Nog één medisch onderzoek van de medische staf van de FIA en dan weten we definitief of de Spanjaard Fernando Alonso aan de start komt van de GP van Maleisië. Dat is de tweede race voor het WK F1 2015 dat nu met het definitief wegvallen van de GP van Duitsland nog 18 races telt. Maleisië is een 5,543 km lang circuit met 15 bochten en is in gebruik genomen in 1999. Het feit dat het door de Duitser Hermann Tilke is getekend wijst op een technisch race-karakter en er wordt in de wijzerzin op gereden. Met Max Verstappen zal de naam voor het eerst op de deelnemerslijst staan van deze tropische race, vaak geteisterd door hevige stortbuien, onberekenbaar om op te rijden met een altijd opnieuw onvoorspelbare weerstgesteldheid zoals Interlagos in Brazilië.
De eerste vrij oefeningen worden morgenochtend gereden. We zijn benieuwd naar de prestaties van Max Verstappen als reactie op zijn eerste GP in Australië die meteen zijn eerste - verplichte - opgave werd. De Renaultmotor hield het niet. Tussen dat feit op 15 maart en vandaag 26 maart is er fiks over en weer geruzied tussen Red Bull en Renault. Red Bull verklaart openlijk dat Renault minderwaardige motoren aflevert en Renault zegt dat ceo van Red Bull, Christian Horner, daarover de grootste leugens vertelt. In ieder geval zullen Max Verstappen en zijn ploegmaat Carlos Sainz jr. het dit weekeinde nog met die Franse V6 Turbo's moeten zien te redden.
Toevallig kwam ons nog een deelnemerslijst van het WK F1 1994 onder ogen waarop Max's vader's naam nog figureert. Ayrton Senna was op 1 mei 1994 al verongelukt in de Tamburellobocht in Imola.. Jos Verstappen figureert op de deelnemerslijst als ploegmaat van J.J.Lehto en Michaël Schumacher alle drie ingeschreven met een "Mild Seven" Benetton Ford. In de trainigenn en de race kampten de Benetton's met een gebrek aan grip en kenden verder vele technische problemen.
Bijgevolg kwam "Jos-the-Boss" niet voor in de uitslag van die dramatische GP van San Marino. Toch reed Jos Verstappen dat jaar 10 WK punten bijeen en stond tiende in de eindstand. Jos eindigde driemaal 2de (Hongarije en België) en éénmaal 5de in Portugal in weerwil van die "dwarse" Benetton. Ploegmaat Schumacher behaalde met 92 punten zijn eerste van zeven wereldtitels. Niettemin werd "Rothmans" -Williams-Renault werekdmapioen bij de constructeurs met 118 eenheden tegenover Benetton met 103. Zomaar een "tussendoortje" dat alle lof naar zoonlief Max zwaait die al in de pré-seizoenkwalificaties alle nu bestaande F1-wereldkampioen op de hielen zat.
Nu voor Sepang aanstaande zondag zullen - gedurfde voorspelling" de twee Mercedessen 06 van regerend wereldkampioen Lewis Hamilton en ploegmaat Nico Rosberg weer vooraan rijden. Mogelijk komen viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel en éénmalig werldkampioen Kimi Räikkönen met hun Ferrari's "aansluiten", maar zeker is dat niet. Bij Lotus zal morgenochtend een Chinees, Adderly Fong (25), zijn eerste rondjes draaien als ontwikkelingspiloot. (Regerend GP2-kampioen Jolyon Palmer blijft de reserve bij Lotus.)
Hij komt uit Hong Kong en is inzake leeftijd niet écht van de piepjonge club die het de huidige generatie wereldkampioenen (Vettel 4x, Button 1x, Räikkönen 1x, Hamilton 2x en Alonso 2x) lastig kan maken. Maar in 2010 verdiende hij zijn sporen in o.a. F3. Niet zondag, want dan rijden natuurlijk Romain Grandjean en Pastor Maldonado in de Lotussen, net als in FP2,FP3 en de kwalificaties. Bij Williams is Vallteris Bottas rug weer min of meer in orde, waarmee weerom een Finse jonge leeuw aan het lijstje wordt toegevoegd.(Walter Rombauts)
|