetel" naar de "pole" kan rijden. De kanjers zijn kanjers omdat ze zich inderdaad - zelfs tegen 300 km/h - zalig lekker in "hun" zetel voelen. Ook al is die zetel dan maar een bijna belachelijk klein schaamlapje, tweedehuids aan hun poep en billen, maar wel beter gemoduleerd dan eender welke kleermaker het beste maatpak kan snitten.
In die wondere wereld van dat ene kleine zitplaatsje achter dat ingewikkelde stuurtje voelen ze zich thuis. De cockpit geeft een bepaalde geborgenheid, De auto omarmd de coureur en die wordt er daardoor mee één. Daarmee zijn de beste begiftigd, Hamilton, Räikkönen, Vettel, Rosberg en andere Vallteri Bottas' of Massa's. Op Daniël Ricciardo en Nico Hulkenberg na, zijn meteen de besten van vandaag genoemd. De jongeren als Carlos Sainz en Max Verstappen pikken met de Toro Rosso's voeren het peleton van de onvoorspelbaren aan...Morgenochtend ziet de voorlopige stand in het WK F1 2015 na vier races er als volgt uit:
01 / Lewis Hamilton - GB - (Mercedes) 93 punten
02 / Nico Rosberg - D -(Mercedes) 66 punten
03 / Sebastien Vettel (Ferrari) 65
04 / Kimi Räkkönen - FIN - (Ferrari) 42
05 / Felipe Massa - BR - (Williams-Mercedes) 31
06 / Vallteri Bottas - FIN - (Williams-Mercedes) 30
.................. Benieuwd als we zijn houden we zondagnamiddag als de zwart-wit-geblokte vlag de winnaar afvlagt onze adem in. Niet om een MRI te ondergaan, maar wel om te bestatigen dat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton on zijn Mercedes W06 nog meer brandhout zal maken (-kan hebben gemaakt-) binnen de gefrustreerde namen die hierboven zijn neergeschreven. Vervelend, maar behoudens technische pech of een dwaze botsing, is de kans daartoe groot. Vettel zei gisteren nog dat er een ongelooflijk "gat" bestaat tussen zijn rood steigerend paard en de Mercedes van Lewis H. waarover hij het paard uit Maranello wil laten springen. Waarmee hij de uitlating van Lauda dat de Mercedes en Ferrari nu technisch op "gelijk niveau" rijden !
Kimi Räikkönen ervaart een betere behandeling bij de "Scuderia Ferrari" waardoor hij zowaar ontdooit en nu en dan iets verbaal uitspeekt. Dat is een nieuw ongezien gegeven. Want zelfs toen Kimi in 2007 wereldkampioen werd, ontdooide hij niet. Integendeel, hij gaf een jaartje later de F1 op en begon aan wat bedenkeleijke rally-avonturen...In 2013 keerde hij weer bij Lotus om in 2014 naast Alonso bij Ferrari door te brengen. Er boterde niets. Nu vindt Kimi dat alles kan. Hij vindt zelfs het nieuwe jongere management bij Ferrari "aangenaam", beter, meer doelgericht.
Maurizio Arrivabene, uitverkoren door Fiat/Chryslerbaas Sergio Marchionne als teambaas, is door hem met de beide voeten op de grond gezet. "Chichi" vermindert. De bigboss Marchionne heeft er een hekel aan, draagt nooit een das, loopt er altijd losjes bij, maar wat hij zegt is zilver en wat hij niet zegt, tenzij achter de schermen is goud. Zowel viervoudig wereldkampioen, de Duitser Sebastien Vettel als de éénmalige wereldkampioen Kimi Räikkönen voelen zich nu goed bij Ferrari. Nico Rosberg moet eigenlijk met de kriebels over het lijf rijden.
Hij heeft weer eens beloofd dat het in deze GP van Spanje zal veranderen. Naar eigen zeggen heeft hij zijn assertivieteit omhoog getild, en hopelijk zijn agressiviteit, nijdigheid op zijn ploegmaat ingetoomd. Zodat er geen onderlinge botsingen, ineenhaken of zelfs maar intimideren zou kunnen ontstaan. Mercedes-teambaas Toto Wolff, gesteund door drievoudig wereldkampioen én legende Niki Lauda, heeft beide Mercedesrijders ingelicht dat met teamorders zal worden ingegrepen als de gang van zaken in het WK F1 voor Constructeurs schade zou worden berokkend door de "spielerei" van Rosberg en Hamilton. Nu leidt Mercedes in die stand, met alle comfort boven de anderen trouwens.
Drie dagen lang kunnen we zien hoe het er in de praktijk aan toe zal gaan. Verwacht wordt dat ook Nico Hulkenberg zich uit de schaduw gaat rijden nu hij in Le Mans met een Porsche 919 rijdt. Op zondag 31 mei a.s. maakt hij voor het eerst kennis met het "Circuit de La Sarthe". Op 13 en 14 juni 2015 rijdt hij voor het eerst de "24 Uren van Le Mans". Hij is momenteel de enige F1-coureur die ook in een andere discipline uitkomt. Fernando Alonso (McLaren-Honda) wilde ook in zo'n Porsche 919 Hybrid, maar zijn contract met Mc Laren en Honda verbood het hem. Morgenochtend om 10 uur gaan de heren eerst behoedzaam het asfalt op. Daarmee begint de GP van Spanje.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
1000 PK-MOTOREN IN 2017 MOET FORMULE 1 ATTRACTIEVER MAKEN
Zondag wordt met de GP van Spanje de vijfde race om het WK F1 2015 gereden. De eerste van het seizoen op Europese bodem. In Spanje nabij Barcelona. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton en Mercedes hebben zich in de voorlopige stand bij de piloten en constructeurs al een flinke voorsprong bijeen gestuurd t.a.v. Sebastien Vettel (Ferrari) en Nico Rosberg (Mercedes). Lewis heeft meer dan één portie punten, verbonden aan een overwinning (25), voorsprong op. Om precies te zijn 27 meer dan Vettel. Ferrari knaagt aan de hegemonie van Mercedes en Vettel's talent is dermate groot dat hij een wig heeft gedreven tussen Hamilton en Rosberg. Dit is het enige spannende element in het huidige seizoen. Verder dreigt het saai te worden. In die mate dat er achter de coulissen wordt gefluisterd dat publieke aandacht voor de F1 afzwakt. Minder toeschouwers, minder kijkcijfers...Er blijkt iets te ontbreken. Wat ?
Om te beginnen is een F1-race voor het grote publiek veelal moeilijk om volgen. Zelfs geaaide commentatoren van uiteenlopende stations, Duitse, Franse, Engelse hoor je vaak gissen wat er gebeurt. Laat staan de dikbetalende toeschouwers die geen fluit inzicht hebben in de bandenstrategie, virtuele safety-car, motortechniek zoals de V6 Turbo Hybrid die sinds 2014 "de nieuwe F1 aandrijft". Niet voor vakidioten, maar wel voor de gemiddelde belangstellende wordt erover te weinig uitgelegd. Overigens komende meeste toeschouwers nog voor de sfeer, het - nu wat ontbrekende - snerpend lawaai, de ongelukken en de onderlinge pronkzucht.
Nu is dat krachtiger maken van de motoren niet direct een gek idee. De "jockey's" moeten maar zien dat ze dergelijke krachtbeesten beheersen. Wellicht zal de spektakelwaarde naast pitpoezen, champagne en VIP's zich nog versterkt zien. Maar...het "edele" basisidee om met een hybrid Formule 1, zogezegd een groene F1, uit te pakken is dan wel aan diggelen. De "doorgedreven" F1 met dat monstervermogen van 735 kW of 1000 pk zal nieuwe, zwaardere investeringen vragen en op de baan 200 kg brandstof eisen i.p.v. de nu geldende 100 kg.
Anderzijds is het ook waar dat de coureurs nu met het brandstofverbruik moeten rekening houden en de races over telkens iets meer dan 300 km voor hen soms de indruk geven een "economy-run" te zijn. Met wat meer brandstof te verkwisten zal het weer oerend hard gaan. Dat wil het publiek, dat eist het spektakel. Of de piloten dat ook zo leuk zullen vinden is een andere vraag. Er zal een nieuwe talentenjacht ontstaan, want niet ieder huidig F1-rijder zal dat machtig geduw in zijn rug baas blijven.
Het laatste nevenaspect is of genoeg teams de grotere kosten zullen kunnen dragen. Marussia bijvoorbeeld, zelfs een Force India en mogelijk ook Lotus zullen naar adem moeten happen. Het veld is nu al mager bezet. Als ondergetekende zijn parate geheugen raadpleegt, meent hij te herinneren dat in de eerste GP van het WK F1 op 13 mei 1950 in Silverstone er vierëndertig auto's aan de start stonden. In ieder geval staan 21 piloten dat eerste van nu 65 jaar genoteerd met WK-punten in dat jaar.
Zondag zullen er 20 auto's aan de start staan, waarvan er eigenlijk - laat ons eerlijk zijn - alleen Mercedes, Ferrari en Williams met hun zessen echt van tel zijn. De rest rijdt erbij voor spek en bonen. Zondag 10 mei is er de GP van Spanje. De vrije trainingen vrijdag, de kwalificaties zaterdag. Met een "pole-sitter" als hoogtepunt. Hamilton, Vettel, Räikkönen, Rosberg...Of tovert Felipe Massa nog een wit konijn uit de hoed van Williams. Ah ja, enne, Ferrari denkt aan Vallteri Bottas voor 2016 en 2017. Een landgenoot van crack Kimi Räikkönen...(Walter Rombauts)
HAMILTON WINT, RÄIKKÖNEN VULT IN WAT ROSBERG NIET KAN
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton heeft met Mercedes nu ook de GP van Bahrein gewonnen. Tweede werd...de altijd onderschatte Fin Kimi Räkkönen met Ferrari. Nadat hij na tweederde van de race "softs" was gaan halen, begon hij te jagen op Nico Rosberg die met de andere Mercedes tweede reed. De Fin kwam per ronde dichterbij en één ronde voor het einde kon de Duitse Fin de druk van Kimi niet meer aan en maakte een fout.
Ook omdat zijn rubbers meer en meer versleten. Maar toch; Kimi Räikkönen, werd tweede. Er zijn drie aanmerkingen te maken over Rosberg: 1. Hij is niet zo snel als gedacht 2. Is niet stressbestendig en 3. roept altijd een verontschuldiging in opdat (nu weer remmen...) de fout van hem zou afschuiven.
Max Verstappen en Carlos Sainz vielen in de 31-ste en 36-ste ronde met hun Toro Rosso uit en Renault zette het Bahreinse vuur kracht bij door Daniël Ricciardo met een brandende Red Bull over de eindstreep te rijden. Vettel reed een sterke race, maar "circumstances" maakten dat hij dit keer grote eer aan teammaat Kimi moest laten. In de voorlopige stand versterkt Lewis Hamilton natuurlijk zijn voorsprong en steekt Mercedes in de constructeursstand al kop en nek boven iedereen uit.
Bernie Ecclestone brabbelde intussen verder over V6 turbomotoren van 1000 pk voor 2017. Zoals begin de jaren '80. Daarmee zou het "groene masker" van de F1 afvallen, want die krachtbron van 1000 pk zou zo'n 200 kg brandstof per uur gebruiken. Volgende keer is het de GP van Spanje in Barcelona. Waar Alonso thuis is, maar evengoed de match Mercedes-Ferrari verder zal gaan.(Walter Rombauts)
STOFFEL VANDOORNE WINT SPECTACULAIR EERSTE GP2-RACE
Onze landgenoot Stoffel van Doorne, resereverijder bij Mc Laren, heeft in de eerste GP2-race van het seizoen de pole gereden. Tijdens de race werd hij echter door een technisch mankement tien plaatsen teruggeslagen. Na herstelling remonteerde de super-belofte (in één adem te noemen met Sainz en Verstappen) zowaar naar het hoogste trapje van het podium in Bahrein. Van pure klasse gesproken !(wr)
HAMILTON HOUDT NIPT OVERHAND OP VETTEL IN FP3 IN SAKHIR
In de derde vrije oefeningen om de GP van Bahrein heeft regerend wereldkampioen Lewis Hamilton met 1'34"599 nipt de overhand gehouden over een ontketende Sebastien Vettel in de Ferrari. Om precies te zijn met 0,069" ! Rosberg werd derde en Kimi Râikkönen met de tweede Ferrari vierde. Daarmee ontkrachtte Hamilton in zijn Mercedes W06 Hybrid de euforie die ploegmaat Nico Rosberg uitbraakte nadat hij gisteren FP2 als snelste afsloot. Max Verstappen reed in zijn vierde GP weerom als een grote kampioen. Zien wat hem dat straks in de qualificaties om de "pole" zal opleveren. Weerstand komt er zeker van Felipe Massa (Williams), Vallteri Bottas (idem), maar ook van eigen ploegmaat Carlos Sainz jr in de tweede Toro Rosso.
Het is schrijnend te zien hoe Jenson Button (wereldkampioen 2009) en Fernando Alonso (wereldkampioen in 2005 en 2006- met Renault- sic) hoe die met die Mc Laren-Honda als leerjongens rondrijden. Honda heeft beloofd om tegen de eerste GP in Europa, deze van Spanje in Catalonië, een nieuwe krachtbron met verbeterde specificaties in lijn te brengen. Hoe het ook weze, wat er in het hoofd van Fernando Alonso moet omgaan is met geen enkele spraaktechnologie tot uiting te brengen. Zo goed als nu direct de qualificaties voor de "pole". Hoogspanning. (Walter Rombauts)
HAMILTON PAKT ALS EERSTE BRIT POLE VOOR GP VAN BAHREIN
Even leek het Sebastien Vettel met Ferrari te zijn die de pole pakte in Bahrein. Hij zette een messcherpe chrono van 1'32"982 op het scorebord. Rosberg kon zijn derde opeenvolgende pole al vergeten in Bahrein. Max Verstappen viel uit de eerste tien op een vijftiende plaats, en ploegmaat Carlos Sainz zette een verdienstelijke negende chrono neer. Maar net toen alles ten einde liep reed de Brit Lewis Hamilton met 1'32"571 een keizerelijke tijd. Meteen is hij de eerste Brit die daar een pole-position binnenrijfd. Sir Stirling Moss zal gelijk krijgen, Lewis wordt opnieuw wereldkampioen. Ron Dennis van Mc Laren kijkt er sluiks naar. Hij heeft hem sinds zijn "kindertijd" opgevoed en hem naar Mercedes laten gaan... Morgen spanning om te snijden in de vierde race van het WK F1 2015 !(Walter Rombauts)
NA KONING RÄIKKÖNNEN, GEBETEN ROSBERG HET SNELST
Na een eer te hebben gespannen boven de Ferrari-kroon, Kimi Raïkkönnen, in de eerste free practice voor Bahrein, nam in de tweede sessie een verbeten Rosberg terug. Ferrari had al zijn zachte rubbers verbruikt. Rosberg is in voorlopige pole. Morgenochtend, voor de kwalificaties, voor de echte "pole", zal duidelijk worden wie de snelste chrono in zijn bezit heeft.(wr)
HAMILTON WINT ACHTER SC, VERSTAPPEN VERDIENSTELIJK
De GP van China is een zegetocht geworden voor regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn Mercedes. De derde race van het WK 2015 kan alvast als de saaiste sinds mensenheugenis worden genoteerd. Max Verstappen reed een verdienstelijke race, maar twee ronden voor het einde liep de achtertrein vast van de Toro Rosso en kwam de Safety Car op de baan. Overklassende Lewis Hamilton finishte achter de SC voor ondermaatse Rosberg, weerloze Vettel en weerom als een leeuw vechtende Râikkônen.
Massa en Bottas in de Williams-Mercedes reden vijfde en zesde. Button en Alonso figureerden twaalfde en dertiende als beginnelingen in de Mc Laren-Honda. Renault ging af over héél de lijn en gelukkig waren er de stommiteiten van Pastor Maldonado om nog een grijns links en rechts los te weken. De Formule 1 is zwaar ziek. Van ongeneeslijke ziekten gaat iedereen dood. Ook supermannen veranderen dan in kartonnen doodsprentjes.(Walter Rombauts)
HAMILTON ÃœBER ALLES IN FP3 EN KWALIFICATIE IN SHANGHAI
Met een ongeziene klasse, perfectie, heeft regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in 1'37"615 de Mercedes W06 ook in de derde vrije oefeningen over iedereen doen heersen. Ploegmaat Rosberg werd tweede op 0,2" en dan volgden Vettel en Räikkônen in de Ferrari's SF15-T's. Sainz zevende en Verstappen negende. Daarmee is zo goed als alles gezegd over de derde en de eerste twee en derde vrije oefeningen: Hamilton über alles !!!
Dan de kwalificaties: Q1. Grote ontgoochelingen Button en Alonso in de Mc Laren-Honda's direct uitgeschakeld, net voor de Marussia's. Snelste even Bottas in de Williams-Mercedes, maar dat heeft geen belang, want Q2 is al belangrijker Max Verstappen en Carlos Sainz jr. wisten zich netjes in de eerste vijftien te plaatsen. Q2 werden echter zowel Verstappen als Sainz in hun Toro Rosso's fataal. Ze konden niet binnen de eerste tien meedingen voor de "pole".
In Q3 bleef Hamilton niet met dezelfde 0,2" van een seconde de overhand houden over ploegmaat Rosberg. De Duitser vocht met het mes tussen de tanden terug tot hij strandde op 0,04" van de regerende wereldkampioen die nu toch wel zijn kopman mag worden genoemd. Vettel drong door tot een derde plaats en de Williams-Mercedes van Bottas en Massa dienden zich als scheidsrechters aan in wat morgen - op het eerste gezicht - een triomftocht voor Lewis Hamilton zal worden in de derde race om het WK 2015 F1. Onbkende factor is die sakkerse Kimi Räikkönen, de nieuwe schaduw van Vettel.(Walter Rombauts)
HAMILTON IN BEIDE TRAININGEN SNELST, MAAR FERRARI BLIJFT AANKLAMPEN
De Brit Lewis Hamilton heeft in de eerste én tweede vrije trainingen met het oog op de GP van China, nu zondag, de snelste tijd laten opschrijven. Maar Vettel mengde zich duidelijk in de chrono's en ook Kimi Räikkönen met de tweede Ferrari, bleef Mercedes en dus ook Nico Rosberg het vuur aan de schenen leggen. Of Nico Rosberg zijn eerste zege van 2010 in Shanghai zal kunnen overdoen blijft zéér de vraag. Want zowel Kimi Räkkönen (tweede-) als Sebastien Vettel (vierde-) lieten Rosberg tegen een vierde chrono aankijken. Derde werd voorlopig de Australiêr Daniël Ricciardo in de Red Bull-Renault. Max Verstappen (Torro Rosso) klokte de veertiende chrono. Zaterdagochtend om 06.uur - onze tijd - worden de derde vrije oefeningen gereden. Shanghai houdt nog veel verrassingen in petto.(Walter Rombauts)
HAMILTON PLAATS MERCEDES TERUG AAN TOP IN FP1 IN SHANGHAI
Morgenochtend om 4 uur worden de eerste oefeningen om de GP van China in Shanghai op gang geflitst. Dat is de derde race van het seizoen waarin wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) de voorlopige leidersplaats heeft. Dit voor viervoudig wereledkampioen Sebastien Vettel in een ... Ferrari. Deze waarmee hij in Maleisië won. De andere Mercedes-coureur, Nico Rosberg, loopt er een beetje verweesd bij. Vettel heeft de "Ster" een uppercut gegeven. Zelfs teamleider Toto Wolff toont enige vertwijfeling.
Dat via het "token-systeem" een trage maar permanente motor-evolutie zal plaatsvinden in de loop van het seizoen is zeker. Vorig seizoen moest de motor worden "bevrozen" op 28 februari. Maar omdat Honda in de Mc Laren nieuw is, heeft de FIA een "flexibiliteit" in het motorreglement gebracht. Ingenieurs mogen via een "joker", een "troef", beslissen om aan één onderdeel per race een hopelijk verbeterende wijziging aanbrengen. Mercedes heeft die troeven al voor een groot deel gebruikt, zodat mag/kan worden verwacht dat de "anderen" - lees vooral Ferrari - de sublieme "zilverpijlen" zal inhalen. Wie wil opstaan vannacht kan daarvan de eerste tekenen ontdekken.
Als je/ze niet in slaap valt/vallen zoals de oudere garde die 65-jaar de hoogste autosportdiscipline heeft gemend. Moe wordend van zoveel emoties, "jongetjes" van 80, 74, 85 jaar (Sir Stirling Moss) kunnen ook aan het eind van hun krachten geraken. De mooie pitpoezen zullen wel snel door andere slimmerds worden ingepalmd. Maar de sport zelf ? Daar beginnen veteranen hun twijfels over te hebben. Als men ze in haar historisch-industriële context wil blijven zien toch. Eigenlijk draagt FIA-president Jean Todt daar nu alle verantwoordelijkheid voor. Morgenochtend - straks - afspraak in het futuristische Shanghai. (Walter Rombauts)
JEFFREY VAN HOOYDONK WON RACES LANG VOOR HIJ RIJBEWIJS HAD
Het fenomeen Max Verstappen - in Hasselt geboren - deed me mijmeren over een andere Belg die eigenlijk ook in de Formule 1 moest hebben gezeten. Onfortuinlijke aspecten maakten dat er stokken in de wielen werden gestoken. Met een vader als Mike Van Hooydonk kon je als tiener anders dan tussen auto's rondlummelen. Jeffrey zag vader in Zolder de dolste fratsen uthalen met auto's in de slipschool aldaar. "Mike Slip", zoals hij tussen pot en pint wordt geheten, leerde de doorsnee-automobilist de angst af die ze ervaren als ze in een onverwachte slip van een auto de bestuurder - niet zo verwonderlijk - in paniek brengt.
Mike Van Hooydonk had het vaak zo druk met wagenbeheersing aan te leren aan zijn klienteel, dat hij niet in de gaten had dat Jeffrey, toen 14 jaar oud, stiekem in de kratten kroop en vaders stunts nabootste. In die omstandigheden werd Jeffrey besmet met een verschrikkelijk virus: de autosport.
Twee jaar later brandde de zon van Estoril de haren van Jeffrey rood. Hij sprong in een Formule Renault en draaide 1'50". "De chrono's zijn stuk", riep iedereen. Maar Jeffrey bleef toeren en toeren. Andere chrono's bevestigden de supersnelle tijd. Mike Van Hooydonk, door het leven gelouterd, krabde zich achter de oren. "Ik heb een probleem meer in mijn leven", zuchtte hij. Nooit is de zon mooier achter de rotsen in de zee gezakt dan die avond. Een nieuwe autocoureur was geboren.
Jeffrey was maar 17 toen hij in Francorchamps in zijn eerste race met 2'40 de "pole" reed. Zonder rijbewijs. Reden waarom men een Duitse licentie ging halen. In ons land is het rijbewijs een voorwaarde om een vergunning bij de Nationale Sportkommissie te krijgen. In andere landen gelden uiteenlopende procedures. De eerste race in Francorchamps werd een sisser. Jeffrey reed aan de leiding maar na een crash zo groot als een autokerkhof, boven in de "Raidillon", werd de race afgevlagd.
Zijn eerste race werd dus concreet de Nürburgring. Jeffrey Van Hooydonk ging even koel tewerk: de pole-position en een voor de concurrentie een verpletterende overwinning. 't Was allemaal "spielerei" voor Jeffrey. Een Formule Renault met 1721 cm3 motor, een brave motor. Helemaal anders werd het toen een jaar later de tweeliter zestienklepsmotor in de racewagen werd gelegd. Jeffrey reed het Europees én Duits kampioenschap binnen. Meteen een eerste podiumplaats, de kist van Jesco Racing Team was al wat moeilijker aan de spits van de race te krijgen, maar zoals dit jaar in Magny Cours knaagde Jeffrey zich naar voren: tweede plaats in de proloog van de GP van Frankrijk F1 !
In weerwil van enkele jeugdbuitelingen - hoe kan het anders ? - zoals eens in de zandbak schuiven door een spin, valt Jeffrey steeds meer op. Als persoon heeft hij ook alles wat een coureur nodig heeft. Opvallende, slungelachtige figuur, tikkeltje arrogant als je hem niet kent. Achter het stuur de egoïst zelf. Genoeg persoonlijkheid om Flavio Briatore te doen besluiten Jeffrey uit te nodigen voor F3-testen. Een Antwerpenaar die nu hij 18 is zijn rijbewijs kan voorleggen. (Walter Rombauts)
(Uit mijn persoonlijk archief gepikt uit de Gazet van Antwerpen van 20 augustus 1996)