Het kan geen gepassioneerde race worden genoemd. Alles verliep bijna klinisch, steriel. Maar een zekere laagspanning was altijd aanwezig. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton startte snelst met zijn Mercedes, de viervoudige Duitse wereldkampioen Vettel liet de Ferrari een rode gloed werpen tussen de leider en Nico Rosberg die knap de derde stelling innam. Al in de eerste ronde moest de pacecar uitrukken. Marcus Ericsson had zich vast in de "kattenbak" gespind...Hij moest bij het nekvel naast de baan getild worden.
Verder een boeiende, maar geen overrompelende race. Het 5,543 km lange circuit in Sepang is erg breed, wat als gevolg heeft dat door het bespelen van die breedte met verschillende "ideale lijnen" kan worden gespeeld. Mooi voorbeeld daarvan het duel Felipe Massa en Vallteri Bottas, die in de laatste vijf ronden vochten om de vijfde en zesde plaats. Door "het spel der lijnen", haalde de jongere ploegmaat van een heel verdienstelijke Massa in en pakte de vijfde plaats. Spektakel in de rand. Zoals ook het zoveelste klungelwerk van Maldonado en Grosjean in hun Lotussen.
Net als Max Verstappen een zevende plaats verzilverde tegenover een achtste voor ploegmaat Carlos Sainz jr in de Toro Rosso's. De Nederlander haalde meteen zijn eerste WK-punten binnen. Kimi Räikkönen moet even geciteerd. Door mis verstane regenstrategie in de kwalificatie Q2, raakte hij niet binnen de eerste tien en moest op de elfde plaats starten.
Hij zette die met de klasse die hem eigen is om in een vierde plaats voor Ferrari. Fernando Alonso verdween in ronde 22 roemloos en anoniem in de pits, ploegmaat Jenson Button na driekwart van de race. Voor Mc Laren-Honda is er nog veel werk aan de winkel. Sebastien Vettel brak met Ferrari - zijn tweede race bij de Scuderia - het Mercedes-monopolie. Een nieuw uitgangspunt voor het WK F1 2015. Volgende race - de derde - wordt gereden in het Chinese Shanghai op 12 april en de start in onze tijd is om 8 uur 's ochtends.
Daar rijden alle bolides op Pirellibanden zoals met de FIA is overeengekomen. Het zijn deze keer Chinese. Want zoals Volvo is overgenomen door Geely en tegen 2020 meer dan 200.000 Volvo's ter plaatse bouwt, is China ook baas geworden van het Italiaanse Pirelli en de Ferrari-designer Pinin Farina. Zoals iedere lezer aanvoelt loopt zelfs een (Fiat-)Ferrari-rode-loper niet over rozen...(Walter Rombauts)
Stand in WK na 2 races:
01 / Lewis Hamilton (Mercedes 06) 43 punten
02 / Sebastien Vettel (Ferrari) 40
03 / Nico Rosberg (Mercedes 06) 33
04 / Felipe Massa (Williams-Mercedes) 20
05 / Kimi Räkkönen (Ferrari) 12
06 / Felipe Nasre (Sauber-Ferrari) 10
07 / Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) 10
08 / Daniël Ricciardo (Reb Bull-Renault) 9
09 en 10 / Nico Hulkenberg (Force India-Mercedes) en Max Verstappen (Toro Rosso-Renault) ieder 6 punten.
|