Le Mans. - De Porsche 919 Hybrid is de geraffineerdste auto in de LMP1. Vorig jaar werd binnen het VW-concern - en wellicht niet het minst door Ferdinand Piëch, nu voorzitter af - beslist dat àls Porsche het zou opnemen tegen het dominerende zustermerk Audi, er een wezenlijk verschil moest bestaan in technisch concept. Porsche's brein voelde zich goed en bedacht een revolutionnaire techniek.
Een 2 liter V4 Turbomotor met twee "Energy Recovery Systems", die als alles interactief samenwerkt goed is voor 750 kW (1000 pk) ! Dat is nu het geval. De Australië Mark Webber (ex-Redbull in de F1) leek vorig jaar even te zullen winnen met de "919-Laboratorium"-wagen, maar nog onbekende astrale krachten, lieten de motor tegen het einde zijn laatste adem uitblazen om de overwinning naar Audi met de -e-tron Quattro te zien gaan. Fässler-Tréluyer-Lotterer wonnen voor het tweede jaar op rij. In de ultieme kwalificaties gisteren zette Neel Jani de "pole" en brachten Dumas en Lieb de twee andere Porsche's op de tweede en derde plaats. Porsche über alles ? Daarop komt het antwoord zondagnamiddag.
Terwijl nu de parade doorgaat in het Centrum van Le Mans, de coureurs als buitenaardse goden door duizenden uitzinnige fans worden bejubeld, zetten de teamleiders het puzzelen in gedachte voort... In de 83ste editie van de 24 Uren van Le Mans zou Porsche, wel eens opnieuw kunnen winnen. Het merk won er 11 keer. Toyota met de TS 040 is een rivaal waarmee men rekening moet, en wil, houden. Van Nissan is buiten wat verbaal spierengerol niets echt te zien. "In de bescheidenheid blijft men de meesters kennen." Goëthe's uitspraak is eeuwig. Ook vandaag nog in Le Mans.
Van meesters gesproken, honderduizenden ogen zijn gericht op F1-mirakel Mark Webber. (foto-inzet). Deze Australiër hield het bij Red Bull voor bekeken en rijdt sinds vorig jaar voor Porsche in het "World Endurance Championship". De 24 Uren zijn de parel op de kroon van dat kampioenschap. Overtreft in alles iedere vergelijking, zelfs die met de "500 Mijlen van Indianapolis".
Nog andere - gewezen - F1-waarden zijn ook van de partij: Giancarlo Fisichella, Pedro de la Rosa en Alexander Wurz. Maar sterrijder Mark Webber in een waarschijnlijke "winningcar" valt het meest op. Snel, verstandig, evenwichtig in zijn vel, ervaringrijk, kan hij de Porsche 919 Hybrid doen aansluiten bij de historische overwinninglijst van Porsche in La Sarthe. Jacky Ickx staat daar zes keer als monument op.
Overigens gaf Jacky Ickx (70) een geschiedkundige wending aan de etmaalrace. Tot 1970 liepen de coureurs van de overkant van de baan bij het startsein naar hun wagens. Er werden niet eerste veiligheidsgordels vastgemaakt. Wie eerst weg kwam was eerst in Hunaudières - de toen 5,5 km lange rechte lijn naar Mulsanne - Eens op de snelle rechte lijn (een Peugeot werd door ijkswacht geflitst tegen 406 km/h...) begonnen de coureurs aan het vastmaken van hun harnas. Stuur loslaten, wringen, tegen een slecht gesloten portiertje stompen, dat terug vastgrijpen, tegen het stuurradje stoten en de controle over de auto verliezen: zwaar accident, zoals onze landgenoot Willy Mairesse overkwam.
In 1969 wandelde Jacky Ickx doodgemoedereerd naar zijn Ford GT 40, nadat de 54 anderen zich aan Russische roulette waagden. 24 Uren later won hij met "camion" GT 40 met 100 meter voorsprong op die andere hele grote Duitse mijnheer Hans Hermann die in een heel handelbaardere en lichtere Porsche reed. Sindsdien is onze landgenoot Jacky Ickx de échte Monsieur Le Mans, al won de Deen Tom Kristensen de race twee keer meer. Ickx gaf de start in Le Mans een veiliger, vriendelijker gezicht.
Er rijden veel nieuwelingen in Le Mans. De omloop is snel en verraderlijk. De nacht, de zon en de regen spelen mee. Weerman en natuur spelen een plaagspelletjes met de rijdende poppetjes. Het verschil in topsnelheid tussen enerzijds de LMP1, LMP2 en anderzijds de GT1 en GT2, blijft vooral 's nachts een gevaarsbron. Maar om 56 auto's aan de start te hebben moét men die koopbare sportwagens er wel bijnemen.
Er is ook een positieve kant aan: de "straatversies" van de Porsche 911, de Ferrari's 458, Aston Martin's en Corvette's laten het verkoops-aspect de komende maanden nog doorwerken. Maar dat is een ander aftands verhaal. Morgennamiddag om 15 uur wordt vierentwing uur later (zondagnamiddag) duidelijk wie in het voorbije jaar het grootste autovernuft heeft ontwikkeld of gepefectioneerd. Er is dan weer een autobladzijde sinds 1923 bijgeschreven.(Walter Rombauts)
|