ROSBERG REDT ZIJN GEZICHT MET SNELSTE CHRONO IN FP3
De derde vrije oefeningen voor de GP van Spanje die zopas zijn gereden in Barcelona hadden al wat race-allures. Ze zijn eigenlijk de voorbereiding op de kwalificaties voor de pole die straks om 14 uur aanvangen. Tot ieders verrassing - zeker die van Hamilton en Vettel - zette de Duitser Nico Rosberg met 1'26"021 de scherpste wijzerstand in zijn Mercedes. Wat een genoegdoening voor hem na alle kritische commentaar op hem in de schoot van het team. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) reed met 1'26"177 de tweede tijd en regerend wereldkampioen Lewis Hamilton ging met 1'26"222 Kimi Räikkonen (Ferrari) vooraf en Max Verstappen reed de achtste snelste chrono in de Toro Rosso. Nog anderhalf uur geduld en dan is er de kwalificatie voor de "pole". Het is niet ondenkbaar dat Fernando Alonso (Mc Laren-Honda) de Q3 haalt. Daarnet pikte hij de zevende tijd in, alleen te danken aan eigen magistraal stuurwerk.(Walter Rombauts)
HAMILTON KRAAKT CHRONO VAN ROSBERG IN FP2 IN BARCELONA
De tweede vrije oefeningen zijn voor regerend wereldkampioen Lewis Hamilton een formaliteit geworden. Met alle gemak zette hij nogal vlug de snelste chrono die niet meer werd verbeterd. Zelfs viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) verdrong Nico Rosberg naar de derde plaats en eigende zich de tweede tijd toe.Dit is al herhaaldelijk gebeurd. De sympathieke Duitser moet stilaan gaan beseffen dat daarmee het "tableau" voor de rest van het seizoen is getekend. Overigens wil Rosberg bij Mercedes blijven in 2016, maar moet toch ook op de hoogte zijn dat Vallteri Bottas's naam de ronde doet om in de nabije toekomst een Mercedes W06, dan zal het al de "W07" of "W08" zijn. Toto Wolff, teambaas van Mercedes is namelijk de manager van de talentvolle Fin die nu bij Williams-met-een-Mercedesmotor rijdt...
Voor de rest is er weinig over die FP2 te vertellen. Behoudens dat de Mc Laren's het beter doen. Ook dat de Australiër Daniël Ricciardo een drietal minuten voor het afvlaggen van de FP2 op mediums nog een ronde kon rijden waarin hij zijn laatste plaats op de lijst omzette in een dertiende plaats. De vorige trainingstijd van de FP1 en FP2 bracht hij met zijn Red Bull-Renault zenuwslopend door in de pits wegens een motorprobleem. Zijn Russische teammaat Daniil Kvyat in de tweede Red Bull klokte de vijfde tijd, voor een toch wel verrassend goede Max Verstappen in de Toro Rosso. Morgenochtend worden de derde vrije trainingen gereden en dan in de namiddag is er de kwalificatie voorde "pole". Nico Rosberg kan dan nog een poging doen, hoewel.(Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
ROSBERG PIKT EERSTE SNELLE TIJD IN FP1 IN BARCELONA
Hoewel Lewis Hamilton's topsnelheid op de lange rechte rechte lijn voor de pits en tribune's 335 km/h bedroeg en die van Nico Rosberg 319 km/h, heeft de wat verbitterde Duitser de snelste tijd in de eerste vrije oefeningen uit de bochten gepuurd. Een pientere evenwichtigste balans tussen neerwaartse druk en vloeiende stroomlijn hebben hem - tot nu toe - ploegmaat Hamilton weten te strikken met een tijd van 1'26"828 over 4,655 km asfalt dat een warmte heeft had vanochtend van 20°C. Het is duidelijk dat Mercedes met de W06 de overhand houdt op Ferrari's SF15-T van Vettel en Räikkönen. Om precies zijn 1". Eén seconde is het onoverspringbare gat waarover Vettel in de vorige dagen sprak.
Eerste vrije oefeningen: 1 Rosberg 2 Hamilton 3 Vettel 4 Räikkönen en 5 Sainz met 6 Verstappen. Deze jongste belhamels rijden in de Toro Rosso met een Renaultmotor. Ze zijn beter af dan Daniël Ricciardo in de Red Bull. Diens Renaultmotor vertikte het zogoed als heel de sessie, en pas in de laatste drie minuten kon hij met heldenstuurwerk de Red Bull op de elfde plaats zetten. Renault loopt imagoschade op, net als Honda in de Mc Laren. Wat duurt het een eeuwigheid eer Fernando Alonso "zich onder de mensen kan begeven" met die krat. De Spanjaard kan niet anders dan gefrustreerd zijn en liet dat blijken door op het einde in bocht 12 een onopzettelijke 360°-spin te maken.
Dame Susie Wolff reed de "hele" ochtend in de Williams-Mercedes en scoorde finaal de veertiende tijd. Palmer als reserverijder bij Lotus snoepte de auto van Romain Grosjean af. De ploegmaat, de Venezolaan Pastor Maldonado, kon ongestoord verder aanklungelen. Want al heeft hij één GP hier gewonnen, globaal rijdt deze man straks al tien jaar op oliedollars uit zijn land. Waaruit mag blijken dat de F1 niet is veranderd. Valiezen, neen, boten vol geld, meestal zo zwart als de gaten in het heelal, blijft regeren. Daardoor kunnen niet "pur sang"-coureurs deelnemen aan het feest.
De mannen die met wit geld worden betaald voor hun talent zijn beperkt. Lewis Hamilton uiteraard, Nico Rosberg ook, Sebastien Vettel zeker, Kimi - ontdooiende ijsman - Räikkönen zeer terecht ook. De jonge gasten als Carlos Sainz en Max Verstappen zullen geen boterham te kort komen maar moeten op het miljardairschap nog wachten. Daniël Riiciardo bij Red Bull staat ook niet met lege zakken, net zo min gelukkig als Fernando Alonso die bij Ron Dennis en Eric Boulier bij Mc Laren het mooie weer zou moeten maken. Honda, waar zitten jullie ?
Stichter Soichiro Honda zou zich in zijn graf omdraaien mocht hij deze manklopende affaire in het hiernamaals nog kunnen horen. Personenauto's maken die niet kapot gaan, waardoor de dealers hun klanten niet meer weerzien, oerkwalitatief, en dan op de F1-scène een slechte start maken. Honda heeft laten weten in 2016 competitief te zullen zijn. Straks om 14 uur zijn er de tweede vrije oefeningen (FP2) en als Hamilton zijn slippertje van vanochtend in bocht 10 niet herhaald is het denkbaar dat Nico Rosberg weer een uitvlucht moet zoeken...(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
MET DEZE CIJFERS BEGINT DE GP VAN SPANJE MET VRIJE TRAININGEN
Morgenochtend sturen de F1-"goden" hun bolides aanvankelijk "schoorrijdend" over het circuit van Barcelon voor de eerste vrije traingen. 's Morgens, en na de lunch. Een coureur-met-klasse heeft na vier ronden opnieuw het ritme en zijn "repairpunten" op de omloop geassimileerd. Dan komt hij meestal de pits binnen om fijnere, meer chronogerichte afstellingen te laten doen. Niet direct om de pole, want die moet zaterdagnamiddag worden behaald. Wèl om te experimteren. Met volle tanks, met maar enkele kilogram benzine, met god-weet-welke banden. Onderling begint in die eerste vrije traingen al de onderlinge misleidingsspelletjes tussen de teams. De eerste twee vrije oefeningen zijn - ook al ben je de snelste - onbeduidend.
Ze hebben alleen een publicitaire waarde omdat naam en wagen in de media komen. Zaterdagochtend vallen de maskers dan kilometergewijs af. Alles is gericht om de F1-bolide een optimale configuratie mee te geven zodat de coureur in kwestie "zich in een zetel" naar de "pole" kan rijden. De kanjers zijn kanjers omdat ze zich inderdaad - zelfs tegen 300 km/h - zalig lekker in "hun" zetel voelen. Ook al is die zetel dan maar een bijna belachelijk klein schaamlapje, tweedehuids aan hun poep en billen, maar wel beter gemoduleerd dan eender welke kleermaker het beste maatpak kan snitten.
In die wondere wereld van dat ene kleine zitplaatsje achter dat ingewikkelde stuurtje voelen ze zich thuis. De cockpit geeft een bepaalde geborgenheid, De auto omarmd de coureur en die wordt er daardoor mee één. Daarmee zijn de beste begiftigd, Hamilton, Räikkönen, Vettel, Rosberg en andere Vallteri Bottas' of Massa's. Op Daniël Ricciardo en Nico Hulkenberg na, zijn meteen de besten van vandaag genoemd. De jongeren als Carlos Sainz en Max Verstappen pikken met de Toro Rosso's voeren het peleton van de onvoorspelbaren aan...Morgenochtend ziet de voorlopige stand in het WK F1 2015 na vier races er als volgt uit:
01 / Lewis Hamilton - GB - (Mercedes) 93 punten
02 / Nico Rosberg - D -(Mercedes) 66 punten
03 / Sebastien Vettel (Ferrari) 65
04 / Kimi Räkkönen - FIN - (Ferrari) 42
05 / Felipe Massa - BR - (Williams-Mercedes) 31
06 / Vallteri Bottas - FIN - (Williams-Mercedes) 30
.................. Benieuwd als we zijn houden we zondagnamiddag als de zwart-wit-geblokte vlag de winnaar afvlagt onze adem in. Niet om een MRI te ondergaan, maar wel om te bestatigen dat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton on zijn Mercedes W06 nog meer brandhout zal maken (-kan hebben gemaakt-) binnen de gefrustreerde namen die hierboven zijn neergeschreven. Vervelend, maar behoudens technische pech of een dwaze botsing, is de kans daartoe groot. Vettel zei gisteren nog dat er een ongelooflijk "gat" bestaat tussen zijn rood steigerend paard en de Mercedes van Lewis H. waarover hij het paard uit Maranello wil laten springen. Waarmee hij de uitlating van Lauda dat de Mercedes en Ferrari nu technisch op "gelijk niveau" rijden !
Kimi Räikkönen ervaart een betere behandeling bij de "Scuderia Ferrari" waardoor hij zowaar ontdooit en nu en dan iets verbaal uitspeekt. Dat is een nieuw ongezien gegeven. Want zelfs toen Kimi in 2007 wereldkampioen werd, ontdooide hij niet. Integendeel, hij gaf een jaartje later de F1 op en begon aan wat bedenkeleijke rally-avonturen...In 2013 keerde hij weer bij Lotus om in 2014 naast Alonso bij Ferrari door te brengen. Er boterde niets. Nu vindt Kimi dat alles kan. Hij vindt zelfs het nieuwe jongere management bij Ferrari "aangenaam", beter, meer doelgericht.
Maurizio Arrivabene, uitverkoren door Fiat/Chryslerbaas Sergio Marchionne als teambaas, is door hem met de beide voeten op de grond gezet. "Chichi" vermindert. De bigboss Marchionne heeft er een hekel aan, draagt nooit een das, loopt er altijd losjes bij, maar wat hij zegt is zilver en wat hij niet zegt, tenzij achter de schermen is goud. Zowel viervoudig wereldkampioen, de Duitser Sebastien Vettel als de éénmalige wereldkampioen Kimi Räikkönen voelen zich nu goed bij Ferrari. Nico Rosberg moet eigenlijk met de kriebels over het lijf rijden.
Hij heeft weer eens beloofd dat het in deze GP van Spanje zal veranderen. Naar eigen zeggen heeft hij zijn assertivieteit omhoog getild, en hopelijk zijn agressiviteit, nijdigheid op zijn ploegmaat ingetoomd. Zodat er geen onderlinge botsingen, ineenhaken of zelfs maar intimideren zou kunnen ontstaan. Mercedes-teambaas Toto Wolff, gesteund door drievoudig wereldkampioen én legende Niki Lauda, heeft beide Mercedesrijders ingelicht dat met teamorders zal worden ingegrepen als de gang van zaken in het WK F1 voor Constructeurs schade zou worden berokkend door de "spielerei" van Rosberg en Hamilton. Nu leidt Mercedes in die stand, met alle comfort boven de anderen trouwens.
Drie dagen lang kunnen we zien hoe het er in de praktijk aan toe zal gaan. Verwacht wordt dat ook Nico Hulkenberg zich uit de schaduw gaat rijden nu hij in Le Mans met een Porsche 919 rijdt. Op zondag 31 mei a.s. maakt hij voor het eerst kennis met het "Circuit de La Sarthe". Op 13 en 14 juni 2015 rijdt hij voor het eerst de "24 Uren van Le Mans". Hij is momenteel de enige F1-coureur die ook in een andere discipline uitkomt. Fernando Alonso (McLaren-Honda) wilde ook in zo'n Porsche 919 Hybrid, maar zijn contract met Mc Laren en Honda verbood het hem. Morgenochtend om 10 uur gaan de heren eerst behoedzaam het asfalt op. Daarmee begint de GP van Spanje.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
1000 PK-MOTOREN IN 2017 MOET FORMULE 1 ATTRACTIEVER MAKEN
Zondag wordt met de GP van Spanje de vijfde race om het WK F1 2015 gereden. De eerste van het seizoen op Europese bodem. In Spanje nabij Barcelona. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton en Mercedes hebben zich in de voorlopige stand bij de piloten en constructeurs al een flinke voorsprong bijeen gestuurd t.a.v. Sebastien Vettel (Ferrari) en Nico Rosberg (Mercedes). Lewis heeft meer dan één portie punten, verbonden aan een overwinning (25), voorsprong op. Om precies te zijn 27 meer dan Vettel. Ferrari knaagt aan de hegemonie van Mercedes en Vettel's talent is dermate groot dat hij een wig heeft gedreven tussen Hamilton en Rosberg. Dit is het enige spannende element in het huidige seizoen. Verder dreigt het saai te worden. In die mate dat er achter de coulissen wordt gefluisterd dat publieke aandacht voor de F1 afzwakt. Minder toeschouwers, minder kijkcijfers...Er blijkt iets te ontbreken. Wat ?
Om te beginnen is een F1-race voor het grote publiek veelal moeilijk om volgen. Zelfs geaaide commentatoren van uiteenlopende stations, Duitse, Franse, Engelse hoor je vaak gissen wat er gebeurt. Laat staan de dikbetalende toeschouwers die geen fluit inzicht hebben in de bandenstrategie, virtuele safety-car, motortechniek zoals de V6 Turbo Hybrid die sinds 2014 "de nieuwe F1 aandrijft". Niet voor vakidioten, maar wel voor de gemiddelde belangstellende wordt erover te weinig uitgelegd. Overigens komende meeste toeschouwers nog voor de sfeer, het - nu wat ontbrekende - snerpend lawaai, de ongelukken en de onderlinge pronkzucht.
Nu is dat krachtiger maken van de motoren niet direct een gek idee. De "jockey's" moeten maar zien dat ze dergelijke krachtbeesten beheersen. Wellicht zal de spektakelwaarde naast pitpoezen, champagne en VIP's zich nog versterkt zien. Maar...het "edele" basisidee om met een hybrid Formule 1, zogezegd een groene F1, uit te pakken is dan wel aan diggelen. De "doorgedreven" F1 met dat monstervermogen van 735 kW of 1000 pk zal nieuwe, zwaardere investeringen vragen en op de baan 200 kg brandstof eisen i.p.v. de nu geldende 100 kg.
Anderzijds is het ook waar dat de coureurs nu met het brandstofverbruik moeten rekening houden en de races over telkens iets meer dan 300 km voor hen soms de indruk geven een "economy-run" te zijn. Met wat meer brandstof te verkwisten zal het weer oerend hard gaan. Dat wil het publiek, dat eist het spektakel. Of de piloten dat ook zo leuk zullen vinden is een andere vraag. Er zal een nieuwe talentenjacht ontstaan, want niet ieder huidig F1-rijder zal dat machtig geduw in zijn rug baas blijven.
Het laatste nevenaspect is of genoeg teams de grotere kosten zullen kunnen dragen. Marussia bijvoorbeeld, zelfs een Force India en mogelijk ook Lotus zullen naar adem moeten happen. Het veld is nu al mager bezet. Als ondergetekende zijn parate geheugen raadpleegt, meent hij te herinneren dat in de eerste GP van het WK F1 op 13 mei 1950 in Silverstone er vierëndertig auto's aan de start stonden. In ieder geval staan 21 piloten dat eerste van nu 65 jaar genoteerd met WK-punten in dat jaar.
Zondag zullen er 20 auto's aan de start staan, waarvan er eigenlijk - laat ons eerlijk zijn - alleen Mercedes, Ferrari en Williams met hun zessen echt van tel zijn. De rest rijdt erbij voor spek en bonen. Zondag 10 mei is er de GP van Spanje. De vrije trainingen vrijdag, de kwalificaties zaterdag. Met een "pole-sitter" als hoogtepunt. Hamilton, Vettel, Räikkönen, Rosberg...Of tovert Felipe Massa nog een wit konijn uit de hoed van Williams. Ah ja, enne, Ferrari denkt aan Vallteri Bottas voor 2016 en 2017. Een landgenoot van crack Kimi Räikkönen...(Walter Rombauts)
HAMILTON WINT, RÄIKKÖNEN VULT IN WAT ROSBERG NIET KAN
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton heeft met Mercedes nu ook de GP van Bahrein gewonnen. Tweede werd...de altijd onderschatte Fin Kimi Räkkönen met Ferrari. Nadat hij na tweederde van de race "softs" was gaan halen, begon hij te jagen op Nico Rosberg die met de andere Mercedes tweede reed. De Fin kwam per ronde dichterbij en één ronde voor het einde kon de Duitse Fin de druk van Kimi niet meer aan en maakte een fout.
Ook omdat zijn rubbers meer en meer versleten. Maar toch; Kimi Räikkönen, werd tweede. Er zijn drie aanmerkingen te maken over Rosberg: 1. Hij is niet zo snel als gedacht 2. Is niet stressbestendig en 3. roept altijd een verontschuldiging in opdat (nu weer remmen...) de fout van hem zou afschuiven.
Max Verstappen en Carlos Sainz vielen in de 31-ste en 36-ste ronde met hun Toro Rosso uit en Renault zette het Bahreinse vuur kracht bij door Daniël Ricciardo met een brandende Red Bull over de eindstreep te rijden. Vettel reed een sterke race, maar "circumstances" maakten dat hij dit keer grote eer aan teammaat Kimi moest laten. In de voorlopige stand versterkt Lewis Hamilton natuurlijk zijn voorsprong en steekt Mercedes in de constructeursstand al kop en nek boven iedereen uit.
Bernie Ecclestone brabbelde intussen verder over V6 turbomotoren van 1000 pk voor 2017. Zoals begin de jaren '80. Daarmee zou het "groene masker" van de F1 afvallen, want die krachtbron van 1000 pk zou zo'n 200 kg brandstof per uur gebruiken. Volgende keer is het de GP van Spanje in Barcelona. Waar Alonso thuis is, maar evengoed de match Mercedes-Ferrari verder zal gaan.(Walter Rombauts)
STOFFEL VANDOORNE WINT SPECTACULAIR EERSTE GP2-RACE
Onze landgenoot Stoffel van Doorne, resereverijder bij Mc Laren, heeft in de eerste GP2-race van het seizoen de pole gereden. Tijdens de race werd hij echter door een technisch mankement tien plaatsen teruggeslagen. Na herstelling remonteerde de super-belofte (in één adem te noemen met Sainz en Verstappen) zowaar naar het hoogste trapje van het podium in Bahrein. Van pure klasse gesproken !(wr)
HAMILTON HOUDT NIPT OVERHAND OP VETTEL IN FP3 IN SAKHIR
In de derde vrije oefeningen om de GP van Bahrein heeft regerend wereldkampioen Lewis Hamilton met 1'34"599 nipt de overhand gehouden over een ontketende Sebastien Vettel in de Ferrari. Om precies te zijn met 0,069" ! Rosberg werd derde en Kimi Râikkönen met de tweede Ferrari vierde. Daarmee ontkrachtte Hamilton in zijn Mercedes W06 Hybrid de euforie die ploegmaat Nico Rosberg uitbraakte nadat hij gisteren FP2 als snelste afsloot. Max Verstappen reed in zijn vierde GP weerom als een grote kampioen. Zien wat hem dat straks in de qualificaties om de "pole" zal opleveren. Weerstand komt er zeker van Felipe Massa (Williams), Vallteri Bottas (idem), maar ook van eigen ploegmaat Carlos Sainz jr in de tweede Toro Rosso.
Het is schrijnend te zien hoe Jenson Button (wereldkampioen 2009) en Fernando Alonso (wereldkampioen in 2005 en 2006- met Renault- sic) hoe die met die Mc Laren-Honda als leerjongens rondrijden. Honda heeft beloofd om tegen de eerste GP in Europa, deze van Spanje in Catalonië, een nieuwe krachtbron met verbeterde specificaties in lijn te brengen. Hoe het ook weze, wat er in het hoofd van Fernando Alonso moet omgaan is met geen enkele spraaktechnologie tot uiting te brengen. Zo goed als nu direct de qualificaties voor de "pole". Hoogspanning. (Walter Rombauts)
HAMILTON PAKT ALS EERSTE BRIT POLE VOOR GP VAN BAHREIN
Even leek het Sebastien Vettel met Ferrari te zijn die de pole pakte in Bahrein. Hij zette een messcherpe chrono van 1'32"982 op het scorebord. Rosberg kon zijn derde opeenvolgende pole al vergeten in Bahrein. Max Verstappen viel uit de eerste tien op een vijftiende plaats, en ploegmaat Carlos Sainz zette een verdienstelijke negende chrono neer. Maar net toen alles ten einde liep reed de Brit Lewis Hamilton met 1'32"571 een keizerelijke tijd. Meteen is hij de eerste Brit die daar een pole-position binnenrijfd. Sir Stirling Moss zal gelijk krijgen, Lewis wordt opnieuw wereldkampioen. Ron Dennis van Mc Laren kijkt er sluiks naar. Hij heeft hem sinds zijn "kindertijd" opgevoed en hem naar Mercedes laten gaan... Morgen spanning om te snijden in de vierde race van het WK F1 2015 !(Walter Rombauts)
Na een eer te hebben gespannen boven de Ferrari-kroon, Kimi Raïkkönnen, in de eerste free practice voor Bahrein, nam in de tweede sessie een verbeten Rosberg terug. Ferrari had al zijn zachte rubbers verbruikt. Rosberg is in voorlopige pole. Morgenochtend, voor de kwalificaties, voor de echte "pole", zal duidelijk worden wie de snelste chrono in zijn bezit heeft.(wr)
HAMILTON WINT ACHTER SC, VERSTAPPEN VERDIENSTELIJK
De GP van China is een zegetocht geworden voor regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn Mercedes. De derde race van het WK 2015 kan alvast als de saaiste sinds mensenheugenis worden genoteerd. Max Verstappen reed een verdienstelijke race, maar twee ronden voor het einde liep de achtertrein vast van de Toro Rosso en kwam de Safety Car op de baan. Overklassende Lewis Hamilton finishte achter de SC voor ondermaatse Rosberg, weerloze Vettel en weerom als een leeuw vechtende Râikkônen.
Massa en Bottas in de Williams-Mercedes reden vijfde en zesde. Button en Alonso figureerden twaalfde en dertiende als beginnelingen in de Mc Laren-Honda. Renault ging af over héél de lijn en gelukkig waren er de stommiteiten van Pastor Maldonado om nog een grijns links en rechts los te weken. De Formule 1 is zwaar ziek. Van ongeneeslijke ziekten gaat iedereen dood. Ook supermannen veranderen dan in kartonnen doodsprentjes.(Walter Rombauts)
HAMILTON ÜBER ALLES IN FP3 EN KWALIFICATIE IN SHANGHAI
Met een ongeziene klasse, perfectie, heeft regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in 1'37"615 de Mercedes W06 ook in de derde vrije oefeningen over iedereen doen heersen. Ploegmaat Rosberg werd tweede op 0,2" en dan volgden Vettel en Räikkônen in de Ferrari's SF15-T's. Sainz zevende en Verstappen negende. Daarmee is zo goed als alles gezegd over de derde en de eerste twee en derde vrije oefeningen: Hamilton über alles !!!
Dan de kwalificaties: Q1. Grote ontgoochelingen Button en Alonso in de Mc Laren-Honda's direct uitgeschakeld, net voor de Marussia's. Snelste even Bottas in de Williams-Mercedes, maar dat heeft geen belang, want Q2 is al belangrijker Max Verstappen en Carlos Sainz jr. wisten zich netjes in de eerste vijftien te plaatsen. Q2 werden echter zowel Verstappen als Sainz in hun Toro Rosso's fataal. Ze konden niet binnen de eerste tien meedingen voor de "pole".
In Q3 bleef Hamilton niet met dezelfde 0,2" van een seconde de overhand houden over ploegmaat Rosberg. De Duitser vocht met het mes tussen de tanden terug tot hij strandde op 0,04" van de regerende wereldkampioen die nu toch wel zijn kopman mag worden genoemd. Vettel drong door tot een derde plaats en de Williams-Mercedes van Bottas en Massa dienden zich als scheidsrechters aan in wat morgen - op het eerste gezicht - een triomftocht voor Lewis Hamilton zal worden in de derde race om het WK 2015 F1. Onbkende factor is die sakkerse Kimi Räikkönen, de nieuwe schaduw van Vettel.(Walter Rombauts)
HAMILTON IN BEIDE TRAININGEN SNELST, MAAR FERRARI BLIJFT AANKLAMPEN
De Brit Lewis Hamilton heeft in de eerste én tweede vrije trainingen met het oog op de GP van China, nu zondag, de snelste tijd laten opschrijven. Maar Vettel mengde zich duidelijk in de chrono's en ook Kimi Räikkönen met de tweede Ferrari, bleef Mercedes en dus ook Nico Rosberg het vuur aan de schenen leggen. Of Nico Rosberg zijn eerste zege van 2010 in Shanghai zal kunnen overdoen blijft zéér de vraag. Want zowel Kimi Räkkönen (tweede-) als Sebastien Vettel (vierde-) lieten Rosberg tegen een vierde chrono aankijken. Derde werd voorlopig de Australiêr Daniël Ricciardo in de Red Bull-Renault. Max Verstappen (Torro Rosso) klokte de veertiende chrono. Zaterdagochtend om 06.uur - onze tijd - worden de derde vrije oefeningen gereden. Shanghai houdt nog veel verrassingen in petto.(Walter Rombauts)
HAMILTON PLAATS MERCEDES TERUG AAN TOP IN FP1 IN SHANGHAI
Morgenochtend om 4 uur worden de eerste oefeningen om de GP van China in Shanghai op gang geflitst. Dat is de derde race van het seizoen waarin wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) de voorlopige leidersplaats heeft. Dit voor viervoudig wereledkampioen Sebastien Vettel in een ... Ferrari. Deze waarmee hij in Maleisië won. De andere Mercedes-coureur, Nico Rosberg, loopt er een beetje verweesd bij. Vettel heeft de "Ster" een uppercut gegeven. Zelfs teamleider Toto Wolff toont enige vertwijfeling.
Dat via het "token-systeem" een trage maar permanente motor-evolutie zal plaatsvinden in de loop van het seizoen is zeker. Vorig seizoen moest de motor worden "bevrozen" op 28 februari. Maar omdat Honda in de Mc Laren nieuw is, heeft de FIA een "flexibiliteit" in het motorreglement gebracht. Ingenieurs mogen via een "joker", een "troef", beslissen om aan één onderdeel per race een hopelijk verbeterende wijziging aanbrengen. Mercedes heeft die troeven al voor een groot deel gebruikt, zodat mag/kan worden verwacht dat de "anderen" - lees vooral Ferrari - de sublieme "zilverpijlen" zal inhalen. Wie wil opstaan vannacht kan daarvan de eerste tekenen ontdekken.
Als je/ze niet in slaap valt/vallen zoals de oudere garde die 65-jaar de hoogste autosportdiscipline heeft gemend. Moe wordend van zoveel emoties, "jongetjes" van 80, 74, 85 jaar (Sir Stirling Moss) kunnen ook aan het eind van hun krachten geraken. De mooie pitpoezen zullen wel snel door andere slimmerds worden ingepalmd. Maar de sport zelf ? Daar beginnen veteranen hun twijfels over te hebben. Als men ze in haar historisch-industriële context wil blijven zien toch. Eigenlijk draagt FIA-president Jean Todt daar nu alle verantwoordelijkheid voor. Morgenochtend - straks - afspraak in het futuristische Shanghai. (Walter Rombauts)
JEFFREY VAN HOOYDONK WON RACES LANG VOOR HIJ RIJBEWIJS HAD
Het fenomeen Max Verstappen - in Hasselt geboren - deed me mijmeren over een andere Belg die eigenlijk ook in de Formule 1 moest hebben gezeten. Onfortuinlijke aspecten maakten dat er stokken in de wielen werden gestoken. Met een vader als Mike Van Hooydonk kon je als tiener anders dan tussen auto's rondlummelen. Jeffrey zag vader in Zolder de dolste fratsen uthalen met auto's in de slipschool aldaar. "Mike Slip", zoals hij tussen pot en pint wordt geheten, leerde de doorsnee-automobilist de angst af die ze ervaren als ze in een onverwachte slip van een auto de bestuurder - niet zo verwonderlijk - in paniek brengt.
Mike Van Hooydonk had het vaak zo druk met wagenbeheersing aan te leren aan zijn klienteel, dat hij niet in de gaten had dat Jeffrey, toen 14 jaar oud, stiekem in de kratten kroop en vaders stunts nabootste. In die omstandigheden werd Jeffrey besmet met een verschrikkelijk virus: de autosport.
Twee jaar later brandde de zon van Estoril de haren van Jeffrey rood. Hij sprong in een Formule Renault en draaide 1'50". "De chrono's zijn stuk", riep iedereen. Maar Jeffrey bleef toeren en toeren. Andere chrono's bevestigden de supersnelle tijd. Mike Van Hooydonk, door het leven gelouterd, krabde zich achter de oren. "Ik heb een probleem meer in mijn leven", zuchtte hij. Nooit is de zon mooier achter de rotsen in de zee gezakt dan die avond. Een nieuwe autocoureur was geboren.
Jeffrey was maar 17 toen hij in Francorchamps in zijn eerste race met 2'40 de "pole" reed. Zonder rijbewijs. Reden waarom men een Duitse licentie ging halen. In ons land is het rijbewijs een voorwaarde om een vergunning bij de Nationale Sportkommissie te krijgen. In andere landen gelden uiteenlopende procedures. De eerste race in Francorchamps werd een sisser. Jeffrey reed aan de leiding maar na een crash zo groot als een autokerkhof, boven in de "Raidillon", werd de race afgevlagd.
Zijn eerste race werd dus concreet de Nürburgring. Jeffrey Van Hooydonk ging even koel tewerk: de pole-position en een voor de concurrentie een verpletterende overwinning. 't Was allemaal "spielerei" voor Jeffrey. Een Formule Renault met 1721 cm3 motor, een brave motor. Helemaal anders werd het toen een jaar later de tweeliter zestienklepsmotor in de racewagen werd gelegd. Jeffrey reed het Europees én Duits kampioenschap binnen. Meteen een eerste podiumplaats, de kist van Jesco Racing Team was al wat moeilijker aan de spits van de race te krijgen, maar zoals dit jaar in Magny Cours knaagde Jeffrey zich naar voren: tweede plaats in de proloog van de GP van Frankrijk F1 !
In weerwil van enkele jeugdbuitelingen - hoe kan het anders ? - zoals eens in de zandbak schuiven door een spin, valt Jeffrey steeds meer op. Als persoon heeft hij ook alles wat een coureur nodig heeft. Opvallende, slungelachtige figuur, tikkeltje arrogant als je hem niet kent. Achter het stuur de egoïst zelf. Genoeg persoonlijkheid om Flavio Briatore te doen besluiten Jeffrey uit te nodigen voor F3-testen. Een Antwerpenaar die nu hij 18 is zijn rijbewijs kan voorleggen. (Walter Rombauts)
(Uit mijn persoonlijk archief gepikt uit de Gazet van Antwerpen van 20 augustus 1996)
BERNIE'S LAATSTE NATTE DROOM MOET EEN APRILGRAP ZIJN !
Bernie Ecclestone (84) is nooit veraf geweest van de mooie vrouwen. En als hij er ééntje in de F1 kon loodsen, liet hij geen kans schieten om de F1 vrouwelijker, eleganter, te maken. Hoewel, als ik me - met respect - de lesbische Lella Lombardi herinner is die charme ver zoek. Zelfs een doorgewinterde masochist die smeekt om een "mistress" zou Lella vertellen dat het "nu" niet persé" hoeft... De Italiaanse Lella Lombardi scoorde 1 WK punt in de GP van Spanje 1975. Eens buiten de auto ging Bernie ervoor op de loop. De richting van de vlucht is verschillend. Naar elkaar toelopen, of van elkaar weglopen. Bernie Ecclestone droomt van een WK F1 exclusief voor dames. In het kader van de emancipatie, zeg maar femdom, is het verklaarbaar. In een economische context is het beperkt tot een aprilgrapje.(wr)
VETTEL ZET FERRARI TERUG BOVENAAN IN GP VAN MALEISIË
Het kan geen gepassioneerde race worden genoemd. Alles verliep bijna klinisch, steriel. Maar een zekere laagspanning was altijd aanwezig. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton startte snelst met zijn Mercedes, de viervoudige Duitse wereldkampioen Vettel liet de Ferrari een rode gloed werpen tussen de leider en Nico Rosberg die knap de derde stelling innam. Al in de eerste ronde moest de pacecar uitrukken. Marcus Ericsson had zich vast in de "kattenbak" gespind...Hij moest bij het nekvel naast de baan getild worden.
Verder een boeiende, maar geen overrompelende race. Het 5,543 km lange circuit in Sepang is erg breed, wat als gevolg heeft dat door het bespelen van die breedte met verschillende "ideale lijnen" kan worden gespeeld. Mooi voorbeeld daarvan het duel Felipe Massa en Vallteri Bottas, die in de laatste vijf ronden vochten om de vijfde en zesde plaats. Door "het spel der lijnen", haalde de jongere ploegmaat van een heel verdienstelijke Massa in en pakte de vijfde plaats. Spektakel in de rand. Zoals ook het zoveelste klungelwerk van Maldonado en Grosjean in hun Lotussen.
Net als Max Verstappen een zevende plaats verzilverde tegenover een achtste voor ploegmaat Carlos Sainz jr in de Toro Rosso's. De Nederlander haalde meteen zijn eerste WK-punten binnen. Kimi Räikkönen moet even geciteerd. Door mis verstane regenstrategie in de kwalificatie Q2, raakte hij niet binnen de eerste tien en moest op de elfde plaats starten.
Hij zette die met de klasse die hem eigen is om in een vierde plaats voor Ferrari. Fernando Alonso verdween in ronde 22 roemloos en anoniem in de pits, ploegmaat Jenson Button na driekwart van de race. Voor Mc Laren-Honda is er nog veel werk aan de winkel. Sebastien Vettel brak met Ferrari - zijn tweede race bij de Scuderia - het Mercedes-monopolie. Een nieuw uitgangspunt voor het WK F1 2015. Volgende race - de derde - wordt gereden in het Chinese Shanghai op 12 april en de start in onze tijd is om 8 uur 's ochtends.
Daar rijden alle bolides op Pirellibanden zoals met de FIA is overeengekomen. Het zijn deze keer Chinese. Want zoals Volvo is overgenomen door Geely en tegen 2020 meer dan 200.000 Volvo's ter plaatse bouwt, is China ook baas geworden van het Italiaanse Pirelli en de Ferrari-designer Pinin Farina. Zoals iedere lezer aanvoelt loopt zelfs een (Fiat-)Ferrari-rode-loper niet over rozen...(Walter Rombauts)
Stand in WK na 2 races:
01 / Lewis Hamilton (Mercedes 06) 43 punten
02 / Sebastien Vettel (Ferrari) 40
03 / Nico Rosberg (Mercedes 06) 33
04 / Felipe Massa (Williams-Mercedes) 20
05 / Kimi Räkkönen (Ferrari) 12
06 / Felipe Nasre (Sauber-Ferrari) 10
07 / Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) 10
08 / Daniël Ricciardo (Reb Bull-Renault) 9
09 en 10 / Nico Hulkenberg (Force India-Mercedes) en Max Verstappen (Toro Rosso-Renault) ieder 6 punten.
ROSBERG SNELST IN FP3, HAMILTON KLOPT VETTEL VOOR POLE IN STORTREGEN
Nadat Nico Rosberg overtuigend de derde vrije oefeningen had gedomineerd, ging hij een duel aan met Lewis Hamilton en Sebastien Vettel voor de "pole". Alonso en Button starten vanop de laatste rij met de Mc Laren-Honda als de twee Manor Marussia niet mogen deelnemen. Kimi Räikkönen werd in de Q2 slachtoffer van de regen en valt dus buiten de eerste tien die de Q3 voor de pole moeten rijden. Hamilton rijdt voor Vettel de "pole" onder een ware zondvloed. Rosberg is derde, Ricciardo vierde en Max Verstappen zesde in de tweede F1-race van zijn leven.
De 17-jarige tiener maakt grote indruk op het hele F1-volkje. Mocht vrouwe Fortuna hem morgen zo terzijde staan - met pijpenstelenregen bijvoorbeeld - en Max zou zijn eerste GP winnen, dan zou het nu al euforische een top bereiken. Niet onmogelijk...! Het is 54 jaar geleden dat een tiener zich ook manifesteerde. Dat was in 1961, het jaar waarin de Amerikaan Phil Hill met Ferrari wereldkampioen werd. Overigens; Ferrari begint te knagen aan Mercedes' hegemonie. Sebastien Vettel stuurde een Ferrari naar de eerste startrij. Dat is geleden van Maleisië 2013.
De man uit 1961 was de Mexicaan Riccardo Rodriguez in Monza voor de GP van Italië. Hij was 19 jaar en 208 dagen. Hij stond op de eerste rij in een Ferrari V6 naast "pole-sitter" Graaf Wolfgang von Trips. Giancarlo "Ercole" Baghetti was geen tiener meer toen hij in zijn eerste GP, deze van Frankrijk in Reims, meteen met de zege ging lopen. Hij won dus de GP van Frankrijk in Reims met een Ferrari V6, een komeet die direct was opgebrand, zeker na de GP van Italië waarin Graaf Wolfgang on Trips het leven liet en zijn Ferrari 13 toeschouwers mee de dood insleurde. Dat slaat in niets terug op Max Verstappen. De enige vaststelling is dat het 54 jaar geleden is dat een tiener vooraan rijdt in de Formule 1. Eerlijke intuïtie gebiedt dat te zeggen. Max is een blijver.(Walter Rombauts)
In de eerste vrije trainingen voor de GP van Maleisië F1 is de Duitser Nico Rosberg met 1'40"124 de snelste geweest in zijn Mercedes W06. Hij ging Kimi Räikkönen en Sebastien Vettel in de Ferrari's vooraf. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton kreeg motorproblemen - inlaat van de motor zorgde voor kop- en sleutelzorgen - zoniet was hij met glans ook de snelste geweest in deze FP1, waarin Max Verstappen in de Toro Rosso de zevende plaats voor zich opeiste. Hij moest wel met wat lede ogen aanzien dat ploegmaat Carlos Sainz jr zich de vijfde toeëigende. Fernando Alonso pikte na een wat aarzelend begin de veertiende chrono voor zich op.
In de tweede vrije trainingen zette Lewis Hamilton de zaken recht en reed met 1'39"790 naar de snelste wijzerstand voor Kimi Räikkönen in de Ferrari die Nico Rosberg in zijn Mercedes het nakijken gaf. Vettel pakte de zevende plaats en Verstappen de achtste. Max, de zoon van "Jos-the-Boss", zag nu met pretlichtjes in de ogen dat zijn teammaat nu genoegen moest nemen met een veertiende wijzerstand. In de tweede sessie bezette een heroptredende Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda de zestiende chrono...Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag de kwalificaties voor de "pole".
Terwijl alles wijst op een nieuwe dominantie van Mercedes, lijkt Ferrari toch de grootste vooruitgang te hebben geboekt. Zowel Vettel als Räikkönen komen dicht bij de twee "zilverpijlen" van Hamilton en Rosberg. Het zou zondag wel eens een heel spannend duel kunnen opleveren in een altijd onvoorspelbaar Sepang waar 110.000 toeschouwers de plaatsjes vullen. Die hebben allemaal, zonder één uitzondering, een regenscherm bij zich... Ook al is het in Kuala Lumpur nu 34°C...(wr)
Nog één medisch onderzoek van de medische staf van de FIA en dan weten we definitief of de Spanjaard Fernando Alonso aan de start komt van de GP van Maleisië. Dat is de tweede race voor het WK F1 2015 dat nu met het definitief wegvallen van de GP van Duitsland nog 18 races telt. Maleisië is een 5,543 km lang circuit met 15 bochten en is in gebruik genomen in 1999. Het feit dat het door de Duitser Hermann Tilke is getekend wijst op een technisch race-karakter en er wordt in de wijzerzin op gereden. Met Max Verstappen zal de naam voor het eerst op de deelnemerslijst staan van deze tropische race, vaak geteisterd door hevige stortbuien, onberekenbaar om op te rijden met een altijd opnieuw onvoorspelbare weerstgesteldheid zoals Interlagos in Brazilië.
De eerste vrij oefeningen worden morgenochtend gereden. We zijn benieuwd naar de prestaties van Max Verstappen als reactie op zijn eerste GP in Australië die meteen zijn eerste - verplichte - opgave werd. De Renaultmotor hield het niet. Tussen dat feit op 15 maart en vandaag 26 maart is er fiks over en weer geruzied tussen Red Bull en Renault. Red Bull verklaart openlijk dat Renault minderwaardige motoren aflevert en Renault zegt dat ceo van Red Bull, Christian Horner, daarover de grootste leugens vertelt. In ieder geval zullen Max Verstappen en zijn ploegmaat Carlos Sainz jr. het dit weekeinde nog met die Franse V6 Turbo's moeten zien te redden.
Toevallig kwam ons nog een deelnemerslijst van het WK F1 1994 onder ogen waarop Max's vader's naam nog figureert. Ayrton Senna was op 1 mei 1994 al verongelukt in de Tamburellobocht in Imola.. Jos Verstappen figureert op de deelnemerslijst als ploegmaat van J.J.Lehto en Michaël Schumacher alle drie ingeschreven met een "Mild Seven" Benetton Ford. In de trainigenn en de race kampten de Benetton's met een gebrek aan grip en kenden verder vele technische problemen.
Bijgevolg kwam "Jos-the-Boss" niet voor in de uitslag van die dramatische GP van San Marino. Toch reed Jos Verstappen dat jaar 10 WK punten bijeen en stond tiende in de eindstand. Jos eindigde driemaal 2de (Hongarije en België) en éénmaal 5de in Portugal in weerwil van die "dwarse" Benetton. Ploegmaat Schumacher behaalde met 92 punten zijn eerste van zeven wereldtitels. Niettemin werd "Rothmans" -Williams-Renault werekdmapioen bij de constructeurs met 118 eenheden tegenover Benetton met 103. Zomaar een "tussendoortje" dat alle lof naar zoonlief Max zwaait die al in de pré-seizoenkwalificaties alle nu bestaande F1-wereldkampioen op de hielen zat.
Nu voor Sepang aanstaande zondag zullen - gedurfde voorspelling" de twee Mercedessen 06 van regerend wereldkampioen Lewis Hamilton en ploegmaat Nico Rosberg weer vooraan rijden. Mogelijk komen viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel en éénmalig werldkampioen Kimi Räikkönen met hun Ferrari's "aansluiten", maar zeker is dat niet. Bij Lotus zal morgenochtend een Chinees, Adderly Fong (25), zijn eerste rondjes draaien als ontwikkelingspiloot. (Regerend GP2-kampioen Jolyon Palmer blijft de reserve bij Lotus.)
Hij komt uit Hong Kong en is inzake leeftijd niet écht van de piepjonge club die het de huidige generatie wereldkampioenen (Vettel 4x, Button 1x, Räikkönen 1x, Hamilton 2x en Alonso 2x) lastig kan maken. Maar in 2010 verdiende hij zijn sporen in o.a. F3. Niet zondag, want dan rijden natuurlijk Romain Grandjean en Pastor Maldonado in de Lotussen, net als in FP2,FP3 en de kwalificaties. Bij Williams is Vallteris Bottas rug weer min of meer in orde, waarmee weerom een Finse jonge leeuw aan het lijstje wordt toegevoegd.(Walter Rombauts)