Morgenochtend om 4 uur worden de eerste oefeningen om de GP van China in Shanghai op gang geflitst. Dat is de derde race van het seizoen waarin wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) de voorlopige leidersplaats heeft. Dit voor viervoudig wereledkampioen Sebastien Vettel in een ... Ferrari. Deze waarmee hij in Maleisië won. De andere Mercedes-coureur, Nico Rosberg, loopt er een beetje verweesd bij. Vettel heeft de "Ster" een uppercut gegeven. Zelfs teamleider Toto Wolff toont enige vertwijfeling.
Dat via het "token-systeem" een trage maar permanente motor-evolutie zal plaatsvinden in de loop van het seizoen is zeker. Vorig seizoen moest de motor worden "bevrozen" op 28 februari. Maar omdat Honda in de Mc Laren nieuw is, heeft de FIA een "flexibiliteit" in het motorreglement gebracht. Ingenieurs mogen via een "joker", een "troef", beslissen om aan één onderdeel per race een hopelijk verbeterende wijziging aanbrengen. Mercedes heeft die troeven al voor een groot deel gebruikt, zodat mag/kan worden verwacht dat de "anderen" - lees vooral Ferrari - de sublieme "zilverpijlen" zal inhalen. Wie wil opstaan vannacht kan daarvan de eerste tekenen ontdekken.
Als je/ze niet in slaap valt/vallen zoals de oudere garde die 65-jaar de hoogste autosportdiscipline heeft gemend. Moe wordend van zoveel emoties, "jongetjes" van 80, 74, 85 jaar (Sir Stirling Moss) kunnen ook aan het eind van hun krachten geraken. De mooie pitpoezen zullen wel snel door andere slimmerds worden ingepalmd. Maar de sport zelf ? Daar beginnen veteranen hun twijfels over te hebben. Als men ze in haar historisch-industriële context wil blijven zien toch. Eigenlijk draagt FIA-president Jean Todt daar nu alle verantwoordelijkheid voor. Morgenochtend - straks - afspraak in het futuristische Shanghai. (Walter Rombauts)
|