HAMILTON WINT ACHTER SC, VERSTAPPEN VERDIENSTELIJK
De GP van China is een zegetocht geworden voor regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn Mercedes. De derde race van het WK 2015 kan alvast als de saaiste sinds mensenheugenis worden genoteerd. Max Verstappen reed een verdienstelijke race, maar twee ronden voor het einde liep de achtertrein vast van de Toro Rosso en kwam de Safety Car op de baan. Overklassende Lewis Hamilton finishte achter de SC voor ondermaatse Rosberg, weerloze Vettel en weerom als een leeuw vechtende Râikkônen.
Massa en Bottas in de Williams-Mercedes reden vijfde en zesde. Button en Alonso figureerden twaalfde en dertiende als beginnelingen in de Mc Laren-Honda. Renault ging af over héél de lijn en gelukkig waren er de stommiteiten van Pastor Maldonado om nog een grijns links en rechts los te weken. De Formule 1 is zwaar ziek. Van ongeneeslijke ziekten gaat iedereen dood. Ook supermannen veranderen dan in kartonnen doodsprentjes.(Walter Rombauts)
HAMILTON ÜBER ALLES IN FP3 EN KWALIFICATIE IN SHANGHAI
Met een ongeziene klasse, perfectie, heeft regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in 1'37"615 de Mercedes W06 ook in de derde vrije oefeningen over iedereen doen heersen. Ploegmaat Rosberg werd tweede op 0,2" en dan volgden Vettel en Räikkônen in de Ferrari's SF15-T's. Sainz zevende en Verstappen negende. Daarmee is zo goed als alles gezegd over de derde en de eerste twee en derde vrije oefeningen: Hamilton über alles !!!
Dan de kwalificaties: Q1. Grote ontgoochelingen Button en Alonso in de Mc Laren-Honda's direct uitgeschakeld, net voor de Marussia's. Snelste even Bottas in de Williams-Mercedes, maar dat heeft geen belang, want Q2 is al belangrijker Max Verstappen en Carlos Sainz jr. wisten zich netjes in de eerste vijftien te plaatsen. Q2 werden echter zowel Verstappen als Sainz in hun Toro Rosso's fataal. Ze konden niet binnen de eerste tien meedingen voor de "pole".
In Q3 bleef Hamilton niet met dezelfde 0,2" van een seconde de overhand houden over ploegmaat Rosberg. De Duitser vocht met het mes tussen de tanden terug tot hij strandde op 0,04" van de regerende wereldkampioen die nu toch wel zijn kopman mag worden genoemd. Vettel drong door tot een derde plaats en de Williams-Mercedes van Bottas en Massa dienden zich als scheidsrechters aan in wat morgen - op het eerste gezicht - een triomftocht voor Lewis Hamilton zal worden in de derde race om het WK 2015 F1. Onbkende factor is die sakkerse Kimi Räikkönen, de nieuwe schaduw van Vettel.(Walter Rombauts)
HAMILTON IN BEIDE TRAININGEN SNELST, MAAR FERRARI BLIJFT AANKLAMPEN
De Brit Lewis Hamilton heeft in de eerste én tweede vrije trainingen met het oog op de GP van China, nu zondag, de snelste tijd laten opschrijven. Maar Vettel mengde zich duidelijk in de chrono's en ook Kimi Räikkönen met de tweede Ferrari, bleef Mercedes en dus ook Nico Rosberg het vuur aan de schenen leggen. Of Nico Rosberg zijn eerste zege van 2010 in Shanghai zal kunnen overdoen blijft zéér de vraag. Want zowel Kimi Räkkönen (tweede-) als Sebastien Vettel (vierde-) lieten Rosberg tegen een vierde chrono aankijken. Derde werd voorlopig de Australiêr Daniël Ricciardo in de Red Bull-Renault. Max Verstappen (Torro Rosso) klokte de veertiende chrono. Zaterdagochtend om 06.uur - onze tijd - worden de derde vrije oefeningen gereden. Shanghai houdt nog veel verrassingen in petto.(Walter Rombauts)
HAMILTON PLAATS MERCEDES TERUG AAN TOP IN FP1 IN SHANGHAI
Morgenochtend om 4 uur worden de eerste oefeningen om de GP van China in Shanghai op gang geflitst. Dat is de derde race van het seizoen waarin wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) de voorlopige leidersplaats heeft. Dit voor viervoudig wereledkampioen Sebastien Vettel in een ... Ferrari. Deze waarmee hij in Maleisië won. De andere Mercedes-coureur, Nico Rosberg, loopt er een beetje verweesd bij. Vettel heeft de "Ster" een uppercut gegeven. Zelfs teamleider Toto Wolff toont enige vertwijfeling.
Dat via het "token-systeem" een trage maar permanente motor-evolutie zal plaatsvinden in de loop van het seizoen is zeker. Vorig seizoen moest de motor worden "bevrozen" op 28 februari. Maar omdat Honda in de Mc Laren nieuw is, heeft de FIA een "flexibiliteit" in het motorreglement gebracht. Ingenieurs mogen via een "joker", een "troef", beslissen om aan één onderdeel per race een hopelijk verbeterende wijziging aanbrengen. Mercedes heeft die troeven al voor een groot deel gebruikt, zodat mag/kan worden verwacht dat de "anderen" - lees vooral Ferrari - de sublieme "zilverpijlen" zal inhalen. Wie wil opstaan vannacht kan daarvan de eerste tekenen ontdekken.
Als je/ze niet in slaap valt/vallen zoals de oudere garde die 65-jaar de hoogste autosportdiscipline heeft gemend. Moe wordend van zoveel emoties, "jongetjes" van 80, 74, 85 jaar (Sir Stirling Moss) kunnen ook aan het eind van hun krachten geraken. De mooie pitpoezen zullen wel snel door andere slimmerds worden ingepalmd. Maar de sport zelf ? Daar beginnen veteranen hun twijfels over te hebben. Als men ze in haar historisch-industriële context wil blijven zien toch. Eigenlijk draagt FIA-president Jean Todt daar nu alle verantwoordelijkheid voor. Morgenochtend - straks - afspraak in het futuristische Shanghai. (Walter Rombauts)
JEFFREY VAN HOOYDONK WON RACES LANG VOOR HIJ RIJBEWIJS HAD
Het fenomeen Max Verstappen - in Hasselt geboren - deed me mijmeren over een andere Belg die eigenlijk ook in de Formule 1 moest hebben gezeten. Onfortuinlijke aspecten maakten dat er stokken in de wielen werden gestoken. Met een vader als Mike Van Hooydonk kon je als tiener anders dan tussen auto's rondlummelen. Jeffrey zag vader in Zolder de dolste fratsen uthalen met auto's in de slipschool aldaar. "Mike Slip", zoals hij tussen pot en pint wordt geheten, leerde de doorsnee-automobilist de angst af die ze ervaren als ze in een onverwachte slip van een auto de bestuurder - niet zo verwonderlijk - in paniek brengt.
Mike Van Hooydonk had het vaak zo druk met wagenbeheersing aan te leren aan zijn klienteel, dat hij niet in de gaten had dat Jeffrey, toen 14 jaar oud, stiekem in de kratten kroop en vaders stunts nabootste. In die omstandigheden werd Jeffrey besmet met een verschrikkelijk virus: de autosport.
Twee jaar later brandde de zon van Estoril de haren van Jeffrey rood. Hij sprong in een Formule Renault en draaide 1'50". "De chrono's zijn stuk", riep iedereen. Maar Jeffrey bleef toeren en toeren. Andere chrono's bevestigden de supersnelle tijd. Mike Van Hooydonk, door het leven gelouterd, krabde zich achter de oren. "Ik heb een probleem meer in mijn leven", zuchtte hij. Nooit is de zon mooier achter de rotsen in de zee gezakt dan die avond. Een nieuwe autocoureur was geboren.
Jeffrey was maar 17 toen hij in Francorchamps in zijn eerste race met 2'40 de "pole" reed. Zonder rijbewijs. Reden waarom men een Duitse licentie ging halen. In ons land is het rijbewijs een voorwaarde om een vergunning bij de Nationale Sportkommissie te krijgen. In andere landen gelden uiteenlopende procedures. De eerste race in Francorchamps werd een sisser. Jeffrey reed aan de leiding maar na een crash zo groot als een autokerkhof, boven in de "Raidillon", werd de race afgevlagd.
Zijn eerste race werd dus concreet de Nürburgring. Jeffrey Van Hooydonk ging even koel tewerk: de pole-position en een voor de concurrentie een verpletterende overwinning. 't Was allemaal "spielerei" voor Jeffrey. Een Formule Renault met 1721 cm3 motor, een brave motor. Helemaal anders werd het toen een jaar later de tweeliter zestienklepsmotor in de racewagen werd gelegd. Jeffrey reed het Europees én Duits kampioenschap binnen. Meteen een eerste podiumplaats, de kist van Jesco Racing Team was al wat moeilijker aan de spits van de race te krijgen, maar zoals dit jaar in Magny Cours knaagde Jeffrey zich naar voren: tweede plaats in de proloog van de GP van Frankrijk F1 !
In weerwil van enkele jeugdbuitelingen - hoe kan het anders ? - zoals eens in de zandbak schuiven door een spin, valt Jeffrey steeds meer op. Als persoon heeft hij ook alles wat een coureur nodig heeft. Opvallende, slungelachtige figuur, tikkeltje arrogant als je hem niet kent. Achter het stuur de egoïst zelf. Genoeg persoonlijkheid om Flavio Briatore te doen besluiten Jeffrey uit te nodigen voor F3-testen. Een Antwerpenaar die nu hij 18 is zijn rijbewijs kan voorleggen. (Walter Rombauts)
(Uit mijn persoonlijk archief gepikt uit de Gazet van Antwerpen van 20 augustus 1996)
BERNIE'S LAATSTE NATTE DROOM MOET EEN APRILGRAP ZIJN !
Bernie Ecclestone (84) is nooit veraf geweest van de mooie vrouwen. En als hij er ééntje in de F1 kon loodsen, liet hij geen kans schieten om de F1 vrouwelijker, eleganter, te maken. Hoewel, als ik me - met respect - de lesbische Lella Lombardi herinner is die charme ver zoek. Zelfs een doorgewinterde masochist die smeekt om een "mistress" zou Lella vertellen dat het "nu" niet persé" hoeft... De Italiaanse Lella Lombardi scoorde 1 WK punt in de GP van Spanje 1975. Eens buiten de auto ging Bernie ervoor op de loop. De richting van de vlucht is verschillend. Naar elkaar toelopen, of van elkaar weglopen. Bernie Ecclestone droomt van een WK F1 exclusief voor dames. In het kader van de emancipatie, zeg maar femdom, is het verklaarbaar. In een economische context is het beperkt tot een aprilgrapje.(wr)
VETTEL ZET FERRARI TERUG BOVENAAN IN GP VAN MALEISIË
Het kan geen gepassioneerde race worden genoemd. Alles verliep bijna klinisch, steriel. Maar een zekere laagspanning was altijd aanwezig. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton startte snelst met zijn Mercedes, de viervoudige Duitse wereldkampioen Vettel liet de Ferrari een rode gloed werpen tussen de leider en Nico Rosberg die knap de derde stelling innam. Al in de eerste ronde moest de pacecar uitrukken. Marcus Ericsson had zich vast in de "kattenbak" gespind...Hij moest bij het nekvel naast de baan getild worden.
Verder een boeiende, maar geen overrompelende race. Het 5,543 km lange circuit in Sepang is erg breed, wat als gevolg heeft dat door het bespelen van die breedte met verschillende "ideale lijnen" kan worden gespeeld. Mooi voorbeeld daarvan het duel Felipe Massa en Vallteri Bottas, die in de laatste vijf ronden vochten om de vijfde en zesde plaats. Door "het spel der lijnen", haalde de jongere ploegmaat van een heel verdienstelijke Massa in en pakte de vijfde plaats. Spektakel in de rand. Zoals ook het zoveelste klungelwerk van Maldonado en Grosjean in hun Lotussen.
Net als Max Verstappen een zevende plaats verzilverde tegenover een achtste voor ploegmaat Carlos Sainz jr in de Toro Rosso's. De Nederlander haalde meteen zijn eerste WK-punten binnen. Kimi Räikkönen moet even geciteerd. Door mis verstane regenstrategie in de kwalificatie Q2, raakte hij niet binnen de eerste tien en moest op de elfde plaats starten.
Hij zette die met de klasse die hem eigen is om in een vierde plaats voor Ferrari. Fernando Alonso verdween in ronde 22 roemloos en anoniem in de pits, ploegmaat Jenson Button na driekwart van de race. Voor Mc Laren-Honda is er nog veel werk aan de winkel. Sebastien Vettel brak met Ferrari - zijn tweede race bij de Scuderia - het Mercedes-monopolie. Een nieuw uitgangspunt voor het WK F1 2015. Volgende race - de derde - wordt gereden in het Chinese Shanghai op 12 april en de start in onze tijd is om 8 uur 's ochtends.
Daar rijden alle bolides op Pirellibanden zoals met de FIA is overeengekomen. Het zijn deze keer Chinese. Want zoals Volvo is overgenomen door Geely en tegen 2020 meer dan 200.000 Volvo's ter plaatse bouwt, is China ook baas geworden van het Italiaanse Pirelli en de Ferrari-designer Pinin Farina. Zoals iedere lezer aanvoelt loopt zelfs een (Fiat-)Ferrari-rode-loper niet over rozen...(Walter Rombauts)
Stand in WK na 2 races:
01 / Lewis Hamilton (Mercedes 06) 43 punten
02 / Sebastien Vettel (Ferrari) 40
03 / Nico Rosberg (Mercedes 06) 33
04 / Felipe Massa (Williams-Mercedes) 20
05 / Kimi Räkkönen (Ferrari) 12
06 / Felipe Nasre (Sauber-Ferrari) 10
07 / Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) 10
08 / Daniël Ricciardo (Reb Bull-Renault) 9
09 en 10 / Nico Hulkenberg (Force India-Mercedes) en Max Verstappen (Toro Rosso-Renault) ieder 6 punten.
ROSBERG SNELST IN FP3, HAMILTON KLOPT VETTEL VOOR POLE IN STORTREGEN
Nadat Nico Rosberg overtuigend de derde vrije oefeningen had gedomineerd, ging hij een duel aan met Lewis Hamilton en Sebastien Vettel voor de "pole". Alonso en Button starten vanop de laatste rij met de Mc Laren-Honda als de twee Manor Marussia niet mogen deelnemen. Kimi Räikkönen werd in de Q2 slachtoffer van de regen en valt dus buiten de eerste tien die de Q3 voor de pole moeten rijden. Hamilton rijdt voor Vettel de "pole" onder een ware zondvloed. Rosberg is derde, Ricciardo vierde en Max Verstappen zesde in de tweede F1-race van zijn leven.
De 17-jarige tiener maakt grote indruk op het hele F1-volkje. Mocht vrouwe Fortuna hem morgen zo terzijde staan - met pijpenstelenregen bijvoorbeeld - en Max zou zijn eerste GP winnen, dan zou het nu al euforische een top bereiken. Niet onmogelijk...! Het is 54 jaar geleden dat een tiener zich ook manifesteerde. Dat was in 1961, het jaar waarin de Amerikaan Phil Hill met Ferrari wereldkampioen werd. Overigens; Ferrari begint te knagen aan Mercedes' hegemonie. Sebastien Vettel stuurde een Ferrari naar de eerste startrij. Dat is geleden van Maleisië 2013.
De man uit 1961 was de Mexicaan Riccardo Rodriguez in Monza voor de GP van Italië. Hij was 19 jaar en 208 dagen. Hij stond op de eerste rij in een Ferrari V6 naast "pole-sitter" Graaf Wolfgang von Trips. Giancarlo "Ercole" Baghetti was geen tiener meer toen hij in zijn eerste GP, deze van Frankrijk in Reims, meteen met de zege ging lopen. Hij won dus de GP van Frankrijk in Reims met een Ferrari V6, een komeet die direct was opgebrand, zeker na de GP van Italië waarin Graaf Wolfgang on Trips het leven liet en zijn Ferrari 13 toeschouwers mee de dood insleurde. Dat slaat in niets terug op Max Verstappen. De enige vaststelling is dat het 54 jaar geleden is dat een tiener vooraan rijdt in de Formule 1. Eerlijke intuïtie gebiedt dat te zeggen. Max is een blijver.(Walter Rombauts)
In de eerste vrije trainingen voor de GP van Maleisië F1 is de Duitser Nico Rosberg met 1'40"124 de snelste geweest in zijn Mercedes W06. Hij ging Kimi Räikkönen en Sebastien Vettel in de Ferrari's vooraf. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton kreeg motorproblemen - inlaat van de motor zorgde voor kop- en sleutelzorgen - zoniet was hij met glans ook de snelste geweest in deze FP1, waarin Max Verstappen in de Toro Rosso de zevende plaats voor zich opeiste. Hij moest wel met wat lede ogen aanzien dat ploegmaat Carlos Sainz jr zich de vijfde toeëigende. Fernando Alonso pikte na een wat aarzelend begin de veertiende chrono voor zich op.
In de tweede vrije trainingen zette Lewis Hamilton de zaken recht en reed met 1'39"790 naar de snelste wijzerstand voor Kimi Räikkönen in de Ferrari die Nico Rosberg in zijn Mercedes het nakijken gaf. Vettel pakte de zevende plaats en Verstappen de achtste. Max, de zoon van "Jos-the-Boss", zag nu met pretlichtjes in de ogen dat zijn teammaat nu genoegen moest nemen met een veertiende wijzerstand. In de tweede sessie bezette een heroptredende Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda de zestiende chrono...Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag de kwalificaties voor de "pole".
Terwijl alles wijst op een nieuwe dominantie van Mercedes, lijkt Ferrari toch de grootste vooruitgang te hebben geboekt. Zowel Vettel als Räikkönen komen dicht bij de twee "zilverpijlen" van Hamilton en Rosberg. Het zou zondag wel eens een heel spannend duel kunnen opleveren in een altijd onvoorspelbaar Sepang waar 110.000 toeschouwers de plaatsjes vullen. Die hebben allemaal, zonder één uitzondering, een regenscherm bij zich... Ook al is het in Kuala Lumpur nu 34°C...(wr)
Nog één medisch onderzoek van de medische staf van de FIA en dan weten we definitief of de Spanjaard Fernando Alonso aan de start komt van de GP van Maleisië. Dat is de tweede race voor het WK F1 2015 dat nu met het definitief wegvallen van de GP van Duitsland nog 18 races telt. Maleisië is een 5,543 km lang circuit met 15 bochten en is in gebruik genomen in 1999. Het feit dat het door de Duitser Hermann Tilke is getekend wijst op een technisch race-karakter en er wordt in de wijzerzin op gereden. Met Max Verstappen zal de naam voor het eerst op de deelnemerslijst staan van deze tropische race, vaak geteisterd door hevige stortbuien, onberekenbaar om op te rijden met een altijd opnieuw onvoorspelbare weerstgesteldheid zoals Interlagos in Brazilië.
De eerste vrij oefeningen worden morgenochtend gereden. We zijn benieuwd naar de prestaties van Max Verstappen als reactie op zijn eerste GP in Australië die meteen zijn eerste - verplichte - opgave werd. De Renaultmotor hield het niet. Tussen dat feit op 15 maart en vandaag 26 maart is er fiks over en weer geruzied tussen Red Bull en Renault. Red Bull verklaart openlijk dat Renault minderwaardige motoren aflevert en Renault zegt dat ceo van Red Bull, Christian Horner, daarover de grootste leugens vertelt. In ieder geval zullen Max Verstappen en zijn ploegmaat Carlos Sainz jr. het dit weekeinde nog met die Franse V6 Turbo's moeten zien te redden.
Toevallig kwam ons nog een deelnemerslijst van het WK F1 1994 onder ogen waarop Max's vader's naam nog figureert. Ayrton Senna was op 1 mei 1994 al verongelukt in de Tamburellobocht in Imola.. Jos Verstappen figureert op de deelnemerslijst als ploegmaat van J.J.Lehto en Michaël Schumacher alle drie ingeschreven met een "Mild Seven" Benetton Ford. In de trainigenn en de race kampten de Benetton's met een gebrek aan grip en kenden verder vele technische problemen.
Bijgevolg kwam "Jos-the-Boss" niet voor in de uitslag van die dramatische GP van San Marino. Toch reed Jos Verstappen dat jaar 10 WK punten bijeen en stond tiende in de eindstand. Jos eindigde driemaal 2de (Hongarije en België) en éénmaal 5de in Portugal in weerwil van die "dwarse" Benetton. Ploegmaat Schumacher behaalde met 92 punten zijn eerste van zeven wereldtitels. Niettemin werd "Rothmans" -Williams-Renault werekdmapioen bij de constructeurs met 118 eenheden tegenover Benetton met 103. Zomaar een "tussendoortje" dat alle lof naar zoonlief Max zwaait die al in de pré-seizoenkwalificaties alle nu bestaande F1-wereldkampioen op de hielen zat.
Nu voor Sepang aanstaande zondag zullen - gedurfde voorspelling" de twee Mercedessen 06 van regerend wereldkampioen Lewis Hamilton en ploegmaat Nico Rosberg weer vooraan rijden. Mogelijk komen viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel en éénmalig werldkampioen Kimi Räikkönen met hun Ferrari's "aansluiten", maar zeker is dat niet. Bij Lotus zal morgenochtend een Chinees, Adderly Fong (25), zijn eerste rondjes draaien als ontwikkelingspiloot. (Regerend GP2-kampioen Jolyon Palmer blijft de reserve bij Lotus.)
Hij komt uit Hong Kong en is inzake leeftijd niet écht van de piepjonge club die het de huidige generatie wereldkampioenen (Vettel 4x, Button 1x, Räikkönen 1x, Hamilton 2x en Alonso 2x) lastig kan maken. Maar in 2010 verdiende hij zijn sporen in o.a. F3. Niet zondag, want dan rijden natuurlijk Romain Grandjean en Pastor Maldonado in de Lotussen, net als in FP2,FP3 en de kwalificaties. Bij Williams is Vallteris Bottas rug weer min of meer in orde, waarmee weerom een Finse jonge leeuw aan het lijstje wordt toegevoegd.(Walter Rombauts)
In het 43ste jaar van het "World Rally Championship" zijn we al aan de vierde van dertien proeven toe. Dat is de Rally van Argentinië die Villas Carlos Paz als vertrek en aankomstplaats heeft. Na een eerder ongelukkige Rally van Mexico krijgen Thierry Neuville en co-piloot Nicolas Gilsoul een nieuwe kans om eigen talent te tonen in de Hyundai i20 WRC. Het Koreaanse merk heeft alvast het nieuwe seizoen goed ingezet. Neuville - Gilsoul finishten grandioos op de tweede plaats in een altijd moeilijke Rally van Zweden. Neuville, komende uit ons Belgisch Oostkanton, wordt in kringen van kenners alvast als een toekomstige wereldkampioen aangeduid. Zijn ongelukje is over een hele loopbaan als een schoonheidsvlek te zien. Vergeten we ook niet dat Thierry Neuville de Rally van Argentinië aanvat op de derde plaats (35 punten) in de voorlopige stand om het Wereldkampioenschap.(wr)
Minstens drie of vier intense onderzoeken zal de Spanjaard Fernando Alonso (33) nog moeten ondergaan eer de medische staf van de FIA toelating geeft om te starten in de GP van Maleisië volgende zondag. In mijn lange ervaring als gespecialiseerd journalist in de F1, kan ik me niet herinneren een ongeval met zoveel mysterie omfloerst te zien. Er is bijzonder weinig informatie over gelekt, buiten de paar norse woorden waarmee Ron Dennis de pers afwimpelde. Er hangt een sfeer rond het ongeval van Alonso in Barcelona met de Mc Laren-Honda. Eén ding weet ondertussen iedereen: Fernando was korte tijd bewusteloos in de auto. De windstoot waardoor de Mc Laren met de rechterachterkant tegen de muur geblazen zijn verliest aan windkracht. Er moet iets ànders zijn geweest. Fernando Alonso is er ook de man niet naar die zich als een sigarettenblaadje door een vleugje wind uit zijn evenwicht laat brengen...
Een intuïtief gevoel zegt dat hij geen toelating krijgt om zondag 29 maart 2015 de GP van Maleisië te rijden. In dat geval kan de tweevoudige wereldkampioen (2005-2006-Renaul) een zo gedroomde derde wereldtitel wel vergeten. Hij heeft Ferrari ontgoocheld verlaten omdat de "Scuderia" hem niet de goede auto kon geven. De overstap naar Mc Laren waar Honda na zes jaar afwezigheid opnieuw in de F1 kwam en motorleverancier werd van het historische team, ooit gesticht door de Nieuw-Zeelander Bruce Mc Laren. Nu blijkt niets te functioneren in het huwelijk Mc Laren-Honda. Enige positiviteit kan pas tegen 2016 worden verwacht en dan resten er twee jaren om mogelijke resultaten te boeken.
Ondertussen beginnen de echt jonge gasten tussen de wielen te rijden. Max Verstappen, Carlos Sainz jr, Felipe Nasr, Daniil Kvyatt, Vallteri Bottas, Kevin Magnussen, en andere Marcus Ericsson's. Binnen afzienbare tijd zal ook onze Stoffel Vandoorne zijn talenten binnen die jonge groep sprokkelen. Het ziet er dus - met het oog op een derde wereldtitel - niet zo best uit voor Fernando Alonso, en eerlijk gezegd ook niet voor Jenson Button (wereldkampioen 2009 met Brawn). Hij vertoont een gelatenheid, zegt naar de pers toe dat alles goed komt. Maar er is in de F1 één ongemakkelijke factor: de cijfers, de chrono's, de resultaten. Spreken die niet in de plaats van woorden, dan overheerst stilte in denkende, zwijgende hoofden.(Walter Rombauts)
Zowel de organisatoren van Hockenheim (eerst) als deze van de Nürburgring (tweede) hebben de GP van Duitsland afgevoerd van de kalender. Wegens geen tijd genoeg over, wegens geen belangstelling genoeg (tweede). De achterliggende reden is natuurlijk dat het een - onderhuidse - weerwraak is op het verloren proces, zijnde een "dading" om het conflict te doen stoppen. Tussen Bernie Ecclestone en de Duitse bankier aan wie hij smeergeld betaalde. Daarmee komt het aantal GP's in 2015 op 19. De volgende GP is die van Maleisië op 29 maart a.s. Onberekenbaar.
De F1 komt in een nieuwe stroomversnelling, zeg maar ontwrichting, omdat NIEMAND klare wijn weet te schenken over de toepassing van die "token", troeven, geen zinnig woordenboek heeft er een éénsduidelijke verklaring voor. De F1 glijdt af, omdat alle nalatenschap van pionier, magistraal man, Bernie Ecclestone in het ongewisse verkeert. De enige mannen die kunnen redden wat er te redden nog valt is Jean Todt, President van de "Fédération du Sport Automobile", en Ron Dennis en weggedduwd achter de schermen, Luca Di Montezelo echte erfgenaam van "Il Commendatore" himself Enzo Ferrari.. En natuurlijk de schaduw - of is het eerder terechte dominatie - over de hele F1, Niki Lauda, Ross Brawn, Adrien Newey. Voor de komende dagen staan er nog boeiende discussies op de agenda.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)
FERNANDO ALONSO IN DE MC LAREN SIMULATOR VOOR SEPANG
De tweevoudige wereldkampioen Fernando Alonso is aan het oefenen in de Mc Laren-simulator. De Spanjaard doet dit natuurlijk met het oog op de GP van Maleisië die op 29 maart a.s. wordt gereden. Het is te hopen dat er meer dan 15 renwagens aan de start komen. Want het startveld was kwantitatief een mager beestje. Kwalitatief was er niets mis. Integendeel een eerste treffen tussen de geaaide senioren tegen de naar WK-punten happende jonge leeuwen. Het is een wedstrijd in de wedstrijd. Maleisië is onberekenbaar en dus zijn weddingschappen slechts voorzichtig af te sluiten.
In de GP van België 1951 kwamer er slechts 13 auto's aan de start en finishten er 9. Dat is in de oertijd van het FIA Wereldkampioenschap Formule 1 meer gebeurd. Eén van die opvallende koersen kwam er ook in 2005 in Indianapolis waar slechts 6 aan de start kwamen. Dat vloeide voort uit een bandenkwestie. Michelin en Bridgestone waren dat jaar bandenleverancier. Nu was de GP van Amerika in Indianapolis voorzien op een stuk "stratencircuit" dat was aangelegd binnen het 4km lange ovaal, maar er werd ook een deel van de banking gebruikt waarop de hoogste snelheden mogelijk maakten.
Kort verteld, na heel wat palaver reden twintig auto's naar de startgrid, maar keerden alle Michelins (14 auto's) nog voor de start weer naar hun stands. Michaël Schumacher won de "race", bekogeld, net als Barrichello, met bierflessen en alles wat de Amerikanen maar als werpbaar konden vinden. Het is een GP - laat het ons een voorval noemen dat begon met een crash van Ralf Schumacher in de vrijdagtrainingen - die zoveel mogelijk wordt toegedekt in de archieven van de FIA. De Portugees Tiago Monteiro in zijn Jordan-Toyota werd door het Ferrariduo op één ronde gereden en stond juichend alsof het een zege betrof op het derde trapje van het podium...Weinigen herinneren zich nog deze GP. Velen die hem op 19 juni 2005 wel hebben gezien en er een wrange smaak aan hebben overgehouden, hopen dat het met de huidige stand van zaken in de F1 niet een keer dezelfde kant opgaat.(Walter Rombauts)
Over wat eerst wat lacherig werd gedaan - bigboss van Red Bull Dietrich Mateschitz zegde uit de F1 te stappen - neemt ernstiger vormen aan. Teamleider Christian Horner veegde in zijn woorden de vloer aan met de Renault-motoren. Renault, als constructeur dan, neemt het ook serieus en zou op zoek zijn om een team te kopen. Toro Rosso...? Dat ook Bernie Ecclestone betrokken partij is komt omdat hij met Red Bull een overeenkomst heeft dat die tot minstens 2020 in de F1 zou actief blijven.
Maar Mateschitz ziet zich zakelijk zo benadeeld door de ondermaatse rol die de Franse krachtbronnen spelen, dat hij mogelijk niet zal voldoen aan de overeenkomst met de Grote Manitou....! Het is duidelijk dat als monumenten afpikken, afsterven, afgedankt worden als loopjongens zoals met Luca di Montezemolo door Fiat-Chryslerbaas Sergio Marchionne is gebeurd, merken als Honda een opvallende start missen, een Fernando Alonso niet aan de start van een eerste GP verschijnt, het FIA-juweel dreigt uiteen te vallen.
Onze wereld is sinds 1950 zo drastisch veranderd dat "waarden" en "normen" geen betekenis meer hebben. Het woord is verloren. De globalisering nivelleert verdiensten met niet-verdiensten. Wie zijn best doet vandaag wordt net hetzelfde bedeeld als iemand die zich verliest in leegloperij of, erger nog, in het misdadige. Direct moet gezegd dat de reacties van Red Bull op de dominatie van Mercedes bij de Ster verveling opwekt. Als men bij Mercedes iets doet, is dat doordacht. Dat is niet hetzelfde als direct succesvol. Denk maar aan de veelbesproken "come-back" van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher.
Buiten een gigantische media-oogst was de terugkomst van de Duitser sportief ronduit een mislukking. Maar toen reden wel Nico Rosberg en Michaël Schumacher jaren achter de succesvolle Red Bull's van Sebastien Vettel en Mark Webber. Godenkind "Schumi" moest buigen voor Red Bull (foto-inzet boven). Mercedes's topingenieurs bogen nederig het hoofd en gingen ingenieuzer aan de slag dan ooit voordien. Met het vandaag gekende resultaat: Mercedes staat met hoofd en schouders boven de concurrentie. En eer men bij Renault opnieuw een...Bernard Dudot vindt, tja, dat kan lang duren. Genieën, zoals ook Ross Brawn en Andrew Newey's worden niet iedere generatie in de F1-wieg geboren. Hopelijk blijft het bij een storm in een glas water, hoewel deze keer...(Walter Rombauts/foto's:Mercedes)
RED BULL KLAAGT BIJ FIA EN RENAULT 100 PK VERSCHIL AAN !
De twee Mercedessen hebben met iets meer dan een halve minuut gewonnen van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari. Hoogst gefrustreerd kwam Red Bull uit de eerste daadwerkelijke confrontatie van het seizoen: Bottas zere rug, Ricciardo met een brede "smile" voor eigen publiek zesde...Naar verluidt - Mark Webber trad in Melbourne op als vaardig speaker - zou ceo Red Bull, of minstens teamleider, naar de FIA hebben gebeld dat de escalatie van Mercedes moet worden ingetoomd. "Dit kan niet", moet hij hebben uitgeschreeuwd, "er is minstens 73,5 kW (100 pk) verschil tussen ons en hen. Waarop lakoniek moet zijn geantwoord: "Hebben jullie in de winter je huiswerk gemaakt ? Ferrari wel blijkbaar, want die "gap" was kleiner..." Er werd aan weerszijden ingelegd.
Het frustrerende aan het hele verhaal is dat eind 2013 iedereen voor 2014 aan hetzelfde motorconcept begon: V6 Turbo met hybride-instelling, d.w.z. vertragings-energie wordt in elektrische energie opgeslagen in een batterij of supercondensator (wellicht zal de meerderheid it laatste hebben). En dat was hetzelfde uitgangspunt voor iedereen. Nu is het rare dat iedere motor-ingenieur, iedere ingenieur in thermodynamika, in wrijvingsverliezen, turbo-aanjaging en andere (binnen-)verbrandingskamers anders denkt. Of men het graag hoort of niet, Mercedes - en ondergetekende kent daarvan enkele ingenieurs "ten gronde" - heeft altijd de bijna goddelijke kunst verstaan het perfecte te perfectioneren.
In Duitsland heb ik het voorrecht gehad - toen fotoshop nog lang niet bestond - een fotograaf te leren kennen "Die das KünstLiche Erliebte". Hij maakte zo'n volmaakte foto's dat het object, subject in perfectibilteit oversteeg. Ik vind zijn naam wel één van de dagen terug, het is veertig jaar geleden en Alzheimer-Light wil toeslaan. Ondertussen is er "fotoshop" en kan iedere idiote sterveling, zoals hij een "vrouw" heeft, die foto tot buitenaardse perfectie brengen. Met het ontwerpen, ontwikkelen, door-ontwikkelen van een racemotor is dat precies hetzelfde. Bij Renault - met alle respect - heeft men na Bernard Dudot nooit meer het genie in huis gehad om te spelen met toleranties, wrijvingen, dode punten, mislukte inleidende verbrandingen en diens meer. (Max Verstappen out door een bougie; niet door naast de baan zoals zijn vaderlandse omroep als niet-ingewijden wereldkond maakten).
Bij Mercedes en ook grotendeels bij Ferrari groeien die technische genieën in de tuinen rondom de fabrieken. Superboss van Fiat-Chrysler Marchionne die straks €52 miljoen uitgekeerd krijgt - als de beleggers het ermee eens zijn - heeft Luca di Montezemolo aan de deur gezet " il faut le faire" en een rare kwast aan het hoofd van het F1-team gezet. Overigens Ferrari gaat weldra naar de beurs om de diepe put aan schulden die bij Fiat nog gaapt mee te helpen dichten. Maar die kwast, uit het niets geplukt, is er wel in geslaagd Kimi Räikkönen met een niet vasgeschroefd linkerachterwil de pits uit te jagen. Minder dan een kilometer verder stopte de Ferrari, stapte Kimi uit en dacht er het zijne van. 3'49 was de pitstoptijd. Bij Mercedes 2'9, en dan zag ik er nog één in zijn neus staan peuteren...
Christian Horner, sympathieke boy maar verwend met Vettel's succes, moet aan Renault smeken dat ze de genieën zoeken die iedere krukasslag kan analyseren, iedere inspuiting en inleiding van verbranding kan "maîtriseren", de wisselwerking tussen verbrandingsmotor en elektromotor als het ware in zijn onderhuid heeft, opdat Red Bull terug succes zal hebben. De Australiër Ricciardo lijkt ons een waardig opvolger van Vettel. Mercedes is oppermachtig. Ten spijt van wie het benijdt, zogoed als in alles. Ofwel legt men zich daarbij neer en aanvaardt men de dingen die men niet kan veranderen. En - in het andere geval - werk je te pletter om het beter te doen. (Foto-inzet: de gewraakte Renault V6 Turbo)
Tot slot: Volgens "Nieuwsuur" is Max Verstappen van de baan gereden...Men moet dat anders uitleggen. Max is na een pitstop door zijn ingenieur verplicht geweest de Toro Rosso in het groen gras te rijden. "Om de motor te sparen" hoorden we Max zeggen. Natuurlijk, want er zijn maar vier motoren beschikbaar per piloot voor het hele jaar..." Dus terecht. Hij volgde "het bevel" en reed dus een perfecte race. Geen brokken, discipline, uitkijken. Zijn vader - Jos - en ik hebben elkaar niet zo "close" gekend, en iedereen is zijn weg gegaan. Maar Max Verstappen, mede-gesponsord door de supermarktketen Jumbo in Nederland, is een wereldkampioen in spé. En ik heb geen enkele gegronde reden om dit te zeggen. Ik trachtte altijd te schrijven naar waarheid. Vandaar. Met schade en schande. Max Verstappen gaat het maken. (Walter Rombauts)
Vorig jaar was 28 februari 1014 het moment om de motor te homologeren. Vanaf dat ogenblik mocht niets meer aan de V6 Turbo Hybrid nog worden veranderd. Omdat Honda als motorleverancier - aan Mc Laren in eerste instantie - heeft de FIA het homologatietijdstip uitgesteld. Het is het "bevriezingsmoment' van de motor. Er is een token-systeem ingevoerd. Token is een Engels woord dat "jeton" betekent. Eind de jaren '73 was er ook een Token Racing Team F2 onder impuls van Ron Dennis.
Voor zover het mysterieuze systeem laat doorschemeren beschikt ieder team over 66 "token". Mercedes zou er daarvan al 32 hebben aangewend. Andere teams 22 of 32 zoals Ferrari, 20 of 32 voor Renault en Honda zou als nieuwkomer zijn motor mogen doorontwikkelen tot 2016. Stemmen gaan op dat Mercedes te ver vooruit is. Hamilton won met 32", meer dan een halve minuut, op Sebastien Vettel, de eerste keer met Ferrari. Nico Rosberg reed gewoon zijn rondjes achter de regerende wereldkampioen. Anders kan je dat toch niet noemen.
Het is een vreemd gegeven dat iedere motor principieel hetzelfde is, en er toch zulke verschillen bestaan. Max Verstappen moest na een pitstop op bevel van zijn ingenieur de Toro Rosso met rokende motor het gras inrijden. Die beslissing is genomen om de motor te sparen. Ieder team heeft voor het hele seizoen slechts vier motoren. Zogenaamd zou een bougie aan de basis liggen van die beslissing. Met Max als slachtoffer die naast zijn eerste WK-punten greep, zoals Räikkönen ook slachtoffer werd van een klungel-bandenwissel. Onderliggende conclusie: de F1 is over-gereglementeerd.
Coureurs kunnen zichzelf niet meer zijn, ze moeten met teveel rekening houden dat niets meer te maken heeft met de essentie van snel, feilloos autorijden. Christian Horner, ceo van Red Bull, wil dat de FIA Mercedes aan banden legt. Hij wordt daarbij gesteund door...Bernie Ecclestone,...Ron Dennis en een informele uitlating van RB-boss Dieter Mateschitz om uit de F1 te stappen. Maleisië is op 29 maart a.s. Tot nu toe heeft Mercedes lakoniek gereageerd dat de tragere tegenstanders misschien wat harder moeten werken. Dixit Toto Wolff. In alle geval heeft Mercedes dat - harder werken - wel gedaan toen Red Bull vier opeenvolgende jaren een zekere Duitser Sebastian Vettel wereldkampioen maakte...(Walter Rombauts)
HAMILTON-ROSBERG EN MERCEDES DOMINEREN OERSAAIE GP VAN AUSTRALIË
In een zetel is regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in de Mercedes W06 naar de zege gereden in de GP van Australië. Als zijn schaduw finishte de Duitser Nico Rosberg in de tweede Mercedes W06 op de tweede plaats. Een halve minuut na hen overschreed viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari de eindstreep en hield zijn belofte van voor de race, met name een podium te ambiëren.
Reeds vanaf de start werden brokken gemaakt. Pastor Maldonado en Romain Grosjean, beiden in een Lotus-Renault lieten schroot achter. Magnussen in de Mc Laren-Honda was ook direct "out" en de twee Manor's zijn niet aan de start gekomen. Net zo min was er nog iets van de Nederlander Guido Van der Garde te bespeuren. Maar daaromtrent komt nog nieuws...
Van de 15 (!) gestarte auto's haalden er 11 de eindmeet. Echte pechvogels in de bende "losers" waren Kimi Räikkönen. De Ferrari-mecaniciens slaagden erin tijdens een te lange pitstop (3"6 in de 42ste ronde) het linkerachterwiel niet goed te bevestigen. Enkele honderden meters verder kwam het wiel los, werd de Ferrari onbestuurbaar en moest de verdienstelijke Fin te voet terug naar de pits. Voor Max Verstappen was zijn eerste GP als jongste F1-rijder ooit (17 jaar) meteen een harde les.
Na een pitstop in de 34ste ronde begon de Renaultmotor in de Toro Rosso op te smeulen. Opgave voor Max die zich zo tot dan om en rond de zesde à achtste plaats nestelde. Niet slecht. Met in die conclusie de voornaamste positieve noot: geen brokken gemaakt ! Zijn ploemaat-rookie Carlos Sainz Jr rondde een goede GP af, maar verloor op het laatst toch nog een plaatsje aan Marcus Erisson in zijn Sauber die nog in een gaatje wipte dat de jonge Sainz liet liggen.
Sainz werd 9de en scoorde daarmee zijn eerste 4 WK-punten. Iets waarvan Max Verstappen verstoken bleef door het uitvallen van de Renaultmotor. Iemand die zo mogelijk nog gelukkiger was in zijn eerste GP was Felipe Nasr die met de Sauber 5de finishte en 10 WK-eenheden binnenhaalde. De gevestigde waarden zullen met de "junioren" wel degelijk rekening moeten gaan houden !
Felipe Massa met de Williams-Mercedes reed een verdienstelijke race, maar kon Vettel niet inhalen om het podium 100% Mercedes te laten zijn. Jenson Button finishte met de Mc Laren-Honda elfde en laatste plaats. Wat Fernando Alonso op dit moment denkt laten we als raadseltje bestaan. Wat Mc Laren en Honda nog gaan brouwen tegen de GP van Maleisië wacht iedereen met kloppend hart af.
De eerste GP van het nieuwe seizoen was saai en heeft één ding duidelijk gemaakt. Mercedes is oppermachtig. Van een nieuw spanningsveld tussen Hamilton en Rosberg is vooralsnog niets te merken. Maar er komen nog negentien races waarin de gemoederen kunnen opgehitst worden. Die mogelijkheid is eigenlijk de enige kopzorg van teamleider Toto Wolff. Dat er een herhaling van 2014 komt. Motorgewijs (inzet) steekt Mercedes met kop en schouders boven de concurrentie uit.(Walter Rombauts)
Eigenlijk al in de openeningsronde van de kwalificaties zette de Brit Lewis Hamilton de bakens neer om héél gemakkelijk een afgetekende pole-pisition te behalen voor de GP van Australië. Met 1'26"327 ging hij riant zijn ploegmaat Nico Rosberg voorbij. Rosberg bleef lang als in zijn schaduw rijden, maar maakte in zijn aanvalsronde een fout waardoor het onmogelijk was Hamilton te volgen. Max Verstappen reed de twaalfde tijd, wat al met minder glans was dan zijn furieuze eerste ronden. In Q2 maakte hij in een laatste snelle ronde een fout die hem buiten de Q1 zette. Maar de 17-jarige Nederlander bracht de Toro Rosso zonder enige schade weer naar de pits. Max start vanop de twaalfde positie. Ook Vallteri Bottas, kanshebber op de derde plaats, maakte een rijfout die werd afgestraft maar gelukkig zonder schade aan de Williams-Mercedes.
De derde plaats ging naar een altijd verdienstelijke Felipe Massa. Vierde en vijfde werden respectievelijk viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel, nipt voor teamgenoot Kimi Räkkönen die met de Ferrari overweg kan, maar zichzelf tot nu toe niet veel lof toezwaaide. Carlos Sainz jr in de tweede Toro Rosso plaatste zich negende en geeft daarmee blijk van een tikkeltje meer maturiteit dan teamgenoot Max Verstappen die - verwonderlijk genoeg - toch nog is verrast als de "grote jongens eens echt op het gaspedaal gaan staan." Waarmee niet is gezegd dat Max in zijn debuut faalde. Integendeel, we zullen nog veel van hem horen. Misschien morgen al, als de GP van Australië F1 2015 een feit is. Start om 6 uur onze tijd.(wr)
"De Mercedessen zijn te kloppen" moet Sebastien Vettel hebben gezegd. Hamilton hield de snelste tijd in FP3 met 1'27"876 over Ferrari-coureur Vettel die 1'28"563 aantikte. Carlos Sainz werd in de Toro Rosso 9de en MAX 11-de. Straks de kwalificaties.(wr)